Citat:
Ursprungligen postat av
Bruggen
Ja nä det var markant fler än 10st 3rok som hyrdes ut under 2015, det kan jag lova dig. Tror deras statistik är kass, 10 st OBJEKT (där varje objekt kan innehålla XXst 3rok) kan nog vara närmare sanningen. I så fall kanske de visar längsta kötiden som fick lägenhet per annons? Maila dem o fråga, de svarar garanterat.
Grejen är att redan 2015 visade statistiken liknande siffror, det var därför jag ringde deras kundtjänst i början av processen (vi hade då möjlighet att sälja vår lägenhet till ett bra pris, men behövde nånstans att flytta till i närtid). Och deras kundtjänst kunde, trots min "korta" kötid, efter en kort koll på aktuell annons konstatera att "jag tror helt säkert att ni kommer bli erbjudna en lägenhet här". Tyckte det var rätt så stora ord med tanke på att statistiken visade att det skulle krävas rätt mycket mer än 4 år men ja vi fick vårt kontrakt på bred marginal.
Jag tror jag har rett ut vad problemet var. Sydöstra delen av Norra Djurgården räknas som Hjorthagen för bostadsförmedlingen. Det är intressant hur kötiderna exploderat
Kortaste kötid hjorthagen+norra djurgården (storlek) antal objekt (alla storlekar)
2012: < 1 år (2a) 71
2013: < 1 år (3a) 169
2014: < 1 år (3a) 97
2015: < 1 år (3a) 195
2016: 3 år (3a) 222 (mycket få objekt under 6 års kötid)
2017: 5 år (4a) 190
2018: 7 år (4a) 77 (mer på väg ut)
De kommer ut lägenheter som aldrig förr, men sedan 2016 har det blivit mycket svårare att få en lägenhet.
Hyrorna har inte gått ner, om något så har de gått upp på det nya som byggs, så varför stack kötiderna iväg 2016? Det är åtminstone ett år innan bostadspriserna föll. Har folk verkligen sådan känsla, att de kollektiv ett år innan börjar fly till HR?