2018-11-20, 19:30
Medlem
Du skriver så här i en annan tråd du skapat:

"Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat. "

Är det din pappa du ljuger för då? Han torde veta att du är en värdelös slyngel som inte kan ett piss, än mindre svetsa.
Citera
2018-11-20, 19:30
Medlem
hippilis avatar
Ehumm jo det går fint att leva på det men det gäller åxå att spara slantar till framtiden så det är mycket man behöver jobba in
Citera
2018-11-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Fast det där är ju bara bullshit med pensionssparande.

Många dör innan de får pensionen och sen lever man på bidrag i vilket fall.

"Många" äter för dåligt, rör sig för lite, dricker för mycket, lever som bajskorvar.

Jag dör inte innan pensionen, men tack för omtanken.
Citera
2018-11-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh

Du kanske skulle anstränga dig lite med studierna så du förstår vikten av att jobba vitt och inte svart. Speciellt för dom som inte lever på pappas företag.
För dig är det ju bara att gratulera till att du kan leva gött!
Men dina val verkar rätt korkade! 50k i månaden och du pluggar folkhögskola när du kan i princip välja och vraka bland bättre skolor.

Men absolut kör bara
Citera
2018-11-20, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Svaret på den frågan kommer du att få när du en vacker dag sågar av dig armen, bryter ryggen eller på annat sätt skadar dig på ditt jobb.

Ingen försäkring, inget stöd, ingen försäkringskassa... Att lära sig stava till begreppet "(ur)fattigpensionär" är ett tips inför en sådan situation.
Skulle realistiskt sett kunna sluta jobba när farsan avlider. (Gött att vara ensambarn i den aspekten ). Svensk sjukvård är väl nästintill kostnadsfri? Varför ska jag oroa mig över jobbrelaterade skador? Sitter förövrigt i kontor för det mesta och sköter pappersarbete. Sen blir det mycket jobbresor och förhandlingar utomlands. Inget grovjobb direkt.

Skulle lätt kunna spara 20k i månaden tills jag blir pensionär om jag lever lite snålare. Då borde väl pengarna räcka? Om företaget skulle gå i konkurs finns ändå saftiga kontakter..

Ser fortfarande bara fördelar med svartjobb. Så slipper man försörja regeringen också
Citera
2018-11-20, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Du skriver så här i en annan tråd du skapat:

"Har lyckats lura folk att jag är en blåjävel på svets även fast jag svetsade för första gången idag. Jag tog på mig uppdraget att lära upp en annan hobbysvetsare, som också råkar vara min arbetsgivare... Har lovat att jag ska ge honom tips. Notera att vi jobbar inom något helt annat. "

Är det din pappa du ljuger för då? Han torde veta att du är en värdelös slyngel som inte kan ett piss, än mindre svetsa.
Det är lite komplicerat.. Jobbade kort två jobb, ett hederligt och ett i familjeföretaget. Då blev försäkringskassan allt nöjd Fick sparken från vitjobbet kort därefter pga lite skandaler.. Vill helst inte diskutera det.

Min arbetsgivare i den tråden var inte min far
Citera
2018-11-20, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
"Många" äter för dåligt, rör sig för lite, dricker för mycket, lever som bajskorvar.

Jag dör inte innan pensionen, men tack för omtanken.

En del blir överkörda av en lastbil ganska random, spelar ingen roll vad de åt eller hur ofta de tränade.

Svårt att räkna på allt.
Citera
2018-11-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Det är lite komplicerat.. Jobbade kort två jobb, ett hederligt och ett i familjeföretaget. Då blev försäkringskassan allt nöjd Fick sparken från vitjobbet kort därefter pga lite skandaler.. Vill helst inte diskutera det.

Min arbetsgivare i den tråden var inte min far

Vad har försäkringskassan med något att göra?

Du skrev i nuvarande tråd att du ville hålla staten borta, varför har du då involverat försäkringskassan?
Citera
2018-11-20, 19:45
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Nu hänger jag inte riktigt med, AF skiter väl i folk om de inte anmäler sig hos dem som arbetslösa?
Citera
2018-11-20, 19:47
Medlem
Se samhället som en överenskommelse eller ett kontrakt, jag vill ha hjälp med utbildning, sjukvård, vägar, polis, brandkår, sportanläggningar/arenor, rättsväsende, förskola, förlossning osv därför bidrar jag med min skatt.
Vill man deltaga måste man bidraga.
Ett samhälle där alla smiter från skatt tappar alla möjligheter. Tidigare var fokus på skattesmitare en paradgren för sossarna, men det var på den tiden folkhemmet byggdes upp - vilket visar vikten av att bidra för att något ska åstadkommas. Nu skiter s i skattesmitare och välfärden bryts ned.
Citera
2018-11-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
En del blir överkörda av en lastbil ganska random, spelar ingen roll vad de åt eller hur ofta de tränade.

Svårt att räkna på allt.

Försumbart, det händer men inget man bör ta med i beräkningen när man funderar på pensionen. I normalfall lever man länge om man ser till att undvika cancer, diabetes, hjärtsjukdomar.
Citera
2018-11-20, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Försumbart, det händer men inget man bör ta med i beräkningen när man funderar på pensionen. I normalfall lever man länge om man ser till att undvika cancer, diabetes, hjärtsjukdomar.

Jag håller inte med dig, man kan inte styra över allt gällande hälsan, och sjukdomar ökar nu dessutom.
Men låt säga att du har rätt för trådens skull, att man kan undvika alla sjukdomar med kost och motion -

Vad är poängen med att vara gammal och ha lite mer pengar än existensminimum och offrad större delen av sitt liv för de där lilla än att leva på bidrag som blir samma oavsett vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in