Mina söner läser serier - Kalle Anka och Knasen. Sen vill de köpa Fantomen också men verkar mer tycka den är roliga att ha, inte att direkt läsa. Min dotter köper inte självmant Min häst, men blir glad när jag köper till henne. Barnen samlar på Indiana Jones, Nintendomagsinet och riktigt gamla Kalle Anka (typ -49) och Bamse (-73). De köper givetvis i extremt dåliga skick när även rariteter är billiga. Utöver det tycker de det är fräckt att beställa från eBay serieversioner av skräckfilmer - Childs Play, Pestens tid, Creeshow etc. Jag också!
Det är ungefär en unge per klass i deras skola som läser serier, uteslutande Kalle Anka. Kalle-pocket är också populära sista-minuten-presenter på kalas.
Men mina barn läser nog serier mest för att jag gillar dem. De finns i hemmet, ligger på toaletten, nattduksbordet etc. Min glädje när vi besöker seriebutiker smittar av sig. Men det är uppenbart att min familj är en utdöende sort. Mina barn har bara ärv en hundradel av mitt intresse, och de flesta gånger vi är i seriebutik finns det inga andra barn där.
Även min vuxna form av serieintresse tycks vara på utdöende. I seriebutikerna är det andra i min ålder och även yngre. Men det är Marvel-nördar eller emo-tjejer med lugg som bläddrar bland svart/vita franska konstiga album eller udda Manga-samlare.
Det är liksom som hipsters som röker pipa och har hängslen. Det är inte tecken på att det blivit modernt igen. Det är mer att det alltid finns en typ av människor som vill vara udda, och de har identifierat serier som något utdöende och just därför blir det intressant för dem.
Den här som jag sysslar med (köpa gamla Mad och Pyton) för att fnissa på muggen verkar helt dött, och är väl egentligen ganska passé. Jag tror inte jag skulle börjat läsa serier ifall de kom idag. Det är nog mest bara att de gjorde mig såååå glad som barn och det programmerats en glädje-trigger. Men so what…. Dessutom blir man inte lika håglös av att ligga i soffan och bläddra i en serie som man blir om man skulle glott på mobilen istället.
Jag tror Kalle Anka är den barn-tidning som kommer stå längst. Varumärket har gett tidningen en unik fallhöjd. Dessutom håller den förvånansvärt hög kvalitet. Serierna känns moderna och relevanta, knattarna är inga amishbarn utan hänger med sin tid, de gör vad ungar gör idag på samma sätt som de i tidningar från 70-talet gjorde vad ungar gjorde på 70-talet. Samtidigt känns moderniseringen naturlig och inte som desperata svar på sjunkande upplaga (som 91:an).
Att göra om tidningen Musse Pigg till Musse Piggs deckargåtor var också smart. Även den tidningen köper mina barn ibland.
Det finns två andra barntidningar också, någon deckare och Djurliv. Vi testade något nummer men de var sådär.
Det är mysigt när det ligger 3-4 serier på kassabandet