Rosarosarosa är ett troll. Ignorera henne då hennes enda mål är att förstöra tråden.
Ontopic så följer serietidningarna precis samma mönster som tidigare storheter inom samma område, och med område menar jag ytan mellan barnet och den vuxne mannen som numera fått tag i lite pengar.
Vi såg samma sak med Elastolinfigurerna. Från att ha varit många barns leksaker blev det ett samlarobjekt och när dåtidens barn blivit vuxna samlare som sedermera blivit åldringar som dött av så försvann intresset för tvålfigurer formade som bårbärare under första världskriget.
Vi såg samma mönster när Dinky Toys slutade vara leksaker och blev samlarobjekt.
Vi såg samma sak ske med Märklin. Från att ha varit varje pojkes julklapp blev det en leksak för medelklassens vuxna män som lätt och ledigt spenderade flera tusen kronor på ett lok.
Vi såg samma sak ske med sjuttiotalets "krigare", Britainsfigurer som låg i varje julstrumpa och som slutade som samlarobjekt som försåldes på Tradera.
Vi såg samma mönster med... Nä, jag tror att ni förstår vartåt jag lutar.
Att vi ser samma mönster upprepas återigen beror på att äldre intressen byts ut mot nya av yngre generationer. Samtidigt finns det ett sug efter nostalgi som tilltalar vissa. Jag kommer ihåg Kalle Anka från 1990-talet och det var härliga tider. Ankeborg var som tidigare påtalats ett samhälle som fastnat i tiden och det var något positivt eftersom klivet mellan Al Taliaferros Kalle Anka och Don Rosas version inte var oerhörd. Man märkte att åren gått men det var inte från Carl Barks till Smartphones, direkt. Alltså... Disneys konservatism var något positivt eftersom det kvarhöll människor i varumärket. Det fanns inget behov av något progg-tänk. Man skapade ett universum och det fungerade i generation efter generation.
Och som ett exempel på vad jag menar med att det finns ett sug efter nostalgi som tilltalar vissa så lanserar företaget Blizzard som ligger bakom World of Warcraft nästa år en sidogren av sin verksamhet som heter World of Warcraft Classic. Meningen är att man ska kunna skapa sitt konto på nytt och uppleva WoW som det var 2004, utan catchup-mechanics och Group Finder. Det här kommer givetvis inte att tilltala alla men en stor del av de numera 35+-åriga män som spelar WoW kommer att försöka återuppleva sina ungdomsår genom att spela spelet så som det var 2004.
Det här är samma nostalgiska ådra som föranleder den här tråden.
Nu blev det här inte alls det klara och koncisa inlägg som jag tänkt från början. Det blev mer utav ett skriftligt funderande, kanske lite svävande och svamlande, men meningen är att seriernas likvaka inte alls är märklig utan snarare bara ett led i tiden. Vi som har lite koll på vad som har lekts med och samlats på under 1900-talet ser seriernas bortdöende som ett naturligt led. Först publiceras något av ivriga affärsmän. Därefter köps det av lika ivriga barn. Åren går och barndomens förlustelser blir den vuxne mannens samlarobjekt. När företeelsen, oavsett om det handlar om modellbilar eller Kalle-tidningar, börjar kosta pengar så är dödsdansen inledd. Då skärmas den av från populasen. Då blir det en företeelse för enskilda utvalda, sådana som har råd och intresse. Sedan rinner det ut i sanden. Samtidigt står något nytt på tur.
Som sagt, svamligt men jag hoppas att ni förstår.