2018-11-04, 17:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ojdå..Ja, det var ett tag sen jag läste tidningen.
Men två decennier, är du säker? Fan vad gammal jag känner mig nu😮

Ja, helt säker. Leksaker medföljde även alltid Musse Pigg & co, jag har kanske själv kvar 20-25 år gamla Kalle Anka-leksaker i förrådet.
Citera
2018-11-04, 18:07
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, helt säker. Leksaker medföljde även alltid Musse Pigg & co, jag har kanske själv kvar 20-25 år gamla Kalle Anka-leksaker i förrådet.
Det var som tusan. Då fanns leksaker i dessa tidningar även när jag var ung. Skumt att jag inte minns
Då började Disney med leksaker innan serietidningarnas popularitet började dala kraftigt?

Jag hoppas iaf att Kalle överlever i tidningsform så pass länge att mitt barn kan prenumera på tidningen.
Citera
2018-11-04, 19:58
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDeBetouDeDuck
Romantiseringen av HBTQ borde inte influensera Serietidningar då det är en åsikt som essentiellt måste vara egenbaserad.
Dessutom visste jag inte att Farmor Anka och Mårten var tillsammans. Han var väl bara en dräng som var släkting till Farmor.(enligt Karl Barks i en serie från 40 talet vad jag minns.
Finns i guldbok nr 5)
Enligt släktträdet av Don Rosa, så är Mårten gås barnbarn till Farmor Ankas bror Kurre Knös och därmed även syssling till Kalle.
https://vignette.wikia.nocookie.net/...path-prefix=sv
Citera
2018-11-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det får en väl nästan hoppas. Få serier som finns idag har väl så rabiat hållit fast vid förlegade 50-talsideal, kulturellt inte minst.

Minoritetsfrågor lyser helt med sin frånvaro, och familjebildningsmönster och ideal är förstenade. Det sociala patoset har väl alltid varit frånvarande, men istället försöker de vara ”moderna” genom referenser till artister och teknik mm.
Jag vill egentligen bara dö, efter att ha läst ditt inlägg. Det handlar om en serie! Minoritetsfrågor och familjebildningsmönster... Suck, vill bara försvinna. Det. är tyvärr kört för landet, inget hopp finns. Grattis. Hoppas du får en fin framtid i ditt land. Jag tror personligen att du kommer att hata ditt nuvarande jag, i framtiden. Du blir också vuxen, någon gång.
Citera
2018-11-04, 21:02
Medlem
volvo 240s avatar
Hoppas inte det även om det väl går åt det hållet.

Jag slutade ju prenumerera på Kalle Ankas pocket omkring nummer 330 och köpte istället upp alla gamla nummer där serierna var mycket mycket bättre. Både storyn och teckningarna. Serierna blev för dåligah elt enkelt. Så nu är de väl säkert inte bättre.
Citera
2018-11-04, 22:05
Medlem
Jag tror inte Kalle Anka klarar av att konkurera i våra Internet- och smartphone-tider, tyvärr. Det tillhör en annan tidsepok som gått mot sitt slut.

Det är tråkigt då jag själv läste Kalle Anka varje vecka som barn. Håller med om att kvalitén sjönk lite stegvis, men de gav ändå mycket glädje. Tror jag ska spara de gamla tidningarna till mina barn och barnbarn, det kommer bli som ett minne från min generations ungdomstid.
Citera
2018-11-04, 22:13
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag tror inte Kalle Anka klarar av att konkurera i våra Internet- och smartphone-tider, tyvärr. Det tillhör en annan tidsepok som gått mot sitt slut.

Det är tråkigt då jag själv läste Kalle Anka varje vecka som barn. Håller med om att kvalitén sjönk lite stegvis, men de gav ändå mycket glädje. Tror jag ska spara de gamla tidningarna till mina barn och barnbarn, det kommer bli som ett minne från min generations ungdomstid.

Det är väl sant, men på ett sätt är den klassiska kalle redan död.
Spara på, även om du inte kommer läsa dem eller även dina barnbarn inte vill så är det fina samlarobjekt, minnen eller även om några sekel eftertraktade.
Nä... kanske lite för optimistiskt men man vet aldrig.
Citera
2018-11-04, 22:33
Medlem
monsterbrains avatar
Det blev lite av en chock när jag grävde upp en Kalle Anka från 2012 i återvinningen häromveckan. Ja den låg överst. Den var tryckt på nåt jäkla dasspapper för det första. Kalle från 70-80talet brukade vara glättigt papper man kunde göra perfekta stearinbilder av. Nu är det nåt slags buster-papper. Kanske skonsammare mot miljön. Sen var huvudserien gravt undermålig, det var en spoof på star wars fast med ankor då. Om jag hade ungar hade de inte fått nån prenumeration. Miltals ifrån Carl Barks' många mästerverk.
Citera
2018-11-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana

Tvivlar. Detta sa man om böcker också. De säljer nästan lika bra som förr.
Är äldre själv. Har den senaste smartphonen plus dator, plus platta, plus "internet-TV".
Siiter mest framför burken.
Men vilken avkoppling att ibland ta fram något av papper o läsa i lugn o ro i fåtöljen. Inget blått ljuus, ingen stress, inga valmöjlighter. Bara bläddra från sida till sida och känna lukten av trycksvärtan.
Tror att även yngre skulle kunna uppskatta detta om de tog sig tid.
Citera
2018-11-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tvivlar. Detta sa man om böcker också. De säljer nästan lika bra som förr.
Är äldre själv. Har den senaste smartphonen plus dator, plus platta, plus "internet-TV".
Siiter mest framför burken.
Men vilken avkoppling att ibland ta fram något av papper o läsa i lugn o ro i fåtöljen. Inget blått ljuus, ingen stress, inga valmöjlighter. Bara bläddra från sida till sida och känna lukten av trycksvärtan.
Tror att även yngre skulle kunna uppskatta detta om de tog sig tid.

Skillnaden är den att böcker innehåller något av värde medan Kalle Anka är bajs.
Citera
2018-11-05, 04:26
Medlem
Kongruensbojds avatar
Kalle Anka & C:O var en samlingsplats på ett annat vis under det internetbefriade 80-talet med otaliga exempel på hur läsarna fick synas i tidningen. Det var husdjursklubbar, Hihi-historier, brevvänner, insändarsida, idolbilder, posters på Tre Kronor, annonser som tilltalade läsarna (allt från godispåsar till julkort (”Tjäna pengar till jul!”), frukostflingor (”Dom smakar grrrrrreat!”) och ny teknik i form av freestyles) och ett personligt tilltal från redaktionen där varje läsare kände sig välkommen och uppskattad.

Hur gör man nåt sånt här idag? Det går helt enkelt inte appellera till barn och ungdomar från hela riket, pojkar och flickor, sjuåring som sjuttonåring.

Disney var även the shit då med närmast monopol på tecknad film och merch.
Citera
2018-11-05, 05:15
Medlem
sfrges avatar
Den bästa eran för tidningen enligt mig var 80-talet. Både jag och brorsan premunerade periodvis där. Vi gick igenom tidningarna en gång. Skulle tippa på att vi hade kanske 90 procent av alla nummer från år 82 och 1990. En del fick vi givetvis kasta eftersom dom var i så uselt skick men dom flesta hade vi kvar.
Vart tidningarna är nu har jag ingen aning om. Puts väck, borta.
Det är trist faktiskt. Skulle vilja haft dom kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in