2018-11-13, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Finns det verkligen 804 sidor om topphastigheten JAS Gripen?

Mach 2.1 är vad jag har hört.

My ass. 1.2-1.3 skulle jag tro.
Citera
2018-11-13, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Du kan löjla dig bäst du vill. Enligt Wikipedia och andra källor på internet så är maxfarten runt 2 mach.

Internet ljuger inte, det ska du ha jävligt klart för dig!

Men om du har andra siffror får du gärna länka! Jag skulle välkomna det.

Vilka siffror som helst! Det är upp till dig!

I dare you motherfucker!

Tro inte för fem öre att du kan vinna den här striden. För det kan du inte göra.
Senast redigerad av Sommarglad 2018-11-13 kl. 08:47.
Citera
2018-11-13, 09:02
Medlem
janne3xs avatar
Absolut inte Mach 2 med fasta luftintag. Jag gissar på 1.7-1.8 och då på optimal höjd och utan vapen. Gripen är inget prestandaplan.
Citera
2018-11-13, 09:42
Bannlyst
Du verkar vara en relativt bra kille. Låt oss nöja oss med att JAS 37 toppar med runt 2 mach. Det är väl ganska goda siffror, som jag ändå la på lite extra!

Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Absolut inte Mach 2 med fasta luftintag. Jag gissar på 1.7-1.8 och då på optimal höjd och utan vapen. Gripen är inget prestandaplan.
Citera
2018-11-13, 12:05
Medlem
CarolusXIIs avatar
Lite trevligt footage för er som gillar JAS

https://www.youtube.com/watch?v=U-K8iNJzd2A
Citera
2018-11-13, 12:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Maxhastigheten är ingen statisk siffra utan är väldigt beroende av vilken höjd man ligger på och det kan vara ett ganska smalt höjdintervall som ger max hastighet och därför kanske inte så intressant.

Sen räknas bara den hastighet som man kan uppnå i minst en minut. Många plan kan kortvarigt nå högre hastigheter, men pga överhettning i strukturen så kan man inte bibehålla hastigheten så länge utan skador.

Electric lightning hade två motorer och variabel luftintag, men kunde inte nå mach 2 utan stora risker för överhettning i flygkroppen, medan Saab Draken med en i princip likadan motor och fasta luftintag klarade att nå mach 2 och bibehålla hastigheten i några minuter (i princip tills bränslet tog slut..)
Citera
2018-11-13, 12:23
Bannlyst
Citat:

Runt mach 2 .. regna nu inte på min parad!
Citera
2018-11-13, 12:32
Medlem
Citat:
Finns det verkligen 804 sidor om topphastigheten JAS Gripen?

Mach 2.1 är vad jag har hört.

Dock har jag inte sett dom gjort en Cobra manouver. Det kanske är svårt med ett fly-by-wire plan?

Det är nog en av de svåraste sakerna man kan behöva stila med om man är stridsflygare!

Exakt hastighet beror ju som sagt på en rad faktorer. Sedan anges inte topphastighet i officiella källor mer precist än Mach 2+. Noggrannare än så kommer vi nog inte veta på en lång tid.
Cobra är inget man behöver stila med om man är stridspilots, bara om man är uppvisningspilot. Som stridsmanöver är den kass. Fly-by-wire i sig hindrar inte att utföra den, men flygdatorn kan ha inställningar aktiverade som begränsar flygplanets manövrar av säkerhetsskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Ja, det är uppenbart att din röv var källan för det där, som nog var din mest korkade trollkommentar hittills. Den var så över idiotgränsen att det blev uppenbart att du lunkar omkring i trollskogen.
Citera
2018-11-13, 12:37
Bannlyst
kollar man på rena toppfartprestanda så verkar de vara värst på 70-80 talet , trots alla våra super duper plan i dag

toppfart har en betydelse , samt vilka robotar man har till förfogande , att montera kanon i dagens plan är lite som att man hade revolver med sej som beväpning under flygning i ww1
Citera
2018-11-13, 12:46
Bannlyst
Jag är villig att skaka hand om att JAS 37 kör i ungefärligen mach 2, beroende på väderlek osv!

Här har ni min utsträckta hand!
Citera
2018-11-13, 12:58
Bannlyst
Citat:
Jag är villig att skaka hand om att JAS 37 kör i ungefärligen mach 2, beroende på väderlek osv!

Här har ni min utsträckta hand!

ja med tomt plan och tom tank troligtvis

hänger du på allt du behöver i ett skarpt läge + full tank med extra fälltank
så tror jag inte du får nå mack 2 på långa vägar

jas är ett för klent plan helt enkelt , och nya jas kommer även det att vara för klent för skarpa lägen
tyvärr

det går inte att snåla och ändå få topprestanda
Citera
2018-11-13, 16:49
Bannlyst
Om du trodde den var frän.. kolla på den här. https://www.youtube.com/watch?v=1YDtpEiQL4Q

Jag vet inte om den är så värst coolare.. men..

Man kan sedan fråga sig varför stridsplan måste presentera sig likt parfymer?

Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Lite trevligt footage för er som gillar JAS

https://www.youtube.com/watch?v=U-K8iNJzd2A
Senast redigerad av Sommarglad 2018-11-13 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in