2018-11-01, 15:36
Medlem
Halte Haralds avatar
Någon som kan dementera att Martin Sonneby deltagit i jakt med Hedin? Hörde av en kollega att han tidigare pratat om detta i AMK morgon.
Citera
2018-11-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Jag har svårt att tro att någon jägare som illegalt skjuter en varg skulle filma det och spara filmen?
I så fall är det ju nån svagbegåvad vilket det inte verkar vara i det här gänget.
Lapparna i Norrbotten som stod åtalade för tjuvjakt på rovdjur, blev inte dömda trots att de poserade med döda björnar på bilder tagna under klart icke-jakttid. Man undrar om det är rättsystemet eller tjuvjägarna som är lågbegåvade en sådan gång.
Citera
2018-11-01, 16:16
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

[...]
antar att denna 50 åring skulle vara CF och att han förvarat carbofuran gömt någonstans, är det förbjudet att inneha ?
[...]

Citat:
Bans
Carbofuran is banned in Canada and the European Union.[7]

7. UNEP/FAO/RC/CRC/11/6 section 2.2.3 of the European Union notification

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbofuran
Citera
2018-11-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Kanske på samma sätt som PG Gyllenhammar inte har ett skit att göra med om några rånarblattar använt en Volvo vid rånet?
Vilket rån?
Citera
2018-11-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Citat:
Bans
Carbofuran is banned in Canada and the European Union.[7]

7. UNEP/FAO/RC/CRC/11/6 section 2.2.3 of the European Union notification

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbofuran

Jösses .. håret i nacken reser sig.

Mao har de inte bara använt ett gift mot viltet, valet föll på ett helt förbjudet och extremt gift. Illavarslande för de åtalade givet att det går att leda i bevis att just detta gift använts. Förmodligen går det inom en viss tidsperiod efter användning att finna spår av giftet i både vävnad och miljö.

Man får förmoda att prover tagits.

Börjar mer och mer luta mot att Grimsö har varit delaktiga i att nysta upp härvan. Kommer att följa detta med intresse.
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-01 kl. 16:50. Anledning: Don't fuck with scientists
Citera
2018-11-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Nej skäligen misstänkt vilket är den lägsta graden. Sitt inte och ljug!
”Bland dem industrimannen och miljardären Karl Hedin från Smedjebacken - häktad på sannolika skäl misstänkt för grovt jaktbrott”

Idiot.
Citera
2018-11-01, 16:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är en missuppfattning att benen övergår direkt till aska. På krematorier finns det en kvarn bestående av stålkulor som krossar benen. En magnet lyfter och släpper stålkulorna upp och ned tills benen är malda, sedan sopas resterna ned i urnan.
Däremot skrapas aska regelbundet bort i en ugn. Den eldas dygnet runt och förbänner ansenliga mängder flis.
Citera
2018-11-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Däremot skrapas aska regelbundet bort i en ugn. Den eldas dygnet runt och förbänner ansenliga mängder flis.

Är det så en ved-torkningsugn fungerar? Personligen har jag ingen aning, men såvitt jag förstår är en sådan ugn inte jämförbar med en kremeringsugn som är helt gaseldad (oftast men kan vara elektrisk också) och håller extremt hög temperatur (870 - 980 C) vilket inte passar för torkning av ved.

[edit]: Jimmy Hoffa påstås blivit kremerad i sådan ugn inom någon timma efter Frank Sheeran sköt honom.
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-01 kl. 17:33. Anledning: Obligatorisk Jimmy Hoffa referens är nödvändig så snart kremering kommer på tal.
Citera
2018-11-01, 17:13
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Enligt Leif GW i TV4 häromdagen en sympatisk och kunnig person. Men alla kan gå över
gränsen. Och Leif uttalade sig inte i skuldfrågan.
Äsch, Leif skyddar sin gamle vän. En kille som han beundrar: "Han har skjutit tusen älgar!" sa han. Jätteduktig finansponke den där typen, mästare i att döda oskyldiga varelser.
No mercy för denne gullgosse med pang-pang-gevär. - Skjuta kungsörn - då är man ju fan inte klok.
Citera
2018-11-01, 17:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Är det så en ved-torkningsugn fungerar? Personligen har jag ingen aning, men såvitt jag förstår är en sådan ugn inte jämförbar med en kremeringsugn som är helt gaseldad (oftast men kan vara elektrisk också) och håller extremt hög temperatur (870 - 980 C) vilket inte passar för torkning av ved.

[edit]: Jimmy Hoffa påstås blivit kremerad i sådan ugn inom någon timma efter Frank Sheeran sköt honom.
Temperaturmässigt är den säkert inte lika effektiv, det får någon mer insatt utreda. Däremot så driver ugnen torkar ev fjärrvärme. Så det eldas 24/7 och det är normalt bark/flis man bränner. Det blir rejält med aska som måste skrapas ur med jämna mellanrum. Att benrester mm skulle bli kvar någon längre tid är jag tveksam till.
Citera
2018-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Temperaturmässigt är den säkert inte lika effektiv, det får någon mer insatt utreda. Däremot så driver ugnen torkar ev fjärrvärme. Så det eldas 24/7 och det är normalt bark/flis man bränner. Det blir rejält med aska som måste skrapas ur med jämna mellanrum. Att benrester mm skulle bli kvar någon längre tid är jag tveksam till.

Tack, jag antar att du jobbat med flis eldade ved-torkar. Har du någonsin skrapat ut partiellt obränd ved/flis ur en ved-tork?
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-01 kl. 17:43. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-11-01, 17:47
Medlem
Nails avatar
Citat:
Precis, skit i gängmord, terrorister, stöldligor och våldtäkter, prioritera det viktiga.
Idiot!

Kostar några enstaka skarpa tillslag (mindre än ett per år) mot regelvidrig rovdjursjakt för mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in