2018-11-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Kanske off topic. Men varför 9 ambulanser på plats? Hyfsat snabbt inser man väl att det inte riktigt är så många inblandade som är så svårt skadade att de snabbt måste med ambulans till sjukhus? (Var här bara 3 st, ev att de 2 omkomna också åker ambulans, men först flera timmar senare och ej brådskande) Eller skickar man alltid så många man kan avvara, för säkerhets skull, och personalen kan hjälpa till med annat på olycksplatsen?

Stort larm, då drar man på med allt som går för säkerhets skull.
Citera
2018-11-03, 20:30
Medlem
Nån som vet om det var en liten personbil?
Citera
2018-11-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Ja, det är möjligt. Men det finns ingen anledning att bromsa kraftigt på motorväg. Lastbilen av modell nyare Volvo FH är dessutom som standard utrustad med låsningsfria bromsar och antisladdsystem. Som tillval även autobroms.
En dragbil med påhängsvagn är bra mycket stabilare än personbil med husvagn.
Ok, intressant. Jag satt bara och spekulerade för mig själv hur detta kunde hända. Kanske bara journalistens okunniget som rapporterade ” sladd” . Kanske var helt annan anledning. En. Obiltelefon är säkert inblandad. (Också spekulation)
Citera
2018-11-03, 20:39
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Kanske off topic. Men varför 9 ambulanser på plats? Hyfsat snabbt inser man väl att det inte riktigt är så många inblandade som är så svårt skadade att de snabbt måste med ambulans till sjukhus? (Var här bara 3 st, ev att de 2 omkomna också åker ambulans, men först flera timmar senare och ej brådskande) Eller skickar man alltid så många man kan avvara, för säkerhets skull, och personalen kan hjälpa till med annat på olycksplatsen?

För det första så är det rätt kaotiskt när folk ringer in och larmar. De kan ju inte se hur många personer som finns i personbilen eller är för chockade för att prata vettigt.

Därutöver så drar man givetvis på med resurser när det är en bit att köra så att man inte behöver larma ut fler fordon om man hittar ännu fler skadade.
Citera
2018-11-03, 20:46
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Kör lastbil där dagligen. Och i backen ner mot Landvetter kan 25 ton trycka på så man kan komma upp i 100 km/h om man inte bromsar lite. Men det är i princip helt rakt och nästintill omöjligt att få sladd.

Fylla, sms, eller en övertrött balt gissar jag på
Har ingen erfarenhet av att köra tunga fordon själv men är det möjligt att ett däck exploderat? Vänster fram i detta fall om jag tänker rätt.

Tittar man på denna bild från BT.se så ser det i.a.f. lite skumt ut enligt mig. (På vägen alltså, däcket ser man inte.)
https://i.imgur.com/eSqEs8i.jpg

Det verkar inte heller finnas några misstankar mot chauffören än:
"Händelsen utreds som en trafikolycka med dödlig utgång.
– Vad jag vet finns inga misstankar i nuläget mot föraren av lastbilen."

Bild och citat från:
http://www.bt.se/bollebygd/r40-lastbil-fick-sladd-ligger-over-bada-korfalten/
Citera
2018-11-03, 20:55
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ok, intressant. Jag satt bara och spekulerade för mig själv hur detta kunde hända. Kanske bara journalistens okunniget som rapporterade ” sladd” . Kanske var helt annan anledning. En. Obiltelefon är säkert inblandad. (Också spekulation)
Det är av högst sannorlikhet en "sladd" så journalisten har rapporterat korrekt. Det är dock väldigt ovanligt att lyckas få sladd med en tung lastbil på en raksträcka vid bra väglag, speciellt då tunga fordon idag är utrustade med diverse säkerhetsteknik som antisladd, ABS/EBS, autobroms, körfältsassistans med mera. Men ett fel på släpets bromsar och/eller fel i fordonets EBS-system kan få bil och släp att vika sig.
Det finns "sladdspår" på påfarten gjorda av dragbilen vilket stödjer din tes att släpet kan ha dåliga bromsar. Kanske att chauffören kommit ikapp en kö och gjort en undanmanöver till höger och fått sladd för att sedan köra rakt över till mötande körbana. Finns också en möjlighet att lastbilen tog med sig en bil över till andra sidan och inte frontat med en mötande.
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-11-03 kl. 21:06.
Citera
2018-11-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är av högst sannorlikhet en "sladd" så journalisten har rapporterat korrekt. Det är dock väldigt ovanligt att lyckas få sladd med en tung lastbil på en raksträcka vid bra väglag, speciellt då tunga fordon idag är utrustade med diverse säkerhetsteknik som antisladd, ABS/EBS, autobroms, körfältsassistans med mera. Men ett fel på släpets bromsar och/eller fel i fordonets EBS-system kan få bil och släp att vika sig.

Stämmer, det fetskrivna, men man kan som chaffis stänga av allt det där med knapptryck.
Citera
2018-11-03, 21:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Enligt Aftonbladet är det ett par i yngre medelåldern som avlidit, oerhört tragiskt.
Bor i Härryda kommun och det händer olyckor på 40:an mellan Landvetter och Kallebäck nästan dagligen, väldigt ofta Vid Bårhultsmotet. Det är väldigt konstigt för det är ett nybyggt mot, sikten är bra och det är plant.
Stackars barn, att förlora bägge sina föräldrar i en trafikolycka

Jag bor också i närheten, fast i Göteborg då. Japp RV40 händer det olyckor på dagligen. Man byggde bort en hel del genom att (främst bitarna längre österut) göra om RV40 till motorvägsstandard, men uppenbart inte allt. Det är oerhört stort tryck på den vägen, då det är "enda vägen" mot både Borås och Jönköping. Det är alltså en hel del tung trafik på vägen.

Om jag minns dagens väder någorlunda korrekt, var det rätt soligt och termometern på villan här hemma visade 8 grader plus kl. 17 idag. Alltså var det minst 8 grader plus vid olyckstillfället.

Har sett en hel del tappade "slitbanor" på lastbilar som legat på just vägrenarna i den RV40-uppförsbacken genom årens lopp, sedan 1970-talet. Dvs lastbilen vid olyckstillfället kanske hade kasst däck/kassa däck, och däcket/hjulet tappade slitbanan. (En tappad slitbana från ett lastbilsdäck är cirka 50 cm brett, cirka två meter långt, och svart. Rektangulärt.). Varje gång jag ser en sådan "slitbana" liggandes på en vägren, går alltid min fantasi igång, typ "undrar om de klarade sig helskinnade"..

För att spekulera i olycksorsak, kan det också vara viltolycka, att lastbilen i panik väjt för vilt. Finns rätt mycket vilt i Delsjöområdet. -Var det inte Frankrikes president som nyligen nästan råkade ut för en viltolycka just på väg till Landvetter flygplats efter EU-mötet i GBG "häromsistens"?

Hittar bara "Putins hemsida" vid sökning just nu, men håll till godo:
https://sputniknews.com/environment/201712011059607158-sweden-macron-boar/
Citera
2018-11-03, 21:08
Medlem
På bilden ser det ut som vänster framdäck varit punkterat innan den träffade mitträcket
Citera
2018-11-03, 21:20
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Stämmer, det fetskrivna, men man kan som chaffis stänga av allt det där med knapptryck.
Ja och nej. EBS är lastbilens elektroniska bromssytem och kan stängas av på aktuella olyckslastbilen men i hastighet över 40km/h sätts systemet på automatiskt tillsammans med antisladd och ABS. Antispinn kan stängas av men högst troligt så är det inte en "burnout" som är orsaken till olyckan. Autobroms och körfältsassistans kan stängas av manuellt av chauffören.
Citera
2018-11-03, 21:46
Medlem
Raggarspinns avatar
Det finns en risk att lastbilen har fått en framhjulsexplosion. Spåren tyder på att vänster framhjul är punkterat. Vid framhjulen sitter två bromsslangar och i bakkant vänster hjulhus sitter även luftslangar för lastbilens tryckluftsystem. Om en eller flera slangar går av pga däckrester så kommer lastbilens bromsar att automatisk låsa sig och i värsta fall göra dragbilen okontrollerbar. Jag har själv reagerat på denna lösning att ha dessa slangar oskyddade i hjulhuset. Har dock efter 20 år slutat köra lastbil.
Det finns inga tydliga däckspår från trailern.
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-11-03 kl. 22:07.
Citera
2018-11-03, 22:00
Medlem
De omkomna föräldrarna från Mark enligt BT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in