2018-11-25, 10:19
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Det fanns långt gånga planer på en tecknad 91:an-film under 80-talet och jag tror också att arbetet påbörjades lite grann. Dock blev det för dyrt och projektet lades på is. Det enda tecknade med 91:an som finns är detta: https://www.youtube.com/watch?v=ewKHR8n0qVQ

Haha, så taffligt!

Jag minns att jag stod och höll i en VHS-kasset en gång med en tecknad framsida med 91an och 87an på framsidan, och har alltid trott de var tecknad serie/film med dem.
Jag ville nog mest höra vem som gjorde rösterna.
Citera
2018-11-25, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Haha, så taffligt!

Jag minns att jag stod och höll i en VHS-kasset en gång med en tecknad framsida med 91an och 87an på framsidan, och har alltid trott de var tecknad serie/film med dem.
Jag ville nog mest höra vem som gjorde rösterna.

Jag trodde också det från början, men bara omslagen var tecknade. Om det var bilder från redan befintliga tidningsomslag, serierutor eller ifall de var tecknade enbart för filmerna vet jag inte, men vet att Egerbrandt var tecknaren.
Citera
2019-01-05, 21:56
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vi får dock inte glömma 91:an Karlssons norske kusin 91 Stomperud, som väl är en ännu mer institutionaliserad och traditionell serie och bara publiceras i julalbum, med texten under rutorna. Här lite om dess öden under andra världskriget i tråden om tecknade serier som krigspropaganda.
Ibland har serien Nr. 91 Stomperud haft pratbubblor också, vilket kan ses här, ett exempel från Norsk Ukeblad någon gång på 30-talet. Ett inlägg från en norsk sida ger följande information:
Når Stomperud-serien begynte å gå i Norsk Ukeblad i april 1937, var den faktisk en snakkebobleserie! Overgangen til tekst under rutene skjedde en gang i 1937-38 (den nøyaktige datoen vet jeg ikke, men jeg har sett NU-sider fra 1938 med tekst under rutene, og NU-sider fra 1937 med snakkebobler, så forandringen må ha skjedd på et eller annet tidspunkt der). [...] Et eksempel utgitt i nyere tid finnes også: Julen 2008 ble det lansert en adventsserie i avisstripeformat, skrevet og tegnet av Håkon Aasnes, som hadde snakkebobler over hele linjen.
Det finns dessutom ett undantag från julalbumtraditionen, för år 2013 kom ett sommaralbum med Nr. 91 Stomperud som heter Pølsevev og roboter. Även detta album har pratbubblor, vilket man kan läsa om här.

Under några år har det inte bara kommit ut ett julalbum med Stomperud, utan två. Som tillägg till de vanliga traditionella julalbumen har det även kommit ut några julalbum som går under namnet Stomperud på eventyr, och som handlar om Stomperuds anfäder. Även här kan man finna pratbubblor. I ett av dessa "eventyr" är Stomperud i krig med Karl XII. "Når Karl XII angriper, må Stomperuds stamfar redde både fedrelandet og kjæresten."

Till sist, i Store norske leksikon kan man läsa följande angående seriens svenska ursprung:
Stomperud, tegneseriefigur skapt av den svenske tegner Rudolf Petersson i 1932 som 91:an Karlsson. Til Norge kom serien i Norsk Ukeblad i 1937 som Nr. 91 Stomperud. [...] Til tross for at serien opprinnelig var svensk, oppfattes den nå som en av de mest typisk norske tegneserier. Hovedpersonen er den litt klønete soldaten August Stomperud fra Sørum. De viktigste bifigurene er Stomperuds kjæreste Petra, hans soldatkamerat og medbeiler til Petra, nr. 87, samt obersten, majoren og sersjanten.

I den første tiden var Stomperud en ren gjengivelse av Peterssons egne tegninger.
Citera
2019-01-08, 17:12
Medlem
Rebali179s avatar
Det skulle vara intressant ifall Stomperud kunde göra något besök hos 91:an.
Hoppas kan man alltid ju
Citera
2019-01-08, 23:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det skulle vara intressant ifall Stomperud kunde göra något besök hos 91:an.
Hoppas kan man alltid ju

Menar du Metaserie där han är med i ett 91:an avsnitt, eller ska serien vara med i 91:an tidning, vilket den gjort iaf ett nummer...
Citera
2019-01-09, 10:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Menar du Metaserie där han är med i ett 91:an avsnitt, eller ska serien vara med i 91:an tidning, vilket den gjort iaf ett nummer...

där han är med i ett 91:an avsnitt
Citera
2019-01-09, 16:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Åsa-Nisse har väl kanske lyckats något bättre, även om det inte är några filmer som roar mig.

För filmerna kom före serierna, senär de ju baserade på noveller
Citera
2019-01-15, 13:50
Medlem
Rebali179s avatar
Vi får väl hoppas med tiden att det kommer tecknade 91:an filmer.
Någon vanlig film kommer nog inte i första taget.

Dock undrar jag ifall 91:an "Mandel" kommer att fria till Elvira snart.
eller om det har varit nära på gränsen till bröllop för dem.
Dock fanns det en svarthårig på regementet som ville ha 91:an också om jag minns rätt.
Rätta mig om jag fel och är det någon som kommer ihåg vad hon hette.
Vet även att hon ville ha Furir Revär senare framöver
Citera
2019-01-15, 14:30
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vi får väl hoppas med tiden att det kommer tecknade 91:an filmer.
Någon vanlig film kommer nog inte i första taget.

Dock undrar jag ifall 91:an "Mandel" kommer att fria till Elvira snart.
eller om det har varit nära på gränsen till bröllop för dem.
Dock fanns det en svarthårig på regementet som ville ha 91:an också om jag minns rätt.
Rätta mig om jag fel och är det någon som kommer ihåg vad hon hette.
Vet även att hon ville ha Furir Revär senare framöver
Jag hoppas inte att 91'an och Elvira blir ett par på det sättet. Jag tror inte att en sån utveckling är bra för serien. Det skall finnas den där spänningen mellan dem. Liksom att 87'an även någon gång försökt sig på att vinna Elvira (Lite som Kalle Anka och Alexander Lukas runt Kajsa). Skulle Mandel och Elvira bli äkta makar, så skulle Fjodor Gustafssons försök bli snäppet creepy.

Jag vill minnas att furiren svärmade lite för en dam som jobbade på "markan", men hennes namn minns jag inte. Jag vet inte ens hur hon såg ut. Hon bara omnämndes i en gammal strip.
Citera
2019-01-15, 14:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag hoppas inte att 91'an och Elvira blir ett par på det sättet. Jag tror inte att en sån utveckling är bra för serien. Det skall finnas den där spänningen mellan dem. Liksom att 87'an även någon gång försökt sig på att vinna Elvira (Lite som Kalle Anka och Alexander Lukas runt Kajsa). Skulle Mandel och Elvira bli äkta makar, så skulle Fjodor Gustafssons försök bli snäppet creepy.

Jag vill minnas att furiren svärmade lite för en dam som jobbade på "markan", men hennes namn minns jag inte. Jag vet inte ens hur hon såg ut. Hon bara omnämndes i en gammal strip.

Du har en poäng där som så sant skulle bli väldigt creepy. Så det får väl fortsätta slåss om henne.

Vet även att i en gammal stripp med så var 87:an och Revär å "matfriade" på Svea på markan.
Men det kan inte vara henne jag menar detta är en ung kvinna.
Får se ifall jag kan hitta de stripparna igen
Vet att jag har läst den för längesedan
Citera
2019-01-15, 22:22
Avslutad
Den damen på marken har både varit vän med Elvira men också bråkat med henne om Mandel. Hon Heter Ulrica men kallas för Ulle på markan.
Citera
2019-01-17, 07:51
Medlem
Kongruensbojds avatar
När Stomperud nämndes på insändarsidorna på 80-talet var inte Bergendorff nådig i sin kritik. Minns jag rätt ansåg han den vara både taffligt tecknad och ett rent plagiat av den svenska 91:an Karlsson.

Jag har läst den på norska efter att en gång ha kommit över ett julalbum på en loppis. Man får ju hålla med Herr Bergendorff alltså - riktig skit.
Senast redigerad av Kongruensbojd 2019-01-17 kl. 07:54. Anledning: Tryckte för snabbt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in