Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
För de som är resurssvaga finns det oftast social housing eller affordable housing, i exempelvis Storbritannien kan "kommunerna" även till viss del villkora "bygglov", typ, "du får bygga 100 lyxlägenheter, men då måste du bygga 100 billiga bostäder också". Det är oftast helt ok standard, även om det såklart finns exempel där det "fuskats" lite, branden i Grenfell tower(Kensington) handlade väl delvis om att det var brandfarligt fasad och isoleringsmaterial, så det gick snabbt där, det var inte byggfusk då materialet var godkänt vid tillfället men det var ju ett värdelöst materialval.
För pensionärer finns det redan idag bostadstillägg.
Som det är nu kan du få betala mer för att hyra en lägenhet i ett problemområde pga bruksvärdet, på en fungerande marknad så hade efterfrågan styrt hyresnivån.
Sedan skulle man såklart inte kunna ställa om över en natt, man hade kunnat göra som en del fastighetsbolag gör nu med renoveringarna, rulla ut det vid omflyttningar.
Vad är en fungerande marknad? På 80-talet stod hyreslägenheter tomma i Gårdsten, man fick moderna lägenheter till låg hyra (billigt) + presentkort på möbler för (om jag minns rätt) 10 000kr om man skrev på för minst ett år.
Så fungerade marknaden då!
Hur skulle marknaden fungera idag? Ganska enkelt svar på det: Folk är desperata och är beredda att betala "vad som helst" för en bostad i gbg.
Är det en fungerande marknad i dina ögon?
Något OT men skulle själv aldrig flytta till en no-go-zon eller rekommendera någon att göra det då jag vet vad som kan hända angående allt skit man kan bli ofrivilligt indragen där. Hellre då flytta utomlands.
BTW, det finns ett tak på hur mycket bostadsbidrag/tillägg man får som förtidspensionär, ska ringa en sådan snubbe nu under dagen och fråga.
Lite ot men låter kanske som en kommunist men det är jag ej, snarare realist, bor själv i en efter hårt arbete mer eller mindre skuldfri egen kåk med friköpt tomt 25 minuters bilkörning (i laglig fart utan köer) från gbg centralstation. Önskar fler svenskar skulle kunna fått leva så.