Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
När det har gått så långt som det uppenbarligen har för vissa, att de rentav framstår som termometerförnekare, då är det nog ingen idé att tro att sakargument får dem att ändra sig. Det handlar inte om det längre, utan om prestige och ideologi.
Jag tänker ibland på att den här tråden innefattar:
– Global uppvärmning/växthuseffekten (från titeln och med tolkningen att det har inriktning på vetenskap eftersom tråden finns under "Vetenskap & humaniora").
– Klimatpolitik.
– Personer som utgående från åsikter om klimatpolitik ger sig in i diskussonen om ämnet för att ventilera sina känslor om klimatpolitik. Ofta utan att veta något om underliggande vetenskap.
Det finns fler varianter, som troll och "livsstilsfilosofer" bara för att ta ett par exempel. Egenintressen, som jobbet på macken eller kärnkraftverket, kan säkert spela in.
Kanske bör man snabbt avfärda utsagor som "CO2 kyl" som att dom måste komma från troll?
Man kan ju undra varför någon ger sig in i en tråd som den här för att skriva "jag vill ha många cylindrar i bilmotorn" eller "jag vill ha många hundra hästkrafter i båten"?
Möjligen finns ett samband mellan sådana resonemang och äldre, empatibefriade som lyfts fram i tråden ibland och säger:
"– Jag ska snart dö, så det spelar ingen roll vad som händer med klimatet!"
Kanske är förmågorna att tänka långsiktigt eller att tänka på andra, gåvor som inte alla fått?
–