Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
17-03-24, 18:50
Medlem
Det finns en diskussion om denna hotspot här:
https://skepticalscience.com/tropospheric-hot-spot-advanced.htm
I vilken mån denna tropiska hotspot existerar är något av en öppen fråga. Olika mätmetoder ger olika svar. Vi har termometrar vid markytan, men mätningar mitt i troposfären är mer osäkra, man har att välja mellan väderballoner och satelliter, båda med betydande brister. Eller också använder man indirekta metoder som beskrivs i länken ovan.

Tom en skeptiker som Lindzen har medgett att den måste finnas där även om mätdata är oklara.
Citera
17-03-25, 11:20
Medlem
lasternassummas avatar
Har Daily Mail gått och blivit alarmistiska?

Will global warming lead to the APOCALYPSE? Earth's worst mass extinction was caused by runaway climate change, and experts warn it could happen again

"Earth's worst mass extinction in history - when around 90 per cent of all life was wiped out - may one day repeat itself, scientists have warned."

"Researchers said their findings should act as 'an important lesson for humanity' in how we tackle current climate change."

"The rising temperature led to the melting of permafrost that had locked in the vast amounts of methane."

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4346276/Earth-s-worst-mass-extinction-caused-global-warming.html

96% av livet i haven och 70% av livet på land dog, enligt artikeln.

Citera
17-03-25, 12:33
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns en diskussion om denna hotspot här:
https://skepticalscience.com/tropospheric-hot-spot-advanced.htm
I vilken mån denna tropiska hotspot existerar är något av en öppen fråga. Olika mätmetoder ger olika svar. Vi har termometrar vid markytan, men mätningar mitt i troposfären är mer osäkra, man har att välja mellan väderballoner och satelliter, båda med betydande brister. Eller också använder man indirekta metoder som beskrivs i länken ovan.

Tom en skeptiker som Lindzen har medgett att den måste finnas där även om mätdata är oklara.
Tack för det! Rekommenderar skogshuggar3n att läsa detta också.
Citera
17-03-25, 21:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har Daily Mail gått och blivit alarmistiska?

Will global warming lead to the APOCALYPSE? Earth's worst mass extinction was caused by runaway climate change, and experts warn it could happen again

"Earth's worst mass extinction in history - when around 90 per cent of all life was wiped out - may one day repeat itself, scientists have warned."

"Researchers said their findings should act as 'an important lesson for humanity' in how we tackle current climate change."

"The rising temperature led to the melting of permafrost that had locked in the vast amounts of methane."

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4346276/Earth-s-worst-mass-extinction-caused-global-warming.html

96% av livet i haven och 70% av livet på land dog, enligt artikeln.

Bara någon timma före körde Daily Express en artikel med samma tema.

http://www.express.co.uk/news/science/783554/end-of-world-apocalypse-global-warming-extinction-climate-change

Tabloiderna blandar och ger. I en annan artikel kunde man läsa att det var dags för en liten istid igen.
Citera
17-03-26, 22:20
Medlem
lasternassummas avatar
Ny "executive order" från Trump kommer att accelerera den globala uppvärmningen

"EPA administrator Scott Pruitt says President Trump will sign an executive order Tuesday to roll back the Obama Clean Power Plant initiative, which aimed to curb greenhouse gas emissions from coal-fired power plants."

http://www.cbsnews.com/news/epa-chief-says-trump-plans-executive-order-undoing-obama-clean-power-plan/

Återstår att se hur det går på tisdag…

Citera
17-03-27, 11:42
Medlem
lasternassummas avatar
Klimatskeptiker är ett utdöende släkte i Trumps USA

Mycket oroliga för klimatförändringen:
2016: 53%
2017: 64%

Bara lite oroliga eller inte oroliga:
2016: 45%
2017: 36%

Det förefaller som om Trump inte lyckats övertyga medborgarna om att den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration. Det hedrar USAs folk, IMO.

http://www.gallup.com/poll/190010/concern-global-warming-eight-year-high.aspx?g_source=CATEGORY_CLIMATE_CHANGE&g_mediu m=topic&g_campaign=tiles

Kommer Trump att kunna få parlamentariskt stöd för en miljö-, klimat-, utsläpps- och energipolitik som en stor majoritet av USAs folk inte stöder? Vilka konsekvenser kommer det i så fall att få för det republikanska partiet?

Citera
17-03-27, 13:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Klimatskeptiker är ett utdöende släkte i Trumps USA

Mycket oroliga för klimatförändringen:
2016: 53%
2017: 64%

Bara lite oroliga eller inte oroliga:
2016: 45%
2017: 36%

Det förefaller som om Trump inte lyckats övertyga medborgarna om att den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration. Det hedrar USAs folk, IMO.

http://www.gallup.com/poll/190010/concern-global-warming-eight-year-high.aspx?g_source=CATEGORY_CLIMATE_CHANGE&g_mediu m=topic&g_campaign=tiles

Kommer Trump att kunna få parlamentariskt stöd för en miljö-, klimat-, utsläpps- och energipolitik som en stor majoritet av USAs folk inte stöder? Vilka konsekvenser kommer det i så fall att få för det republikanska partiet?

Att Trump öht hade en ärlig chans att bli president förbryllar mig och jag fann denna valutgång mycket obehaglig. Tack och lov verkar utvecklingen kanske vara på väg åt ett annat håll nu. De senaste veckorna har även aktiviteten i denna tråd avtagit.
Citera
17-03-27, 14:40
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Nu tramsar du.

Nä.. Inte alls.

Citat:
Detta är enkla fakta. Vilken del är det som du inte förstår?
Enkla fakta, baserade på de IMO relativt enkla fysikaliska samband som reglerar den globala medeltemperaturen förnekas inte av någon som känner till dessa fysikaliska samband.

Nej det är felaktig fakta. Fake news..? Möjligen kan man tala om att jordsystemets utstrålningstemperatur är 255k. Växthusgasernas effekt på temperaturen vid jordytan är mer än 60k, inte 33k.

Citat:
En kunskap som många klimatförnekare uppenbarligen inte har. Hade dom den kunskapen skulle dom inte vara klimatförnekare.

Därmed faller det påståendet. Vad är klimatförnekare?

Citat:
Nu trollar du väl i alla fall? Hur CO2 absorberar och återutsänder värmestrålning är en sak. Hur exakt menar du att Planchs samband "ifrågasätts av verkligheten", annat än att dom i sina grundformer utgår från ideala svartkroppar?

Jag menar att den direkta effekten av ökad co2, vilken jag benämner som Planck-responsen, inte ännu har bekräftats empiriskt. Möjligen något tillspetsat, men knappast trollande.

Citat:
Klimatkänslighet
Klimatkänsligheten, enligt de bästa/flesta beräkningar som finns utförda, är ca 3,5°C. Osäkerheten i beräkningarna är dock stor och det finns de som tror att den kan vara så liten som 2°C eller så stor som 7°C. Det finns t.o.m ett fåtal extrema resultat som tyder på att den är så låg som 1,5°C eller så hög som 12°C.
Här har du en bra sammanställning av olika resultat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_sensitivity

Att tro på något under två eller över sju kan väl betraktas som extremt. Du har naturligtvis rätt i att det är otillfredsställande att vi inte vet mer exakt än så. IMO är 3,0-3,5 ett värde som kan tjäna som en bra sammanvägning av de beräkningar som gjorts.

CO2-halten i atmosfären var 1966 ca 320 ppm. 2016 var den ca 400 ppm.
En ökning med 80 ppm eller 25% om man så vill, på 50 år.

Den globala medeltemperaturen ökade under samma tidsperiod med ca 0,99°C.

Hur kom du fram till en klimatkänslighet om 5°C? Inte ens om jag räknar linjärt får jag det resultatet.

En forcing med 1,36 watt/m2 ger en Planckresons med 0,24k. Så jag ändrar mig till 4k..

Citat:
När havens ytvatten hunnit värmas upp kommer vi att ha en högre temperaturökning.

Varför väntar vi? Ytan är så "tunn" att värmekapacitet inte spelar någon roll och vi vet att vatten absorberar värmestrålning exceptionellt väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det din bild visar var dock det jag förväntade mig(växthusgaserna koncentreras väl inte till tropikerna? Misstänker att en sådan förutsägning grundar sig i konvektion och konduktion, snarare) . En varmare troposfär och en kallare stratosfär. Vad tror du är orsaken till detta?

Nej men varm luft innehåller ju mer vatten så det är väl därför man söker hot-spotten över tropikerna.

Vet inte.

Citat:
Att Trump öht hade en ärlig chans att bli president förbryllar mig och jag fann denna valutgång mycket obehaglig. Tack och lov verkar utvecklingen kanske vara på väg åt ett annat håll nu. De senaste veckorna har även aktiviteten i denna tråd avtagit.

Varför det? Utan att blanda in just klimatet, är han är ju kanon.
Citera
17-03-27, 14:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Nej men varm luft innehåller ju mer vatten så det är väl därför man söker hot-spotten över tropikerna.

Vet inte.

Som länken som Xenonen visade så är alltså denna tropiska hotspot inte någon förutsägelse som en temperaturökning till följd av ökade koncentrationer av växthusgaser explicit för med sig. Så jag ser inte riktigt hur den är relevant för denna tråden. En förutsägelse som dock kan göras är en kallare stratosfär, något som både din och mina källor bekräftar.
Senast redigerad av Trumpetflugan 17-03-27 kl. 15:09.
Citera
17-03-27, 14:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Som länken som Xenonen visade så är alltså denna tropiska hotspot inte någon förutsägelse som en temperaturökning till följd av ökade koncentrationer av växthusgaser för med sig. Så jag ser inte riktigt hur den är relevant för denna tråden. En förutsägelse som dock kan göras är en kallare stratosfär, något som både din och mina källor bekräftar.

Ökad vattenånga i atmosfären har inte med klimatkänslighet att göra...? Trollar du nu?
Citera
17-03-27, 15:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ökad vattenånga i atmosfären har inte med klimatkänslighet att göra...? Trollar du nu?
1. Vad försöker du säga? Att den globala medeltemperaturen inte har ökat (oavsett anledning)? Hotspoten skulle nämligen uppstå oavsett vilken anledningen är för uppvärmningen (ökad solinstrålning eller ökad mängd växthusgaser). Den är bl. a beroende av SST (sea surface temperature).
2. Läs länken. Där förklaras detta väl.
Senast redigerad av Trumpetflugan 17-03-27 kl. 15:34.
Citera
17-03-27, 15:21
Medlem
Citat:
Nej det är felaktig fakta. Fake news..? Möjligen kan man tala om att jordsystemets utstrålningstemperatur är 255k. Växthusgasernas effekt på temperaturen vid jordytan är mer än 60k, inte 33k.
Hur räknar du för att få de där 60 K?
Citat:
Varför väntar vi? Ytan är så "tunn" att värmekapacitet inte spelar någon roll och vi vet att vatten absorberar värmestrålning exceptionellt väl.
"Ytan" innebär det lager som blandas om genom vågor, strömmar etc. det finns ingen väldefinierad gräns utan värmen tar sig gradvis nedåt.
Citat:
Varför det? Utan att blanda in just klimatet, är han är ju kanon.
Trump lyckades, med republikansk majoritet i båda husen, inte få igenom en ersättning till Obamacare, trots all energi han och republikanerna i kongressen under åratal lagt ned på att tala om hur dåligt denna är. Är Trump "kanon" så är det en salut, mycket smäll och lite verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in