2018-10-31, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han lär ju ha mycket bättre chanser att få ett lån med 50% belåningsgrad än 85% belåningsgrad. Man seglar ju under amorteringskraven då, och får en helt annan boendekalkyl.

Därutöver har ju bankerna egna tak de sätter upp, t.ex. 4.5 ggr årsinkomst. Han kan ju ansöka om lånelöfte nu, så får han nog i alla fall ett hum om vad han kan låna sen.

I övrigt låter det som en helt korrekt strategi. Förutsatt att hushållet har en inkomst på minst 700kkr/år så att de är goda för lånet på 3m. Dock tror jag att 1 år är för lite att vänta för en 25% nedgång. Det är ju bara en gissning från min sida, men man ser ytterst sällan så tvära kast på bostadsmarknader ens när de faktiskt kraschar. I Stockholm går priserna nu i sidled, även om det är dålig stämning bland säljarna.

Jo, 25 % på drygt ett år är kanske inte särskilt sannolikt.

Men du tror alltså på fortsatt vidlyftigt kreditgivande även vid fortsatt nedgång på bostadsmarknaden....
Jag är inte lika säker på det.men visst klart det är bättre med 3miljoner än inga alls.

Må väl
2018-10-31, 10:32
Medlem
Fastighetsbranschen har fortfarande lätt att finansiera sig med undantag för bostadsutvecklarna.

– Det är främst bostadsutvecklare som har svårt att ta in pengar på obligationsmarknaden, säger Louis Landeman.

https://fastighetsnytt.se/2018/10/hicka-pa-kreditmarknaden/

Blir det nyemission för Oscar?
2018-10-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
”Stockholmshyra hotar hyresrätten”
https://www.svd.se/stockholmshyra-hotar-hyresratten

Ja hur kommer detta att sluta?
http://dittlivsboende.se/wp-content/uploads/2016/11/171002_Stockholmshyra-originalinfo.pdf

Det verkar osannolikt att Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen i närtid ska komma överens gällande hyrorna i Stockholm. Så planhushållningen med hyresrätterna kommer få fortsätta och sannolikt kommer vi få se fler HR ombildas till BRF - vilket hyresgästföreningen och dess medlemmar är nöjda med.
2018-10-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det där är ju ett extremfall. Examinerad från universitet vid 22 och 60,000 i månadslön vid 27 års ålder. Kalkylerna ska väl inte precis göras efter den mallen.

Instämmer. Därför ska personen knipa käft med sådana korkade exempel. Finns knappt någon 27 åring som tjänar 60tkr/månad och tjänar den 60tkr/månad är den inte representativ för gemene man vilket gör personen irrelevant för tråden.
2018-10-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jo, 25 % på drygt ett år är kanske inte särskilt sannolikt.

Men du tror alltså på fortsatt vidlyftigt kreditgivande även vid fortsatt nedgång på bostadsmarknaden....
Jag är inte lika säker på det.men visst klart det är bättre med 3miljoner än inga alls.

Må väl
Jag tyckte inte att det lät speciellt vidlyftigt.

Att låna ut mindre än 4.5 gånger årsinkomsten till någon som stoppar in 50% kontant, efter en redan kraftig prisnedgång, låter fullständigt oproblematiskt.

Problemet är ju att här i Stockholm har folk lånat 5-8 gånger sin årsinkomst för att köpa objekt till all-time-high-priser. Med 85% belåning, eller mer. Det är personer som saknar täckning för att:

- amortera ner lånet väsenligt,
- bo kvar vid en räntehöjning,
- sälja vid en prisnedgång.
2018-10-31, 17:26
Medlem
ronken82s avatar
Aftonbladets (vägrar att länka av principskäl) krönikör skrev idag en mycket träffande artikel om hur avregleringen av andrahandsuthyrningen har gjort ungdomar till livegna pga dom oskäligt höga andrahandshyrorna, som i sin tur resulterar i att dom får leva extremt snålt i onödigt många år om dom skall ha en ärlig chans till att spara ihop stålar till kontantinsatsen. Om nu detta stämmer, så håller jag med om att det är ett jätteproblem, som bör lösas genom att omreglera marknaden, så att giriga bostadsägare inte kan parasitera på folk.
2018-10-31, 17:53
Medlem
Tulliuss avatar
Vilket scoop! OP har tagit in 311 miljoner i förskott utan att skydda pengarna genom någon tredjepartsgaranti. Hoppsan sa!

Citat:
Bostadsköpare har betalat mångmiljonbelopp i projekt som bara garanteras av byggarna själva. Nu varnar Bolagsverket för allvarliga brister i garantisystemet, som i värsta fall kan leda till stora förluster för vanliga köpare. Bland bolagen finns blödande Oscar Properties som har fått samma höga borgenärsstatus som Skanska.

https://www.svd.se/bostadskopares-pengar-hos-krisbolagen-saknar-skydd
Senast redigerad av Tullius 2018-10-31 kl. 17:59.
2018-10-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Vilket scoop! OP har tagit in 311 miljoner i förskott utan att skydda pengarna genom någon tredjepartsgaranti. Hoppsan sa!

https://www.svd.se/bostadskopares-pengar-hos-krisbolagen-saknar-skydd

Fortsatt fall för aktien imorgon.
2018-10-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Fortsatt fall för aktien imorgon.

Dom klarade sig rätt bra idag, bara minus 10%, fast om folk börjar reagera på falska budgivare som har blåst upp OPs kommer nog aktien falla rätt hårt.

Edit: Såg nu att Fjärde AP fonden har 6% av aktierna i OP
Senast redigerad av runorkul 2018-10-31 kl. 18:24.
2018-10-31, 19:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Aftonbladets (vägrar att länka av principskäl) krönikör skrev idag en mycket träffande artikel om hur avregleringen av andrahandsuthyrningen har gjort ungdomar till livegna pga dom oskäligt höga andrahandshyrorna, som i sin tur resulterar i att dom får leva extremt snålt i onödigt många år om dom skall ha en ärlig chans till att spara ihop stålar till kontantinsatsen. Om nu detta stämmer, så håller jag med om att det är ett jätteproblem, som bör lösas genom att omreglera marknaden, så att giriga bostadsägare inte kan parasitera på folk.

Ungdomar utan rika föräldrar? Ja, hur ska dom göra? Ser kört ut, helt klart. Kolla Blocketannonserna vad dom har för alternativ... Blir f-n spyfärdig. Hade jag vart ungdom idag hade jag deklarerat krig mot myndigheterna.. Som sagt kolla deras alternativ, Blocketannonserna.
2018-10-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja nä det var markant fler än 10st 3rok som hyrdes ut under 2015, det kan jag lova dig. Tror deras statistik är kass, 10 st OBJEKT (där varje objekt kan innehålla XXst 3rok) kan nog vara närmare sanningen. I så fall kanske de visar längsta kötiden som fick lägenhet per annons? Maila dem o fråga, de svarar garanterat.

Grejen är att redan 2015 visade statistiken liknande siffror, det var därför jag ringde deras kundtjänst i början av processen (vi hade då möjlighet att sälja vår lägenhet till ett bra pris, men behövde nånstans att flytta till i närtid). Och deras kundtjänst kunde, trots min "korta" kötid, efter en kort koll på aktuell annons konstatera att "jag tror helt säkert att ni kommer bli erbjudna en lägenhet här". Tyckte det var rätt så stora ord med tanke på att statistiken visade att det skulle krävas rätt mycket mer än 4 år men ja vi fick vårt kontrakt på bred marginal.

Jag tror jag har rett ut vad problemet var. Sydöstra delen av Norra Djurgården räknas som Hjorthagen för bostadsförmedlingen. Det är intressant hur kötiderna exploderat

Kortaste kötid hjorthagen+norra djurgården (storlek) antal objekt (alla storlekar)
2012: < 1 år (2a) 71
2013: < 1 år (3a) 169
2014: < 1 år (3a) 97
2015: < 1 år (3a) 195
2016: 3 år (3a) 222 (mycket få objekt under 6 års kötid)
2017: 5 år (4a) 190
2018: 7 år (4a) 77 (mer på väg ut)

De kommer ut lägenheter som aldrig förr, men sedan 2016 har det blivit mycket svårare att få en lägenhet.

Hyrorna har inte gått ner, om något så har de gått upp på det nya som byggs, så varför stack kötiderna iväg 2016? Det är åtminstone ett år innan bostadspriserna föll. Har folk verkligen sådan känsla, att de kollektiv ett år innan börjar fly till HR?
2018-10-31, 19:56
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag tror jag har rett ut vad problemet var. Sydöstra delen av Norra Djurgården räknas som Hjorthagen för bostadsförmedlingen. Det är intressant hur kötiderna exploderat

Kortaste kötid hjorthagen+norra djurgården (storlek) antal objekt (alla storlekar)
2012: < 1 år (2a) 71
2013: < 1 år (3a) 169
2014: < 1 år (3a) 97
2015: < 1 år (3a) 195
2016: 3 år (3a) 222 (mycket få objekt under 6 års kötid)
2017: 5 år (4a) 190
2018: 7 år (4a) 77 (mer på väg ut)

De kommer ut lägenheter som aldrig förr, men sedan 2016 har det blivit mycket svårare att få en lägenhet.

Hyrorna har inte gått ner, om något så har de gått upp på det nya som byggs, så varför stack kötiderna iväg 2016? Det är åtminstone ett år innan bostadspriserna föll. Har folk verkligen sådan känsla, att de kollektiv ett år innan börjar fly till HR?

Det handlar inte om känsla. Det handlar om plånbok. Taket för vad vanligt folk kan betala för en bostad har sakta men säkert nåtts.Nu blir det blodigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in