2011-05-01, 13:37
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det skrev jag inte heller.

Du skrev att det var ca 150 "tillgängliga" F-22 idag. Medans en artikel för 2 år sedan sa 75. VART har du fått den informationen ifrån?
Citera
2011-05-01, 14:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
Du skrev att det var ca 150 "tillgängliga" F-22 idag. Medans en artikel för 2 år sedan sa 75. VART har du fått den informationen ifrån?
Nej jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Att antalet tillgängliga flygplan blir lägre på 75 flygplan, jämfört med tex 150 behöver man inte vara speciellt smart för att räkna ut - din artikel är 2 år gammal ( 150 är mer likt den siffra som gäller idag).
Citera
2011-05-01, 14:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Det är uppenbart att du inte förstod artiklen. Artiklen referade inte till antalet för två år sedan utan vad som skulle ske med om man hade 187 st. Läs igen.
Det handlar fortfarande om att du kan ha fler flygplan tillgängliga om du tex har totalt 75 flygplan eller 150.

Det finns inget land som har alla sina flygplan tillgängliga för tjänst, eller tror du Svenska Flygvapnet kommer att ha samtliga 100 st C/D tillgängliga.
Citera
2011-05-01, 14:17
Medlem
Citat:
Det handlar fortfarande om att du kan ha fler flygplan tillgängliga om du tex har totalt 75 flygplan eller 150.

Det finns inget land som har alla sina flygplan tillgängliga för tjänst, eller tror du Svenska Flygvapnet kommer att ha samtliga 100 st C/D tillgängliga.

Check. Du begriper fortfarande inte innehållet i artikeln.
Citera
2011-05-01, 14:18
Medlem
Citat:
Nej jag skrev:

Var kommer 150 st i från? Bara något du hittat på?
Citera
2011-05-01, 14:26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Check. Du begriper fortfarande inte innehållet i artikeln.
Jo, det gör jag.
Citera
2011-05-01, 14:30
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Var kommer 150 st i från? Bara något du hittat på?
Men snälla....

Jag skrev:Att antalet tillgängliga flygplan blir lägre på 75 flygplan, jämfört med tex 150 behöver man inte vara speciellt smart för att räkna ut - din artikel är 2 år gammal ( 150 är mer likt den siffra som gäller idag).

Eftersom F-22 ska byggas i 187 st exemplar, så räknade jag med att minst 150 borde ha levererats idag.

När jag sedan kollade upp detta idag så visade det sig att man levererat mer än 168 st - jag visade en källa på det i ett tidigare inlägg.
Citera
2011-05-01, 14:36
Medlem
Citat:
Men snälla....

Jag skrev:Att antalet tillgängliga flygplan blir lägre på 75 flygplan, jämfört med tex 150 behöver man inte vara speciellt smart för att räkna ut - din artikel är 2 år gammal ( 150 är mer likt den siffra som gäller idag).

Eftersom F-22 ska byggas i 187 st exemplar, så räknade jag med att minst 150 borde ha levererats idag.

När jag sedan kollade upp detta idag så visade det sig att man levererat mer än 168 st - jag visade en källa på det i ett tidigare inlägg.

Nu tar vi det igen

http://washingtonexaminer.com/op-eds/2009/06/michael-auslin-white-house-f-22-cuts-mean-hollow-air-force

Citat:
When it comes to air superiority, America may be stuck on the tarmac. In April, the Pentagon decided to cap the number of F-22 Raptors, the world's most advanced fighter plane, to 187. Yesterday, the White House indicated it would veto the National Defense Authorization bill if it contains more money for the planes.

Air Force officers are adamant that this number is too low to give Americans an advantage. While 187 of the world's most advanced aircraft may seem like an overwhelming amount of force, that total figure is far from the actual number of planes that could be brought to bear in a conflict.

Only around 130 F-22s will be slated for combat. Earlier models are maintained for training and testing purposes, and upgrading their avionics and capabilities to those of the front-line fighters is an extremely expensive and time consuming process. Among these combat ready planes, only 70 to 80 percent will be ready to fly at any given time.

Factoring in this rate drops a fleet's numbers down to somewhere around 100 planes. Close to 50 percent of the "total force" has been lost, and we haven't even divided them into squadrons, or placed them in far-flung locales.

Not all the 100 mission capable planes will be available to launch, either. Operations planners need some leeway in order to have spare aircraft available in case more airplanes break, and to respond to changing conditions.

Prudent planners will commit only 75 percent of the available planes to fly at any given time. That drops America's premier flying force down to at most 75 F-22s ready to fight, and possibly fewer.

Except in the direst emergency (think Pearl Harbor) no commander is going to order all his planes into the air at one time. Rather, as one wave is attacking, another is returning to base, and a third wave is preparing to depart.

Depending on distances and resupply time, even more waves may be required to control the air without gaps in coverage. Thus, our fleet of 75 scheduled, mission capable, combat coded F-22s breaks down to approximately 20 planes globally available to be over the battlefield and in the fight at any given time.

Spreading these fighters thin among bases from Virginia to Mexico to Alaska means that even their stealth features and stronger fighting capabilities won't make much of a difference.

Read more at the Washington Examiner: http://washingtonexaminer.com/op-eds/2009/06/michael-auslin-white-house-f-22-cuts-mean-hollow-air-force#ixzz1L6TsvAVn

Begriper du nu?
Citera
2011-05-01, 14:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:

Nu tar vi det igen

http://washingtonexaminer.com/op-eds/2009/06/michael-auslin-white-house-f-22-cuts-mean-hollow-air-force

Begriper du nu?
Jag har begripit hela tiden, det du visar är en 2 år gammal artikel från en Amerikansk dagstidning.

Det jag säger att ju fler flygplan man har, dessto större sannolikhet att man kan ha fler flygplan i aktiv tjänst.
När man har 187 st F-22 så är det stor sannolikhet att man kan ha 75 klara för aktiv tjänst, jämfört med om man haft 100 st.

På samma sätt som USN inte har 11 st aktiva hangarfartyg, utan idag bara 3 st.
http://www.navy.mil/navydata/navy_legacy_hr.asp?id=146
Citera
2011-05-01, 15:00
Medlem
Citat:
Jag har begripit hela tiden, det du visar är en 2 år gammal artikel från en Amerikansk dagstidning.

Det jag säger att ju fler flygplan man har, dessto större sannolikhet att man kan ha fler flygplan i aktiv tjänst.
När man har 187 st F-22 så är det stor sannolikhet att man kan ha 75 klara för aktiv tjänst, jämfört med om man haft 100 st.

På samma sätt som USN inte har 11 st aktiva hangarfartyg, utan idag bara 3 st.
http://www.navy.mil/navydata/navy_legacy_hr.asp?id=146

1) Artikelns ålder spelar ingen roll eftersom resonemanget utgår från det som ska leveras och inte vad som levererats för två år sedan.

2) Författaren av artikeln är medlem av den (neo)konservativa tankesmedjan American Enterprise Institute och stödjer mer inköp av F-22.

3) Nu argumenterar du mot dig själv eftersom du nyss sa 150 st och nu säger 75 st, vilket är just vad artikeln förklarar.
Citera
2011-05-01, 15:16
Medlem
krokodils avatar
Citat:
1) Artikelns ålder spelar ingen roll eftersom resonemanget utgår från det som ska leveras och inte vad som levererats för två år sedan.

2) Författaren av artikeln är medlem av den (neo)konservativa tankesmedjan American Enterprise Institute och stödjer mer inköp av F-22.

3) Nu argumenterar du mot dig själv eftersom du nyss sa 150 st och nu säger 75 st, vilket är just vad artikeln förklarar.
Jag har aldrig sagt att man skulle ha 150 st aktiva flygplan, utan detta var det antal jag uppskattade att man lägst fått levererat till USAF ( som då visade sig vara över 168 st - dvs 18 st fler än vad jag skrev).

Om man nu har 75 aktiva flygplan som mål så är det lättare att uppnå detta om man har totalt 150 eller 168 jämfört med tex 100.

Du hävdar att man inte kommer kunna ha F-22 flygande och hänvisar till en tidningsartikel som är 2 år.

Ge dig nu för fan.
Citera
2011-05-01, 15:21
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att man skulle ha 150 st aktiva flygplan, utan detta var det antal jag uppskattade att man lägst fått levererat till USAF ( som då visade sig vara över 168 st - dvs 18 st fler än vad jag skrev).

Om man nu har 75 aktiva flygplan som mål så är det lättare att uppnå detta om man har totalt 150 eller 168 jämfört med tex 100.

Du hävdar att man inte kommer kunna ha F-22 flygande och hänvisar till en tidningsartikel som är 2 år.

Ge dig nu för fan.

Du skrev 150 tillgängliga....Men bra du verkar ha ändrat dig nu.

Och artikeln säger inte att inga F-22 kommer att flyga, utan att i det stora taget kommer de inte göra någon skillnad för att de är för få till antalet.
Senast redigerad av mrpreben 2011-05-01 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in