Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Ett kylskåp producerar värme även på sommaren...
Fanatisk? På vilket sätt? Du är ju långt mer fanatisk. Jag har haft många bensin- och dieselbilar. Hur många elbilar har du haft? Vem kan jämföra bäst? Du eller jag? Du har inte en jävla aning om hur det är att ha elbil.
Jag är inte det minsta fanatisk, jag lyfte bara ett reellt problem, och blev omedelbart påhoppad.
Nej, jag vet inte hur det är att ha elbil. Det har jag aldrig påstått heller, lägg inte ord i min mun.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Kylskåp är sämre än luftvärmepump, ett kylskåp värmer bara med sin faktiska energiförbrukning men en luftvärmepump värmer mycket mer, för 2kw förbrukning kan du få ut 6kw värme.
Med ett kylskåp tar man vara på både värmen och kylan, som jag skrev. Undantag varma somnardagar givetvis. Med en luftpump åker antingen kylan eller värmen ut i naturen.
Dock, som en ren värmekälla är jag enig i att ett kylskåp är föga effektivt
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Mot dumhet hjälper inga argument.
Om jag refererar till statistiska centralbyrån att vi producerar 159 TWh, säljer 11 TWh så kommer något stolpskott och säger:
-Nej vi har elbrist och måste importa kolkraft från Polen.
Det är ju en tro och inte ett vetande.
Vem är det som är religiös då?
Man blir ju som civilingenjör bara förbannad.
Produktion, förbruknin minut för minut.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Just när jag kollade var läget:
Total produktion: 19808 MW
Total förbrukning: 17640 MW
Exporterar: 1913 MW
Mega: 10^6
Giga: 10^9
Tera: 10^12 -> 1 000 000 000 000
Vad hjälper det, när ”slangen är för tunn”, eller hur du uttryckte det? Jag pratar inte om elöver-/underskott utan om infrastrukturen som inte räcker till ens idag. Du läste ju själv artikeln och ”rättade mig” genom att märka ord. Föga smickrande.