2018-11-20, 15:20
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Helsingborg - Hamburg med Tesla M3, en tankning på 45 minuter i Middlefart.

https://www.tesla.com/trips#/?v=M3_2015_74&o=Helsingborg,%20Sweden_Helsingborg% 20Sk%C3%A5ne%20County%20SE@56.0464674,12.694512099 999997&s=&d=Hamburg,%20Germany_Hamburg%20HH%20DE@5 3.5510846,9.993681899999956

7 timmar...

Har kört just den sträckan flera gånger...

Mer än 4 timmar å 20 minuter har det aldrig tagit.

Usch ja... Jag är nog alldeles för stressad i vardagen för att kunna leva med en elbil.
Citera
2018-11-20, 16:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
7 timmar...

Usch ja... Jag är nog alldeles för stressad i vardagen för att kunna leva med en elbil.

Det blir 140 km/tim. Du hamnar nog på ett helt stressfritt slälle så småningom.
Citera
2018-11-20, 16:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Underbart story, den här ska man trycka in i rektum på alla som bespottar allt annat än rena elbilar.

Vårt land är stort och avlångt.
Elbilar har begränsad räckvidd.
Laddnätet är för klent eller långsamt.
Slut på meddelandet.

För pendling och stadskörning: visst. I annat fall ska man ha minst en hybrid.

Jo, men nu gällde det ju Skåne - Danmark - Tyskland och då har det ju mindre betydelse hår långt Sverige är
Cirka 50 mil är väl ingen begränsning. Vem pendlar 25 mil t&r.
Laddnätet räcker och blir över till export.
Slut för nu.
Citera
2018-11-20, 16:42
Medlem
Citat:
7 timmar...

Ingen tvingar dig att köra enligt hastighetsbegränsning.
Citera
2018-11-20, 17:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det blir 140 km/tim. Du hamnar nog på ett helt stressfritt slälle så småningom.

Härligt! Där kan jag chilla å grilla över öppen helvetesglöd varje dag...

Men va fasen....
Farthållaren på 140 mellan Helsingborg och Malmö är ju bara alldeles lagom.
Genom Danmark är det lagom med 130-135 på farthållaren där det är skyltat 110 och där det är skyltat 130 är det lagom med 150 på farthållaren.
Söder om Flensburg är det ganska lång sträcka med fri fart å då känns 160-180 ganska lagom.

Känns som att man kan dö av betydligt farligare saker...

Matpaus och dylikt trams känns ganska önödigt på den korta körtiden å man lär ju knappast inte svälta ihjäl på fyra timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ingen tvingar dig att köra enligt hastighetsbegränsning.

Jo om man kör Renault Zoe.. Annars får man ringa vägassistans.

Och även om man står på med en Tesla så lär det inte räcka med bara ett laddstopp.
Senast redigerad av ormbiten 2018-11-20 kl. 17:17.
Citera
2018-11-20, 18:28
Medlem
Citat:

Jo om man kör Renault Zoe.. Annars får man ringa vägassistans.

Och även om man står på med en Tesla så lär det inte räcka med bara ett laddstopp.

Haha ja det beror ju på vilken bil man har .

Och ja är man uppe i 170-180 på autobahn tar det slut snabbare. Men kan man tygla sig lite och maxa vid 150 så fungerar det med ett stop i en med större batteri.
Citera
2018-11-20, 23:48
Medlem
PeterNosters avatar
Kolbatterier på gång. Tjugo ggr snabbare laddning, längre livslängd och mer energi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_carbon_battery

Citat:
Twenty times faster charge, Ryden dual carbon battery
Power Japan Plus has already announced this new battery technology called Ryden dual carbon. Not only will it last longer and charge faster than lithium but it can be made using the same factories where lithium batteries are built.

The batteries use carbon materials which mean they are more sustainable and environmentally friendly than current alternatives. It also means the batteries will charge twenty times faster than lithium ion. They will also be more durable, with the ability to last up to 3,000 charge cycles, plus they are safer with lower chance of fire or explosion.
Citera
2018-11-21, 14:16
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, man får ha gott om tid och nerver av stål om man vill köra elbil..

Körde 85 mil i förrgår, hade ett ärende i Tyskland, skulle bara ner till Hamburg och sedan tillbaks igen.
Med en normal bil tar det 5 timmar enkel tur.

Jag funderade ett kort ögonblick om jag skulle ta mercan eller renaulten, och eftersom jag snabbt räknade ut att jag tjänade över 700 kronor på att köra på el, så föll valet på renauten..

Startade med full-laddat batteri, fick köra i 80 km/h hela vägen genom danmark för att klara mig ner till Burg auf Fehmarn i nordtyskland där en gratis laddstation finns, en sträcka på exakt 24,5 mil från min bostad, när jag kom dit var batteriet helt tomt, 1% kvar.
Fick stanna där och ladda i 2 timmar och 10 min, då hade åter 99%.
Körde 9 mil ner till nästa gratis laddstation söder om Lübeck, laddade där i 1½ timme, för att åter få 99%.
Körde till Hamburg och körde runt och fixade mina ärenden där under några timmar, körde sedan till IKEA för att äta och ladda, - alla laddstolparna upptagna..
Körde sedan direkt norrut, tillbaks mot Burg auf Fehmarn för att ladda där, på vägen upp fick jag hålla 80 km/h, jag såg att räckvidden blev kritisk, svängde därför in söder om Lübeck där jag laddade tidigare under dagen, där var dock laddstationen också upptagen!!!
Nu satt jag riktigt i rävsaxen, jag körde vidare mot Burg auf Fehmarn och såg att detta kommer inte gå.. sänkte hastgheten till 65-70 km/h och slog av klimatanläggningen och hoppades på det bästa..
Som tur var så var det knappt någon trafik på motorvägen!
Kom dock fram, och hade 0% kvar på batteriet!
Hann bara ladda i 15 minuter, sedan var jag tvungen att avbryta pga av att jag hade en reserverad båtbiljett, körde till båten med 15 km räckvidd...

- alltså, direkt efter att jag kört av båten i Danmark var tid att ladda igen, var nu tvungen att köra till en betal-laddstation, där laddade jag fullt, tog 2 timmar och 5 min till en kostnad av 123 kronor.
Hade därifrån 24 mil hem, och var tvungen att åter hålla max 80 km/h för att kunna ta mig hem.
Dock räckte det inte ända hem, efter exakt 23,2 mil stannade biljäveln!!!!
På med varningsblinkers, ut med triangeln och ringa efter vägassistans, bärgare kom efter 1 timme och 20 minuter...
Bogserade bilen hem där jag kunde koppla in laddkabeln..

Fy fan säger jag, aldrig mer.
Nästa gång tar jag diesel-mercan, några hundralappar i dieselkostnad är det värt.
- och inte bara det, det handar om tiden också, jag fick köra i 80 km/h nästan hela vägen, och jag var tvungen att stå och ladda i 6 timmar under en enda jävla dag!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Underbart story, den här ska man trycka in i rektum på alla som bespottar allt annat än rena elbilar.

Vårt land är stort och avlångt.
Elbilar har begränsad räckvidd.
Laddnätet är för klent eller långsamt.
Slut på meddelandet.

För pendling och stadskörning: visst. I annat fall ska man ha minst en hybrid.

Du får se till att ha en reservdunk i bilen
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elverk/bensindrivna-elverk/elverk-740066/

Fler elbilsrunkare har insett det
https://i.ytimg.com/vi/NeRTB1LHbW4/maxresdefault.jpg
https://images.hgmsites.net/hug/2014-bmw-i3-electric-car-charged-with-portable-generator_100480803_h.jpg
https://www.generatorwarehouse.co.uk/wp/wp-content/uploads/2017/01/Tesal-Oslo-GW-logo-2.jpg
Citera
2018-11-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, man får ha gott om tid och nerver av stål om man vill köra elbil..

Körde 85 mil i förrgår, hade ett ärende i Tyskland, skulle bara ner till Hamburg och sedan tillbaks igen.
Med en normal bil tar det 5 timmar enkel tur.

Jag funderade ett kort ögonblick om jag skulle ta mercan eller renaulten, och eftersom jag snabbt räknade ut att jag tjänade över 700 kronor på att köra på el, så föll valet på renauten..

Startade med full-laddat batteri, fick köra i 80 km/h hela vägen genom danmark för att klara mig ner till Burg auf Fehmarn i nordtyskland där en gratis laddstation finns, en sträcka på exakt 24,5 mil från min bostad, när jag kom dit var batteriet helt tomt, 1% kvar.
Fick stanna där och ladda i 2 timmar och 10 min, då hade åter 99%.
Körde 9 mil ner till nästa gratis laddstation söder om Lübeck, laddade där i 1½ timme, för att åter få 99%.
Körde till Hamburg och körde runt och fixade mina ärenden där under några timmar, körde sedan till IKEA för att äta och ladda, - alla laddstolparna upptagna..
Körde sedan direkt norrut, tillbaks mot Burg auf Fehmarn för att ladda där, på vägen upp fick jag hålla 80 km/h, jag såg att räckvidden blev kritisk, svängde därför in söder om Lübeck där jag laddade tidigare under dagen, där var dock laddstationen också upptagen!!!
Nu satt jag riktigt i rävsaxen, jag körde vidare mot Burg auf Fehmarn och såg att detta kommer inte gå.. sänkte hastgheten till 65-70 km/h och slog av klimatanläggningen och hoppades på det bästa..
Som tur var så var det knappt någon trafik på motorvägen!
Kom dock fram, och hade 0% kvar på batteriet!
Hann bara ladda i 15 minuter, sedan var jag tvungen att avbryta pga av att jag hade en reserverad båtbiljett, körde till båten med 15 km räckvidd...

- alltså, direkt efter att jag kört av båten i Danmark var tid att ladda igen, var nu tvungen att köra till en betal-laddstation, där laddade jag fullt, tog 2 timmar och 5 min till en kostnad av 123 kronor.
Hade därifrån 24 mil hem, och var tvungen att åter hålla max 80 km/h för att kunna ta mig hem.
Dock räckte det inte ända hem, efter exakt 23,2 mil stannade biljäveln!!!!
På med varningsblinkers, ut med triangeln och ringa efter vägassistans, bärgare kom efter 1 timme och 20 minuter...
Bogserade bilen hem där jag kunde koppla in laddkabeln..

Fy fan säger jag, aldrig mer.
Nästa gång tar jag diesel-mercan, några hundralappar i dieselkostnad är det värt.
- och inte bara det, det handar om tiden också, jag fick köra i 80 km/h nästan hela vägen, och jag var tvungen att stå och ladda i 6 timmar under en enda jävla dag!!!!
Inget av detta du berättar om har ju hänt, och det bevisar att du inte ens har en el-bil, iallafall enligt vissa här i tråden.
1: det är inga problem att köra långkörningar med elbil, det finns laddstationer över allt
2: Det finns alltid en ledig laddstolpen vid varje station , vid varje given tidpunkt
3: du behöver aldrig slå av klimatanläggningen får att spara el. el-bilen bara går och går
4: "soppa torsk" händer aldrig med en elbil , bilens färddator är ju 100% i alla lägen.
Citera
2018-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Kolbatterier på gång. Tjugo ggr snabbare laddning, längre livslängd och mer energi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_carbon_battery
Ja, vi får väl se vad det blir av detta , något måste ju komma och ersätta den nuvarande tekniken så snart det bara går, annars är el- bilens ännu en kuriosa i bilhistorien.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/den-har-viktiga-metallen-hotar-elbilens-framtid
Citera
2018-11-21, 18:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Inget av detta du berättar om har ju hänt, och det bevisar att du inte ens har en el-bil, iallafall enligt vissa här i tråden.
1: det är inga problem att köra långkörningar med elbil, det finns laddstationer över allt
2: Det finns alltid en ledig laddstolpen vid varje station , vid varje given tidpunkt
3: du behöver aldrig slå av klimatanläggningen får att spara el. el-bilen bara går och går
4: "soppa torsk" händer aldrig med en elbil , bilens färddator är ju 100% i alla lägen.

Jo han har nog en elbil. Problemet är snarare att han har marknadens sämsta elbil.
Eller snarare, ZOE är en prisvärd och bra bil om man håller sig upp till 20-mil/resa men passar dåligt till en 80-milatripp även fast det går med lite besvär.

En bil med endast 40kWh borde nästan vara förbjuden att sälja och kommer nog inte ens att gå att köpa om några år.
ZOE kan som mest bara ta emot 22kW-laddning. Det är rent uselt och om ZOEn hade klarat 100kW så hade det inte varit några 2 timmars stopp, snarare 30 min.

Elbilarna är fortfarande i sin linda, skulle tro att nästa generation av ZOE är betydligt bättre.
Citera
2018-11-21, 18:11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, vi får väl se vad det blir av detta , något måste ju komma och ersätta den nuvarande tekniken så snart det bara går, annars är el- bilens ännu en kuriosa i bilhistorien.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/den-har-viktiga-metallen-hotar-elbilens-framtid

Tesla/Panasonic har kraftigt reducerat kobolt i sina 2170-batterier, men fortfarande innehåller en Tesla flera kilo kobolt. Tesla/Panasonic säger att nästa generation batterier kommer vara helt koboltfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in