2017-05-02, 22:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag nämnt tidigare i tråden så är jag också nybörjare på safety razors och efter en del övervägande köpte jag en Futur, just för att den är ställbar. Men så här med facit i hand så skulle jag nog inte köpa den, iaf inte för 700. Visst, den är säkert bra, men jag tycker att min Weishi för några få dollar funkar minst lika bra.
Citerar mig själv från tidigare i tråden.

Jag tycker att en Weishi för 8-10$ är ett bra alternativ för den som vill ta steget från multibladshyvlar till riktiga hyvlar. Själv köpte jag som sagt en dyr hyvel först och sedan en kinahyvel för att ha som resehyvel, men det är faktiskt kinesen som går mest.
Citera
2017-05-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Vad är det som gör Rockwell 6S till en så bra hyvel?

För det första är den ställbar i sex olika varianter med hjälp av 3 plattor som följer med allt från riktigt mild till relativt aggresiv utan att för den skull bli ett monster, för det andra så rakar den helt fantastiskt bra med alla plattor och vad det beror på kan man ju fråga sig och för det tredje så är den helt i rostfritt vilket gör att den garanterat håller livet ut.

Men Googla på den så hittar du en massa omdömen och så vitt jag kan se så är den stora majoriteten positiva.
Citera
2017-05-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Citerar mig själv från tidigare i tråden.

Jag tycker att en Weishi för 8-10$ är ett bra alternativ för den som vill ta steget från multibladshyvlar till riktiga hyvlar. Själv köpte jag som sagt en dyr hyvel först och sedan en kinahyvel för att ha som resehyvel, men det är faktiskt kinesen som går mest.

Futur är inte någon förstahyvel att rekommendera, jag gjorde ochså det misstaget att köpa den från början, den är ganska aggresiv även på lägsta inställningen och jag kommer fortfarande inte riktigt överens med den fast jag hållit på några år, i all fall om man rakar sig varje dag som jag gör.

Jämfört med Weishi är den ett monster i fråga om aggresivitet men rakar fantastiskt bra när man lärt sig använda den men som sagt var kan den vara väl aggresiv.
Citera
2017-05-06, 07:13
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Mike`s orange, cedar & Black pepper beställde jag för nån månad sen och då visade det sig att dom hade saldofel så det blev en Lime istället tillsammans med en Barrister & Man bay rum och jag är väldigt nöjd med Limetvålen men lite surt var det i all fall, det får bli en orange, cedar & Black pepper nästa gång eftersom den verkar intressant.
B&M tvålen har jag inte testat än men tror nog att även den är bra.

Fick min beställning igår från Maggards, tog drygt 2 veckor. Ingen tull iaf, såg att dom hade skrivit ner värdet en hel del vilket säkert kan ha hjälpt.
Både Mike's Orange och B&M Cologne Russe luktade fantastiskt så det ska bli kul att testa.
Fick f.ö hem en jädra biffig borste i veckan, en 30 mm 2-band finest badger. Rätt stor skillnad mot min 22 mm Simpson's som var den enda grävlingsborsten jag hade sen tidigare. Första intrycket var riktigt bra, kostade dessutom bara drygt 500:- dessutom.
Citera
2017-05-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Fick min beställning igår från Maggards, tog drygt 2 veckor. Ingen tull iaf, såg att dom hade skrivit ner värdet en hel del vilket säkert kan ha hjälpt.
Både Mike's Orange och B&M Cologne Russe luktade fantastiskt så det ska bli kul att testa.
Fick f.ö hem en jädra biffig borste i veckan, en 30 mm 2-band finest badger. Rätt stor skillnad mot min 22 mm Simpson's som var den enda grävlingsborsten jag hade sen tidigare. Första intrycket var riktigt bra, kostade dessutom bara drygt 500:- dessutom.

Trevligt, fina tvålar du blir säkert nöjd, jag gissar att borsten är en MASETOSHAVING och iså fall blir du garanterat nöjd, jag har en sån och gillar den, den är kanske lite väl stor men en väldigt trevlig borste, det är min första grävling så jag har inte så mycket att jämföra med men den har fått väldigt bra omdömen på diverse forum och kommer det en 26 mm finest så kommer kommer jag nog att köpa den, nu finns endast 26 mm knuten som silvertip och jag är rädd att den är lite för mjuk för min smak men ev blir det köp även av den framöver men just nu ligger jag lite lågt med inköpen.
Citera
2017-05-07, 17:20
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Trevligt, fina tvålar du blir säkert nöjd, jag gissar att borsten är en MASETOSHAVING och iså fall blir du garanterat nöjd, jag har en sån och gillar den, den är kanske lite väl stor men en väldigt trevlig borste, det är min första grävling så jag har inte så mycket att jämföra med men den har fått väldigt bra omdömen på diverse forum och kommer det en 26 mm finest så kommer kommer jag nog att köpa den, nu finns endast 26 mm knuten som silvertip och jag är rädd att den är lite för mjuk för min smak men ev blir det köp även av den framöver men just nu ligger jag lite lågt med inköpen.

Helt korrekt så var det en Maseto Shaving. Har som sagt en Simpson X2L The Colonel sen tidigare som är en rätt liten pjäs men tätt packad så det finns en del backbone även knuten är rätt liten. 30 mm kändes givetvis ordentligt mycket större men jag tyckte inte det var så farligt när man väl körde på.
Citera
2017-06-21, 20:08
Medlem
Jag har alltid velat raka så nära huden som möjligt. Och jag har tyckt att rakhyvlar har varit helt okej faktiskt.

Jag har precis lagt en Shavette i kundvagnen som kostar 949:- det är en Kasho KAI CAP J7

Enligt många vänner till mig säger dom att jag kommer komma mycket närmare huden med Shavette än med rakhyveln, vilket jag också vill.

Men jag har aldrig nånsin rakat mig innan med en Shavette/rakkniv innan och är otroligt rädd för att skära mig ganska mycket. Som sagt, aldrig använt innan.

Så mina frågor är om Shavette ger en bättre och närmare rakning? Och hur stor är risken att jag skär mig? Och hur undviker jag skära mig?
Citera
2017-06-21, 21:02
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag har alltid velat raka så nära huden som möjligt. Och jag har tyckt att rakhyvlar har varit helt okej faktiskt.

Jag har precis lagt en Shavette i kundvagnen som kostar 949:- det är en Kasho KAI CAP J7

Enligt många vänner till mig säger dom att jag kommer komma mycket närmare huden med Shavette än med rakhyveln, vilket jag också vill.

Men jag har aldrig nånsin rakat mig innan med en Shavette/rakkniv innan och är otroligt rädd för att skära mig ganska mycket. Som sagt, aldrig använt innan.

Så mina frågor är om Shavette ger en bättre och närmare rakning? Och hur stor är risken att jag skär mig? Och hur undviker jag skära mig?

Vad för rakhyvel menar du? Säkerhetshyvel? Jag använder säkerhetshyvel och efter 3 pass är det som om jag är 12 år gammal i huden och skäggväxt är blott en avlägsen fantasi. Shavette har jag inte använt, tycker det känns överkurs.
Citera
2017-06-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vad för rakhyvel menar du? Säkerhetshyvel? Jag använder säkerhetshyvel och efter 3 pass är det som om jag är 12 år gammal i huden och skäggväxt är blott en avlägsen fantasi. Shavette har jag inte använt, tycker det känns överkurs.

Tänkte på gillette fusion glide
Citera
2017-06-21, 21:59
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Tänkte på gillette fusion glide

Ok då förstår jag att du inte får någon vidare rakning. Kolla upp säkerhetshyvel innan du bestämmer dig är mitt råd, betydligt enklare att lära sig än shavette vad jag har förstått.
Citera
2017-06-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ok då förstår jag att du inte får någon vidare rakning. Kolla upp säkerhetshyvel innan du bestämmer dig är mitt råd, betydligt enklare att lära sig för än shavette vad jag har förstått.

Nu är en Shavette beställd! Köpte denna för 949 kronor. Är väldigt orolig för att typ skära mig hela tiden. Har som sagt aldrig använt en sån.

https://www.shaver.se/shavettes/kash...razor-shavette

Edit: vänta lite nu. Måste jag också köpa blad till den? Kommer det inte med några blad? Är det svårt att lägga in blad i en sån?
Citera
2017-06-22, 10:38
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Nu är en Shavette beställd! Köpte denna för 949 kronor. Är väldigt orolig för att typ skära mig hela tiden. Har som sagt aldrig använt en sån.

https://www.shaver.se/shavettes/kash...razor-shavette

Edit: vänta lite nu. Måste jag också köpa blad till den? Kommer det inte med några blad? Är det svårt att lägga in blad i en sån?

Först och främst kommer du behöva investera i en borste och en vettig tvål eller kräm om du vill ha nån sorts skydd. Rakgel osv som säljs på ICA är långt ifrån optimalt. Palmolive's kräm kan ju fungera dock.

Sen är det högst troligt att du behöver lösa blad till, ibland kanske det följer med ett blad men skicka ett mail till shaver och fråga.

Sedan kolla youtube-videos på folk som använder shavette så du får ett hum om hur det fungerar. Har själv aldrig testat det men använder kniv vilket troligtvis är lite samma teknik men antagligen enklare då den har mer tyngd och har en liten annan skärpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in