2018-11-05, 11:44
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Svårnått? Ovansidan sitter ca 177 cm över golvet, och avståndet från badkarskanten är ca 13,5 cm. Det ger ett diagonalavstånd på ca 177,5 cm. Vatchareeya var 168 cm lång. Definiera svårnått och föreslå en bättre plats. Kanterna på badkaret sluttar och hörnen är belamrade förutom det närmast hörnet som inte syns på bild, men kan vara blockerat av toapappershållaren. För att komma fram till toaletten eller tvättmaskinen var man tvungen att kliva över smutstvätt. Förhörsledaren, som var närvarande vid förhöret om tejpen, gör inte samma strikta tolkning som du:

men du håller benhårt fast i tron att Kim inte kan ha misstagit sig, utan gjorde sig av med allt som hade med mordet att göra utom bilen och tejprullen.

Det här blir bara mer underhållande ju mer jag tänker på det.

Låt oss skapa en hypotes som säger att tejprullen är VB:s och hon lämnade den där på mordnatten och därefter lämnar lägenheten. Vad är då oddsen att planteringsmördaren dyker upp med samma typ av tejp och dessutom drar den i remsor som ser ut som på den rulle som VB lämnar kvar? Inser du hur försvinnande liten den sannolikheten är?

Denna hypotes kräver då att även tejpen är planterad så att planteringsmördaren kan göra samma remsor som på rullen i badrummet.
Citera
2018-11-05, 14:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Blod är mycket tunnflytande och många märker inte att de har näsblod innan de ser bloddroppar falla ned, som jag själv har sett.
Om Bangsuan stod nedböjd för att finna plats för sin ryggsäck eller väska är det sannolikt hon fick näsblod utan att märka det eftersom det droppade ned bland bråten i KJ:s bagageutrymme.
Kommer blod i kontakt med vatten späds det ut mycket lätt, det som finns på listen är utspädd, sannolikt med regn.
Det är känt att Bangsuan hade näsblod i bland och även andra blödande skador på fingrar och fötter, därför hon tränade karate.
Försöker du säga att hon aldrig låg styckad i skuffen, eller?

Nej, det går att analysera blod och se om det kommer från ett sår eller någon naturlig kroppsöppning.

P.S. Haha oj, så klumpig jag är.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-11-05 kl. 14:07.
Citera
2018-11-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Försöker du säga att hon aldrig låg styckad i skuffen, eller?

Nej, det går att analysera blod och se om det kommer från ett sår eller någon naturlig kroppsöppning.

P.S. Haha oj, så klumpig jag är.
Om Bangsuan hade legat styckad i bagageutrymmet hade bagageutrymmet varit nedsokad med blod m.m. Det hade blivit en stor blodpöl i bagageutrymmet.
Frågan är om blodet kom från Bangsuan när hon levde eller var avliden, det som fanns i bagageutrymmet.
Citera
2018-11-05, 16:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Om Bangsuan hade legat styckad i bagageutrymmet hade bagageutrymmet varit nedsokad med blod m.m. Det hade blivit en stor blodpöl i bagageutrymmet.
Frågan är om blodet kom från Bangsuan när hon levde eller var avliden, det som fanns i bagageutrymmet.
Angående hur du resonerar så vet att framgång föder framgång och misslyckande föder misslyckande.

Så du menar alltså att delarna skulle ha lagts där och bpfwWOOOMMMh! så bara blööööder de ut allt?
Citera
2018-11-05, 16:22
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic

Låt oss skapa en hypotes som säger att tejprullen är VB:s och hon lämnade den där på mordnatten och därefter lämnar lägenheten. Vad är då oddsen att planteringsmördaren dyker upp med samma typ av tejp och dessutom drar den i remsor som ser ut som på den rulle som VB lämnar kvar? Inser du hur försvinnande liten den sannolikheten är?

Denna hypotes kräver då att även tejpen är planterad så att planteringsmördaren kan göra samma remsor som på rullen i badrummet.

Visst är det underhållande! Det är väl resonemang liknande ditt som fick Kristoffer att inse hur absurd en planteringsteori faktiskt är och slutade använda den bortförklaringen.
Citera
2018-11-05, 17:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, inte om delarna var inslagna i något - t ex en presenning eller plast.

Det är också så att det inte pumpar blod från döda, utan man kan frakta kött utan att förstöra hela bilen.
I det här fallet var hon väl dessutom inte heller flådd, vilket innebär att det är från snittytorna viss avblödning kan komma. Relativt avblodad lär hon ha blivit under styckningen.
Citera
2018-11-05, 17:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det är också så att det inte pumpar blod från döda, utan man kan frakta kött utan att förstöra hela bilen.
I det här fallet var hon väl dessutom inte heller flådd, vilket innebär att det är från snittytorna viss avblödning kan komma. Relativt avblodad lär hon ha blivit under styckningen.
Ja, ett misstag som sfx-makare kan göra när de skall göra splatterfilm, typ styckmördarens håla, är att likdelarna har hälsans rosor kvar på kinderna. I själva verket så ser likdelar bleka och vaxartade ut. (Verkligheten är orealistisk.)

En vuxen karl har en 4-5 liter blod i sig, dvs mindre än ett sexpack 1½ liter mineralvatten.
Citera
2018-11-05, 20:41
Medlem
Citat:
Du kanske inte har uppfattat det, men jag håller inte med HR om allt. Som du säkert kunde räkna ut själv kan planteraren ha strukit blod på listen, kassen och mattan.
Det vet jag, men du hänvisade till HR som konstaterar att blodet fanns på mattan innan vattenläckaget och det håller du med om numera, sen du återigen ändrat hypotes från:
Citat:
Jag förtydligar min hypotes: /...../ När vattenryggsäcken läckte en vecka senare drog vattnet med sig blodet från kassen till handskarna och mattan.
Till dagens version:
Citat:
Vattenryggsäcken blötte ner mattan som avsatte blod på handskarna.
Rätt tröttsamt att diskutera med någon som byter hypotes dagligen och uppenbarligen inte kan lägga fram ens en teoretiskt möjlig hypotes.

Citat:
När det gäller hur blodet kom på handskarna är HR:s förklaring betydligt rimligare än TR:s.
Nej, det är den inte och i vilket fall skriver HR att det gäller ena handsken. Den andra skriver de inget om.

Citat:
Nja, blod som har dragits med av vattnet ser utspätt ut, inte blod som har sköljts över.
Om torkat blod på påsen ska dras med av vatten måste blodet på påsen sköljas över av vatten och då kommer det se utspätt ut både på påsen och på platsen där det som dras med hamnar, om du nu inte tänkte att allt blod som sköljs över löses upp och försvinner helt från påsen.
Fast den hypotesen är ju i vilket fall förkastad. Inget blod har längre dragits med från plastkassen. Numera kom ju blodet från mattan...

Citat:
Det kanske inte behövdes ett vått tygstycke vid planteringen, och i så fall kan inte blodet se utspätt ut.
Gårdagens hypotes:
Citat:
Jag förtydligar min hypotes: /...../ blodet ströks ut med en fuktad tygbit på listen och plastkassen.
I dagens hypotes behövdes inget vått tygstycke...

Citat:
Du förstod att det var det du kallar serum jag menade.
Du förstod att det heter serum när jag skrev det. Finns ingen anledning att hitta på en ny benämning och kalla det gult blod.

Citat:
Dessutom måste man ta det kriminalteknikern sa med en nypa salt. Han sa om blodet på listen att det kom från Vatchareeya. Det blodet analyserades inte.
Du har bytt hypotes i stort sett dagligen sista tiden och påstår att blodkoagulering upphör om man placerar blodet i en glasburk med lock. Mycket som du skriver bör man ta med en nypa salt.

Citat:
Du ser blodfläckar som SKL missade.
Det skrev jag inte. Däremot skrev jag:
Citat:
På bilderna sidan 346 och 347 ses flera områden med rödaktig ton på handskarnas greppytor. Tex mellan vänster tumme och pekfinger, höger ringfinger och flera fingertoppar, men om det är blod går inte avgöra på bilderna.
SKL's skrev att de iakttog besudlingar av blod på handskarna och sedan förtydligar de angående utseendet på besudlingarna på tygytorna vilket jag tolkar som att det konstaterats blodbesudlingar på fler ytor än tyget, men det var fläckarna på tyget som testades för DNA.

Citat:
Var står det, eller när sade hon det?
I TR.
(Fritt översatt till svenska och med reservation för småfel)
Citat:
"Skadan i hjärtat var väldigt liten."

"Sannolikt har det inte varit en pulserande blödning utåt då skadan i hjärtat är så pass liten så blödning från hjärtat har sannolikt först gått till hjärtsäcken som är en påse runt hjärtat och så när den har varit fylld upp så har det runnit över i lungsäckarna, men även har det varit en viss förblödning dels från hjärtat, men även från hud och muskler som är skadade och det gäller både ryggsidan och på framsidan, men mer en sipprande blödning än en pulserande utifrån skadornas utseende"

Citat:
Hur vet du att det inte hittades någon mer tejprulle? Kriminaltekniker NN kan ha hittat någon utan att veta att tejp var intressant.
Det vet jag inte utifrån vad som står i FUP, men hade teknikerna hittat ytterligare en rulle, som var så lik den i badrummet att den på bild kan misstas för samma så är det rimligt anta att de undersökt den med.

Citat:
Nej, jag tror att han tog en mer ändamålsenlig tejp och lämnade de två rullarna sårtejp som han inte hade nytta av.
För 8 dagar sedan skrev du:
Citat:
Det är alltså troligt att Kims tejprulle också var Leukopor och annan än rullen på skåpet.
Och upprepade två dagar senare:
Citat:
Är min ursprungliga mening mer klar? "Det är alltså troligt att Kims tejprulle också var Leukopor och annan än rullen på skåpet."
Men den hypotesen är alltså också förkastad och det till förmån för en rulle du inte har förslag på typ, eller ens en bild på möjligt alternativ.

Tveksamt om jag orkar fortsätta bemöta dina misslyckade och återkommande byten av hypotes så mycket mera.
Senast redigerad av Prudent 2018-11-05 kl. 21:33.
Citera
2018-11-06, 02:32
Medlem
Citat:

Köper man färskt biffkött från marknaden som inte är hängd, och det skärs från ett stycke, och sätts i en plastpåse, när du kommer hem, finns det en vattnig blodpöl i botten av påsen.
Jag skulle tro att människokroppen fungerar liknande.
Jag kan aldrig tro att KJ var kapabel att plasta in en hel kropps delar att inte blodvatten kom ut från den inplastningen, därför blod är mycket lättflytande, det där med inplastningen kan du nog glömma.
Sedan var torson i ett stycke, alla delar måste i så fall slås in väl med plast och sedan noggrant tejpas.
Någon brottsplats har aldrig hittats fastän mycket noggrant sök gjordes efter brottsplatsen med hundar och människor.
Jag tror själv brottsplatsen fanns i en bil och sannolikt en skåpbil och då måste den hittas, jag tror aldrig brotts och styckningsplatsen funnits i en personbil och inte ute i naturen.
Jag får den uppfattningen att de som mördade och styckade Bangsuan var erfarna personer inom branschen, det är min spekulation.
Citera
2018-11-06, 02:58
Medlem
Citat:
Den markerade liklukt/blod vilket visas av att det återfanns där hunden markerat.

Och nej i vissa sök så får hunden inte "dra iväg" utan skall söka systematiskt och göra en lugn markering för att inte förstöra t ex bevis, bli sprängd i luften, få i sig narkotika osv osv....
Söket i KJ:s bil gällde inte bomber eller narkotika utan det var en likspårhund som skulle söka spår om KJ transporterat kroppsdelar med bilen.
Det fanns blodstänk i bagageutrymmetoch frågan är om det kom från Bangsuan när hon levde eller var avliden, blodet kom från Bangsuan enligt analys som gjordes.
Eftersom hunden Uno är en likspårhund och jag har sett videon med söket tror inte jag att blodet kom från kroppsdelar, utan det kom från när Bangsuan levde.
Jag har själv haft spårhund och när den känner vittringen för det som den är tränad för, den får ett väldigt drag att söka källan, det är instinkten som den har och är tränad för.
Det var också vindstilla där söket gjordes, därför vinden påverkar vittringen, med den erfarenhet som jag har av hundar skulle Uno ha reagerat på helt annat sätt, om det var lik blod , som fanns i bagageutrymmet och på listen.

Blodet i bagageutrymmet är mycket viktigt i fallet därför KJ fälldes i Tingsrätten att han skulle ha transporterat Bangsuans kroppsdelar med bilen sin.
Citera
2018-11-06, 09:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den saga du framför menar du? Foliehatt kallar jag det.
Den saga jag framförde var en tolkning av dina inlägg.
Citat:
Efter att ha mördat Vatchareeya använde han tejpen på kroppen och gömde den. Därefter gjorde han sig av med kläder, böcker och mobiltelefon. Men den värdefulla tejprullen skulle han till varje pris behålla, så han bar hem den med blodiga handskar så grannarna kunde se honom. Han hade handskar för att ingen skulle kunna koppla ihop honom med rullen på hans badrumsskåp. Därefter gjorde han sig av med handskarna.
Jag håller med om att det är foliehatt. Jag frågar igen, har jag tolkat rätt? Om inte, vad är fel?
Citat:
Att hon måste luta sig förbi det som sitter monterat på väggen under lysknappen, vilket ger ett längre diagonalavstånd. Du beskriver även ett badrum som det ser ut när teknikerna kom dit, inte den aktuella kvällen.
Skåpkanten finns inom armlängds avstånd från axeln när Vatchareeya stod upp, det gör inte badkarskanten. Det finns inget som talar för att badkaret skulle ha sett annorlunda ut 21 januari, och även om det gjorde det så ligger skåpkanten närmare inom räckhåll.
Citat:
Badkarets kant sluttar inte så mycket att hon inte kan placera en tejprulle där. Det ligger en tändare på andra kanten, vilken har en långt glättigare yta än en tejprulle. Smörlocket ligger även det stadigt på kanten.
Jag har ett liknande badkar. Kantens ovansida är krökt så att den sluttar inåt innerst och successivt blir horisontell ju närmare ytterkanten man kommer för att avrundas till vertikalt ytterst. Tändaren ligger på den horisontella delen av kanten och ligger jämns med badkarskanten för att hela tändaren ska ligga horisontellt. Smörlocket ligger nära det horisontella hörnet där även flaskor kan stå.
Citat:
Att den sedan har samma sorts remsor som sedan hittas på hennes kroppsdelar, hur förklarar du det?
Vatchareeya rev tejpen längsmed, både på den rulle som hon glömde hos Kim och den hon skaffade som ersättning.
Citat:
Du brukar våld på logiken för att få det till det du vill, det börjar bli riktigt underhållande.
Att anta att Kim tog till stora risker och stort besvär för att rädda en tejprulle värd ett par tior är våld på logik. Det är logiskt att en mördare som riskerade att polisen knackade på dörren när som helst tog risker.
Citat:
Gissa.
Du har alltså inget svar.
Citat:

Du får gärna läsa vad jag skriver innan du bemöter så slipper det bli så pinsamt. Tejprullen glömdes sannolikt 22 januari vilket jag har skrivit sex gånger, de flesta gångerna i gensvar till dig. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan Vatchareeya hade gott om tid att skaffa en ny rulle och riva den fram till 4 maj.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det vet jag, men du hänvisade till HR som konstaterar att blodet fanns på mattan innan vattenläckaget och det håller du med om numera, sen du återigen ändrat hypotes från:

Till dagens version:

Rätt tröttsamt att diskutera med någon som byter hypotes dagligen och uppenbarligen inte kan lägga fram ens en teoretiskt möjlig hypotes.

Nej, det är den inte och i vilket fall skriver HR att det gäller ena handsken. Den andra skriver de inget om.

Om torkat blod på påsen ska dras med av vatten måste blodet på påsen sköljas över av vatten och då kommer det se utspätt ut både på påsen och på platsen där det som dras med hamnar, om du nu inte tänkte att allt blod som sköljs över löses upp och försvinner helt från påsen.
Fast den hypotesen är ju i vilket fall förkastad. Inget blod har längre dragits med från plastkassen. Numera kom ju blodet från mattan...

Gårdagens hypotes:

I dagens hypotes behövdes inget vått tygstycke...

Du förstod att det heter serum när jag skrev det. Finns ingen anledning att hitta på en ny benämning och kalla det gult blod.

Du har bytt hypotes i stort sett dagligen sista tiden och påstår att blodkoagulering upphör om man placerar blodet i en glasburk med lock. Mycket som du skriver bör man ta med en nypa salt.

Det skrev jag inte. Däremot skrev jag:

SKL's skrev att de iakttog besudlingar av blod på handskarna och sedan förtydligar de angående utseendet på besudlingarna på tygytorna vilket jag tolkar som att det konstaterats blodbesudlingar på fler ytor än tyget, men det var fläckarna på tyget som testades för DNA.

I TR.
(Fritt översatt till svenska och med reservation för småfel)

Det vet jag inte utifrån vad som står i FUP, men hade teknikerna hittat ytterligare en rulle, som var så lik den i badrummet att den på bild kan misstas för samma så är det rimligt anta att de undersökt den med.

För 8 dagar sedan skrev du:

Och upprepade två dagar senare:

Men den hypotesen är alltså också förkastad och det till förmån för en rulle du inte har förslag på typ, eller ens en bild på möjligt alternativ.

Tveksamt om jag orkar fortsätta bemöta dina misslyckade och återkommande byten av hypotes så mycket mera.
Det är inte konstigt att jag ändrar mig när jag blir rättad. Många på Flashback vägrar att ändra sig oavsett argument, jag är inte sådan.

Men, låt oss vända på det. Utgå från att planteraren inte har särskilda kunskaper i medicin och hade tillgång till de verktyg och hjälpmedel som kan hittas i ett normalt hushåll, samt att det är 15 minuters bilväg från styckplatsen till Kims parkering. Hur skulle planteraren bära sig åt för en lyckad plantering?
Citera
2018-11-06, 10:05
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag frågar igen, har jag tolkat rätt? Om inte, vad är fel?

Jag tror först och främst att han glömt tejpen där efter att han strypt henne. Han bar möjligtvis handskar under strypandet för att inte få ont i händerna.

Citat:
Skåpkanten finns inom armlängds avstånd från axeln när Vatchareeya stod upp, det gör inte badkarskanten. Det finns inget som talar för att badkaret skulle ha sett annorlunda ut 21 januari, och även om det gjorde det så ligger skåpkanten närmare inom räckhåll.

Det sitter något monterat som sagt, och som du inte bemöter, som gör den övre kanten besvärlig att nå.

Citat:
Jag har ett liknande badkar. Kantens ovansida är krökt så att den sluttar inåt innerst och successivt blir horisontell ju närmare ytterkanten man kommer för att avrundas till vertikalt ytterst. Tändaren ligger på den horisontella delen av kanten och ligger jämns med badkarskanten för att hela tändaren ska ligga horisontellt. Smörlocket ligger nära det horisontella hörnet där även flaskor kan stå.

Nu hittar du på igen. I FUP på sidan 302 går det tydligt att se att badkaret inte har så pass sluttande kanter som du påstår.

Citat:
Vatchareeya rev tejpen längsmed, både på den rulle som hon glömde hos Kim och den hon skaffade som ersättning.

Att anta att Kim tog till stora risker och stort besvär för att rädda en tejprulle värd ett par tior är våld på logik. Det är logiskt att en mördare som riskerade att polisen knackade på dörren när som helst tog risker.

Han räddar den inte, han glömmer den där den ligger, vilket jag tidigare påpekat.

Citat:
Du har alltså inget svar.

Försök igen.

Citat:
Du får gärna läsa vad jag skriver innan du bemöter så slipper det bli så pinsamt. Tejprullen glömdes sannolikt 22 januari vilket jag har skrivit sex gånger, de flesta gångerna i gensvar till dig.Vatchareeya hade gott om tid att skaffa en ny rulle och riva den fram till 4 maj.

Inget av det du länkar till ger något bevis för att det är sannolikt att hon glömde den 22 januari. Och hur kommer planteringsmördarens användning av den in i bilden?

Om du har skrivit en fullständig hypotes, länkar den, jag vill gärna ta del av den.

Citat:
Men, låt oss vända på det. Utgå från att planteraren inte har särskilda kunskaper i medicin och hade tillgång till de verktyg och hjälpmedel som kan hittas i ett normalt hushåll, samt att det är 15 minuters bilväg från styckplatsen till Kims parkering. Hur skulle planteraren bära sig åt för en lyckad plantering?

Erkänn att du har fel istället så slipper andra slösa sin tid på dig.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-06 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in