2018-11-21, 14:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Skulle realistiskt sett kunna sluta jobba när farsan avlider. (Gött att vara ensambarn i den aspekten ). Svensk sjukvård är väl nästintill kostnadsfri? Varför ska jag oroa mig över jobbrelaterade skador? Sitter förövrigt i kontor för det mesta och sköter pappersarbete. Sen blir det mycket jobbresor och förhandlingar utomlands. Inget grovjobb direkt.

Skulle lätt kunna spara 20k i månaden tills jag blir pensionär om jag lever lite snålare. Då borde väl pengarna räcka? Om företaget skulle gå i konkurs finns ändå saftiga kontakter..

Ser fortfarande bara fördelar med svartjobb. Så slipper man försörja regeringen också

Du kan inte sätta in pengar på banken, du kan inte betala räkningar och du kan inte spara pengar annat än i madrassen. Du kan inte få ett hyreskontrakt, du kan inte köpa en bil på avbetalning, du kan inte låna till en bostad, du kan inte ens teckna ett mobiltelefonkontrakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Proteindryck
Du drar på jobbresor och sitter med i förhandlingar som svartjobbare?

Vad är det för kontakter du har som gärna tar emot en avhoppare från folkhögskolan? Jag tror du ljuger upp en drömtillvaro som du inte lever i.

Så är det sannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Pappa ge dig Lön svart?
Han kan ju knappast skatta ut dom ur bolaget som lön till sig själv och sedan ge dom till dig. Har Firman svarta inkomster som Du får som Lön?

Mycket märkligt. 50kkr/mån är ju 600.000kr om året som försvinner ur Bokföringen. Vad säger Revisorn?

Ni måtte omsätta mängder med pengar för att kunna dölja 600.000kr/år.

En klok man sa till mig för många år sedan att alla ser skillnad på 50.000 och 150.000, men ingen ser skillnad på 1,6 och 2,2 miljoner. Inte ens en handläggare på SKV.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverduk
Alla föddes inte i pappas plånbok din lilla hora.
Ursäkta språket.

Snyggt räddat.
Citera
2018-11-21, 15:09
Medlem
Citat:
Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Det låter som du får högre lön än du förtjänar och där gör din far dig en björntjänst. Anser du att du får rimlig ersättning efter din prestation om du jämför med dina kollegor? Det är verkligen inte bra om era anställda får reda på att du tjänar bättre än alla andra trots att du jobbar mindre och har mindre erfarenhet. Sådant måste du tänka på om du ska inta rollen som företagsledare en dag.
Om du trivs i branschen och vill fortsätta driva företaget är att arbeta bredvid din far den absolut bästa och billigaste utbildningen du kan få. Varför i hela världen skulle du slösa bort tid på en högskola där du endast kommer nyttja 5% av kunskaperna när ni har ett familjeföretag som genererar bra med pengar? Finns det kunskapsluckor som behöver fyllas så ta enskilda kurser som du vet att du kommer ha användning av. Jag kommer inte på några moraliska argument för varför du ska jobba vitt eftersom skatten du betalar tas in under vapenhot. Men rent strategiskt så tar du en risk att bli påkommen och riskera företagets framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Normala arbetslösa vill arbeta och söker jobb eller utbildar sig. Skryter man om hur man skattefuskar är man på en helt annan nivå av parasiterande.

Skattefusk kan aldrig vara parasiterande så länge det inte finns alternativ att få ställa sig utanför systemet. Skulle jag ha möjlighet att välja att avstå bidrag och offentlig sjukvård men trots det väljer att ha tillgång till välfärd och samtidigt skattefuskar skulle du kunna ha en poäng.
Citera
2018-11-21, 16:22
Medlem
Många pluggar vidare inom nåt de är intresserade av. Lite svårt att jobba svart om man tex vill hålla på med geologi.

Många i Sverige har inga intressen och ser jobbet endast som ett sätt att tjäna pengar.

Men oavsett tror jag inte alla är beredda att bryta mot lagen.
Citera
2018-11-21, 17:33
Medlem
DR-Drunks avatar
Du kommer aldrig att få ut 75k på någ0t vanligt jobb. Bara att ta över firman senare om du har lust. Annars är skola bästa vägen inom finans, handel och affärer.

Har själv jobbat svart och det e så skönt med kuvert fyllt med 1000 lappar =)
Citera
2018-11-21, 17:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Skattefusk kan aldrig vara parasiterande så länge det inte finns alternativ att få ställa sig utanför systemet.

Det FINNS alternativ att ställa sig utanför systemet. Man kan bo i en stuga i skogen med en egen väg, ett eget elsystem och egen elproduktion, egen telekommunikation och eget V/A-system.

De flesta vill dock inte leva så utan föredrar att vara med och dela på samhällskakan istället p.g.a de många fördelar och den enkelthet som ett sådant liv medför.

Så, så länge man bor kvar i samhället och använder samhällets elsystem, telekommunikationer, elproduktion, vägar och V/A-system så ÄR man en parasit om man vägrar betala skatt.
Citera
2018-11-21, 18:02
Medlem
Higgswitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Problemet med svarta pengar är att man inte kan ha dem på banken, samt att man får rätt magnifika problem när då mynt och sedlar byts ut med jämna mellanrum. Då sitter man där och måste helt pltösligt börja syssla med storskalig penningtvätt, vilket i sin tur fungerar som en magnet för kriminella element vilka omedelbart ser ett lovligt byte att utpressa. Det kan SNABBT gå åt söder i en sådan situation.
Du är en sådan där som inte skulle vilja bli mångmiljonär för att du undrar vad man skulle GÖRA med alla pengar och familjen ju ändå är det viktigaste? Vakna ur din gråsossiga bubbla.

Jag förutsätter alltså att man inte är fullständigt hjärndöd och inte har som ambition att sköntaxeras om man väljer att arbeta svart. Att man planerar sina inköp och har en vit intäkt vid sidan av.
Citera
2018-11-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det FINNS alternativ att ställa sig utanför systemet. Man kan bo i en stuga i skogen med en egen väg, ett eget elsystem och egen elproduktion, egen telekommunikation och eget V/A-system.

De flesta vill dock inte leva så utan föredrar att vara med och dela på samhällskakan istället p.g.a de många fördelar och den enkelthet som ett sådant liv medför.

Så, så länge man bor kvar i samhället och använder samhällets elsystem, telekommunikationer, elproduktion, vägar och V/A-system så ÄR man en parasit om man vägrar betala skatt.

Nebejdu, man kan inte smita undan om man har en fast adress med hus osv. Du kommer inte undan om du har en fastighet vilken du måste ha om du ska ha hus. Du betalar fastighetsskatt och en massa avgifter. Om du har egen borrad brunn tillkommer en mängd kontroll avgifter och mätavgifter som inte nödvändigtvis utförs men som skall betalas. Dvs fördold skatt. Samt kvalitetskontroller som förklaras som skydd för medborgaren. Någon mätning behövs dock inte.. Eldar du med egen skog för värme måste du ha skorsten och då tvingas du betala sotavgifter och kontroller. Sophanteringen får du heller inte sköta själv även om du vill och
kan. Du måste ha ett abonnemang. Trots att du inte producerar några sopor. Dvs fördold skatt.
Avlopp mänskligt avfall får inte ske utan kontroll. Det skall antigen hämtas eller köras i internsystem som givetvis då skall kontrolleras och är avgiftsbelagda. Ergo, du får betala betydligt MER om du försöker avstå att ingå i "samhällsservicen". Att betala upp emot 70-80%i skatt som många höginkomsttagare gör med sina höga löneskatter, punktskatter avgifter hit och dit är perverst. Jag anser att skattesmitning är en dygd.
Citera
2018-11-21, 18:37
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Mvh

Varför? Tja, inte alla har väl än far som gjorde som din. Det har du kanske märkt?

Sen tror jag inte alla kanske vill endast göra vad sin far gjort i hela sitt liv. Många vill gärna skapa sitt eget liv och förmögenhet.

Men det låter som ett bekvämt liv, jag hoppas att du inte ångrar dig. Och jag är inte alls ironisk när jag säger det, jag tror dom flesta skulle gilla din position.
Citera
2018-11-21, 18:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Mvh

Du kan inte göra ett skit för de svarta pengarna utom att köpa mat och kläder. Allt annat måste betalas med skattade pengar. Lägenheter, nya bilar, resor osv. Banken vill veta vart de kommer från när det rör sig om. Mer än 10.000 kr i veckan. Allt annat rapporteras till skatteverket.
Citera
2018-11-21, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Det låter som du får högre lön än du förtjänar och där gör din far dig en björntjänst. Anser du att du får rimlig ersättning efter din prestation om du jämför med dina kollegor? Det är verkligen inte bra om era anställda får reda på att du tjänar bättre än alla andra trots att du jobbar mindre och har mindre erfarenhet. Sådant måste du tänka på om du ska inta rollen som företagsledare en dag.
Om du trivs i branschen och vill fortsätta driva företaget är att arbeta bredvid din far den absolut bästa och billigaste utbildningen du kan få. Varför i hela världen skulle du slösa bort tid på en högskola där du endast kommer nyttja 5% av kunskaperna när ni har ett familjeföretag som genererar bra med pengar? Finns det kunskapsluckor som behöver fyllas så ta enskilda kurser som du vet att du kommer ha användning av. Jag kommer inte på några moraliska argument för varför du ska jobba vitt eftersom skatten du betalar tas in under vapenhot. Men rent strategiskt så tar du en risk att bli påkommen och riskera företagets framtid.

Skattefusk kan aldrig vara parasiterande så länge det inte finns alternativ att få ställa sig utanför systemet. Skulle jag ha möjlighet att välja att avstå bidrag och offentlig sjukvård men trots det väljer att ha tillgång till välfärd och samtidigt skattefuskar skulle du kunna ha en poäng.
Nu ser ju lagarna i sverige ut på detta sätt, passar det inte, finns det andra länder med andra lagar
Citera
2018-11-21, 19:37
Medlem
Higgswitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Nu ser ju lagarna i sverige ut på detta sätt, passar det inte, finns det andra länder med andra lagar
Vilket barnsligt dravel. Ska man inte (utan att behöva flytta) kunna diskutera, ifrågasätta och ogilla ting bara för att de är lagar? Önskar för mitt egna sinne att jag vore lika trångsynt och statsvurmande som dig.
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Du kan inte göra ett skit för de svarta pengarna utom att köpa mat och kläder. Allt annat måste betalas med skattade pengar. Lägenheter, nya bilar, resor osv. Banken vill veta vart de kommer från när det rör sig om. Mer än 10.000 kr i veckan. Allt annat rapporteras till skatteverket.
Det stämmer inte. Med en smula kreativitet är konsumtionsmöjligheterna större än vad du verkar tro.
Citera
2018-11-21, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
Det stämmer inte. Med en smula kreativitet är konsumtionsmöjligheterna större än vad du verkar tro.
Exakt Folk fattar inte hur det går till. Känner lite "fint" folk inom min bank som hjälper till med lite insättningar som ser normala ut. Köpte i år en rimligt ny bil för 480k hos en kontakt i Göteborg, inga problem. Man får lite spänning i vardagen

Nu ska jag gå och lägga mig, tog en whiskypinne och lite annat smått och gott till kvällen. Gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in