2018-11-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har de fler barn? släktingar, far eller morföräldrar i närheten?
En vuxen dotter till mamman (?) är skriven på samma adress. 20 år.
Citera
2018-11-05, 22:46
Medlem
Och stämmer det att bilen var vit, som någon skrev, så borde det vara mazda 6 från 2010.
Citera
2018-11-05, 23:48
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Var det verkligen det?
Jag har fått intrycket att olyckan skedde på en "övergång" där räckena är tunnare och klenare för att enklare kunna plockas undan när trafiken behöver ledas över.

Det var avgjort inte högkapacitetsräcken som hade kunnat hålla även en fullastad lastbil kvar på rätt sida - även med aktuell angreppsvinkel.

Edit:
W-profil satt på Sigmabalk, glest stolpat, och precis på en övergång.
En räckestyp dimensionerad för personbilar, men otillräcklig för lastbilar.

Och mitt på en övergång dessutom. 10 meter innan var det djupt mellandike.
Borde kunnat göra skillnad.

Citat:
SVBF biter ifrån:

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kritik-efter-d%C3%B6dsolyckan-p%C3%A5-riksv%C3%A4g-40-1.10359725
Värt att notera är att det ser ut som att den träffat räcket i en väldigt tvär vinkel så det är inte säkert att ens ett vanligt högkapacitetsräcke skulle klarat att stoppa långtradaren. De är helt enkelt vare sig konstruerade eller testade för det. Men givetvis hade det hållt betydligt bättre än W-profil eller vajer - som för övrigt har ungefär samma prestanda.
Citera
2018-11-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ni fortsätter att prata om omkörningar när lastbilen inte ens hade hunnit komma in på motorvägen när den svängde över två filer från sin egen påfartsfil.

Lastbilen hade knappast ens kommit upp i marschfart då den var tvungen att kunna parera bilar bakifrån vid påfarten.

Eftersom ingen bil i lastbilen färdriktning krockade så påverkade inte övrig trafik olhcksförloppet.

Om ni skulle titta på bilderna som finns i tråden så är detta självklart, varför spekulera helt uppåt väggarna när ni har fakta framför näsan?

Det syns också tydligt på bilderna att det är en däckexplosion innan lastbilen kränger kraftigt till vänster. Gummit lämnar väldigt distinkta vågiga spår. Om däcket exploderar är det väldigt svårt att hinna reagera. Detta var en trailer-bil, vilket gör att vägegenskaperna inte är så bra, detta gör att dragbilen sladdar redan innan den når motorvägen (än en gång titta på bilderna) och åker baklänges på slutet.

Så sluta med spekulationer som bara är vilseledande och utgå ifrån fakta. Dessutom har ögonvittnen redan sagt att det är en däckexplosion.

Det jag reagerar på i detta scenario är att personbilar i mötande borde ha tid på sig att reagera?

Nu vet jag ingenting om personbilens hastighet eller position vid kollisionsögonblicket, och som jag förstår det så borde vittnen kunna bringa klarhet i hela händelseförloppet. För det har sannolikt med mer än 'däckexplosion' och armco-räcken att göra.

Vårdslöshet hos endera förare eller freak accident, med en nollvision krävs att olyckor som dessa utreds ordentligt.
Citera
2018-11-06, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Vid en punktering fram på fordonet, välj sida. Så går fordonet vid kraftig broms åt det hållet punkteringen är.

Om man har is i magen och ”rullar” ur situationen, går ekipaget relativt rakt fram.
Men om du panikbromsar, som det flesta i ett sådant tillfälle gör! Så kan det styra iväg ordentligt!

Edit: detta är erfarenhet jag har av vanlig bil vill jag tillägga.

Jag har fått en form av däckexplosion på höger fram på en ledbuss med folk i, i 80 km/h. Hade inga problem att sakta ner och gå åt sidan. Men jag hade däcket kvar runt fälgen, hamnar man direkt på fälgen så kanske det är annorlunda.
Citera
2018-11-06, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Jag har fått en form av däckexplosion på höger fram på en ledbuss med folk i, i 80 km/h. Hade inga problem att sakta ner och gå åt sidan. Men jag hade däcket kvar runt fälgen, hamnar man direkt på fälgen så kanske det är annorlunda.

Här spekuleras det i om det trasiga däcket orsakat skador på lastbilens bromssystem som i sin tur låst framhjul samt drivaxel.
Citera
2018-11-06, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredskon
Det jag reagerar på i detta scenario är att personbilar i mötande borde ha tid på sig att reagera?

Nu vet jag ingenting om personbilens hastighet eller position vid kollisionsögonblicket, och som jag förstår det så borde vittnen kunna bringa klarhet i hela händelseförloppet. För det har sannolikt med mer än 'däckexplosion' och armco-räcken att göra.

Vårdslöshet hos endera förare eller freak accident, med en nollvision krävs att olyckor som dessa utreds ordentligt.

Nu är detta en motorväg med hastighet 110. En motorväg där folk verkligen brukar köra som idioter och med betydligt högre fart än tillåtet. Nu tvivlar jag dock på att paret som dog gjorde det då de hade sitt barn i bilen, men att de skulle hinna reagera på den vägen tvivlar jag väldigt starkt på. Kör där själv väldigt ofta.
Citera
2018-11-06, 06:09
Medlem
Citat:
Här spekuleras det i om det trasiga däcket orsakat skador på lastbilens bromssystem som i sin tur låst framhjul samt drivaxel.

Inte i inlägget jag svarade på.
Citera
2018-11-06, 07:06
Medlem
Citat:

Om lastbilen kastas över vägen i låt säga 60km/h så hinner du inte reagera nämnvärt.

Jag har en släkting som dog i en liknande olycka, men den gången var det en personbil som flög ut i mötande trafik. Inget av fordonen hann bromsa.
Citera
2018-11-06, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Värt att notera är att det ser ut som att den träffat räcket i en väldigt tvär vinkel så det är inte säkert att ens ett vanligt högkapacitetsräcke skulle klarat att stoppa långtradaren. De är helt enkelt vare sig konstruerade eller testade för det. Men givetvis hade det hållt betydligt bättre än W-profil eller vajer - som för övrigt har ungefär samma prestanda.

Högkapacitetsräcken klarar det man dimensionerar dem för.
100 ton? Okay fine, men det blir dyrt, och räckena blir osäkra för trafikanter i personbilar: stumma, i stället för eftergivliga.

SVBFs kritik riktar sig mest mot att Trafikverket av ren snålhet håller fast vid en norm som blev obsolet redan på 90-talet.
På 70 och 80-talet ansågs att när man baserade sig på en fordonvikt om 1500 kg för personbil så hade man god marginal.
Typpersonbilen på 70-talet låg på 1200 kg, på 90-talet närmade den sig 1500 kg och nu ligger den på 1700 kg, och SUVar på 2 ton och mer är ett vanligt inslag.

...men Trafikverket är fast i det brunorange sjuttiotalet eftersom det skulle bli för dyrt att revidera normen.

Nollvision? Jag ser att motorcyklisterna särskriver hela den farsen som noll vision.
Ligger något i det - hela den svenska räckestrategin borde omarbetas i grunden.
Vi har idag 100-tals mil räcke, kanske 1000-tals mil, som innebär större risk för vanliga trafikanter än inget räcke alls.
Detta för att navföljarhöjden tillåtits sjunka och räckena mer fungerar som katapultramp än verkligt skydd.
Källa: SVBF

Sedan har vi alla slaktade motorcyklister dessutom, men det hör inte hemma här och nu.

Kom ihåg att den aktuella lastbilen var tom! Det var inga vansinnigt stora vikter i rörelse.
Däremot var angreppsvinkeln svår.
Ett bättre räcke hade kunnat hålla hålla kvar lastbilen på rätt sida, men på bekostnad av större krockvåld för personerna i lastbilen.

Vad är rätt? Vem skall designas att dö? Vem har rätt att vara säker?

Slutligen om just räcken:
Motorvägssträckan byggdes utan mitträcken. Från öppnandet under andra häften av 70-talet så förlitade man sig på den djupa och breda mittremsan som skydd och separation av trafiken i ungefär 20 år.

Vid just denna olycksplats så var det en ”övergång” och räcket är monterat senare än övrigt räckesverk. Här finns att gräva vidare i...

Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Nu är detta en motorväg med hastighet 110. En motorväg där folk verkligen brukar köra som idioter och med betydligt högre fart än tillåtet. Nu tvivlar jag dock på att paret som dog gjorde det då de hade sitt barn i bilen, men att de skulle hinna reagera på den vägen tvivlar jag väldigt starkt på. Kör där själv väldigt ofta.

Nix, sedan 2015 är begränsningen 100 km/h

Citat:

Från den 1 oktober är det sänkt fart, från 110 till 100 km/tim, mellan Kallebäck och Ryamotet och omvänt på riksväg 40.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/skynda-lugnt-till-landvetter-flygplats-1.147893

Det är tyvärr symptomatiskt att du som ”kör där själv väldigt ofta” inte lagt märke till sänkningen under dessa 3 år.

Men du har rätt - det rullar som fan där, med folk som inte borde köra alls. Dom är stressade till flyget, dom är stressade från flyget och försöker hinna i kapp bland mailen samtidigt, Boråsarna har bråttom vart dom än skall någonstans.
Dom drar med sig andra i tempot och det smäller massor.
Trots hastighetsökningen? Tack vare hastighetssänkningen...?

Trafikverkets hastighetssänkning är en nödlösning som inte förklarats för eller accepterats av trafikanterna. Folk kör som dom vill, ingen övervakar.

Rätt medicin hade varit 3-fälts väg från flygplatsen, och 4 från Mölnlycke.
För 15 år sedan...
Senast redigerad av boboboxbox 2018-11-06 kl. 07:58.
Citera
2018-11-06, 07:39
Medlem
Citat:
Högkapacitetsräcken klarar det man dimensionerar dem för.
100 ton? Okay fine, men det blir dyrt, och räckena blir osäkra för trafikanter i personbilar: stumma, i stället för eftergivliga.

SVBFs kritik riktar sig mest mot att Trafikverket av ren snålhet håller fast vid en norm som blev obsolet redan på 90-talet.
På 70 och 80-talet ansågs att när man baserade sig på en fordonvikt om 1500 kg för personbil så hade man god marginal.
Typpersonbilen på 70-talet låg på 1200 kg, på 90-talet närmade den sig 1500 kg och nu ligger den på 1700 kg, och SUVar på 2 ton och mer är ett vanligt inslag.

...men Trafikverket är fast i det brunorange sjuttiotalet eftersom det skulle bli för dyrt att revidera normen.

Nollvision? Jag ser att motorcyklisterna särskriver hela den farsen som noll vision.
Ligger något i det - hela den svenska räckestrategin borde omarbetas i grunden.
Vi har idag 100-tals mil räcke, kanske 1000-tals mil, som innebär större risk för vanliga trafikanter än inget räcke alls.
Detta för att navföljarhöjden tillåtits sjunka och räckena mer fungerar som katapultramp än verkligt skydd.
Källa: SVBF

Sedan har vi alla slaktade motorcyklister dessutom, men det hör inte hemma här och nu.

Kom ihåg att den aktuella lastbilen var tom! Det var inga vansinnigt stora vikter i rörelse.
Däremot var angreppsvinkeln svår.
Ett bättre räcke hade kunnat hålla hålla kvar lastbilen på rätt sida, men på bekostnad av större krockvåld för personerna i lastbilen.

Vad är rätt? Vem skall designas att dö? Vem har rätt att vara säker?

Slutligen om just räcken:
Motorvägssträckan byggdes utan mitträcken. Från öppnandet under andra häften av 70-talet så förlitade man sig på den djupa och breda mittremsan som skydd och separation av trafiken i ungefär 20 år.

Vid just denna olycksplats så var det en ”övergång” och räcket är monterat senare än övrigt räckesverk. Här finns att gräva vidare i...

Nix, sedan 2015 är begränsningen 100 km/h

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/skynda-lugnt-till-landvetter-flygplats-1.147893

Det är tyvärr symptomatiskt att du som ”kör där själv väldigt ofta” inte lagt märke till sökningen under dessa 3 år.

Men du har rätt - det rullar som fan där, med folk som inte borde köra alls. Dom är stressade till flyget, dom är stressade från flyget och försöker hinna i kapp bland mailen samtidigt, Boråsarna har bråttom vart dom än skall någonstans.
Dom drar med sig andra i tempot och det smäller massor.
Trots hastighetsökningen? Tack vare hastighetssänkningen...?

Trafikverkets hastighetssänkning är en nödlösning som inte förklarats för eller accepterats av trafikanterna. Folk kör som dom vill, ingen övervakar.

Rätt medicin hade varit 3-fälts väg från flygplatsen, och 4 från Mölnlycke.
För 15 år sedan...

Ok, 100 - men är fortfarande en motorväg. Dessutom brukar inte jag googla om hastigheter har ändrats på våra vägar. Aldrig ens hört talas om folk som gör det? Förutom du då...
Citera
2018-11-06, 07:46
Medlem
Och till alla er som menar att en framhjulspunka inte är några problem, att en bra chaufför kan ”rulla ut problemet”, inte panikbromsar och jag vet inte vad: försök fatta!

Däckexplosionen rensade ur hjulhuset och tog med sig allt vad bromsledningar heter.
Samtliga hjul på dragbilen blockerades omedelbart och ABS-sattes ur spel.

Trailern däremot fortsätter rulla, och med ekipagets vridcenter beläget just framför drivaxeln så blir det en klassisk fällkniv, förvärrad av den (troligen) lyfta stödaxeln.

Inse att föraren förvandlas till passagerare i samma ögonblick som det small, och respektera att det finns en hel massa offer i denna olyckan. Förolyckade, skadade, anhöriga, vittnen som inte bara sett olyckan från första parkett, utan dessutom tvingats bevittna det fruktlösa räddningsarbetet.

Och människorna i lastbilen.
En framhjulspunktetering är en lastbilsförares värsta mardröm - kanske inte för olycksrisken i sig, utan mer för skräcken att bli fråntagen herraväldet över sitt fordon, att inte kunna kontrollera eller minimera följderna av punkteringen.

Detta är ingen freak accident.
Liknade saker har hänt, men man får leta över både tid och världsdelar för att hitta liknande olyckor.

Däckexplosioner kommer inte av att däcket är ”utslitet” i personbilskontext.

Det kommer sig av stick eller skärskador som kan vara mycket svåra att se utifrån, och närmast omöjliga att upptäcka om dom sitter på den del av däcket som vätter in mot hjulhuset.

Och, är det där det smäller så koncentreras sprängkraften i det ”slutna” utrymmet tillräckligt mycket för att redan sprängkraften skall kunna slita sönder bromsutrustning.

Så, visst, detta är Flashback.
Men spekulationer om avsugningar, runkjönsar och aliens är änna lite ovärdiga.
Det finns för många offer för att det skall vara roligt.
Senast redigerad av boboboxbox 2018-11-06 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in