2018-10-26, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nej du har inte visat det.

Du skapade två skulder och två fordran utav mitt exempel.

Skriver du av Kalles skuld till banken så skriver du samtidigt av bankens fordran på kalle. Det hela är fordran (0) - skuld (0) = 0

Om Pelles fordran på banken finns kvar så finns även bankens skuld till Pelle kvar. fordran - skuld = 0
Vi tittar på helt olika nivåer.

Du kollar på teknikaliteterna.
Jag tittar på det strukturella.
Eftersom vi diskuterar nationalekonomi och inte balansräkning så är det strukturella med penningmått etc av intresse.

Ponera följande:
Kalle köper bostad av Pelle för 1miljon bankkrediter.
Pelle har redan boende så han behåller miljonen på sitt konto.

Kalles skuld skrivs av.

Har Pelle kvar sin miljon eller skrivs den också av?

Citat:
Bankens kris uppstår när de tvingas att skriva av lån och ta förlusten. Pelle blir ju inte så glad när han upptäcker att banken gått i KK och Pelles fordran är borta eftersom de behövde skriva av Kalles lån. Det skulle jag kalla en kris.
Ja det blir fet kris eftersom Kalles skuld till banken skrivs av så innebär det inte att Pelles fordran på banken skrivs av.

Vilket ju hela diskussionen handlar om.

I detta krisläge så får banken stödlån från Lender of last resort aka Riksbanken så banken inte går i KK. Detta för den "finansiella stabiliteten" (läs: fri marknad råder inte för den sektor som skriker högst om den fria marknaden)

Alltså ett pyramidspel som kräver mer och mer lån för att inte kollapsa.
Så fungerar kreditekonomin.
Så bostadsmarknaden som är del av kreditekonomin blir också ett pyramidspel där priserna generellt sett alltid kommer gå upp.

Alternativet blir härdsmälta och samhällskollaps, vilket oundvikligen kommer.
Men det skiter man ju i. Man säger som Keynes "i det långa loppet är vi alla döda". Vilken jävla psykopat.
2018-10-26, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Kassaflöde i all ära. Men det här kommer ju även påverka resultatet eftersom de inte ens kommer ha några projekt igång de kan vinstavräkna i bokföringen. Så det finns ju ingen anledning överhuvudtaget för några finansiärer att gå in och täcka upp detta negativa kassaflöde. Det har det funnits tidigare - Det är så pyramidspel fungerar.
Nä precis, om något visar väl min slappa kassaflödesanalys att OP kommer vara i behov av att öka sina likvida medel ganska så snart. Dvs ta upp nya lån, hur nu det ska gå till.
2018-10-26, 20:55
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Precis.

Gissa nu vad som händer inom något år eller 2

Jag vill påstå att de förmodligen har ännu sämre resultat under Q3 än vad de redovisade då det finns skäl att skriva ner projekten med tanke på den oerhört dåliga försäljningen. Nu äger de själva lägenheterna, gett både avgiftsrabatt och 10 % på försäljningspriset. Snart börjar de gå ner på marginalerna och då ska de absolut befara en förlust i redovisningen.
2018-10-26, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det verkar fungera likadant nu som då, förutom att kötiderna verkar ha växt avsevärt. De verkar även annonser ut i mindre block. T.ex. skulle de annonsera ut 12 st 3or två gånger istället 24 på en gång.

Dock är det något konstigt med statistiken om du fick lägenhet med bara 4 års kötid (med marginal dessutom).
Gå in på https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/ och välja 'Stockholm - Norra Djurgården' och 2015. Kortaste kötiden enligt den sidan är över 8 år, de listar även bara 10st 3or?
Ja nä det var markant fler än 10st 3rok som hyrdes ut under 2015, det kan jag lova dig. Tror deras statistik är kass, 10 st OBJEKT (där varje objekt kan innehålla XXst 3rok) kan nog vara närmare sanningen. I så fall kanske de visar längsta kötiden som fick lägenhet per annons? Maila dem o fråga, de svarar garanterat.

Grejen är att redan 2015 visade statistiken liknande siffror, det var därför jag ringde deras kundtjänst i början av processen (vi hade då möjlighet att sälja vår lägenhet till ett bra pris, men behövde nånstans att flytta till i närtid). Och deras kundtjänst kunde, trots min "korta" kötid, efter en kort koll på aktuell annons konstatera att "jag tror helt säkert att ni kommer bli erbjudna en lägenhet här". Tyckte det var rätt så stora ord med tanke på att statistiken visade att det skulle krävas rätt mycket mer än 4 år men ja vi fick vårt kontrakt på bred marginal.
Senast redigerad av Bruggen 2018-10-26 kl. 21:06.
2018-10-26, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Men penningmåtten är bara något som helt ofullständigt beskriver ekonomin. Människors konsumtionsmönster styrs inte enbart hur mycket M1 de har. Det är en helt flytande övergång från kronan som man håller i handen, till demand deposits (som ofta inte är sådana egentligen*), till kortsiktiga räntepapper till 30-åriga obligationer. Allt betraktar vi som "pengar" i någon form eftersom man kan sälja dem, betala med dem eller vad som helst.

I just exemplet så kan aktieägarna inte spendera det de har på avistakontot idag lika bekymmerslöst om förväntat utdelning nu torkar inne.
På vilket sätt är penningmåttet ofullständigt för det vi diskuterar?

Citat:
När Kalle nu inte levererade men Pelle ändå har rätt till leverans får aktieägarna leverera istället.

En artikel om det hela: https://seekingalpha.com/article/115457-clearing-up-confusion-on-loan-defaults-deflation-and-bonds
Och aktieägarna kommer gå till Lender of last resort som gladeligen langar fram lovor eftersom hela den finansiella stabiliteten och tillväxten riskerar krascha till följd av skuldavskrivningar.

Från din egna länk:
Citat:
On the other hand, the government and the central bank will have a lot to say about whether or not the rate of money-supply growth actually ends up being slowed by the commercial banks' capital losses. This is because there is no limit to the amount of new money that the government, with the aid of the central bank, can borrow into existence.

...

Moreover, wrong-headed Keynesian thinking dominates the world of economic policy-making, so schemes to 'reflate' the economy by rapidly increasing the government's indebtedness are likely to remain the order of the day.
2018-10-26, 21:09
Medlem
sebno1s avatar
BOMARKNAD - FÄRRE SÅLDA BOSTÄDER ÄN 3 KV 2017, MEN UPP FRÅN 2 KV
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/10/26/bomarknad-farre-salda-bostader-an-3-kv-2017-men-upp-fran-2-kv.html
Citat:
De bostadsutvecklare som hittills släppt sina rapporter för det tredje kvartalet redovisar en nedgång i antalet sålda bostäder från motsvarande kvartal i fjol, om än mindre än tidigare under året, och en uppgång från det andra kvartalet.

Det visar en sammanställning som Nyhetsbyrån Direkt har gjort.
För de noterade byggbolag som hittills redovisat har försäljningen i Sverige sjunkit 28 procent från det tredje kvartalet 2017, men från det andra kvartalet i år syns en ökning med 9 procent.
Vad gäller antalet byggstartade bostäder har de fallit med 45 procent från det tredje kvartalet i fjol och stigit med 1 procent från det andra kvartalet.
Tabeller över försäljning och byggstarter för byggbolag som särredovisar Sverige och som inriktar sig på bostadsrätter.

Sedan finns det en bra tabell från alla bostadsutvecklare. Intressant att JM sålt mer kvartal 2 i år än förra året ändå. Hur mycket har man kunnat få ner priserna utöver listpris hos dom?
2018-10-26, 21:11
Medlem
Det blir bara ett OP torn?

Eller säljer man ut byggrätten till högst bjudande och konkar OP?
2018-10-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
haha hundarna kommer inte bo dåligt i 79&Park!

https://changdobels.se/hunddagis/gardet-hunddagis/

Jyckarna bryr sig om fällen de ligger på kostar 100kr eller 10 000kr, det är viktigt(husse och matte måste kunna twittra om sin självgodhet)

"Lyxigt hunddagis"...håll min hund vid liv under dagen och ha inte mögliga lokaler. Enbart innerstadsbor med huvudet i luften som går på det?
2018-10-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
BOMARKNAD - FÄRRE SÅLDA BOSTÄDER ÄN 3 KV 2017, MEN UPP FRÅN 2 KV
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/10/26/bomarknad-farre-salda-bostader-an-3-kv-2017-men-upp-fran-2-kv.html

Sedan finns det en bra tabell från alla bostadsutvecklare. Intressant att JM sålt mer kvartal 2 i år än förra året ändå. Hur mycket har man kunnat få ner priserna utöver listpris hos dom?

Sett till byggstarter verkar OP och Tobin kastat in handduken. Kommer de försöka lägga ner bolagen på ett ordnat sätt kanske? Tänker mig att bostadsutvecklare utan löpande försäljningar från byggstarter inte är värda något. Måste ju vara bättre att plundra företaget på något sätt kvar blir ju bara framtida garantiärenden för bostadsrättsföreningar utan någon egen säljverksamhet.

OPs kvartalsrapport:
https://oscarproperties.com/for-investerare/finansiell-rapport/oscar-properties-delarsrapport-januari-september-2018/

Back 200 miljoner hittills i år varav drygt hälften räntekostnader. Mest oroande projekt för OPs del i närtid borde vara:
HG7 Etapp 3 Båtturen, med inflytt 19q1 där 22% av lägenheterna är osålda.

Sedan har vi såklart det andra tornet.
Senast redigerad av fittfittan 2018-10-26 kl. 21:50.
2018-10-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja nä det var markant fler än 10st 3rok som hyrdes ut under 2015, det kan jag lova dig. Tror deras statistik är kass, 10 st OBJEKT (där varje objekt kan innehålla XXst 3rok) kan nog vara närmare sanningen. I så fall kanske de visar längsta kötiden som fick lägenhet per annons? Maila dem o fråga, de svarar garanterat.

Grejen är att redan 2015 visade statistiken liknande siffror, det var därför jag ringde deras kundtjänst i början av processen (vi hade då möjlighet att sälja vår lägenhet till ett bra pris, men behövde nånstans att flytta till i närtid). Och deras kundtjänst kunde, trots min "korta" kötid, efter en kort koll på aktuell annons konstatera att "jag tror helt säkert att ni kommer bli erbjudna en lägenhet här". Tyckte det var rätt så stora ord med tanke på att statistiken visade att det skulle krävas rätt mycket mer än 4 år men ja vi fick vårt kontrakt på bred marginal.

Bostadskön och statistiken är ett skämt. Sedan Norra Djurgården började byggas har folk med knappt någon kötid alls fått hyra där. De som inte kommer dit är sådana med dåliga inkomster. Det är billiga lägenheter som folk får köa i decennier. Norra Djurgården blir en stadsdel för folk med ordentliga inkomster. Resten får flytta till Barkarby. Ännu mer segregation. Kan inte komma ihåg att det har varit någon skjutning i Norra Djurgården. Men i Barkarby har de fått lyssna på automateld.
2018-10-26, 21:39
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Jag vill påstå att de förmodligen har ännu sämre resultat under Q3 än vad de redovisade då det finns skäl att skriva ner projekten med tanke på den oerhört dåliga försäljningen. Nu äger de själva lägenheterna, gett både avgiftsrabatt och 10 % på försäljningspriset. Snart börjar de gå ner på marginalerna och då ska de absolut befara en förlust i redovisningen.

Har försökt att tränga igenom siffrorna i kvartalsrapporten. Några tankar:
1) De har tagit 10 % nedskrivning på de lägenheter de rear ut. Hittills har 10 % rabatt lett till att de sålt ca 1 av 6 i Bageriet, 2 av 12 i 79&Park, 0 av 2 i NG19 och 5 av 24 i No.4. De kommer troligen behöva sänka priserna ytterligare och även rabattera Norra tornet 2. Känns som ett potentiellt finansiellt slukhål.
2) De har värderat IPRerna för sitt affärssystem till kring 27 MSEK. Är det appen man kan köpa en OP lägenhet genom och boka städning som pokerfejs Grandinson talade om i podden? Den där gången då hon tänkte högt och tyckte man kanske borde skippa tvättpelare och ha tvättjänst istället. 27 MSEK! Hahahahaha. Satte en klunk vin i vrångstrupen.
2) De har inte skrivit ner projektfastigheterna. Rimligtvis borde de ha fallit i värde de med. Deras planerade nyproduktion: Cykelfabriken, Uppsala;Gasklockan, N:a Djurgårdsstaden; Cubrick, Sundbyberg; Primus, Lilla Essingen. Delägt; Kraus, Solna; Bakaxeln, Nacka; Plania, Nacka; Södra Veddesta, Veddesta; Nackahusen, Nacka; Skurusundet, Nacka; Karl Staaff, Östermalm. Delägt; Umbra, Gustavsberg. Undrar hur projektkalkylerna ser ut?

Edit: Det är nog bara 27 MSEK som hör till appen, inte 66 MSEK. Pust!
Senast redigerad av Tullius 2018-10-26 kl. 21:51.
2018-10-26, 21:47
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Har försökt att tränga igenom siffrorna i kvartalsrapporten. Några tankar:
1) De har tagit 10 % nedskrivning på de lägenheter de rear ut. Hittills har 10 % rabatt lett till att de sålt ca 1 av 6 i Bageriet, 2 av 12 i 79&Park, 0 av 2 i NG19 och 5 av 24 i No.4. De kommer troligen behöva sänka priserna ytterligare och även rabattera Norra tornet 2. Känns som ett potentiellt finansiellt slukhål.
2) De har värderat IPRerna för sitt affärssystem till 66 MSEK. Är det appen man kan köpa en OP lägenhet genom och boka städning som pokerfejs Grandinson talade om i podden? Den där gången då hon tänkte högt och tyckte man kanske borde skippa tvättpelare och ha tvättjänst istället. 66 MSEK! Hahahahaha. Satte en klunk vin i vrångstrupen.
2) De har inte skrivit ner projektfastigheterna. Rimligtvis borde de ha fallit i värde de med. Deras planerade nyproduktion: Cykelfabriken, Uppsala;Gasklockan, N:a Djurgårdsstaden; Cubrick, Sundbyberg; Primus, Lilla Essingen. Delägt; Kraus, Solna; Bakaxeln, Nacka; Plania, Nacka; Södra Veddesta, Veddesta; Nackahusen, Nacka; Skurusundet, Nacka; Karl Staaff, Östermalm. Delägt; Umbra, Gustavsberg. Undrar hur projektkalkylerna ser ut?

1. Jag vill påstå att det vore motiverat att projicera detta över hela deras bestånd. Det som händer har ju ingenting med konjunkturen att göra. Det är rent och skärt felkalkylerat i förhållande till den marknadspotential som finns (inkomster, låneregler, amorteringsregler och räntor).

2. Jag hoppas absolut inte de bränt 66 miljoner på att utveckla den här digitala skiten. För det är verkligen skit. Det är helt korrekt att de ska ta upp till vad de betalat, men vid ett bokslut måste de ju förfasen inse att de har bränt pengarna på skit och därför skriva av det. Min bedömning efter några glas vin är att en sån app är värd ungefär 10 000 kr p.ga. nostalgi. Tänk en "Nyckeln" eller "Fermenta" app. Indier och Ukrainare är extremt billiga att köpa in via nätet vad gäller utveckling av sådan basal funktionalitet. 66 miljoner hade byggt nåt motsvarande Facebook med korrekt upphandling och kunskap.

3. Projektportföljer ska värderas om vid bokslut. Nu har de inte gjort det, men jag är inte förvånad. De och självaste revisorn är under utredning för felaktig och möjligen brottslig redovisning av försäljningen av projekt till Axxonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in