2018-11-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe-viking
Där olyckan hände var det ju rejäla räcken, inte vajer.

Var det verkligen det?
Jag har fått intrycket att olyckan skedde på en "övergång" där räckena är tunnare och klenare för att enklare kunna plockas undan när trafiken behöver ledas över.

Det var avgjort inte högkapacitetsräcken som hade kunnat hålla även en fullastad lastbil kvar på rätt sida - även med aktuell angreppsvinkel.

Edit:
W-profil satt på Sigmabalk, glest stolpat, och precis på en övergång.
En räckestyp dimensionerad för personbilar, men otillräcklig för lastbilar.

Och mitt på en övergång dessutom. 10 meter innan var det djupt mellandike.
Borde kunnat göra skillnad.
Senast redigerad av boboboxbox 2018-11-03 kl. 23:21.
Citera
2018-11-03, 23:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns en risk att lastbilen har fått en framhjulsexplosion. Spåren tyder på att vänster framhjul är punkterat. Vid framhjulen sitter två bromsslangar och i bakkant vänster hjulhus sitter även luftslangar för lastbilens tryckluftsystem. Om en eller flera slangar går av pga däckrester så kommer lastbilens bromsar att automatisk låsa sig och i värsta fall göra dragbilen okontrollerbar. Jag har själv reagerat på denna lösning att ha dessa slangar oskyddade i hjulhuset. Har dock efter 20 år slutat köra lastbil.
Det finns inga tydliga däckspår från trailern.

Även helt bra däck kan givetvis krångla, men ska jag tolka det du skriver som att lastbilen hade dåliga däck/slitna däck? -Jag lutar också på något däckfel. Sedan vet jag att många åkare kör med knappt lagliga däck, för att spara in kostnader pga. låg lönsamhet. -Kanske också överlast samt trött förare, så blev det en "perfect storm" av det hela?

-Händer en massa skit i den backen på RV40, har sett detta med egna ögon, som jag skrev om i tidigare inlägg..

Edit: Här är president Macrons nära viltolycka med kommentarer från "Veckans brott", mer eller mindre exakt samma vägsträcka där olyckan i tråden inträffade:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-krockar-nastan-den-franske-presidenten-under-eu-toppmotet
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-03 kl. 23:19.
Citera
2018-11-03, 23:16
Medlem
Ksenia74s avatar
Kanske hade varit bäst om barnet hade strukit med också fy fan att leva vidare med det traumat att föräldrarna förorsakades i kraschen
Citera
2018-11-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Kanske hade varit bäst om barnet hade strukit med också fy fan att leva vidare med det traumat att föräldrarna förorsakades i kraschen

Vi får hoppas att barnet har en bra släkt och får ett tillräckligt stöd av sjukvården.

Självklart blir det en sorg för barnet resten av livet. Men vi kan alla dö i olyckor och sjukdomar. Ingen kan gardera sig.

Barnet har sitt egna liv framför sig och kan fylla det med vänner, upplevelser, massor av kärlek och få en egen familj framöver. Livet är hårt, inte alls enkelt eller rättvist alls - men det är klart att det går - och att barnet har alla möjligheter till en bra framtid.
Citera
2018-11-03, 23:38
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Även helt bra däck kan givetvis krångla, men ska jag tolka det du skriver som att lastbilen hade dåliga däck/slitna däck? -Jag lutar också på något däckfel. Sedan vet jag att många åkare kör med knappt lagliga däck, för att spara in kostnader pga. låg lönsamhet. -Kanske också överlast samt trött förare, så blev det en "perfect storm" av det hela?

-Händer en massa skit i den backen på RV40, har sett detta med egna ögon, som jag skrev om i tidigare inlägg..
Nej, jag har inte påstått att lastbilen hade dåliga/slitna/olagliga däck. Jag tycker mig se att bromsspåret från lastbilens vänstra framhjul är oregelbundet. Jag kan däremot inte se några bromsspår från löpaxelns enkelhjul vilket kan betyda att axeln var lyft och det utesluter isf överlast.
Otroligt att någon kunde överleva i personbilen, den har fått redigt med stryk.
Ksenia74: hur faan kan du uttala dig om att det hade varit bäst om barnet strukit med! Barnet har med all säkerhet kompisar och anhöriga och kommer nog över det traumat att föräldrarna förorsakades i kraschen. Även om det kommer att vara svårt en tid framöver.
Citera
2018-11-03, 23:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, jag har inte påstått att lastbilen hade dåliga/slitna/olagliga däck. Jag tycker mig se att bromsspåret från lastbilens vänstra framhjul är oregelbundet. Jag kan däremot inte se några bromsspår från löpaxelns enkelhjul vilket kan betyda att axeln var lyft och det utesluter isf överlast.
Otroligt att någon kunde överleva i personbilen, den har fått redigt med stryk.
Ksenia74: hur faan kan du uttala dig om att det hade varit bäst om barnet strukit med! Barnet har med all säkerhet kompisar och anhöriga och kommer nog över det traumat att föräldrarna förorsakades i kraschen. Även om det kommer att vara svårt en tid framöver.

Jag menar inte att du påstått angående dåliga däck, men ett däck "exploderar" knappast hipp-som-happ såvida det antagligen inte är något fel på däcket. Och sannolikheten är rätt hög, att om det är fel på däcket, beror det på "något handhavandefel", dvs. exempelvis att däcket är slitet ligger väldigt nära.

Men vi får väl se om haverikommissionen/polisutredningen kommer fram till en olycksorsak.
Citera
2018-11-04, 00:15
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag menar inte att du påstått angående dåliga däck, men ett däck "exploderar" knappast hipp-som-happ såvida det antagligen inte är något fel på däcket. Och sannolikheten är rätt hög, att om det är fel på däcket, beror det på "något handhavandefel", dvs. exempelvis att däcket är slitet ligger väldigt nära.

Men vi får väl se om haverikommissionen/polisutredningen kommer fram till en olycksorsak.
En punktering på en lastbils framhjul klarar man som chaufför av. Har själv råkat ut för framhjulspunktering. Och punktering kan hända även det bästa däcket. En explosion där däcket snabbt töms på luft och bitar av däcket lossar är däremot obehagligt.
Hur ser trafiken ut på R40 fredag eftermiddag. Jag vill minnas att det helt plötsligt kan rulla mycket långsamt. Av spåren att döma så har lastbilen kört på påfarten innan olyckan, chauffören kan ha missat att bilarna framför står still och väjt åt höger och fått en retursladd åt vänster. Det syns dock inga bromsspår från trailern.
Polisutredningen kommer säkert på något bra.
Rätta mig om jag har fel men lastbilen ser ut att vara svenskreggad.

Edit: Olyckan skedde på en lördag så hur trafiken ser ut på en fredag eftermiddag är oväsentligt.
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-11-04 kl. 00:40.
Citera
2018-11-04, 00:15
Medlem
Vad är det för mitträcke, klassiskt eller vajer?
Citera
2018-11-04, 00:19
Medlem
Passerade precis efter olyckan. Det såg ut som att lastbilen kommit från påfarten I Bårhultsmotet och att ett framdäck exploderat varvid dragbilen sladdade över till vänster.

Min bedömning är att dragbilen drogs med baklänges den sista biten innan den gick i diket.

Den kvaddade personbilen syntes inte alls då den låg under trailern. Det var ingen överlast då biltrailern var tom.

Den andra bilen (med släpvagn) som var med i olyckan hade rännt över mitträcket efter att lastbilen plöjt ned detta och den bilen var nog rejält sönderslagen undertill. Spoilern fram var krossad och med tanke på hur fronten såg ut så lär underredet på bil och släpvagn tagit mycket stryk.
Citera
2018-11-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Vad är det för mitträcke, klassiskt eller vajer?
Klassiskt W
Citera
2018-11-04, 00:25
Medlem
Det var rätt lite trafik i riktningen från Göteborg, lite mer in mot Göteborg. Köer byggde upp snabbt från Landvetter då det var totalstopp, men från Göteborg så var det inga köer trots mycket begränsad framkomlighet.

Det låg en del skräp i bägge filerna på vägen även från Göteborg till, vilket antyder däckexplosion. Detta plockades undan av privatpersoner när jag passerade.
Citera
2018-11-04, 00:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
En punktering på en lastbils framhjul klarar man som chaufför av. Har själv råkat ut för framhjulspunktering. Och punktering kan hända även det bästa däcket. En explosion där däcket snabbt töms på luft och bitar av däcket lossar är däremot obehagligt.
Hur ser trafiken ut på R40 fredag eftermiddag. Jag vill minnas att det helt plötsligt kan rulla mycket långsamt. Av spåren att döma så har lastbilen kört på påfarten innan olyckan, chauffören kan ha missat att bilarna framför står still och väjt åt höger och fått en retursladd åt vänster. Det syns dock inga bromsspår från trailern.
Polisutredningen kommer säkert på något bra.
Rätta mig om jag har fel men lastbilen ser ut att vara svenskreggad.

Pigg chaufför och en okej lastbil med inte utslitna däck, så klarar en chaufför av problemet oftast.
Trafiken på R40 just vid/omkring olycksplatsen, ser bedrövlig ut på fredagseftermiddagar, kryper mer eller mindre fram, ofta beroende på olyckor som sällan är värre än "fender-benders".

På lördagar brukar det inte vara några problem.

Men olyckan i tråden hände väl ändå under lördagseftermiddagen? (Under fredagen hände också en olycka som stoppade upp trafiken på RV40, men enligt Radio Göteborg var det mest plåtskador, inga svårare personskador, vad man visste just då under fredagen. Men det var en annan olycka.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in