2018-11-13, 17:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Absolut inte Mach 2 med fasta luftintag. Jag gissar på 1.7-1.8 och då på optimal höjd och utan vapen. Gripen är inget prestandaplan.

Varför, när det finns en hel hög med flygplan, med fasta luftintag, som var kapabla till mach 2 eller mach 2+?

Förutom Fpl 35, 37 och 39, t.ex. F-104, Mirage III, F-16 och F-22.
Citera
2018-11-13, 19:18
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
My ass. 1.2-1.3 skulle jag tro.

Dina inlägg blir bara dummare och dummare för varje gång du yttrar dig
Citera
2018-11-13, 19:23
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
ja med tomt plan och tom tank troligtvis

hänger du på allt du behöver i ett skarpt läge + full tank med extra fälltank
så tror jag inte du får nå mack 2 på långa vägar

jas är ett för klent plan helt enkelt , och nya jas kommer även det att vara för klent för skarpa lägen
tyvärr

det går inte att snåla och ändå få topprestanda

Med tomt plan och tom tank så kommer det inte ens upp i luften

Jag förstår dock vad du menar. Detta gäller dock alla liknande plan, det är inga som uppger sina plans maxhastighet när de är fullt bestyckade utan maxhastigheten som uppges är den man kan nå under de mest optimala förhållandena.
Citera
2018-11-14, 12:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer

Jag förstår dock vad du menar. Detta gäller dock alla liknande plan, det är inga som uppger sina plans maxhastighet när de är fullt bestyckade utan maxhastigheten som uppges är den man kan nå under de mest optimala förhållandena.

Det kostar väldigt mycket energi att nå dessa hastigheter så de är inte så praktiska i verkligheten. Det som är mest viktigt är bränsleåtgången i mach 0,8, 1,3 och 1,8 vilket är exempel på hastigheter som är mer viktiga. Med bestyckning så har många plan en max hastighet på exempelvis mach 1.6 vilket är vad lasten eller snarare dess radarabsorberande färger tål.
Citera
2018-11-14, 13:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer

Enligt uppgift så uppges prestanda för F-35 med viss grundbeväpning och med viss bränslemängd i tankarna. Så är ju då också prestanda ganska dåliga - synbarligen alltså.
Citera
2018-11-14, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kostar väldigt mycket energi att nå dessa hastigheter så de är inte så praktiska i verkligheten. Det som är mest viktigt är bränsleåtgången i mach 0,8, 1,3 och 1,8 vilket är exempel på hastigheter som är mer viktiga. Med bestyckning så har många plan en max hastighet på exempelvis mach 1.6 vilket är vad lasten eller snarare dess radarabsorberande färger tål.

klart det kostar energi med höga farter , med del lilla försvar vi har så borde man ha lagt pengarna på några riktigt rejäla plan som klarar hög last och höga farter

vad ska vi med smygarteknik till när vi ändå bara har planerat för försvar av vårat land ?

nej kommer tex ryssen med 25st av deras största jets , fulltankade med allt man kan hänga på
och möter hela vårat flygvapen över östersjön , en sådan bredsalva gör att jag tror att inte ett endaste jas landar igen på våra flygbaser .

sen kan ryssen invadera i kanot om de så vill , och vi får nöjet att bara kunna titta på

nej tanken med försvar i krigstider innebär inte att man bygger en Trabant , bara för att de är snåla på bränsle man skjuter sej i foten liksom . .
Citera
2018-11-14, 19:53
Medlem
Citat:
nej kommer tex ryssen med 25st av deras största jets , fulltankade med allt man kan hänga på och möter hela vårat flygvapen över östersjön , en sådan bredsalva gör att jag tror att inte ett endaste jas landar igen på våra flygbaser .

Nja, de underskattar förmågan att röra sig.

Kommer de lastade som en buss så lär jas flyga runt de som arga bin. Finns ingen anledning att släpa upp en massa vapen när det är nära hem att fylla på. Samma med bränsle. Sen är alltid frågan var sweetshooten ligger, om jas har rätt eller inte kan inte jag svara på. Men ha med sig 12+ robotar och bränsle för att nödlanda i Madrid är iaf helt fel.
Citera
2018-11-14, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nja, de underskattar förmågan att röra sig.

Kommer de lastade som en buss så lär jas flyga runt de som arga bin. Finns ingen anledning att släpa upp en massa vapen när det är nära hem att fylla på. Samma med bränsle. Sen är alltid frågan var sweetshooten ligger, om jas har rätt eller inte kan inte jag svara på. Men ha med sig 12+ robotar och bränsle för att nödlanda i Madrid är iaf helt fel.

luftstrid nu för tiden handlar inte om att flyga runt varandra och försöka pricka .
i ett större och snabbare plan så får du förmågan att leverera rejäl eldkraft med robotar på ganska långa avstånd , och en robot kör du inte ifrån med några piruetter , vad gör du om du plötsligt får 3-4st låst på dej , tror de flesta piloter drar igång raketstolen utan att blinka .

nej rejäla grejer som kan leverera rejäls salvor är det som inger respekt , en mygga som biter bryr sej få om

saab och Sverige kan bättre i detta , gör om och gör rätt !!
Citera
2018-11-14, 22:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
luftstrid nu för tiden handlar inte om att flyga runt varandra och försöka pricka .
i ett större och snabbare plan så får du förmågan att leverera rejäl eldkraft med robotar på ganska långa avstånd , och en robot kör du inte ifrån med några piruetter , vad gör du om du plötsligt får 3-4st låst på dej , tror de flesta piloter drar igång raketstolen utan att blinka .

nej rejäla grejer som kan leverera rejäls salvor är det som inger respekt , en mygga som biter bryr sej få om

saab och Sverige kan bättre i detta , gör om och gör rätt !!
Om vi låtsas att Sverige skaffar sig ett försvar igen så är Gripen mer av en vapenplattform. Gripen kommer att få radarbilder och målinfo via länk från externa radarkällor. Så Gripen som är en mindre plattform har alla möjligheter att skjuta först. Helst nu med Meteor som beväpningsalternativ.
Citera
2018-11-15, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om vi låtsas att Sverige skaffar sig ett försvar igen så är Gripen mer av en vapenplattform. Gripen kommer att få radarbilder och målinfo via länk från externa radarkällor. Så Gripen som är en mindre plattform har alla möjligheter att skjuta först. Helst nu med Meteor som beväpningsalternativ.

jo men planet är för litet som vapenplattform , det är rejäl skillnad på att kunna dra av 4st meteor , eller 8-12 st av densamma
Citera
2018-11-15, 07:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
jo men planet är för litet som vapenplattform , det är rejäl skillnad på att kunna dra av 4st meteor , eller 8-12 st av densamma
Å andra sidan har du råd att hålla fler plan i luften.
Citera
2018-11-15, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Å andra sidan har du råd att hålla fler plan i luften.

tycker du verkligen att det ser så ut med vårat flygvapen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in