Citat:
Ursprungligen postat av
downrightEsoteric
Senaste månaderna har jag flyttat in till centrum och har således ingen bil. Eftersom det är så nära till allt går jag till fots. Då har jag märkt hur sjukt cyklister bryter mot trafikregler.
Det finns många cykelvägar i Malmö men ändå cyklar de flesta på bilväg. Det många missar är att alla fordon på en bilväg måste följa trafikregler. Och cyklister har ingen hänsyn till dessa alls. Det gör ont i hjärtat när fotgängare väntar vid ett övergångsställe på att cykeln ska åka förbi, inte äns bilar får denna typ av respekt. Jag däremot, eftersom jag har körkort, vet bättre. Cyklar väjer aldrig.
Normalt som fotgängare märker man inte detta för, antingen har man inget körkort och kan inte reglerna, eller så ger man sig till cyklarna. Om fotgängare går efter sina privilegier hade cyklar orsakat många olyckor. De värsta brotten mot trafiklagen tillhör högerregel, väjning vid övergångsställe, samt väjning i samband med sväng. En gång gick jag över en cykelväg som låg rätvinklig mot bilvägen. När jag korsar denna cykelväg ska cyklisterna som svänger in från bilvägen naturligen väja för mig. En kvinna och hennes dotter håll på att cykla ihjäl sig mot en stolpe eftersom de inte väjde i tid.
Jag har inte cyklat på länge, men jag minns att det hade känts urfattigt som cyklist att följa alla regler. Moraliskt dilemma alltså. När man cyklar vill man ha rätt, när man går vill man ha rätt. Så hur ska det bli?
OT: Malmö stad har lagt upp en ny reklam ute på stan. Jättefattig reklam om cyklism som avbildar Björn Ranelids fula bögansikte och historiens värsta vits. Att de slösat så mycket pengar på att betala gubben är ofattbart.
https://skd-1e9a.kxcdn.com/2017/08/25173434/c9ecfa793894cf3cbcd7762adeb2fc83-271x400.jpg
Nej vi behöver absolut inte fler förbud i detta land, vi behöver mindre förbud och mer frihet.
Därmed inte sagt att det inte kommer införas ett körkort för cykel.. det kommer säkert, mopeder har man ju redan förstört och dagens unga kommer inte ens få köra 30 moppe utan körkort när dom är gamla gubbar.
Som du kan se av denna text från transportstyrelsen.
"Krav på moped klass II
Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II.
Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet."
Där har du riktig diskriminering. Åldersdiskriminering.