2018-11-01, 16:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mot dumhet hjälper inga argument.

Om jag refererar till statistiska centralbyrån att vi producerar 159 TWh, säljer 11 TWh så kommer något stolpskott och säger:
-Nej vi har elbrist och måste importa kolkraft från Polen.

Det är ju en tro och inte ett vetande.
Vem är det som är religiös då?

Man blir ju som civilingenjör bara förbannad.

Produktion, förbruknin minut för minut.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Just när jag kollade var läget:

Total produktion: 19808 MW
Total förbrukning: 17640 MW
Exporterar: 1913 MW

Mega: 10^6
Giga: 10^9
Tera: 10^12 -> 1 000 000 000 000
Om en civilingenjör som du läser på så inser du att flera reaktorer kommer att avvecklas. Vi går mot ett konternueligt elunderskott. Vindkraft producerar dessutom el extremt ojämnt. Att de i snitt ger en viss effekt hjälper inte, de måste kompenseras med svindyr reglerkraft.
Citera
2018-11-01, 16:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att de i snitt ger en viss effekt hjälper inte, de måste kompenseras med svindyr reglerkraft.
Vattenkraft kan kompensera för ojämnheter men kräver ju regelbundet regn så förråden fylls på, skulle inte förvåna mig om finnländarna fortsätter bygga reaktorer för att "tälja guld med kniv", elen lär ju inte bli billigare om man säger så.
Citera
2018-11-01, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vattenkraft kan kompensera för ojämnheter men kräver ju regelbundet regn så förråden fylls på, skulle inte förvåna mig om finnländarna fortsätter bygga reaktorer för att "tälja guld med kniv", elen lär ju inte bli billigare om man säger så.
Dock räcker inte vattenkraften om kärnkraften minskar. Då är det import/rullande nedstängningar som gäller.
Citera
2018-11-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lägg till paddor, datorer, smarta telefoner. Nej det finns inte utrymme för mer elförbrukning när produktionen går ned om inte priset höjs.

Men de drar ju ingenting i sammanhanget. Kolla vad de stora pappersbruken drar istället. Kvarnsveden drar ensamt lika mycket som Malmö stad inklusive dess industrier. Och de är väl inte ens störst.
Citera
2018-11-01, 18:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ett kylskåp producerar värme även på sommaren...

Fanatisk? På vilket sätt? Du är ju långt mer fanatisk. Jag har haft många bensin- och dieselbilar. Hur många elbilar har du haft? Vem kan jämföra bäst? Du eller jag? Du har inte en jävla aning om hur det är att ha elbil.

Jag är inte det minsta fanatisk, jag lyfte bara ett reellt problem, och blev omedelbart påhoppad.

Nej, jag vet inte hur det är att ha elbil. Det har jag aldrig påstått heller, lägg inte ord i min mun.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kylskåp är sämre än luftvärmepump, ett kylskåp värmer bara med sin faktiska energiförbrukning men en luftvärmepump värmer mycket mer, för 2kw förbrukning kan du få ut 6kw värme.

Med ett kylskåp tar man vara på både värmen och kylan, som jag skrev. Undantag varma somnardagar givetvis. Med en luftpump åker antingen kylan eller värmen ut i naturen.

Dock, som en ren värmekälla är jag enig i att ett kylskåp är föga effektivt

Citat:
Mot dumhet hjälper inga argument.

Om jag refererar till statistiska centralbyrån att vi producerar 159 TWh, säljer 11 TWh så kommer något stolpskott och säger:

Mega: 10^6
Giga: 10^9
Tera: 10^12 -> 1 000 000 000 000

Vad hjälper det, när ”slangen är för tunn”, eller hur du uttryckte det? Jag pratar inte om elöver-/underskott utan om infrastrukturen som inte räcker till ens idag. Du läste ju själv artikeln och ”rättade mig” genom att märka ord. Föga smickrande.
Citera
2018-11-01, 18:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Men de drar ju ingenting i sammanhanget. Kolla vad de stora pappersbruken drar istället. Kvarnsveden drar ensamt lika mycket som Malmö stad inklusive dess industrier. Och de är väl inte ens störst.
Och hur många milljarder i exportintäkter drar Kvarnsveden in kontra Teslaåkande? Vad tror du betalar för Teslaåkande?
Citera
2018-11-01, 19:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Med tanke på hur våra korkade politiker resonerar och tänker så lär det nog vara helt andra siffror om 10-20 år, speciellt om dom får sin vilja igenom med att bomma igen kärnkraftverk.

Gissar ju att den svenska elproduktionen kommer att vara låååångt under förbrukningen om 10-15 år.

Men den som lever får se....
Citera
2018-11-01, 22:53
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Med tanke på hur våra korkade politiker resonerar och tänker så lär det nog vara helt andra siffror om 10-20 år, speciellt om dom får sin vilja igenom med att bomma igen kärnkraftverk.

Gissar ju att den svenska elproduktionen kommer att vara låååångt under förbrukningen om 10-15 år.

Men den som lever får se....
Det är ju drömmare och teoretiker vi har att göra med, realpolitik är inte fanatikernas starka kort precis.
Ska tilläggas att jag är emot kärnkraftsnedläggningen.

Vår produktion kommer minska, om/när Forsmark stängs vad som händer då vet ju ingen.
Men det är klart industrin kan flytta till Kina, problemet löst, där öser de på med kolkraft.

Så våra utsläpp blir låga och fina och våra politiker kan fortsätta sitta på sina höga hästar och hävda att Sverige är bäst.
Citera
2018-11-01, 23:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Så våra utsläpp blir låga och fina och våra politiker kan fortsätta sitta på sina höga hästar och hävda att Sverige är bäst.
Blir ju tvärtom, kärnkraft är svårslaget när det gäller storskalig produktion och kommer bli ännu mer svårslaget i framtiden så frågan är hur det funkar om 5-10år under kalla vinternätter när både bostäder och batterier värms upp med el och vi inte har någon kärnkraft.

2015 stod kärnkraften för 34% av den svenska elproduktionen, historiskt har vi trots kärnkraften haft toppar under vintern när kwh priset stigit kraftigt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-11-01 kl. 23:20.
Citera
2018-11-20, 13:56
Medlem
BAB7s avatar
Ja, man får ha gott om tid och nerver av stål om man vill köra elbil..

Körde 85 mil i förrgår, hade ett ärende i Tyskland, skulle bara ner till Hamburg och sedan tillbaks igen.
Med en normal bil tar det 5 timmar enkel tur.

Jag funderade ett kort ögonblick om jag skulle ta mercan eller renaulten, och eftersom jag snabbt räknade ut att jag tjänade över 700 kronor på att köra på el, så föll valet på renauten..

Startade med full-laddat batteri, fick köra i 80 km/h hela vägen genom danmark för att klara mig ner till Burg auf Fehmarn i nordtyskland där en gratis laddstation finns, en sträcka på exakt 24,5 mil från min bostad, när jag kom dit var batteriet helt tomt, 1% kvar.
Fick stanna där och ladda i 2 timmar och 10 min, då hade åter 99%.
Körde 9 mil ner till nästa gratis laddstation söder om Lübeck, laddade där i 1½ timme, för att åter få 99%.
Körde till Hamburg och körde runt och fixade mina ärenden där under några timmar, körde sedan till IKEA för att äta och ladda, - alla laddstolparna upptagna..
Körde sedan direkt norrut, tillbaks mot Burg auf Fehmarn för att ladda där, på vägen upp fick jag hålla 80 km/h, jag såg att räckvidden blev kritisk, svängde därför in söder om Lübeck där jag laddade tidigare under dagen, där var dock laddstationen också upptagen!!!
Nu satt jag riktigt i rävsaxen, jag körde vidare mot Burg auf Fehmarn och såg att detta kommer inte gå.. sänkte hastgheten till 65-70 km/h och slog av klimatanläggningen och hoppades på det bästa..
Som tur var så var det knappt någon trafik på motorvägen!
Kom dock fram, och hade 0% kvar på batteriet!
Hann bara ladda i 15 minuter, sedan var jag tvungen att avbryta pga av att jag hade en reserverad båtbiljett, körde till båten med 15 km räckvidd...

- alltså, direkt efter att jag kört av båten i Danmark var tid att ladda igen, var nu tvungen att köra till en betal-laddstation, där laddade jag fullt, tog 2 timmar och 5 min till en kostnad av 123 kronor.
Hade därifrån 24 mil hem, och var tvungen att åter hålla max 80 km/h för att kunna ta mig hem.
Dock räckte det inte ända hem, efter exakt 23,2 mil stannade biljäveln!!!!
På med varningsblinkers, ut med triangeln och ringa efter vägassistans, bärgare kom efter 1 timme och 20 minuter...
Bogserade bilen hem där jag kunde koppla in laddkabeln..

Fy fan säger jag, aldrig mer.
Nästa gång tar jag diesel-mercan, några hundralappar i dieselkostnad är det värt.
- och inte bara det, det handar om tiden också, jag fick köra i 80 km/h nästan hela vägen, och jag var tvungen att stå och ladda i 6 timmar under en enda jävla dag!!!!
Citera
2018-11-20, 14:51
Medlem
PeterNosters avatar
Helsingborg - Hamburg med Tesla M3, en tankning på 45 minuter i Middlefart.

https://www.tesla.com/trips#/?v=M3_2015_74&o=Helsingborg,%20Sweden_Helsingborg% 20Sk%C3%A5ne%20County%20SE@56.0464674,12.694512099 999997&s=&d=Hamburg,%20Germany_Hamburg%20HH%20DE@5 3.5510846,9.993681899999956
Citera
2018-11-20, 14:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, man får ha gott om tid och nerver av stål om man vill köra elbil..

Körde 85 mil i förrgår, hade ett ärende i Tyskland, skulle bara ner till Hamburg och sedan tillbaks igen.
Med en normal bil tar det 5 timmar enkel tur.

Jag funderade ett kort ögonblick om jag skulle ta mercan eller renaulten, och eftersom jag snabbt räknade ut att jag tjänade över 700 kronor på att köra på el, så föll valet på renauten..

Startade med full-laddat batteri, fick köra i 80 km/h hela vägen genom danmark för att klara mig ner till Burg auf Fehmarn i nordtyskland där en gratis laddstation finns, en sträcka på exakt 24,5 mil från min bostad, när jag kom dit var batteriet helt tomt, 1% kvar.
Fick stanna där och ladda i 2 timmar och 10 min, då hade åter 99%.
Körde 9 mil ner till nästa gratis laddstation söder om Lübeck, laddade där i 1½ timme, för att åter få 99%.
Körde till Hamburg och körde runt och fixade mina ärenden där under några timmar, körde sedan till IKEA för att äta och ladda, - alla laddstolparna upptagna..
Körde sedan direkt norrut, tillbaks mot Burg auf Fehmarn för att ladda där, på vägen upp fick jag hålla 80 km/h, jag såg att räckvidden blev kritisk, svängde därför in söder om Lübeck där jag laddade tidigare under dagen, där var dock laddstationen också upptagen!!!
Nu satt jag riktigt i rävsaxen, jag körde vidare mot Burg auf Fehmarn och såg att detta kommer inte gå.. sänkte hastgheten till 65-70 km/h och slog av klimatanläggningen och hoppades på det bästa..
Som tur var så var det knappt någon trafik på motorvägen!
Kom dock fram, och hade 0% kvar på batteriet!
Hann bara ladda i 15 minuter, sedan var jag tvungen att avbryta pga av att jag hade en reserverad båtbiljett, körde till båten med 15 km räckvidd...

- alltså, direkt efter att jag kört av båten i Danmark var tid att ladda igen, var nu tvungen att köra till en betal-laddstation, där laddade jag fullt, tog 2 timmar och 5 min till en kostnad av 123 kronor.
Hade därifrån 24 mil hem, och var tvungen att åter hålla max 80 km/h för att kunna ta mig hem.
Dock räckte det inte ända hem, efter exakt 23,2 mil stannade biljäveln!!!!
På med varningsblinkers, ut med triangeln och ringa efter vägassistans, bärgare kom efter 1 timme och 20 minuter...
Bogserade bilen hem där jag kunde koppla in laddkabeln..

Fy fan säger jag, aldrig mer.
Nästa gång tar jag diesel-mercan, några hundralappar i dieselkostnad är det värt.
- och inte bara det, det handar om tiden också, jag fick köra i 80 km/h nästan hela vägen, och jag var tvungen att stå och ladda i 6 timmar under en enda jävla dag!!!!

Underbart story, den här ska man trycka in i rektum på alla som bespottar allt annat än rena elbilar.

Vårt land är stort och avlångt.
Elbilar har begränsad räckvidd.
Laddnätet är för klent eller långsamt.
Slut på meddelandet.

För pendling och stadskörning: visst. I annat fall ska man ha minst en hybrid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in