2018-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Alt right-folket är definitivt förtjusta i honom, det man kan fråga sig är om det är något han bör lastas för eller ej, det är en annan fråga.

Nej, det är dom inte. Alt-right är etnonationalister och antisemiter. JBP tar starkt avstånd från båda dessa saker. Han har blivit väldigt kritiserad av alt-right eftersom han inte ser "judefrågan" och blir kallad för "jewish shill" av dom och för att han är alltför individualistisk. Jag tror du gör samma slarviga tabbe som journalistkåren och blandar ihop alt-right med att vara generellt anti-sjw.
Citera
2018-11-04, 22:37
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Nej, det är dom inte. Alt-right är etnonationalister och antisemiter. JBP tar starkt avstånd från båda dessa saker. Han har blivit väldigt kritiserad av alt-right eftersom han inte ser "judefrågan" och blir kallad för "jewish shill" av dom och för att han är alltför individualistisk. Jag tror du gör samma slarviga tabbe som journalistkåren och blandar ihop alt-right med att vara generellt anti-sjw.

Mmm.. men hur kommer det sig att så många av hans fans ber honom prata om judefrågan? Och för många av oss, både på vänster och den yttersta högerkanten, så ser "post-moderna neo-marxister" ut som "kulturmarxister", vilket kan kortas ned till "judar" (vilket jag inte tror han menar, men jag tror han är fullt medveten om att det ser ut så).
Citera
2018-11-04, 22:40
Medlem
Citat:
Mmm.. men hur kommer det sig att så många av hans fans ber honom prata om judefrågan? Och för många av oss, både på vänster och den yttersta högerkanten, så ser "post-moderna neo-marxister" ut som "kulturmarxister", vilket kan kortas ned till "judar" (vilket jag inte tror han menar, men jag tror han är fullt medveten om att det ser ut så).

För att han är anti-SJW.
Citera
2018-11-04, 22:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den hör teorin som vissa har, att eftersom vi vet vad lönegapet (åtminstone huvudsakligen) beror på så spelar det ingen roll, den är konstig. Det är väl fullkomligt självklart att det finns en eller flera mekanismer genom vilka lönegapet uppstår, ingen har någonsin påstått något annat vad jag har hört.

Jodå, det vanligaste påståendet är att det bygger på könsmaktsordningen och därmed på orättvisa. Det är vad folk i gemen tror och det är precis vad feministkramarna vill.

Citat:
Det är inget problem eftersom det beror på de här sakerna.. okej. Varför använder man inte samma resonemang när det gäller pojkars prestation i skolan? Vi vet varför pojkar får sämre betyg, därför kan vi strunta i den saken?

Nu är jag inte riktigt säker på vad du avser, men det är ju absolut klart att det läggs väldigt lite fokus på sådant som missgynnar män/pojkar.

Grunden i det Peterson förfäktar är väl egentligen att ojämvikt och hierarkier i alla sammanhang är bra för framgång. Utan hierarkier river man ned de förutsättningar som leder framåt och enda vägen mot balans är obalans. Balans ska inte uppnås för den går inte att upprätthålla annat än i teorin.
Citera
2018-11-04, 23:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Den hör teorin som vissa har, att eftersom vi vet vad lönegapet (åtminstone huvudsakligen) beror på så spelar det ingen roll, den är konstig. Det är väl fullkomligt självklart att det finns en eller flera mekanismer genom vilka lönegapet uppstår, ingen har någonsin påstått något annat vad jag har hört.
Vad är det för konstigt med det?

Vi vet varför läkare tjänar mer än städare. Är detta lönegap ett problem?

Vi vet varför folk som jobbar 100% tjänar mer än folk som jobbar 80%. Är detta lönegap ett problem?

Nej, problemen här är snarare att folk påstår att det är ett problem, och försöker "åtgärda".
Citat:
Det är inget problem eftersom det beror på de här sakerna.. okej. Varför använder man inte samma resonemang när det gäller pojkars prestation i skolan? Vi vet varför pojkar får sämre betyg, därför kan vi strunta i den saken?
Det gör man ju? Man struntar fullständigt i det.
Citera
2018-11-04, 23:23
Medlem
Citat:

Här är en stream där en av youtubes främsta alt-righters kritiserar en av Petersons senaste framträdanden och faktiskt försvarar hans feministiska intervjuare: https://www.youtube.com/watch?v=YHYIm18_oYI
Citera
2018-11-04, 23:30
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Här är en stream där en av youtubes främsta alt-righters kritiserar en av Petersons senaste framträdanden och faktiskt försvarar hans feministiska intervjuare: https://www.youtube.com/watch?v=YHYIm18_oYI
Sedan har vi RedIcetv på youtube som kritiserat honom rejält. Richard Spencer i USA har med tonat ned honom. Jag tror det handlar om att dom vill värva män och ser väl Jordan som ett hot då. Sedan kanske dom vill få en som har många fans att börja prata om judefrågan och sprida deras budskap.
Citera
2018-11-05, 13:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vad är det för konstigt med det?

Vi vet varför läkare tjänar mer än städare. Är detta lönegap ett problem?

Vi vet varför folk som jobbar 100% tjänar mer än folk som jobbar 80%. Är detta lönegap ett problem?

Nej, problemen här är snarare att folk påstår att det är ett problem, och försöker "åtgärda".

Ja det är ett problem även om det är en helt annan fråga. Ett problem som vi bekämpar genom beskattning och olika typer av bidrag. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det gör man ju? Man struntar fullständigt i det.

Det är inget svar på frågan.
Citera
2018-11-05, 15:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
De tror väl att de kan provocera fram något?
Visste du förresten att "kill all jews" trendade på twitter väldigt nyligen?

Det är helt enkelt lite inne att provocera om detta, men JBP känner igen en Kafkafälla när han ser en.
Citera
2018-11-05, 18:53
Bannlyst
Älskar Peterson, han verkligen krossar att motstånd av vänsteridioter, mycket underhållande.
Citera
2018-11-05, 19:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ja det är ett problem även om det är en helt annan fråga. Ett problem som vi bekämpar genom beskattning och olika typer av bidrag. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
.

Och hur ska vi motivera folk att gå en åtta år lång läkarutbildning för att sedan jobba mycket övertid och ha ett jobb med pressande mycket ansvar om de sedan tjänar lika mycket som en kassörska efter att ha blivit sönderbeskattade?

Varför ska folk ta stora risker för att starta företag o de sedan ska bli beskattade så hårt att de inte tjänar mer än en pizzabagare?

Av var och en efter förmåga åt var och en efter behov är en idiotisk filosofi som får samhällen att stagnera och bli som Sovjetunionen på 80-taet när det värsta förtrycket hade lagt sig. Ingen vill göra någonting mer än de måste.
Citera
2018-11-05, 19:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ah, du är kommunist.

Tack för att du är uppriktig.

Vad är din förmåga? 16 timmar hårt arbete, skulle jag påstå.

Vad är ditt behov?
Citat:
Det är inget svar på frågan.
Du menar den när du jämför omyndiga barn i skolplikt med frivilliga val vuxna gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in