2018-11-05, 09:51
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Skillnaden är den att böcker innehåller något av värde medan Kalle Anka är bajs.

skillnaden är att värde är objektivt då en KA tidning från 40 talet hade varit mer värdefull för mig än den första utgåvan Harry Potter.
Det du värdesätter högt kan vara samma som skräp för mig och det så verkar i detta fall.
no offense, även jag läser vissa böcker ibland.
Citera
2018-11-05, 11:58
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDeBetouDeDuck
skillnaden är att värde är objektivt då en KA tidning från 40 talet hade varit mer värdefull för mig än den första utgåvan Harry Potter.
Det du värdesätter högt kan vara samma som skräp för mig och det så verkar i detta fall.
no offense, även jag läser vissa böcker ibland.
Det värdet är nog inte bara subjektivt. Jag tror att de flesta skulle värdera en Kalle-tidning från 48 eller 49 högre än en tidig HP-bok
Citera
2018-11-05, 12:47
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det värdet är nog inte bara subjektivt. Jag tror att de flesta skulle värdera en Kalle-tidning från 48 eller 49 högre än en tidig HP-bok
precis! Men du förstår vad jag menar.
Citera
2018-11-05, 13:26
Medlem
bergsdals avatar
Don Rosas och Carl Barks verk är det ända läsbara. Problemet är väl att talangfulla och kreativa personer som kan skriva spännande berättelser och illustrationer på ett fantasifullt sätt håller inte på med kalle anka tidningar tråkigt nog. Det ända jag kommer ihåg från kalle anka tidningar när det kom till svenska utsläpp var att berättelserna var riktigt tråkiga och antingen fyllda med politiskt korrekta berättelser utan någon form av fantasi, den ända anledningen till varför jag prenumererade på kalle anka som ett barn var för att kunna läsa favorit i repris, det var sån underlig kontrast på kvalitén gentemot resten av tidningen som jag inte kunde förstå mig på just då.

Att kalle anka inte är värst populärt längre är väl på grund av att all from av underhållning eller information sker på digitalt vis, ungdomar får en dator i hand vid första sekund som dem börjar på förskola för att föräldrar och vuxna inte orkar lära dem nåt vettigt när allt bra kan komma ifrån datorn.
Senast redigerad av bergsdal 2018-11-05 kl. 13:30.
Citera
2018-11-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Att kalle anka inte är värst populärt längre är väl på grund av att all from av underhållning eller information sker på digitalt vis, ungdomar får en dator i hand vid första sekund som dem börjar på förskola för att föräldrar och vuxna inte orkar lära dem nåt vettigt när allt bra kan komma ifrån datorn.

Vuxna ska lära barn någon "vettigt" som att läsa Kalle Anka.
Citera
2018-11-05, 15:47
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Vuxna ska lära barn någon "vettigt" som att läsa Kalle Anka.
Det skrev jag aldrig, men litteratur överhuvudtaget

Jag använder det exemplet ur ett generellt perspektiv och hur konsumering av fysiska media har riktat sig alltmer mot den digitala arenan

Gör om gör rätt

Du behöver inte ta åt dig förresten om du är en värdelös förälder
Senast redigerad av bergsdal 2018-11-05 kl. 15:52.
Citera
2018-11-05, 19:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag vill egentligen bara dö, efter att ha läst ditt inlägg. Det handlar om en serie! Minoritetsfrågor och familjebildningsmönster... Suck, vill bara försvinna. Det. är tyvärr kört för landet, inget hopp finns. Grattis. Hoppas du får en fin framtid i ditt land. Jag tror personligen att du kommer att hata ditt nuvarande jag, i framtiden. Du blir också vuxen, någon gång.

Det finns inte något exempel på när reaktionära vunnit i längden i den moderna historien, så jag är trygg i att heteronormativitet och hbtq-hat inte kommer att gå segrande ur detta. Se bara på utvecklingen i Pride, från minoritetsangelägenhet till folkfest med konservativa försvaret och polisen som stolta deltagare.

Det finns knappt något stöd för Kalke Anka-världens reaktionära åsikter i Sverige idag, så det är högst sannolikt att Kalle Anka (likt Bamse och Fantomen) kommer att få börja spegla samhället bättre om de ska vara relevanta. Vilka unga läser Knoll och Tott eller Åsa-Nisse idag liksom?
Citera
2018-11-05, 19:45
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Personligen anser jag att allt försämrades med utökningen från 32 till 48 sidor. Den blev dyrare och kvalitén sänktes.

Den förändringen genomfördes ju någongång i början av 90-talet. De extra sidorna fylldes mest med historier om Madame Mim och Stora stygga vargen vad jag minns. Jag tycker KA stod sig bra återtiondet ut och det var inte förrän i början av 2000-talet som det gick utför.
Citera
2018-11-05, 19:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Spökplumpen är från Gottfredson på 1930-talet. Svarte-Petter var med i allra första Musse Pigg-filmen 1928. Stål-Kalle är en kopia av Stål-Långben från Murry 1965. Von Pluring är från Barks ca 1960. Just telling...

Det håller jag inte med om. Stål-Långben är en ordvits (Super-goofy) och serierna med honom från 60- och 70-talen var oftast rätt tramsiga och av låg kvalitet. Stål-Kalle däremot var en riktig superhjälte, med hemlig identitet och uppbackad av Oppfinnarjocke. Serierna med honom förekom i pocketar och kom från de italienska tecknarna. De var alla väldigt läsvärda.
Citera
2018-11-05, 19:52
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har verkligen ingen aning om världen. Vad som råkar vara ditt enda intresse delas av oerhört få, din lilla bubbel-omgivning på nätet har lurat dig. Vi andra skiter i kön och hbtq.

Serietidningar görs för att sälja. Om man på 1940-talet ville läsa om hur Kalle och Kajsa Anka får knattarna ihop så läste man istället Blondie som handlade om en vanlig USA-familj. Ankeborg är fiktion där man kan spegla de delar av samhället som barn vill läsa om t.ex rikedom eller misslyckanden. Detta styrs enbart av vad läsaren är villig att betala för en serietidning. Finns inga HBTQ-serier som sålt någonsin. Intresset för dem är påhittat. Men du kanske vet bättre. Något säger mig att jag talar för döva öron.

Troll är du hur som helst.

Du talar som du har vett till. Vem har nämnt hbtq-serier? Ska Kalle Anka då kallas för en heteroserie?

Jag har sagt att Kalle Anka bör spegla samhället bättre för att vara relevant, dvs att heteronormativitet inte ska råda. Att det är fiktion är väl självklart, så vad vill du ha sagt med ditt löjliga försök till argumentation? Du är ursäktad med dina 97 inlägg, ditt nybörjartroll.
Citera
2018-11-05, 19:59
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det var som tusan. Då fanns leksaker i dessa tidningar även när jag var ung. Skumt att jag inte minns
Då började Disney med leksaker innan serietidningarnas popularitet började dala kraftigt?

Ja fast leksakstyperna var olika. Runt millennieskiftet började tidningen plastas in vilket var på tiden. Som barn hade jag en prenumeration och tidnignen jag fick i brevlådan förstördes ofta av regnet innan jag fick tag på den. I och med inplastningen kom mer avancerade leksaker av plast.

Innan dess kom leksaker och planscher som pappersuppslag inhäftade mitt i tidningen. Dessa skulle man trycka loss och sedan vika eller klippa ihop till olika enklare leksaker. Ofta förstördes tidningen av barn som var alltför oförsiktiga när de ryckte ut dessa pappersuppslag. Har man en tidning med ett sådant pappersuppslag intakt ska man för allt i världen inte ta loss det eftersom tidningar med pappersuppslagen kvar är sällsynta och värda mycket mer än andra exemplar.
Citera
2018-11-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ok, de spelar hetero! Fine, varför kan de då inte 2018 komma ut som hbtq?
för att det normbrytande idag är det normal. Fatta hur jävla borgerligt urkonservativt det är med en qwerty-person är idag. De enda riktigt revolutionära idag är att var vit och hetero och förtryckt av alla. Men det ser man inte när man tillhör den förtryckande qwerty-majoriteten. LEVE DET HETEROSEXUELLA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in