Citat:
Ursprungligen postat av
avrogado
Tycker du på allvar att politiskt trams hör hemma i denna tråd?
- - -
Om nu vi riskerar att få varmare klimat fortare än djur, växter och allt där emellan hinner att anpassa sig till så är det nog bäst att försöka hindra detta eller, om förhindran inte går, fördröja det så mycket det bara går.
Vad är de bästa receptet vi kan ta till?
Politik
Om jag skulle få välja så skulle jag gärna särskilja på, minst:
– Klimatvetenskap
– Klimatpolitik
Många hoppar in i tråden utgående från en agenda eller politisk övertygelse och gör rader av kategoriska uttalanden om sådant som dom uppenbarligen inte vet eller förstår något om. Räcker det att avfärda dessa som klimatförnekartroll?
Kanske ska jag försöka att mer undvika att gå in i politiska diskussioner, och om jag ensam fick bestämma så skulle den här tråden vara fri från all politik. Det borde IMHO finnas i en annan tråd och inte under vetenskap. Men, det är som det är och verkligheten har en viss påverkan på oss alla. En hel del på mig.
Inpopulära politiska åtgärder
Det vore t.ex. "enkelt" att dubbla priset på alla fossila bränslen med skatter. Försök att föreställa att det vore möjligt att både förankra och genomföra globalt. Det skulle vara verkningsfullt och skulle minska användningen av fossila bränslen snabbt.
Helgen som var i Frankrike var ett tecken på hur människor reagerar inför sådana tankar eller åtgärder. Prishöjningarna i Frankrike har under senaste året varit 15% på bensin och 23% på diesel. I hög grad som en följd av stigande världsmarknadspriser.
https://www.metro.se/artikel/en-död-vid-protester-mot-höjda-bensinpriser-förare-greps-av-panik
Även om det vore möjligt att höja priser, är det önskvärt? Är det ens bra?
Politiker skulle snabbt jubla över nyvunna inkomster och börja bränna pengar som om det inte fanns någon morgondag. Kanske en liten del skulle satsas på övergången till förnybara energikällor, men knappast huvuddelen, om mitt upplevda förtroende för politiker är i närheten av verkligheten.
Det stora problemet IMHO är timing
Det här är mina bedömningar. Nu är det möjligt att förhindra att klimatförändringen får alltför långtgående konsekvenser för allt levande, djur, växter och människor.
Under tiden ser vi mycket snack och lite verkstad. Särintressen ges uppmärksamhet och det gemensamma överordnade problemet försvinner i "bruset" om öar, offer för enstaka händelser, skogar som dör, fiske som upphör att leverera och liknande som nästan alla människor på Jorden kan kommentera med:
"– Det är inte mitt problem!"
Business as usual... I viss utsträckning har dom rätt, men frågan är om det är för sent när dom en dag inser att även dom själva förr eller senare drabbas?
Vi vet ju fortfarande för lite om konsekvenserna av uppvärmningen på lite sikt. Vi vet ju inte heller hur långt/länge uppvärmningen kommer att fortsätta. Jag tror, baserat på politikers agerande, att uppvärmningen kommer att fortsätta minst 40, mer troligt 80-100 år till, kanske längre. Med nuvarande uppvärmningstakt, ≈0,18°C/årtionde globalt och ≈0,25°C/årtionde över land, så har temperaturen över land stigit med ≈2,5°C om hundra år. Om uppvärmningen fortsätter. Dom som föds idag och blir 100 år kommer att få se...
Förhoppningsvis har mänskligheten samlats kring verkningsfulla åtgärder innan det går så långt. Kanske är mänskligheten som helhet långt klokare än klimatförnekartrollen i den här tråden. I så fall finns det hopp.
–