2018-11-06, 18:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Tack!
Om jag gjort allt korrekt så borde det här vara FUP till misshandeln 2017.

https://minfil.com/R1cc92k6be/6209EA61-4D5B-4EBE-85D6-DC2D925A7B3E-converted_pdf

Tack för dina filer. Har gjort en kort sammanfattning men återkommer kanske mer utförligt. Jag anser inte att det här var någon ringa misshandel. Har ingen synpunkt på den eventuella juridiska bedömning som aldrig kom till stånd men händelsen och hennes skador tycker jag inte är ringa. Och det skaver i mig att hon skulle vittna i rätten angående den här händelsen en månad efter att hon mördades. Midsommar -17 var första gången Tess träffade Tom.

Jag anser inte att det är trovärdigt hur Tom beskriver sitt förhållande till alkohol då det inte är förenligt med att alkohol är förklaringen till att han inte minns något av händelsen (eller reagerade som han gjorde /min anmärkning).

Händelse enligt Polismyndighetens anmälan: Målsägande Therese uppger att hon varit på fest i Upplands Väsby. På festen var det målsägande samt fyra andra män. Målsägande uppger att misstänkt blivit arg på henne och därefter börjat slå och sparka henne.

Therese berättar i förhör att Tom blev arg och sa ”du ska åka hem din lilla hora”… Tom slet tag i hennes armar och drog upp henne från soffan. ”Han slog mig flera gånger. De andra killarna såg vad som hände och tog bort Tom. Tom slet sig från killarna och slog mig igen så att jag ramlade till marken. Sedan sparkade han mig flera gånger i ansiktet på näsan.”… ”Det var flera slag överallt på min kropp. Knytnävsslag, hårda slag. Han slängde runt med mig. Han sparkade mig flera gånger i ansiktet också...”

Enligt läkare på vårdcentral så fick hon en sluten fraktur på näsbenen som reponerades på vårdcentralen.

Tom uppger i förhör: ”Tom dricker alkohol i samband med vissa högtider... sällan till berusning… han tillstår ingen problematik i samband med alkoholkonsumtion. Soininen tar på sig skuldbördan då han enligt egen utsago verkar ha orsakat skador på målsägande. Dock kan han inte redogöra för hur skadorna uppkommit då han inte minns något av händelsen eftersom har var alkoholpåverkad.”

Skador fotograferade av patrull på plats:
- Blåmärke vänster överarm
- Blåmärke höger underarm
- Blåmärke under höger öga
- Blåmärke på höger lår.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-11-06 kl. 18:40.
Citera
2018-11-06, 19:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Nej, det är ingen ringa misshandel. Sparkar mot huvudet kan nog inte vara det. Ganska udda dock, gubben är 62 år och förekommer inte i belastningsregistret, inte heller verkat varit lobad eller så och ändå tiltar det till utan förvarning vad det verkar och han sätter igång att misshandla någon utan att det verkar vara något groll sedan tidigare.
Citera
2018-11-06, 19:29
Medlem
bengt-allans avatar
Stort tack för delning av FUP.

HUR VÄL KÄNNER GLEN OCH GÖRAN VARANDRA?

Det som jag direkt reagerar på är denne Göran och varför gör jag det?
Göran (själv?) anger sig varit sjuk och låg kvar hemma på midsommarafton.

Samma natt direkt efter hemkomst från midsommarfestens firande där Tess misshandlades av Tom så görs en polisanmälan.

Anders var vid tillfället berusad och uppgav att Göran var med på festen utöver Tom, Lars, Tess och Anders själv.

Senare sker den inte helt ovanliga självcensureringen.
Ett mkt vanligt fenomen särskilt gällande brott begångna i den organiserade brottslighens värld.
Anledningen är enkel = rädsla för repressalier.

Det handlar om makt där rädslan blir själva maktutövandet.
Störst makt är den som inte behöver utövas.

NU VILL VI VETA ALLT OM GÖRAN

OCH HUR HAR SÄPO KOMMIT IN I BILDEN?
Senast redigerad av bengt-allan 2018-11-06 kl. 19:39.
Citera
2018-11-06, 19:35
Medlem
bengt-allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, det är ingen ringa misshandel. Sparkar mot huvudet kan nog inte vara det. Ganska udda dock, gubben är 62 år och förekommer inte i belastningsregistret, inte heller verkat varit lobad eller så och ändå tiltar det till utan förvarning vad det verkar och han sätter igång att misshandla någon utan att det verkar vara något groll sedan tidigare.

Helt enig med dig.
Det där var verkligen ingen ringa misshandel.

Fler som reagerar på att misshandeln som gärning försöks att annuleras mer och mer ju längre tiden går?
Citera
2018-11-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Tack!
Om jag gjort allt korrekt så borde det här vara FUP till misshandeln 2017.

https://minfil.com/R1cc92k6be/6209EA61-4D5B-4EBE-85D6-DC2D925A7B3E-converted_pdf

Kan du ta bort bilderna på Tess!
Inte okej att lägga ut dem alls.

Vad misshandeln är bestämmer inte ni alls. Det skulle upp i en rättegång.
Sparkar mot huvudet är aldrig aldrig okej.
Och jo det står att And*rs säger till T*m: Vill du behålla jobbet? T*m jobbar på SÄPO står det sedan.
Det Tess varit med om är både psykisk och fysisk misshandel.
Sparkar mot huvudet är grov misshandel.
Senast redigerad av Adlax 2018-11-06 kl. 19:52.
Citera
2018-11-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengt-allan
Stort tack för delning av FUP.

HUR VÄL KÄNNER GLEN OCH GÖRAN VARANDRA?

Det som jag direkt reagerar på är denne Göran och varför gör jag det?
Göran (själv?) anger sig varit sjuk och låg kvar hemma på midsommarafton.

Samma natt direkt efter hemkomst från midsommarfestens firande där Tess misshandlades av Tom så görs en polisanmälan.

Anders var vid tillfället berusad och uppgav att Göran var med på festen utöver Tom, Lars, Tess och Anders själv.

Senare sker den inte helt ovanliga självcensureringen.
Ett mkt vanligt fenomen särskilt gällande brott begångna i den organiserade brottslighens värld.
Anledningen är enkel = rädsla för repressalier.

Det handlar om makt där rädslan blir själva maktutövandet.
Störst makt är den som inte behöver utövas.

NU VILL VI VETA ALLT OM GÖRAN

OCH HUR HAR SÄPO KOMMIT IN I BILDEN?

Varför skriver du ut namnen på vittnen?
Citera
2018-11-06, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tack för dina filer. Har gjort en kort sammanfattning men återkommer kanske mer utförligt. Jag anser inte att det här var någon ringa misshandel. Har ingen synpunkt på den eventuella juridiska bedömning som aldrig kom till stånd men händelsen och hennes skador tycker jag inte är ringa. Och det skaver i mig att hon skulle vittna i rätten angående den här händelsen en månad efter att hon mördades. Midsommar -17 var första gången Tess träffade Tom.

Jag anser inte att det är trovärdigt hur Tom beskriver sitt förhållande till alkohol då det inte är förenligt med att alkohol är förklaringen till att han inte minns något av händelsen (eller reagerade som han gjorde /min anmärkning).

Händelse enligt Polismyndighetens anmälan: Målsägande Therese uppger att hon varit på fest i Upplands Väsby. På festen var det målsägande samt fyra andra män. Målsägande uppger att misstänkt blivit arg på henne och därefter börjat slå och sparka henne.

Therese berättar i förhör att Tom blev arg och sa ”du ska åka hem din lilla hora”… Tom slet tag i hennes armar och drog upp henne från soffan. ”Han slog mig flera gånger. De andra killarna såg vad som hände och tog bort Tom. Tom slet sig från killarna och slog mig igen så att jag ramlade till marken. Sedan sparkade han mig flera gånger i ansiktet på näsan.”… ”Det var flera slag överallt på min kropp. Knytnävsslag, hårda slag. Han slängde runt med mig. Han sparkade mig flera gånger i ansiktet också...”

Enligt läkare på vårdcentral så fick hon en sluten fraktur på näsbenen som reponerades på vårdcentralen.

Tom uppger i förhör: ”Tom dricker alkohol i samband med vissa högtider... sällan till berusning… han tillstår ingen problematik i samband med alkoholkonsumtion. Soininen tar på sig skuldbördan då han enligt egen utsago verkar ha orsakat skador på målsägande. Dock kan han inte redogöra för hur skadorna uppkommit då han inte minns något av händelsen eftersom har var alkoholpåverkad.”

Skador fotograferade av patrull på plats:
- Blåmärke vänster överarm
- Blåmärke höger underarm
- Blåmärke under höger öga
- Blåmärke på höger lår.
Håller med, i min (förvisso oinitierade) värld tycker jag snarare att det är misshandel av normalgraden (vidrigt uttryck, finns inget normalt med misshandel).

Och fyllskallen imponerar iaf inte på mig, +60 men ändå en krypfylla med minnesluckor? Tror inte på det, sånt hör ungdomen till. Eller för all del gamla alkisar men han är ju enligt egen utsago återhållsam med det blöta. Fan trot.

Nu är jag dåligt påläst men yrkade alltså åklagaren just denna rubricering och har rättegången varit? Hur blev isf utfallet?
Citera
2018-11-06, 19:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Kan du ta bort bilderna på Tess!
Inte okej att lägga ut dem alls.

Vad misshandel är bestämmer inte ni alls. Det skulle upp i en rättegång.
Sparkar mot huvudet är aldrig aldrig okej.
De ingår i protokollet från Tingsrätten och det är offentligt. Get used to it.
Citera
2018-11-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
De ingår i protokollet från Tingsrätten och det är offentligt. Get used to it.

Det är inte okej att lägga ut bilder säger jag! Oavsett om det är offentliga handlingar, kan ni tänka lite på anhöriga!
Ta bort bilderna!
Citera
2018-11-06, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är inte okej att lägga ut bilder säger jag! Oavsett om det är offentliga handlingar, kan ni tänka lite på anhöriga!
Ta bort bilderna!
Nu tror jag inte nån bryr sig så mycket om din åsikt men även om så vore går inte inlägget att redigera längre.
Citera
2018-11-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Håller med, i min (förvisso oinitierade) värld tycker jag snarare att det är misshandel av normalgraden (vidrigt uttryck, finns inget normalt med misshandel).

Och fyllskallen imponerar iaf inte på mig, +60 men ändå en krypfylla med minnesluckor? Tror inte på det, sånt hör ungdomen till. Eller för all del gamla alkisar men han är ju enligt egen utsago återhållsam med det blöta. Fan trot.

Nu är jag dåligt påläst men yrkade alltså åklagaren just denna rubricering och har rättegången varit? Hur blev isf utfallet?

Rättegången blev aldrig av eftersom Tess försvann en månad innan, jag trodde du fattade det.
Citera
2018-11-06, 20:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Rättegången blev aldrig av eftersom Tess försvann en månad innan, jag trodde du fattade det.
Nej jag har inte uppdaterat mig om det. Han hade väl accepterat strafföreläggande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in