2019-07-06, 18:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men du cyklar inte dagligen så du vet egentligen inte vad du pratar om. Du får inte den kunskapen för att du har en cykel i garaget.
Så bara för att jag använder cykelbanan en gång i veckan istället för varje dag så har jag ingen kunskap om dess skick? Du är rätt rejält ute och cyklar min vän (pun intended).
Citera
2019-07-06, 19:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Så bara för att jag använder cykelbanan en gång i veckan istället för varje dag så har jag ingen kunskap om dess skick? Du är rätt rejält ute och cyklar min vän (pun intended).

Precis, med en så begränsad användning får du inte en allmän erfarenhet om hur det är på olika sträckor vid olika tidpunkter.

Citat:
Har du tagit med dig en kostym i en cykelkorg eller cykelväska och haft på dig den efteråt? Jag är rätt skeptisk till att det ser bra ut.

Kan du inte acceptera att andra människor har andra behov än du har och att bara för att cykling passar dig så passar det inte alla. Bara av ren nyfikenhet: har du någon sorts autism?

Jag hade skåp och kunde hänga en kavaj där och tog med mig skjorta och byxor i cykelväskan, det gick utmärkt. Det finns också större cykelväskor än den jag hade som skulle klara kavaj också. Var lite kreativ och inte en lat fetknopp som kräver att få allt serverat.

Det är för övrigt du som har problem med cyklister i trafiken så du borde lyssna på dig själv.
Citera
2019-07-06, 19:05
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ett helt grundlöst påstående, det går ofta snabbare med cykel än med bil i innerstan. Själv slog jag tidigare på bil och SL när jag hade en betydligt längre cykelsträcka också och med elcyklar kan även en fet och lat cyklist klara det.

Jag är ledsen att du inte kan tänka abstrakt och förutse de saker som kan komma att inverka på din ide. Till och med när de pekas ut för dig.
Citera
2019-07-06, 19:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Jag är ledsen att du inte kan tänka abstrakt och förutse de saker som kan komma att inverka på din ide. Till och med när de pekas ut för dig.

Var istället ledsen för att du fantiserade ihop ett påstående som du inte kan styrka.
Citera
2019-07-06, 19:07
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Var istället ledsen för att du fantiserade ihop ett påstående som du inte kan styrka.

Men det gjorde inte du din pajas?
Citera
2019-07-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Varje cyklist tillbringar 3-5 gånger mer tid på att ta sig till jobbet. Därför belastar det vägarna mer än vad du tror. Om man vill frigöra vägkapacitet borde väl då alla gå istället?

Ja, det vore utmärkt. Men knappast realistiskt. Ditt påstående stämmer kanske på landsbygden eller utanför de stora städerna. Men inte i Stockholm, Göteborg och Malmö. Då är cykeln snabbast, dessutom pålitlig. Pendlingsresan med cykel tar lika lång tid varje dag, endast någon minuts variation beroende på vart och hur länge man stannar för rött. Den pålitligheten finns knappast för de som kör bil. Inte i Stockholm i alla fall. Där kan en resa som tar 15 minuter utan trafik ta minst 45 i rusning men oftast över 1 timme. Det beror liksom på. Till på köpet kommer man fram frustrerad och irriterad. Har du cyklat kommer du kanske inte fram superlycklig. Men all forskning visar att du mår bättre och presterar bättre jämfört med en som kört bil.
Citera
2019-07-06, 19:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Precis, med en så begränsad användning får du inte en allmän erfarenhet om hur det är på olika sträckor vid olika tidpunkter.

Men sluta nu, jag ser ju cykelbanan från bilvägen, den är i stort sett alltid tom, jag har också cyklat på den någon gång i veckan.
Citat:
Jag hade skåp och kunde hänga en kavaj där och tog med mig skjorta och byxor i cykelväskan, det gick utmärkt. Det finns också större cykelväskor än den jag hade som skulle klara kavaj också. Var lite kreativ och inte en lat fetknopp som kräver att få allt serverat.

Det är för övrigt du som har problem med cyklister i trafiken så du borde lyssna på dig själv.
Återigen, din situation är inte samma situation som alla andras. Du kan inte förutsätta att alla som inte har samma prioriteringar som dig är korkade eller lata, det är fan helt otroligt att man skall behöva förklara det här för en vuxen människa.
Citera
2019-07-06, 19:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men sluta nu, jag ser ju cykelbanan från bilvägen, den är i stort sett alltid tom, jag har också cyklat på den någon gång i veckan.

Att du tror det räcker visar hur dålig koll du har.

Citat:
Återigen, din situation är inte samma situation som alla andras. Du kan inte förutsätta att alla som inte har samma prioriteringar som dig är korkade eller lata, det är fan helt otroligt att man skall behöva förklara det här för en vuxen människa.

Återigen, din situation är inte samma situation som alla andras. Du kan inte förutsätta att alla har samma prioriteringar som dig, det är fan helt otroligt att man skall behöva förklara det här för en vuxen människa.
Citera
2019-07-06, 19:32
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Att du tror det räcker visar hur dålig koll du har.
Vi pratar om en specifik cykelsträcka där jag irriterar mig på att en del använder sig av bilvägen där en utmärkt cykelväg finns. Jag ser trafiken på cykelvägen när jag passerar den på olika tider, jag cyklar själv på den och kan därmed avgöra kvaliteten på den. Vad tycker du jag behöver göra mer för att avgöra om den är lämplig för cykeltrafik?

Citat:
Återigen, din situation är inte samma situation som alla andras. Du kan inte förutsätta att alla har samma prioriteringar som dig, det är fan helt otroligt att man skall behöva förklara det här för en vuxen människa.
Det är du som vill tvinga alla andra att göra samma livsval som du gör, jag vill bara att cyklisterna skall använda cykelvägen när det finns en passande sådan. Det är väl inte helt orimligt?
Citera
2019-07-06, 19:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vi pratar om en specifik cykelsträcka där jag irriterar mig på att en del använder sig av bilvägen där en utmärkt cykelväg finns. Jag ser trafiken på cykelvägen när jag passerar den på olika tider, jag cyklar själv på den och kan därmed avgöra kvaliteten på den. Vad tycker du jag behöver göra mer för att avgöra om den är lämplig för cykeltrafik?

Det är du som vill tvinga alla andra att göra samma livsval som du gör, jag vill bara att cyklisterna skall använda cykelvägen när det finns en passande sådan. Det är väl inte helt orimligt?

Läser du inte vad du själv skriver, det är du som inte accepterar cyklisterna. Alla är inte som du och har dina prioriteringar. Bilvägen som du skriver är inte en bilväg, det är en körbana som även andra får använda, har du körkort?
Citera
2019-07-06, 19:38
Medlem
Citat:

Om hastigheten på körbanan inte är högre än 50 km/h får cyklisten välja. Det är inte din uppgift att avgöra vad som är lämpligast. Din uppgift är att framföra ditt fordon på sådant sätt att det inte skadar andra. Det innebär bl a hålla avståndet, inte köra för nära i sidled vid omkörning e tc. Varför cyklisten väljer körbanan framför cykelbanan är egalt. Du har dessutom fått utmärka exempel på varför cyklister ibland inte väljer den "utmärkta cykelbanan". Inte sällan beror det på att ett motorfordon tyckte det var ett lämpligt ställe att parkera på (trots förbud).
Citera
2019-07-06, 19:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Om hastigheten på körbanan inte är högre än 50 km/h får cyklisten välja. Det är inte din uppgift att avgöra vad som är lämpligast. Din uppgift är att framföra ditt fordon på sådant sätt att det inte skadar andra. Det innebär bl a hålla avståndet, inte köra för nära i sidled vid omkörning e tc. Varför cyklisten väljer körbanan framför cykelbanan är egalt. Du har dessutom fått utmärka exempel på varför cyklister ibland inte väljer den "utmärkta cykelbanan". Inte sällan beror det på att ett motorfordon tyckte det var ett lämpligt ställe att parkera på (trots förbud).
Hastigheten på vägen är 60.

Det verkar som att ni cyklister är fullständigt oförmögna att förstå att en person på cykel också kan göra fel och reflexmässigt försvarar alla som framför just det fordonet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in