2018-11-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Kanske off topic. Men varför 9 ambulanser på plats? Hyfsat snabbt inser man väl att det inte riktigt är så många inblandade som är så svårt skadade att de snabbt måste med ambulans till sjukhus? (Var här bara 3 st, ev att de 2 omkomna också åker ambulans, men först flera timmar senare och ej brådskande) Eller skickar man alltid så många man kan avvara, för säkerhets skull, och personalen kan hjälpa till med annat på olycksplatsen?

Med stor sannolinhet är minst en (säkert två) akutläkarebilar.
Sen utgår man nog ifrån att en personbil initalt är fem pers i samt två i lastbilen. Visar det sig va färre lindrit skadade så trappar man ner.

Men vid en sån här olycka vill du så många medicinskt utbildade på rull så fort det går. Man var säkerligen ett flertal på varje patient (varje ambulans har två pers i besättningen). Och svårt skadade/HLR går det åt ett antal per skadad.
Citera
2018-11-04, 00:51
Medlem
EbonLundins avatar
Shit... Bad feelings här.
Någon som vet vilka som förolyckades eller åtminstone vilken ort i Marks kommun de kom från?
Jag är bekant med en familj i området och åldern stämmer in på dem. Som sagt, jag har dåliga vibbar av det här.

PM:a om ni inte vill lägga ut det här.
Senast redigerad av EbonLundin 2018-11-04 kl. 00:53.
Citera
2018-11-04, 00:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Med stor sannolinhet är minst en (säkert två) akutläkarebilar.
Sen utgår man nog ifrån att en personbil initalt är fem pers i samt två i lastbilen. Visar det sig va färre lindrit skadade så trappar man ner.

Men vid en sån här olycka vill du så många medicinskt utbildade på rull så fort det går. Man var säkerligen ett flertal på varje patient (varje ambulans har två pers i besättningen). Och svårt skadade/HLR går det åt ett antal per skadad.

I idealfallet så kommer det sådan hjälp som du beskriver. Men "skulle det skita sig i det blå skåpet", vilket det tyvärr ofta numera gör med överbelastad utryckningskår samt mer än en/två svårare olyckor samtidigt även i en stor stad som Göteborg, så..

Men även övrig blåljuspersonal kan hjälpa till med HLR och första hjälpen, så kommer det bara en-två ambulanser till en större olycka med flera skadade, så prioriteras ambulanserna på plats för de mest skadade, de (i sammanhanget) "lindrigare skadade" får första hjälpen på plats, och sedan kommer det en ambulans snart. Förhoppningsvis.

Gällande dagens (eller lördagens olycka då, det är söndag vid skrivande stund) är det rätt nära till både Sahlgrenska (riktiga Sahlgrenska) samt hyfsat nära till Östra. Hjälper dock inte ett skit, om trafiken står still och ambulanserna fastnar i trafiken...
Citera
2018-11-04, 01:01
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ja självklart det blir som en fällkniv.

Släpen viker sig om lastbilen bromsar mer än släpen.
Ja. Så är det absolut. Har sett detta hända.
Sen kan det se lite olika ut beroende på vägfriktion och lastning.
Citera
2018-11-04, 01:10
Medlem
Lastbilen verkar ha gjort liknande manöver som vid denna olycka. Har för mig jag läste att utredningen visade på att nåt hänt med hjulupphängningen fram. Hur lätt det nu kan vara att se det i efterhand. Edit : Står i eftertexten

Lätt varning för obehagliga scener.
https://youtu.be/Pw3odVTVNfA
Senast redigerad av sweetman 2018-11-04 kl. 01:25.
Citera
2018-11-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Shit... Bad feelings här.
Någon som vet vilka som förolyckades eller åtminstone vilken ort i Marks kommun de kom från?
Jag är bekant med en familj i området och åldern stämmer in på dem. Som sagt, jag har dåliga vibbar av det här.

PM:a om ni inte vill lägga ut det här.

Undrar också... Kan inte finnas så många familjer i Mark med den åldersstrukturen? :-/
Citera
2018-11-04, 02:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I idealfallet så kommer det sådan hjälp som du beskriver. Men "skulle det skita sig i det blå skåpet", vilket det tyvärr ofta numera gör med överbelastad utryckningskår samt mer än en/två svårare olyckor samtidigt även i en stor stad som Göteborg, så..

Men även övrig blåljuspersonal kan hjälpa till med HLR och första hjälpen, så kommer det bara en-två ambulanser till en större olycka med flera skadade, så prioriteras ambulanserna på plats för de mest skadade, de (i sammanhanget) "lindrigare skadade" får första hjälpen på plats, och sedan kommer det en ambulans snart. Förhoppningsvis.

Gällande dagens (eller lördagens olycka då, det är söndag vid skrivande stund) är det rätt nära till både Sahlgrenska (riktiga Sahlgrenska) samt hyfsat nära till Östra. Hjälper dock inte ett skit, om trafiken står still och ambulanserna fastnar i trafiken...

När det är känt antal skadade så larmas i regel två ambulanser alternativ en ambulans och en läkarbil per skadad. Det krävs tre personer för att utföra intensivvård på en skadad och två medföljer per skadad i en ambulans. Det är därför det larmas så många ambulanser vid en frontalkrock där man kanske har 6-7 skadade. Man larmar också alltid helikopter i dessa fall. Flygtiden från olycksplatsen till Östra Sjukhuset t.ex. är mindre än två minuter medan det tar 10 minuter för ambulansen.
Citera
2018-11-04, 03:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det är känt antal skadade så larmas i regel två ambulanser alternativ en ambulans och en läkarbil per skadad. Det krävs tre personer för att utföra intensivvård på en skadad och två medföljer per skadad i en ambulans. Det är därför det larmas så många ambulanser vid en frontalkrock där man kanske har 6-7 skadade. Man larmar också alltid helikopter i dessa fall. Flygtiden från olycksplatsen till Östra Sjukhuset t.ex. är mindre än två minuter medan det tar 10 minuter för ambulansen.

I idealfallet. Om trafiken inte står still (ambulans), om det finns tillgänglig helikopter, om det går att landa i närheten av olycksplats med helikopter; om, om, om..

(Sedan används hellre Sahlgrenska än Östra vid svåra olyckor, men Östra duger väl bättre än inget..)

Olycksplatsen ligger alltså väldigt nära två storsjukhus, men det finns en "massa" logistikproblem om trafiken stannar upp, minst sagt. -Och trafiken stannar verkligen upp vid sådana olyckor..

Edit: Här är en film från olycksplatsen vid olyckan med räddningstjänst och helikopter på plats.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-04 kl. 03:33.
Citera
2018-11-04, 06:27
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetman
Lastbilen verkar ha gjort liknande manöver som vid denna olycka. Har för mig jag läste att utredningen visade på att nåt hänt med hjulupphängningen fram. Hur lätt det nu kan vara att se det i efterhand. Edit : Står i eftertexten

Lätt varning för obehagliga scener.
https://youtu.be/Pw3odVTVNfA

Ditt inlägg verka stämma sweetman. Bra gjort!
Citera
2018-11-04, 07:25
Bannlyst
jag sätter en tusing på att idioten i lastbilen höll en telefon i handen
Citera
2018-11-04, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
jag sätter en tusing på att idioten i lastbilen höll en telefon i handen

Skall du betala en tusenlapp till var och en av oss som inte håller med när det visar sig att du har fel?

Den giren lastbilen har gjort är inte resultatet av en vanlig "shit-rycka i ratten"-manöver, och det räcker knappast med ens bara framhjulspunktering heller. Något mer måste ha hänt: avslitna bromsledningar, eller kollapsad hjulupphängning.

Den aktuella modellen av Volvo FH var den första lastbilen med individuell framvagnsupphängning. Ni minns säkert den spektakulära lanseringen för några år sedan?

Men, håller det...?
Citera
2018-11-04, 07:54
Medlem
Till er som gastar "UTLÄNNING" kan jag bara säga: det här ser väldigt svenskt ut.

En VM-trailer, jumbo med förstärkt kantlina och styrbar sistaaxel är en typisk transportör av mellanstora larvmaskiner. Det till och med syns en lös skopa på en av bilderna.
Ytterst sällan en sådan transport körs av någon annan än en svensk.

Ja, och till er som vill se lastbilstransporter överförda till järnväg:

Hur skall man kunna flytta entreprenadmaskiner mellan byggen?
Bygga järnväg först...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in