2018-11-07, 17:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det han som påstår att man inte kan sluta röka utan guds hjälp?

Han är det, precis.
Citera
2018-11-07, 17:34
Medlem
Jag har läst ett par artiklar i tidningarna om Jordan Peterson och en del hyllar honom här på forumet.

Kan någon som faktiskt vet att de är insatta i hans teorier eller värderingar i korthet redogöra för dessa. Jag tycker aldrig de riktigt framgår.
Man pratar om Jordan och nämner hans motståndare - men inte vad han säger.

I SvD tyckte jag mig läsa att unga män genom honom fått reda på att meningen med livet är att ta ansvar. Man har ett ansvar för sig själv och att anstränga sig i livet......

...men, kors i taket, det är väl verkligen inget nytt ? !!!!

Och varför diskuterar ni Jordans värderingar och teorier under feministforum ?
Senast redigerad av Tissetiss 2018-11-07 kl. 17:36.
Citera
2018-11-07, 17:36
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Han är det, precis.

Ok. Lika svårt att ta honom på allvar som feminister.
Citera
2018-11-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag har läst ett par artiklar i tidningarna om Jordan Peterson och en del hyllar honom här på forumet.

Kan någon som faktiskt vet att de är insatta i hans teorier eller värderingar i korthet redogöra för dessa. Jag tycker aldrig de riktigt framgår.
Man pratar om Jordan och nämner hans motståndare - men inte vad han säger.

I SvD tyckte jag mig läsa att unga män genom honom fått reda på att meningen med livet är att ta ansvar. Man har ett ansvar för sig själv och att anstränga sig i livet......

...men, kors i taket, det är väl verkligen inget nytt ? !!!!

Och varför diskuterar ni Jordans värderingar och teorier under feministforum ?

Att du vill höra andra redogöra för vad han säger istället för att själv lyssna får mig att ana en viss vänsterorientering på ditt tänkande.
Du har dock rätt i att det verkligen inte finns något nytt med vad han säger. Det intressanta är hur han hanterar feminister som vägrar att acceptera enkla sanningar. Därav också placeringen på det här delforumet.
Citera
2018-11-07, 17:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Ok. Lika svårt att ta honom på allvar som feminister.

Nu tycker jag du är elak, vi feminister har många vettiga saker att säga och belägg. Det finns extremister och eller de som säger saker de inte tänkt igenom, men de kan man inte låta representera hela fenomenet. Medan Jordan bara är en person och hans uttalanden får representera honom.
Citera
2018-11-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag tycker ju att det är mer rimligt att den som använder mer betalar mer, samt att det som inte går att använda slopas. Betalning via skatter bör vara noll. Varför skall t ex arbete som är något bra för samhället straffas med skatt?

T ex. Den rike som vill att staten skall skydda hans tillgångar skall givetvis betala för det, medan den fattige som inte alls behöver en sådan service inte skall betala något där. Inget behöver dock betalas via skatter. Behöver något betalas via skatt så är det för att ingen vill betala för det. Servicen bör slopas.

Man tar ju skatt där det funkar... i begynnelsen var det fastighetsskatt... när territorier blev delstater i USA var det den enda skatt man kunde driva in liksom.

Vissa saker tror jag bäst funkar som gemensamt finansierade trots allt. Så långt ut till höger i liberalismen befinner jag mig inte, även om jag i min ungdom kunde gilla anarko-kapitalism.. precis som herr Borg.

Men vi lämnar ämnet käre vän...
Citera
2018-11-07, 18:01
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wallstrom-inte-fortjust-i-jordan-b-peterson

"Utrikesminister Margot Wallström ryter ifrån mot den kontroversielle kanadensiske professorn Jordan B Peterson. Under ett panelsamtal i Stockholm säger hon att Peterson ska ”ta och krypa tillbaka under den sten han kom ifrån”."
Citera
2018-11-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man tar ju skatt där det funkar... i begynnelsen var det fastighetsskatt... när territorier blev delstater i USA var det den enda skatt man kunde driva in liksom.

Vissa saker tror jag bäst funkar som gemensamt finansierade trots allt. Så långt ut till höger i liberalismen befinner jag mig inte, även om jag i min ungdom kunde gilla anarko-kapitalism.. precis som herr Borg.

Men vi lämnar ämnet käre vän...

Ja vi kan lämna det, men jag vill i alla fall först säga att jag inte alls pratar om statens storlek här. Inte heller om hur mycket pengar som behöver tas in. Talar inte om hur sociala skyddsnät skall finansieras, men de hör absolut till ett modernt samhälle och är definitivt något som människor är beredda att betala för. Jag talar enbart om sättet att ta betalt. Skatter är ett medeltida instrument som borde försvinna.

Att ta betalt för vad som används fungerar väldigt effektivt och folk får även väldigt klart för sig vad de betalar för. De kan dessutom lite grann rösta med portmonän, vilket är effektivt.
Citera
2018-11-07, 18:23
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wallstrom-inte-fortjust-i-jordan-b-peterson

"Utrikesminister Margot Wallström ryter ifrån mot den kontroversielle kanadensiske professorn Jordan B Peterson. Under ett panelsamtal i Stockholm säger hon att Peterson ska ”ta och krypa tillbaka under den sten han kom ifrån”."

Ganska anmärkningsvärt uttalande från en utrikesminister. Vore intressant att se henne utveckla sin kritik i en debatt mot honom...
Citera
2018-11-07, 18:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nu tycker jag du är elak, vi feminister har många vettiga saker att säga och belägg.
Exempel?
Citera
2018-11-07, 18:30
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Exempel?

Jag tror inte jag kan ge exempel som övertygar dig, där är jag villig att ge upp. Men det här med jämlikhet är annars ett relativt populärt koncept i den civiliserade världen.
Citera
2018-11-07, 18:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag tror inte jag kan ge exempel som övertygar dig, där är jag villig att ge upp. Men det här med jämlikhet är annars ett relativt populärt koncept i den civiliserade världen.
Du har kanske rätt, men du kunde nog gjort ett bättre försök faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in