2018-10-31, 22:12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Får man fråga vilket land? Annars håller jag med dig. Det borde vara en ganska ointressant fråga det här med bostad för de flesta. Som att jämföra lunchlådor eller hur man tar sig till jobbet, ungefär.

Som med all annan konsumtion finns det olika preferenser. En del vill äta hängmörad ripa till lunch, andra nöjer sig med fil och banan. En del tar bussen, andra har värsta fläskiga mercan. Sen kostar det därefter. På en fri marknad finns allt detta. Men av någon anledning gäller detta inte bostäder i Sverige.

Mest tror jag det beror på att folk är så inne i systemet att de inte förmår tänka hela vägen. De tänker bara att "men tänk om jag blir uppsagd, då hamnar jag på gatan, att hitta en ny lägenhet är omöjligt".

Vad de glömmer är att det inte är svårt att hitta en ny bostad. Det finns alltid något annat i samma prisklass att hyra dagen efter.

När folk tänker på att "dela lägenhet" så tänker de också "inneboende på nåder hos en gammal tant" eller "i student korridor med delat kök där folk kokar konstig persisk mat.".

Det är inte så det funkar. Man delar med kompisar eller okända. Man lär känna nytt folk. Ibland passar man inte tillsammans. Då flyttar man nästa månad.
2018-10-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag försöker förstå mig på OPs kvartalsrapport.

1) Punkten Övriga finansiella anläggningstillgångar 536,1 MSEK består tydligen i huvudsak av långfristiga fordringar på bostadsrättsföreningar. Det borde då vara 308 MSEK som Brf Skurusundet är skyldig koncernen (marken köpt för 170 MSEK) och 228 MSEK för något annat, Cykelfabriken (köpt för 100 MSEK) kanske? Vi kan här ha ett övervärde om 266 MSEK.

2) Projektfastigheter har vi redan gått igenom tidigare idag. Det verkar matcha vad de köpt mark för. Har de betalat för mycket? Låt oss säga att det kan finnas ett övervärde om 10 % här, d.v.s. 122 MSEK.

3) Upparbetad ej fakturerad intäkt 998,3 MSEK består tydligen av pågående entreprenaduppdrag för bostadsrättsföreningar. Låt oss säga att denna siffra stämmer.

4) Övriga omsättningstillgångar 639,2 MSEK består tydligen huvudsakligen av handpenningar för förvärv och kortfristiga fordringar på bostadsrättsföreningar. Borde inkludera t.ex. marken för Helix, om den inte ligger under upparbetad ej fakturerad intäkt. Om de måste rabattera osålda bostadsrätter ytterligare 10 % skulle det blir: Bageriet 5,5''; 79&Park 13,4''; No.4 12,9''; NG19 2''; och Helix 53,6''. Totalt: 87,4 MSEK.

Så med en litet mer konservativ balansräkning blir OP av med: 475,4 MSEK.

Eget kapital: 1323,6 MSEK, så fortfarande 848,2 MSEK i marginal.

Dra bort immateriella rättigheter på 66,6 MSEK som troligen bara är något strunt + OP world (som definitivt är strunt) så har de 781,6 MSEK kvar. Så min tidigare tes om att de kan downsiza och klara sig stämmer om jag inte villat bort mig helt i siffrorna. Det bygger dock på att de fortfarande kan kränga av projektfastigheter för 90 % av bokfört värde.

Hittade även denna ligga godbit om Innovationen / Helix: "Bolaget förbinder sig att vid vite av 50 Mnkr ha färdigställt bebyggelsen 42 månader efter byggstart." Ca 2017-07-04 (Helix)+ 42 månader blir 2020-12-04 om jag inte missförstått allt. Skynda, skynda!

För Gasklockorna finns denna vitesklausul:

"Bolaget förbinder sig vid vite av 60 445 275 kronor, i penningvärde 2013-10-31, att senast 6 år efter det att Detaljplanen vunnit laga kraft ha uppfyllt samtliga åtaganden enligt denna överenskommelse."

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1761806

Detaljplanen vann laga kraft 2016-06-16. Finns även ett tilläggsavtal där moderbolaget, Oscar Properties Holding AB, garanterar att svara solidariskt med det koncernbolag som tecknat avtalet.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Pagaende-planarbete/PagaendePlanarbete/Planarende/?journalnumber=2009-11340

På hemsidan skriver OP att Gasklockorna ska stå färdiga 2022.

https://oscarproperties.com/projekt/gasklockanwip/

För Primus finns denna vitesklausul:

"Bolaget förbinder sig vid vite av 50 mnkr, i penningvärde 2017-09-01, att senast 2 år efter det att Detaljplanen vunnit laga kraft ha uppfyllt åtagande enligt § 2.7.

Bolaget förbinder sig vid vite av 50 mnkr, i penningvärde 2017-09-01, att senast 6 år efter det att Detaljplanen vunnit laga kraft ha uppfört den bebyggelse som följer av Detaljplanen, som markerats på Bilaga 4."

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1905557

Punkt 2.7 rör rivning av alla byggnader på marken.

Detaljplanen vann laga kraft 2018-06-29. Även här svarar Oscar Properties Holding solidariskt.

Vet inte vad OP siktar på för datum.

https://oscarproperties.com/projekt/primus/

För Helix finns denna vitesklausul (som du nämnt):

"Bolaget förbinder sig vid vite av 50 000 000 kr, i penningvärde 2013-08-31, att senast 42 månader efter byggstart i allt väsentligt ha färdigställt bebyggelsen inom fastigheterna".

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1885436

Helix byggstartades 2017-07-03. Även här svarar moderbolaget solidariskt.

Helix beräknas klart Q1 2020

https://oscarproperties.com/projekt/norra-tornen/

Känns som det kan bli tight på en del håll.
2018-10-31, 22:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag tror jag har rett ut vad problemet var. Sydöstra delen av Norra Djurgården räknas som Hjorthagen för bostadsförmedlingen. Det är intressant hur kötiderna exploderat

Kortaste kötid hjorthagen+norra djurgården (storlek) antal objekt (alla storlekar)
2012: < 1 år (2a) 71
2013: < 1 år (3a) 169
2014: < 1 år (3a) 97
2015: < 1 år (3a) 195
2016: 3 år (3a) 222 (mycket få objekt under 6 års kötid)
2017: 5 år (4a) 190
2018: 7 år (4a) 77 (mer på väg ut)

De kommer ut lägenheter som aldrig förr, men sedan 2016 har det blivit mycket svårare att få en lägenhet.

Hyrorna har inte gått ner, om något så har de gått upp på det nya som byggs, så varför stack kötiderna iväg 2016? Det är åtminstone ett år innan bostadspriserna föll. Har folk verkligen sådan känsla, att de kollektiv ett år innan börjar fly till HR?
Eller så pressar staden in blattar i HR och dumsvensken som betalar får vara utan.
2018-10-31, 22:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Aftonbladets (vägrar att länka av principskäl) krönikör skrev idag en mycket träffande artikel om hur avregleringen av andrahandsuthyrningen har gjort ungdomar till livegna pga dom oskäligt höga andrahandshyrorna, som i sin tur resulterar i att dom får leva extremt snålt i onödigt många år om dom skall ha en ärlig chans till att spara ihop stålar till kontantinsatsen. Om nu detta stämmer, så håller jag med om att det är ett jätteproblem, som bör lösas genom att omreglera marknaden, så att giriga bostadsägare inte kan parasitera på folk.
Problemet är att attraktiva lägen är för billiga. Jag har svårt att se rättvisan i att msm-anställda kan sitta på en HR 4.a på Södermalm och betala 10.000-11.000 kr/mån för den. Hade attraktiva gamla lägenheter kunnat hyras ut till marknadsvärde så hade antagligen bara det gett några tusen nya bostäder enbart i Sthlms innerstad.
2018-11-01, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Aftonbladets (vägrar att länka av principskäl) krönikör skrev idag en mycket träffande artikel om hur avregleringen av andrahandsuthyrningen har gjort ungdomar till livegna pga dom oskäligt höga andrahandshyrorna, som i sin tur resulterar i att dom får leva extremt snålt i onödigt många år om dom skall ha en ärlig chans till att spara ihop stålar till kontantinsatsen. Om nu detta stämmer, så håller jag med om att det är ett jätteproblem, som bör lösas genom att omreglera marknaden, så att giriga bostadsägare inte kan parasitera på folk.

Fast om man inte får "parasitera på folk" låter man bostaden stå tom istället, eller så använder man den åt sig själv.

Konstigt kan man tycka att i detta avreglerade fd socialdemokratiskt styrda land att gamla HR i innerstaden har hyror ungefär som i kranskommunerna runtomkring.
2018-11-01, 10:03
Medlem
Mess avatar
Sanningen är att framtida Sverige kommer få uppleva MASSIVA nergångar i värden på bostads/fastighetsmarknaden.

Vi har 400-500k anhörighetsinvandrare på gång de närmaste åren och de måste bo någonstans.
Vem skall bygga dessa bostäder?, byggföretagen som har viljan gå in i en sjunkande marknad är nog radikalt minskande framöver.

Kvar blir att lämna över investeringskostnaderna på skattebetalarna genom statligt/kommunalt byggande med slaktad välfärd och även stora problem med pensionsavgångar och säkerheten i landet som också kommer minskas radikalt.

Under denna tiden kommer en white flight inledas från Sverige (hög och medelklass kommer i så pass stor grad börja lämna Sverige), säg 0,5-1% vilket frigör dyra hus/lägenheter som kommer ha mycket få köpare som i sin tur måste sänka priserna vilket drar med hela prisspektrumet neråt fortlöpande.
En mycket stor procent säljare kommer inte ha en endaste intressent på sina upprepade visningar.

Med en dränering av höginkomsttagare så försvinner köpkraften vilket i sin tur gör att den enda stora grupp kvar som har behovet av bostäder är invandrare som inte har de ekonomiska resurser att köpa helt enkelt.

I praktiken kommer vi använda skattepengar till att minska värden på vår bostadsstock, precis som vi använt samma pengar till att förse marknaden med statligt finansierade konsumenter på massinvandringsmanér.

Staten och kapitalet kommer dräpa landet allt medan den vilseledda Svensken står på gatan med sitt handhjärta i högsta hugg. Denna gång finns ingen hjälp att tillgå då resurserna förevigt är spenderade på destruktiv ideologi som tillgodoser den rikaste procenten med ännu mer ekonomiska resurser.

Ni har blivit blåsta med det största "B" i hela historien !.
Senast redigerad av Mes 2018-11-01 kl. 10:08.
2018-11-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Sanningen är att framtida Sverige kommer få uppleva MASSIVA nergångar i värden på bostads/fastighetsmarknaden.

Vi har 400-500k anhörighetsinvandrare på gång de närmaste åren och de måste bo någonstans.
Vem skall bygga dessa bostäder?, byggföretagen som har viljan gå in i en sjunkande marknad är nog radikalt minskande framöver.

Kvar blir att lämna över investeringskostnaderna på skattebetalarna genom statligt/kommunalt byggande med slaktad välfärd och även stora problem med pensionsavgångar och säkerheten i landet som också kommer minskas radikalt.

Under denna tiden kommer en white flight inledas från Sverige (hög och medelklass kommer i så pass stor grad börja lämna Sverige), säg 0,5-1% vilket frigör dyra hus/lägenheter som kommer ha mycket få köpare som i sin tur måste sänka priserna vilket drar med hela prisspektrumet neråt fortlöpande.
En mycket stor procent säljare kommer inte ha en endaste intressent på sina upprepade visningar.

Med en dränering av höginkomsttagare så försvinner köpkraften vilket i sin tur gör att den enda stora grupp kvar som har behovet av bostäder är invandrare som inte har de ekonomiska resurser att köpa helt enkelt.

I praktiken kommer vi använda skattepengar till att minska värden på vår bostadsstock, precis som vi använt samma pengar till att förse marknaden med statligt finansierade konsumenter på massinvandringsmanér.

Staten och kapitalet kommer dräpa landet allt medan den vilseledda Svensken står på gatan med sitt handhjärta i högsta hugg. Denna gång finns ingen hjälp att tillgå då resurserna förevigt är spenderade på destruktiv ideologi som tillgodoser den rikaste procenten med ännu mer ekonomiska resurser.

Ni har blivit blåsta med det största "B" i hela historien !.

folk som jobbar på volvo, zeneca, skf mm tjänar ruskigt bra med pengar varje månad, de flyttar ingenstans

det är när jobben försvinner som det skiter sig, jobben försvinner om internationella företag konstaterar att hoppsan, sverige har ingen regering, ja men då satsar vi i österrike istället...
2018-11-01, 16:20
Medlem
Tulliuss avatar
Kan någon med prenumeration berätta hur Di kommit fram till 30 procent?

https://www.di.se/nyheter/prisras-pa-oscar-properties-lyxlyor-kommer-vanda-tillbaka/

Enligt mina beräkningar har de som sålt inte sålt med mer än några procent i förlust. Det skulle ju kunna vara så att de bud som ligger för de objekt som inte sålts ligger så lågt men det är i så fall dolda bud.
2018-11-01, 16:43
Medlem
????? Budgivningen

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1970921

Obegripligt.
2018-11-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
????? Budgivningen

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1970921

Obegripligt.

Han fick väl nobben på det första budet o la ett lite högre, skulle inte ge mer än 1,5 för den lyan
2018-11-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Han fick väl nobben på det första budet o la ett lite högre, skulle inte ge mer än 1,5 för den lyan

Jo såklart, men varför ger man med sig? Är ju ingen annan som budar. Ökar ju budet med 200k..
2018-11-01, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Kan någon med prenumeration berätta hur Di kommit fram till 30 procent?

https://www.di.se/nyheter/prisras-pa-oscar-properties-lyxlyor-kommer-vanda-tillbaka/

Enligt mina beräkningar har de som sålt inte sålt med mer än några procent i förlust. Det skulle ju kunna vara så att de bud som ligger för de objekt som inte sålts ligger så lågt men det är i så fall dolda bud.

Jag vet inte hur Di kommer fram till den siffran, men all nyproduktion har för höga priser. Det har fungerat i en stigande marknad. Nu kommer verkligheten ifatt.

Skojarbolaget Oscar Properties har sannolikt högst överpriser av alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in