2018-10-31, 19:51
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shas

Samtidigt känns det väldigt konstigt att en industriman med alla sina tillgångar i Sverige ska hållas häktad. Vad ska han ta vägen ? Är han ett hot mot någon ?

Vi kan ju utan vidare låta våldtäktsmän, människor som är dömda för misshandel mm gå fria tills lagen vinner kraft... Mycket märkligt
Ja detta är ett skådespel utan dess like!
Att KH förs in med handbojor är ju normalt ett tecken på att personen är farlig för häktespersonalen eller rymningsbenägen.
Att tro att KH skulle börja misshandla häktespersonalen eller fly, är ju så jävla korkat att det inte finns!
Allt handlar om att förnedra en samhällets stöttepelare. Hur många jobb har inte KH skapat och hur många miljarder har av det inte det hamnat i statskassan?
Citera
2018-10-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Är du bara korkad eller hjärntvättad?
Var är det bevisat att han eldat vargar?
Troligtvis är det nån vänsterkompis till dig som tipsat polisen om att det går att elda kadaver i barkpannan till sågverk. Skriker man då dessutom varg!Då händer det grejer...

värmeugn, barkpanna eller whatever det är/heter det skiter jag i, det är uppenbarligen möjligt att "kremera" vargar där och det är ju under utredning också eller hur?

appropå korkad eller hjärntvättat så tycker jag ditt nick och din framfart mot andra på forumet säger en hel del om dig och hur vida du är funtad...

Jag är övertygad om att han är skyldig, det kommer också rätten visa.
Citera
2018-10-31, 20:38
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JippoKungeN
värmeugn, barkpanna eller whatever det är/heter det skiter jag i, det är uppenbarligen möjligt att "kremera" vargar där och det är ju under utredning också eller hur?

appropå korkad eller hjärntvättat så tycker jag ditt nick och din framfart mot andra på forumet säger en hel del om dig och hur vida du är funtad...

Jag är övertygad om att han är skyldig, det kommer också rätten visa.
Ok så om man har tillgång till en barkpanna är man skyldig?
Har man ett nick som du inte gillar är man en idiot som man inte behöver bry sig om?
Hur tänker du?
Hur vet du att han är skyldig? Jag vet det inte! Du måste ju i så fall varit med,
Citera
2018-10-31, 20:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En gissning om hur det gått till:

- Efter tips avlyssnar polisen under något års tid KH + ett antal andra plus att man har viss spaning. Man hittar gillrade lodjursfällor och från avlyssningen tror man sig förstå att vargar har dödats och eldats upp.

- Egentligen har man inte bevis nog för att slå till, men så får man tips om att några av de avlyssnade är ute o kör med släp med något illegalt vilt. När polisen stoppar ekipaget hittar man en död kungsörn.

- Nu blir man tvungen att finka dom i bilen, och då tar man även in de övriga avlyssnade och lägger fram vad man har.

Åklagarens litet nyvakna uttalanden tyder på att han fått sätta sig in i ärendet rätt akut, och då kanske ovanstående händelsekedja är logisk.

Om den stämmer så kan ju Kungsörnen - som väl får betraktas som ett rätt oväntat fynd i detta sammanhang - ha fastnat i en gillrad lodjursfälla.
Citera
2018-10-31, 20:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ja detta är ett skådespel utan dess like!
Att KH förs in med handbojor är ju normalt ett tecken på att personen är farlig för häktespersonalen eller rymningsbenägen.
Att tro att KH skulle börja misshandla häktespersonalen eller fly, är ju så jävla korkat att det inte finns!
Allt handlar om att förnedra en samhällets stöttepelare. Hur många jobb har inte KH skapat och hur många miljarder har av det inte det hamnat i statskassan?

Nu handlar det nog om att förhindra personen att undanröja bevis och kontakta ev personer som kan skvallra
Citera
2018-10-31, 20:54
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu handlar det nog om att förhindra personen att undanröja bevis och kontakta ev personer som kan skvallra
Ja det köper jag!
Men att tro att KH skulle åka fast är ju nåt helt annat!
Citera
2018-10-31, 20:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men varför handfängsel?
Citera
2018-10-31, 20:59
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

- Efter tips avlyssnar polisen under något års tid KH + ett antal andra plus att man har viss spaning. Man hittar gillrade lodjursfällor och från avlyssningen tror man sig förstå att vargar har dödats och eldats upp.

- Egentligen har man inte bevis nog för att slå till, men så får man tips om att några av de avlyssnade är ute o kör med släp med något illegalt vilt. När polisen stoppar ekipaget hittar man en död kungsörn.

- Nu blir man tvungen att finka dom i bilen, och då tar man även in de övriga avlyssnade och lägger fram vad man har.

Åklagarens litet nyvakna uttalanden tyder på att han fått sätta sig in i ärendet rätt akut, och då kanske ovanstående händelsekedja är logisk.

Om den stämmer så kan ju Kungsörnen - som väl får betraktas som ett rätt oväntat fynd i detta sammanhang - ha fastnat i en gillrad lodjursfälla.
En död kungsörn på en släpa är alltså bevisen för grovt jaktbrott på varg och grovt jakthäleri?
Låter som åklagaren har en rejäl uppförsbacke!
Citera
2018-10-31, 21:17
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Kanske en dum fråga men eftersom jag inte jagar så kanske jag kan få förklarat vad det är för skillnad på en rävfälla och en lodjursfälla
Citera
2018-10-31, 21:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
En död kungsörn på en släpa är alltså bevisen för grovt jaktbrott på varg och grovt jakthäleri?
Låter som åklagaren har en rejäl uppförsbacke!
Det var alltså bara en gissning från min sida om hur det kan ha gått till.

Och utöver något dött vilt på flaket har åklagaren en massa avlyssnade samtal och kanske även positionering av biltelefoner. Beslagtagna fällor verkar det ju också finnas.
Citera
2018-10-31, 21:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Kanske en dum fråga men eftersom jag inte jagar så kanske jag kan få förklarat vad det är för skillnad på en rävfälla och en lodjursfälla
Jag jagar inte heller, men om man googlar så verkar lo- och rävfällor kunna se rätt lika ut.
Citera
2018-10-31, 21:49
Medlem
Halvmass avatar
Citat:

.

Din gissning kan mycket väl stämma men jag klurar fortfarande på den hemliga telefonavlyssningen.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/hemliga-tvangsmedel-och-rattssakerhet/

Hemlig teleavlyssning innebär att telemeddelanden till eller från ett visst telefonnummer, en kod eller annan teleadress, avlyssnas eller spelas in i hemlighet. Tvångsmedlet får bara användas om en domstol gett tillstånd till det. Vid tillståndsärenden i domstol ska offentliga ombud delta. För att tillstånd ska kunna ges måste förundersökningen gälla ett brott som har ett minimistraff om fängelse i två år eller vars straffvärde kan antas överstiga två år.

Grovt jaktbrott / jakthäleri har ett minimistraff om 6 månader. Med tanke på de fängelsedomar som vunnit laga kraft för den typen av brott de senast åren så känns telefonavlyssningen väldigt tveksam då straffvärdet knappast kan förväntas överstiga 2 år. Vore intressant om någon juridiskt mer kunnig person här på forumet kunde uttala sig i ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in