Citat:
Vi tittar på helt olika nivåer. Nej du har inte visat det.
Du skapade två skulder och två fordran utav mitt exempel.
Skriver du av Kalles skuld till banken så skriver du samtidigt av bankens fordran på kalle. Det hela är fordran (0) - skuld (0) = 0
Om Pelles fordran på banken finns kvar så finns även bankens skuld till Pelle kvar. fordran - skuld = 0
Du skapade två skulder och två fordran utav mitt exempel.
Skriver du av Kalles skuld till banken så skriver du samtidigt av bankens fordran på kalle. Det hela är fordran (0) - skuld (0) = 0
Om Pelles fordran på banken finns kvar så finns även bankens skuld till Pelle kvar. fordran - skuld = 0
Du kollar på teknikaliteterna.
Jag tittar på det strukturella.
Eftersom vi diskuterar nationalekonomi och inte balansräkning så är det strukturella med penningmått etc av intresse.
Ponera följande:
Kalle köper bostad av Pelle för 1miljon bankkrediter.
Pelle har redan boende så han behåller miljonen på sitt konto.
Kalles skuld skrivs av.
Har Pelle kvar sin miljon eller skrivs den också av?
Citat:
Ja det blir fet kris eftersom Kalles skuld till banken skrivs av så innebär det inte att Pelles fordran på banken skrivs av.
Bankens kris uppstår när de tvingas att skriva av lån och ta förlusten. Pelle blir ju inte så glad när han upptäcker att banken gått i KK och Pelles fordran är borta eftersom de behövde skriva av Kalles lån. Det skulle jag kalla en kris.
Vilket ju hela diskussionen handlar om.
I detta krisläge så får banken stödlån från Lender of last resort aka Riksbanken så banken inte går i KK. Detta för den "finansiella stabiliteten" (läs: fri marknad råder inte för den sektor som skriker högst om den fria marknaden)
Alltså ett pyramidspel som kräver mer och mer lån för att inte kollapsa.
Så fungerar kreditekonomin.
Så bostadsmarknaden som är del av kreditekonomin blir också ett pyramidspel där priserna generellt sett alltid kommer gå upp.
Alternativet blir härdsmälta och samhällskollaps, vilket oundvikligen kommer.
Men det skiter man ju i. Man säger som Keynes "i det långa loppet är vi alla döda". Vilken jävla psykopat.