Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 15:03
  #337
Medlem
Rebali179s avatar
I min värld så går mitt 91:an läsande i vågor.
Har alltid gillat den sedan jag var barn , sedan så kan man tröttna vissa stunder
dock som en kär gammal vän som återkommer lite då & då så är det alltid ett kärt återsenende.
Det var längesedan jag köpte en 91:an tidning / Glassen med för den delen.

Tur att det finns ett par samlande årgångar på Biblioteket i Linköping att man kan låna och läsa.
Dock så kan man undra ifall Elvira och Mandel kan få tummen ur och gifta sig snart.
Men 87:an kommer väl alltid att sätta käppar i hjulet för det.
Citera
2018-11-17, 08:15
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
När det gäller Frisk och Rask så skrev väl inte Wille så många manus till dem. Jag har för mig att det var Gunnar och Ingvar Persson som skrev det mesta och även Jonny Lundgren som också har skrivit en del Fridolf.
Jag är lite osäker på om Ingvar Person var inblandad på Frisk och Rask. Han skrev väl lite manus till 113 Bom, åtminstone under tiden som hans son Lars Persson tecknade serien.


En som skrev manus till Frisk och Rask förutom Jonny Lundgren var Kjell E Genberg.
Citera
2018-11-17, 09:36
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKS94
Jag är lite osäker på om Ingvar Person var inblandad på Frisk och Rask. Han skrev väl lite manus till 113 Bom, åtminstone under tiden som hans son Lars Persson tecknade serien.


En som skrev manus till Frisk och Rask förutom Jonny Lundgren var Kjell E Genberg.

Du har nog rätt i det. Och de som tecknat serien förutom Egerbrandt och Wille är väl Ola Nyberg, vid några få tillfällen. Ingen av tecknarna finns i livet idag.
Citera
2018-11-18, 20:17
  #340
Medlem
Aleopas avatar
Visst gavs de ut någon VHS med 91an för ett gäng år sen, någon som såg dem?
Citera
2018-11-19, 00:16
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Visst gavs de ut någon VHS med 91an för ett gäng år sen, någon som såg dem?

Filmerna är 40-50 talet och gavs ut på vhs för ca 30 år sedan. Sedan några år tillbaka finns de på DVD men går att hitta några av dem att se online. Tror man att de ska vara lika serien så blir man besviken.
Citera
2018-11-19, 19:04
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Filmerna är 40-50 talet och gavs ut på vhs för ca 30 år sedan. Sedan några år tillbaka finns de på DVD men går att hitta några av dem att se online. Tror man att de ska vara lika serien så blir man besviken.
Samma sak kan man säga om Kronblomfilmerna.
Citera
2018-11-19, 22:49
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKS94
Samma sak kan man säga om Kronblomfilmerna.

Åsa-Nisse har väl kanske lyckats något bättre, även om det inte är några filmer som roar mig.
Citera
2018-11-20, 14:12
  #344
Medlem
Kongruensbojds avatar
Filmerna hade trevliga omslag som tidigare prytt tidningar genom åren, bl a en skön illustration till 91:an Karlsson slår knockout av Krister Petersson.

Filmerna är smålustiga som bäst. Revär har de fått till riktigt bra. Gus Dahlström är det alltid trevligt att se också för den delen, men även Stig Grybe spelar 91:an. Svårt att hålla reda på casten får jag säga.

Filmen från 1977 sägs väl vara den allra sämsta?
Citera
2018-11-20, 15:27
  #345
Medlem
Rebali179s avatar
Det jag gillar mest med 91:an är att det blir aldrig buskis eller urvattnat dåliga skämt (Om man bortser från Klackmo Dagbok). Men däremot så finns det inte så mycket naket material och det är väl en del av dess charm. Vad jag vet så är det väl bara detta jag kommer ihåg. Om jag minns rätt vill säga

Om man inte räknar med den kvinnliga rekryten/ befälet som solar topless på taket i en seriestripp och hela manskapet får reda på å alla klättrar upp på ett plank för att se över till andra sidan där hon solar på taket. (Vill minnas att man får se ett par bröst å naken rumpa). Hon ligger på magen
__________________
Senast redigerad av Rebali179 2018-11-20 kl. 15:30.
Citera
2018-11-22, 20:28
  #346
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Filmerna är 40-50 talet och gavs ut på vhs för ca 30 år sedan. Sedan några år tillbaka finns de på DVD men går att hitta några av dem att se online. Tror man att de ska vara lika serien så blir man besviken.

Jag menar en tecknad variant
Citera
2018-11-22, 23:11
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Jag menar en tecknad variant

Det fanns långt gånga planer på en tecknad 91:an-film under 80-talet och jag tror också att arbetet påbörjades lite grann. Dock blev det för dyrt och projektet lades på is. Det enda tecknade med 91:an som finns är detta: https://www.youtube.com/watch?v=ewKHR8n0qVQ
Citera
2018-11-23, 16:32
  #348
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Det fanns långt gånga planer på en tecknad 91:an-film under 80-talet och jag tror också att arbetet påbörjades lite grann. Dock blev det för dyrt och projektet lades på is. Det enda tecknade med 91:an som finns är detta: https://www.youtube.com/watch?v=ewKHR8n0qVQ


Det skulle dock vara väldigt intressant ifall det skulle komma upp en tecknad 91:an film någon gång på bio, kanske blir nog till något jubileum, Det hade varit väldigt roligt tror jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback