2018-11-20, 21:37
Medlem
Hej, hur kan Pappa ge dig Lön svart?
Han kan ju knappast skatta ut dom ur bolaget som lön till sig själv och sedan ge dom till dig. Har Firman svarta inkomster som Du får som Lön?

Mycket märkligt. 50kkr/mån är ju 600.000kr om året som försvinner ur Bokföringen. Vad säger Revisorn?

Ni måtte omsätta mängder med pengar för att kunna dölja 600.000kr/år.

Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh
Citera
2018-11-20, 21:39
Medlem
RazorKevlars avatar
Ahhhhh förstår att måste kännas fint att blåsa finansminister FyllMaggan på pengar som ändå bara skulle försvinna i det svarta hålet, lycka till!
Citera
2018-11-20, 21:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Mvh
Menar du alltså att du spenderar 65 K per månad i kontanter...?

För övrigt...om jag tjänade 75 K i månaden svart, så skulle min ambition att säkra min ekonomiska framtid vid sjukdom, pension eller om allt helt plötsligt går åt h-vete, vara lite större än 10 K per månad. Hade personligen avsatt 55-60K, som jag så småningom, när jag övergått till vita inkomster, successivt slussat in i sparande avsatt för pension, ett generellt sparande för att bygga kapital samt en buffert för ekonomiskt sämre tider eller oförutsedda händelser, till exempel hastig, allvarlig och längre sjukdom.
Citera
2018-11-20, 22:07
Medlem
Brunbeverns avatar
Har sagt det förr, ett enskilt undantag är inte representativt för majoriteten. Det är lika dumt att resonera så som att säga "Jag har vunnit 10 miljoner på lotto, övertyga mig varför det är värt att läsa utbildning och jobba? Man lever ju bra ändå, om inte bättre!".
Citera
2018-11-20, 22:07
Medlem
Du "tjänar" 50k svart i månaden men sparar fjuttiga 10k? Skämtar du eller? Du borde ju minst spara 30k i mån beroende på din bostadskostnad annars är det fan inte lönt. Roligt när pappa staten kommer på att du jobbat svart och tjänat, jobbat si och så länge och kräver dig på vartenda öre som du slösat bort. Ingen bra plan b där inte
Citera
2018-11-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Pappa ge dig Lön svart?
Han kan ju knappast skatta ut dom ur bolaget som lön till sig själv och sedan ge dom till dig. Har Firman svarta inkomster som Du får som Lön?

Mycket märkligt. 50kkr/mån är ju 600.000kr om året som försvinner ur Bokföringen. Vad säger Revisorn?

Ni måtte omsätta mängder med pengar för att kunna dölja 600.000kr/år.

Det är naturligtvis bara lögn att TS skulle tjäna 50K svart, bland annat p.g.a. du säger och dels att det är jävligt opraktiskt att hantera 50K i kontanter varje månad. Eller skall vi tro att "pappsen" sätter in 50K på kontot varje månad Jag gör en vild gissning och säger att skatteverket hade reagerat om så var fallet
Citera
2018-11-20, 22:43
Bannlyst
Har skummat igenom era inlägg och ni verkar inte helt insatta i hur det funkar med löning osv i den lite undre världen Ska lägga undan lite mer pengar och fortsätta köra på... Slösar inte så mycket pengar. Mycket går till diverse lån och gamla misstag...

Mvh
Citera
2018-11-20, 22:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Har skummat igenom era inlägg och ni verkar inte helt insatta i hur det funkar med löning osv i den lite undre världen

Jorå, vi är mycket insatta i hur det går till, och vet även att hela styrelser till företag med 10-20 års mellanrum fängslas för precis sådan verksamhet du beskriver här.

Kanske nästa stora Aftonbladet-artikel kommer att handla om Dig?

Utifrån det du beskrivit hittills, så skulle jag våga påstå att chansen till det är lite drygt 98%.
Informationen om verksamheten som du delat i tråden räcker gott och väl för att Skatteverket skall kunna hitta er.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-11-20 kl. 22:56.
Citera
2018-11-20, 22:52
Medlem
Harrybs avatar
Citat:

Mvh

Du skriver att du får ut 50k i månaden, en fråga!

Hur i helvete sätter du in 50k på banken? Hur kan du leva med kontanter? Ingen jävel tar kontanter idag. Innan kunde du gå in och köpa en bil med kontanter, men det är helt borta idag. Många butiker jag har besökt i framför allt Malmö är kontantfria.

Banken måste ju ifrågasätta dig när du kommer med 50k varje månad. Jag var tvungen att förklara för min bank var mina pengar kom ifrån när jag skulle sätta in 10k
Senast redigerad av Harryb 2018-11-20 kl. 22:55.
Citera
2018-11-20, 23:19
Medlem
Citat:
Har skummat igenom era inlägg och ni verkar inte helt insatta i hur det funkar med löning osv i den lite undre världen Ska lägga undan lite mer pengar och fortsätta köra på... Slösar inte så mycket pengar. Mycket går till diverse lån och gamla misstag...

Mvh

Jo, det vet vi. Ett företag som tillverkar möbler och säljer till äldreboenden mm får in vita pengar. Inte många lär komma in till er och köpa möbler kontant. Det är inte en Pizzeria eller Biltvätt dör det är pengar i handen som gäller.

Eftersom det kommer in pengar vitt går det inte att betala ut dem svart.

Hade du menar med bilar, renoverat badrum mm hade det inte varit några problem att ta det svart.

Men möbelfabrik? Nej, jag tror inte på det här.
Citera
2018-11-20, 23:49
Medlem
Vardons avatar
Svarta löner kräver svarta pengar. Där försvinner många.

Risken för sjukdom. Du kanske inte får arbetsskada men man kan bryta ben, infektioner etc.

Risken att bli påkommen och upptaxerad. Spenderar du 40kkr i månaden är det risk du blir sköntaxerad såvida du inte vränner allt på knark ocj sprit.

Här kan man även ta i beaktning att det vanligaste sättet att plocka en hembrännare är via tips och tipsaren är ofta ett ex....
Citera
2018-11-20, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Svarta löner kräver svarta pengar. Där försvinner många.

Risken för sjukdom. Du kanske inte får arbetsskada men man kan bryta ben, infektioner etc.

Risken att bli påkommen och upptaxerad. Spenderar du 40kkr i månaden är det risk du blir sköntaxerad såvida du inte vränner allt på knark ocj sprit.

Här kan man även ta i beaktning att det vanligaste sättet att plocka en hembrännare är via tips och tipsaren är ofta ett ex....
o helvete.. tänkte inte på det. det tog slut med bruden för ett litet tag sedan. (Det var inte vackert kan jag säga). Hon vet allt Ska försöka ta kontakten igen med henne. Fast just nu är hon i Japan, så det blir svårt att ringa dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in