2018-11-05, 20:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du talar som du har vett till. Vem har nämnt hbtq-serier? Ska Kalle Anka då kallas för en heteroserie?

Jag har sagt att Kalle Anka bör spegla samhället bättre för att vara relevant, dvs att heteronormativitet inte ska råda. Att det är fiktion är väl självklart, så vad vill du ha sagt med ditt löjliga försök till argumentation? Du är ursäktad med dina 97 inlägg, ditt nybörjartroll.
Ankeborg är Asexuellt. Precis som i nästan alla andra serier. De kan de fortsätta vara. Finns t.ex bög-serier, extremt få och jag kommer inte ens på namnet, försumbar marknad.

Vad hände med min fråga: när köpte och läste du senast en Kalle Anka?

(definitionen på Troll är att gå in i en tråd utan kunskap i ämnet och skriva trams. Jag är alltså inte ett troll)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-05 kl. 20:25.
Citera
2018-11-05, 20:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det värdet är nog inte bara subjektivt. Jag tror att de flesta skulle värdera en Kalle-tidning från 48 eller 49 högre än en tidig HP-bok
Det roliga är ju att gamla serietidningar som Kalle Anka i 99% av fallen är dyrbarare än de mest omskrivna och påkostade böckerna från samma tid. Serietidningar älskas verkligen av sina läsare. Böcker är slit och släng.

Glömmer aldrig historien om någons farfar som sparade Strindbergs samlade volymer i nyskick perfekt o bokhyllan, barnbarnet fick aldrig röra dem. Farfars Kalle Anka från 1948 fick han läsa hur mycket som helst. Strindbergs samlade verk kostar nu några 100-lappar på antikvariat, en Kalle-etta i nyskick 100.000 kr.

Jag tror första engelska tryckningen av Harry Potter kostar över 5.000 kr i England. Den är rätt ovanlig, liten upplaga.
Citera
2018-11-05, 20:28
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad hände med min fråga: när köpte och läste du senast en Kalle Anka?

(definitionen på Troll är att gå in i en tråd utan kunskap i ämnet och skriva trams. Jag är alltså inte ett troll)

Jag har bläddrat i nån Kalle Anka då och då och vet precis att det är samma gamla mönster. Vad vill du ha sagt med din fråga? Anser du att tidningen blivit mindre heteronormativ de senaste åren? Tänk efter vad du vill innan du skriver.

Definitionen på troll är snarast ungefär följande. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Vad som är trams definierar inte du, men återkom när du mognat och blivit kapabel att argumentera vuxet.
Citera
2018-11-05, 20:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har bläddrat i nån Kalle Anka då och då och vet precis att det är samma gamla mönster. Vad vill du ha sagt med din fråga? Anser du att tidningen blivit mindre heteronormativ de senaste åren? Tänk efter vad du vill innan du skriver.

Definitionen på troll är snarast ungefär följande. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Vad som är trams definierar inte du, men återkom när du mognat och blivit kapabel att argumentera vuxet.
Bläddrat i, inte läst? Och hur gammal var den Kalle Ankan, från vilket år? Vilken tecknare?

Jag sticker ut hakan och förutspår ditt svar nu på direkten: Du är inte kvalificerad att uttala dig i den här tråden, du varken läser eller har läst Kalle de sista åren. Du bara trollar. Satt på plats av en nybörjare, det borde genera dig. Sluta trolla nu.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-11-05 kl. 20:58.
Citera
2018-11-05, 21:09
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:

Saken är den att ifall man skulle ändra så pass mycket i KA t.ex att Alexander var gay m.m så hade inget hängivet fan till KA stått bakom det för det ändrar så pass mycket av det som definierar Ankeborg och om man anpassar all litteratur efter nuvarande tidsperioden och gör så hela tiden så kommer det inte vara läsvärt då det inte är samma sak som när det skapades.
Vi älskar den Kalle och det Ankeborg som Barks skapade och Don Rosa utvecklade, inte någon politiskt korrekt smörja som bara verkar och existerar för att visa eller "to prove a point" av ett idéellt samhälle där alla är hbtq.
Citera
2018-11-05, 21:27
Medlem
Citat:
Det finns inte något exempel på när reaktionära vunnit i längden i den moderna historien, så jag är trygg i att heteronormativitet och hbtq-hat inte kommer att gå segrande ur detta. Se bara på utvecklingen i Pride, från minoritetsangelägenhet till folkfest med konservativa försvaret och polisen som stolta deltagare.

Det finns knappt något stöd för Kalke Anka-världens reaktionära åsikter i Sverige idag, så det är högst sannolikt att Kalle Anka (likt Bamse och Fantomen) kommer att få börja spegla samhället bättre om de ska vara relevanta. Vilka unga läser Knoll och Tott eller Åsa-Nisse idag liksom?
Jag hade inget hbtq-hat överhuvudtaget, tidigare. Det har däremot byggts upp av alla perversa prideparader, där man försöker normalisera sjukt pedofilbeteende. Detta har faktiskt byggt på, år efter år, så jag nu mår fysiskt illa av att se regnbågsfärger. Jag känner homosexuella, men blir nu äcklad när jag träffar nya. Och detta enbart för pridehysterin.

Men att du vill se detta i en serie, det är minst lika perverst. Kalle Anka utspelar sig i en fiktiv miljö, som inte har någon som helst anledning att bli toklandstrogen. Bamse har ju alltid varit vänsterextremismens bästa vän och Fantomen utspelar sig trots allt i en realistisk värld. Men hela idén med Kalle Anka är en fiktiv värld, med stora kassavalv med kontanter, turkronor, gröngölingsböcker, tjuvklädda tjuvar, turfyllda ankor etc etc. Det har ingenting med dina hbtq-fantasier att göra.
Citera
2018-11-06, 05:30
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Den förändringen genomfördes ju någongång i början av 90-talet. De extra sidorna fylldes mest med historier om Madame Mim och Stora stygga vargen vad jag minns. Jag tycker KA stod sig bra återtiondet ut och det var inte förrän i början av 2000-talet som det gick utför.

Enligt Kalle Anka-experten (och översättaren) Stefan Diös, som gästade podden Snedtänkt häromveckan och diskuterade ”Ankism” (mycket bra podd!), var Kalle Anka & C:O bäst när vi var mellan 8 till 12 år gamla. Så för min del bäst i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Enligt denna teori borde du vara född runt 1988/89 sådär?
Citera
2018-11-06, 06:32
Rosarosarosa är ett troll. Ignorera henne då hennes enda mål är att förstöra tråden.

Ontopic så följer serietidningarna precis samma mönster som tidigare storheter inom samma område, och med område menar jag ytan mellan barnet och den vuxne mannen som numera fått tag i lite pengar.

Vi såg samma sak med Elastolinfigurerna. Från att ha varit många barns leksaker blev det ett samlarobjekt och när dåtidens barn blivit vuxna samlare som sedermera blivit åldringar som dött av så försvann intresset för tvålfigurer formade som bårbärare under första världskriget.

Vi såg samma mönster när Dinky Toys slutade vara leksaker och blev samlarobjekt.

Vi såg samma sak ske med Märklin. Från att ha varit varje pojkes julklapp blev det en leksak för medelklassens vuxna män som lätt och ledigt spenderade flera tusen kronor på ett lok.

Vi såg samma sak ske med sjuttiotalets "krigare", Britainsfigurer som låg i varje julstrumpa och som slutade som samlarobjekt som försåldes på Tradera.

Vi såg samma mönster med... Nä, jag tror att ni förstår vartåt jag lutar.

Att vi ser samma mönster upprepas återigen beror på att äldre intressen byts ut mot nya av yngre generationer. Samtidigt finns det ett sug efter nostalgi som tilltalar vissa. Jag kommer ihåg Kalle Anka från 1990-talet och det var härliga tider. Ankeborg var som tidigare påtalats ett samhälle som fastnat i tiden och det var något positivt eftersom klivet mellan Al Taliaferros Kalle Anka och Don Rosas version inte var oerhörd. Man märkte att åren gått men det var inte från Carl Barks till Smartphones, direkt. Alltså... Disneys konservatism var något positivt eftersom det kvarhöll människor i varumärket. Det fanns inget behov av något progg-tänk. Man skapade ett universum och det fungerade i generation efter generation.

Och som ett exempel på vad jag menar med att det finns ett sug efter nostalgi som tilltalar vissa så lanserar företaget Blizzard som ligger bakom World of Warcraft nästa år en sidogren av sin verksamhet som heter World of Warcraft Classic. Meningen är att man ska kunna skapa sitt konto på nytt och uppleva WoW som det var 2004, utan catchup-mechanics och Group Finder. Det här kommer givetvis inte att tilltala alla men en stor del av de numera 35+-åriga män som spelar WoW kommer att försöka återuppleva sina ungdomsår genom att spela spelet så som det var 2004.

Det här är samma nostalgiska ådra som föranleder den här tråden.

Nu blev det här inte alls det klara och koncisa inlägg som jag tänkt från början. Det blev mer utav ett skriftligt funderande, kanske lite svävande och svamlande, men meningen är att seriernas likvaka inte alls är märklig utan snarare bara ett led i tiden. Vi som har lite koll på vad som har lekts med och samlats på under 1900-talet ser seriernas bortdöende som ett naturligt led. Först publiceras något av ivriga affärsmän. Därefter köps det av lika ivriga barn. Åren går och barndomens förlustelser blir den vuxne mannens samlarobjekt. När företeelsen, oavsett om det handlar om modellbilar eller Kalle-tidningar, börjar kosta pengar så är dödsdansen inledd. Då skärmas den av från populasen. Då blir det en företeelse för enskilda utvalda, sådana som har råd och intresse. Sedan rinner det ut i sanden. Samtidigt står något nytt på tur.

Som sagt, svamligt men jag hoppas att ni förstår.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2018-11-06 kl. 06:37.
Citera
2018-11-06, 07:48
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDeBetouDeDuck
Har alltid varit dedikerad till Don Rosas och Karl Barks verk(även några italienska) men man ser mindre och mindre av Kalle i allmänhet.
Vad är era tankar om det här?
Är Kalles fanbase och communitys döende?
Hur kommer det se ut om tjugo år.
/Tacksam för svar

PK ismen är det största hotet mot alla tecknade serier som ex. Kalle Anka (efter digitaliseringen vi haft de senaste åren) Många karaktärer dör ut vartefter samhällets syn och hat mot dem ökar.

Joakim v Anka kan utan problem symbolisera dagens Trump.. Skulle man ex. kunna ha med "spökplumpen" i en kalle tidning i dagens läge utan att det blev ett ramaskri på PK folket ?

Snart finns det inget att skämta om längre vilket vi också ser genom att dagens "humor" är helt värdelös och att ingen skrattar åt dagens skämt längre. Vet inte när jag tyckte att et framträdande eller en TV serie var rolig senast. Många andra delar min åsikt.. Humorindustrin har fått sig en ordentlig PK törn.

SVT skulle bli åtalade om de visade gamla "Partaj" och liknande program,.
Citera
2018-11-06, 08:48
Moderator
Popesizes avatar
Är det någon som har försäljningssiffrorna för Kalle Anka&Co de senaste åren?
Vi vet att upplagan är på nedgång, det är den nog för alla serietidningar -Men med hur mycket?
Citera
2018-11-06, 09:20
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Snart finns det inget att skämta om längre vilket vi också ser genom att dagens "humor" är helt värdelös och att ingen skrattar åt dagens skämt längre. Vet inte när jag tyckte att et framträdande eller en TV serie var rolig senast. Många andra delar min åsikt.. Humorindustrin har fått sig en ordentlig PK törn.

SVT skulle bli åtalade om de visade gamla "Partaj" och liknande program,.

Jag håller med fullständigt minns någon Hassan som gick på radio många år sedan det finns på yt men dagens media hade ju aldrig accepterat det.
Allting som pk vridna industrin skapar är kasst från radioprogram till humorshower etc etc.
allting är så begränsat och alla blir så jävla lätt "offended" så allt man kan säga är floskler och klyschor.
Citera
2018-11-06, 09:32
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Vi såg samma mönster med... Nä, jag tror att ni förstår vartåt jag lutar.

Och som ett exempel på vad jag menar med att det finns ett sug efter nostalgi som tilltalar vissa så lanserar företaget Blizzard som ligger bakom World of Warcraft nästa år en sidogren av sin verksamhet som heter World of Warcraft Classic. Meningen är att man ska kunna skapa sitt konto på nytt och uppleva WoW som det var 2004, utan catchup-mechanics och Group Finder. Det här kommer givetvis inte att tilltala alla men en stor del av de numera 35+-åriga män som spelar WoW kommer att försöka återuppleva sina ungdomsår genom att spela spelet så som det var 2004.

Det här är samma nostalgiska ådra som föranleder den här tråden.

Nu blev det här inte alls det klara och koncisa inlägg som jag tänkt från början. Det blev mer utav ett skriftligt funderande, kanske lite svävande och svamlande, men meningen är att seriernas likvaka inte alls är märklig utan snarare bara ett led i tiden. Vi som har lite koll på vad som har lekts med och samlats på under 1900-talet ser seriernas bortdöende som ett naturligt led. Först publiceras något av ivriga affärsmän. Därefter köps det av lika ivriga barn. Åren går och barndomens förlustelser blir den vuxne mannens samlarobjekt. När företeelsen, oavsett om det handlar om modellbilar eller Kalle-tidningar, börjar kosta pengar så är dödsdansen inledd. Då skärmas den av från populasen. Då blir det en företeelse för enskilda utvalda, sådana som har råd och intresse. Sedan rinner det ut i sanden. Samtidigt står något nytt på tur.

Som sagt, svamligt men jag hoppas att ni förstår.

Ja, det är så det är.
Jag spelade ett spel som hette Command & Conquer generals och red alert om någon annan vet vad det är. Även det första unreal tournament spelet hade kul med, men de är ju döda nu.
De är spel som jag tycker är långt mycket roligare än alla nya spel som kommer ut hela tiden.
Fast det finns inte så mycket att göra åt hela den här utvecklingen men jag tycker det är tragiskt för det är ju verkligen så att nostalgi är en stark känsla(kraft) som mycket hellre råder än att testa nya saker.
på samma sätt som att föräldrar bygger på det med att ge barnen allt av de nya sakerna så att barnen aldrig får lära sig att kämpa för något.(iof sig kanske det var lite off-topic) XD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in