2018-11-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tesla/Panasonic har kraftigt reducerat kobolt i sina 2170-batterier, men fortfarande innehåller en Tesla flera kilo kobolt. Tesla/Panasonic säger att nästa generation batterier kommer vara helt koboltfria.
Ja, lär ju knappast ske inom en snar framtid!

https://www.theverge.com/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science
Citera
2018-11-21, 18:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

https://www.theverge.com/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science

Då får man väl bryta kobolt i Sverige och Finland.
https://www.svd.se/expert-sverige-ar-ett-mecka-for-batterimetaller

Men det kan ju bli lite dyrt, billigare då att låta negerungar i Kongo gräva efter kobolten.
Citera
2018-11-21, 21:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jo han har nog en elbil. Problemet är snarare att han har marknadens sämsta elbil.
Eller snarare, ZOE är en prisvärd och bra bil om man håller sig upp till 20-mil/resa men passar dåligt till en 80-milatripp även fast det går med lite besvär.

En bil med endast 40kWh borde nästan vara förbjuden att sälja och kommer nog inte ens att gå att köpa om några år.
ZOE kan som mest bara ta emot 22kW-laddning. Det är rent uselt och om ZOEn hade klarat 100kW så hade det inte varit några 2 timmars stopp, snarare 30 min.

Elbilarna är fortfarande i sin linda, skulle tro att nästa generation av ZOE är betydligt bättre.

Renault ZOE har längre räckvidd än sina konkurrenter.
Hyundai Ioniq, KIA Soul, VW E-Golf/E-UP, BMW I3, Smart EQ, Nissan Leaf (till årsm.-18), har alla kortare räckvidd än ZOE.

Här är ett räckviddstest i verklig trafik, endast Tesla, opel ampera och Jaguar I-pace kommer längre än Renault ZOE.
https://alltomelbil.se/10-elbilar-i-stort-oberoende-rackviddstest/

Problemet med alla elbilar är att räckvidden påverkas väldigt negativt av kyla, motvind och höga hastigheter.
Citera
2021-04-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommar man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

Den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen när det kommer till laddstolpar gör att elbilen idag inte är ett intressant alternativ för den stora massan, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker.

På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil!
Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Ett stort skämt med andra ord.

Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras så kom man max 19 mil..
Även här måste man då leta upp en laddplats i god tid efter typ 14 körda mil!

När man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "tesla model s", som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, - problemet är bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil (enligt teknikens värld).
Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil!! - vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar över miljonen!

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!

Gammal tråd, men problemet kvarstår idag.

WLTP, som är den standard som gäller inom EU, är ett rätt dåligt mått på verklig räckvidd, och man borde ersätta det men en ny standard som ligger mycket närmare verkligheten.

Detta är grundproblemet.
Citera
2021-04-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Det beror på vad man menar med "snar framtid".

Tre år senare kan man konstatera att det sker nu, även om Kobolt inte är något extremt stort problem gällande tillgången.

Problemet med kobolt är inte så mycket mängden (tillgångar skulle räcka för 2 miljarder BEV med dagens teknik) eller miljön, men mer ett politiskt sådant. De största tillgångarna i världen finns huvudsakligen i två länder på jorden; Kongo och Kina. De två har ju regimer som båda är av rätt tveksam karaktär, och som man helst inte vill öka sitt beroende till (och därmed deras makt). Dessutom har bägge stater tveksamma "track record" gällande mänskliga rättigheter om man bryr sig om sådant (vilket jag iofs. själv tycker är viktigt).

Men vad du helt missar här är den utveckling som sker inom batterikemier, där man kan gå mot allt mindre användning av kobolt i varje ny batterigeneration.

Tidigare hade man runt 15% kobolt typiskt i sina batterier för elbilar. Men mycket har hänt med den tekniska och kemiska utvecklingen.

Idag har VW ca. 12-14% kobolt i sina batterier i deras nya ID3 och ID4, medans Tesla kommit mycket längre och lägre. Tesla har i Model 3 endast 2,8% kobolt i sina batterier.

Vilket är rätt intessant. Mest används kobolt till slittåliga stållegeringar. Metallborren du har hemma i verktygslådan innehåller högre andel kobolt (typiskt ca 5%) än i Teslas batterier som sitter i M3.

Nästa generations batteriekemeir kommer som sagt att bli ännu bättre. Som du kanske känner till är det ju i katoderna som kobolt används idag (inte i andoderna som oftast består grafit och en del kisel). Gällande Teslas nästa generation katoder så kommer de ha 0% kobolt i sig. De kommer ta fram tre olika typer av batterikemier för lite olika applikationsområden inom fordon. Alla helt utan kobolt i katoderna.

Från TCS/Tibor efter Tesla Battery Day 2020 (https://teslaclubsweden.se/tesla-battery-day/):

De enklaste bilarna och stora Powerpacks kommer få LiFePO batterikemi med katoder av järnfosfat. De är billiga i råvarupris fast kan endast ge måttlig räckvidd. Long Range bilarna och Powerwalls kommer få nickel-mangan katoder helt utan kobolt. Två tredjedelar nickel en tredjedel mangan. Bilarna med högst batterikapacitet kommer få katoder bestående av ren nickel.
Citera
2021-04-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, man får ha gott om tid och nerver av stål om man vill köra elbil..

Körde 85 mil i förrgår, hade ett ärende i Tyskland, skulle bara ner till Hamburg och sedan tillbaks igen.
Med en normal bil tar det 5 timmar enkel tur.

Jag funderade ett kort ögonblick om jag skulle ta mercan eller renaulten, och eftersom jag snabbt räknade ut att jag tjänade över 700 kronor på att köra på el, så föll valet på renauten..

Startade med full-laddat batteri, fick köra i 80 km/h hela vägen genom danmark för att klara mig ner till Burg auf Fehmarn i nordtyskland där en gratis laddstation finns, en sträcka på exakt 24,5 mil från min bostad, när jag kom dit var batteriet helt tomt, 1% kvar.
Fick stanna där och ladda i 2 timmar och 10 min, då hade åter 99%.
Körde 9 mil ner till nästa gratis laddstation söder om Lübeck, laddade där i 1½ timme, för att åter få 99%.
Körde till Hamburg och körde runt och fixade mina ärenden där under några timmar, körde sedan till IKEA för att äta och ladda, - alla laddstolparna upptagna..
Körde sedan direkt norrut, tillbaks mot Burg auf Fehmarn för att ladda där, på vägen upp fick jag hålla 80 km/h, jag såg att räckvidden blev kritisk, svängde därför in söder om Lübeck där jag laddade tidigare under dagen, där var dock laddstationen också upptagen!!!
Nu satt jag riktigt i rävsaxen, jag körde vidare mot Burg auf Fehmarn och såg att detta kommer inte gå.. sänkte hastgheten till 65-70 km/h och slog av klimatanläggningen och hoppades på det bästa..
Som tur var så var det knappt någon trafik på motorvägen!
Kom dock fram, och hade 0% kvar på batteriet!
Hann bara ladda i 15 minuter, sedan var jag tvungen att avbryta pga av att jag hade en reserverad båtbiljett, körde till båten med 15 km räckvidd...

- alltså, direkt efter att jag kört av båten i Danmark var tid att ladda igen, var nu tvungen att köra till en betal-laddstation, där laddade jag fullt, tog 2 timmar och 5 min till en kostnad av 123 kronor.
Hade därifrån 24 mil hem, och var tvungen att åter hålla max 80 km/h för att kunna ta mig hem.
Dock räckte det inte ända hem, efter exakt 23,2 mil stannade biljäveln!!!!
På med varningsblinkers, ut med triangeln och ringa efter vägassistans, bärgare kom efter 1 timme och 20 minuter...
Bogserade bilen hem där jag kunde koppla in laddkabeln..

Fy fan säger jag, aldrig mer.
Nästa gång tar jag diesel-mercan, några hundralappar i dieselkostnad är det värt.
- och inte bara det, det handar om tiden också, jag fick köra i 80 km/h nästan hela vägen, och jag var tvungen att stå och ladda i 6 timmar under en enda jävla dag!!!!

Håller med dig helt.

I det valet mellan Zoe och Mercan så hade jag också valt dieseln för en sådan resa.

Nyfiken (om man får fråga); är du i Tyskland på jobb eller nöjesresor?
Citera
2021-04-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja förlåt... jag ber om ursäkt.

Den statliga myndigheten Svenska Kraftnät vet ju så klart inte vad dom pratar om.

Dom borde lyssna lite mer på "Locifer"...

Tycker man planerat elnätet dåligt i Sverige, och även dumt att man drar ner på kärnkraften i södra Sverige där vi har det största behovet för elektricitet.

Men det sagt så är det inget som stoppar dig att skaffa elbil idag, utan mer ett generellt stort problem för Sverige att våra politiker haft så dålig planeringsförmåga.
Citera
2021-04-19, 14:23
Medlem
PeterNosters avatar
Renault Twingo Electric stannar på autobahn 800 meter från laddstation. Bilen visade 10% kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=dJg748sh0zg
Citera
2021-04-19, 14:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tesla/Panasonic har kraftigt reducerat kobolt i sina 2170-batterier, men fortfarande innehåller en Tesla flera kilo kobolt. Tesla/Panasonic säger att nästa generation batterier kommer vara helt koboltfria.

Hur man än vänder sig.....

Nu klagar batteriåtervinningsindustrin på att det är för lite kobolt i batterierna för att det ska löna sig att återvinna. De vill ha mer värdefulla ämnen som kan finansiera återvinningen av t.ex värdelöst nickel.

De får väl lägga in lite guld.
Citera
2021-04-19, 14:40
Bannlyst
dieselelverk i skuffen löser elproblemen efter vägarna , och polis kan få in bot på alla elbilar som är fara i trafiken , så elbilen tar bort sej själv , bara lugn !!
Citera
2021-04-19, 14:58
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Renault Twingo Electric stannar på autobahn 800 meter från laddstation. Bilen visade 10% kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=dJg748sh0zg

Stadsbilar som Twingo och Zoe ska hålla sig inom stadskärnan.
Citera
2021-04-19, 17:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Stadsbilar som Twingo och Zoe ska hålla sig inom stadskärnan.

Det hade ju inte gjort så stor skillnad var elen tog slut fast det visade 10% kvar.
Det hade ju hänt i staden också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in