2018-10-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nja, alltså en krasch tar ju minst fem år att nå botten, och det ska mycket till för att det ska återhämta sig lika snabbt. Det kan man inte utgå ifrån. Vi kan lika gärna se 15 år av nedgångar innan det vänder.

Visst går den större lägenheten också ner i pris. Om priserna faller är ju det kostnadsoptimala att köpa en lägenhet på noll kvadratmeter. Men du måste ju bo någonstans också.

Samtidigt måste du tänka såhär: Om du behöver sälja och flytta till större om 5 år, och ponera att priserna överlag har gått ner 30%, hur ser din lånekalkyl ut då? Har du någon kontantinsats kvar?

Exempel: Om du köper den där lägenheten idag för 2.6mkr med 85% belåning, och priserna går ner 30%, så ligger du under isen med nästan 400kkr.

I det läget måste du spara ihop i runda slängar en miljon för att få ta ett lån för en större lägenhet (kontantinsats). Till och med om du vill byta till hyresrätt så måste du spara ihop 400kkr för att ta dig ur lånet. Plus mäklarkostnader. Deep shit med andra ord.

Men strunta i det. Helt ärligt, är du inte i akut behov av att flytta, och du sitter på kontanter, så tycker jag att du alldeles självklart ska avvakta med att köpa. Vi ska få den första räntehöjningen på tre tusen år i december, regeringens existens är i limbo, bopriserna har fallit nästan 10% på ett år, boutvecklarna står inför ruinens brant, osåld nyproduktion hopar sig på hög, börsen störtdyker och ekonomer från hela världen talar om Stockholm som nästa stad på tur att krascha. WTF. Om gud fader själv kom ner och varnade för kraschen så skulle det inte förtydliga läget.

Hade en diskussion med en kollega gällande detta scenario på lunchen. Han sitter i en sits där han sålt och påstår sig sitta på ca 3 miljoner i likvida medel. Han kollar villa i Norrort(Vallentuna och Täby). Ett objekt han är intresserad av ligger idag på 7 995 000 i utgångspris men inte fått ett bud på 1 år. Min kollegas plan är att vänta minst 1 år och fynda detta eller liknande objekt till max 6 miljoner.

Frågan är ju,om nedgång håller i sig hur benägna bankerna är med att tillhandahålla krediter? Vad är det som säger att hans hushåll trots hyfsade inkomster får låna 3 miljoner av banken vid en krash på bostadsmarknaden och/eller allmän lågkonja?

Känns som att kreditörerna lätt kan drabbas av panik och strypa kranen helt. Det var väl lite sånna tendenser redan i samband med Lehmann 2008

Eller vad tror du?
2018-10-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
[/b]

Hade en diskussion med en kollega gällande detta scenario på lunchen. Han sitter i en sits där han sålt och påstår sig sitta på ca 3 miljoner i likvida medel. Han kollar villa i Norrort(Vallentuna och Täby). Ett objekt han är intresserad av ligger idag på 7 995 000 i utgångspris men inte fått ett bud på 1 år. Min kollegas plan är att vänta minst 1 år och fynda detta eller liknande objekt till max 6 miljoner.

Frågan är ju,om nedgång håller i sig hur benägna bankerna är med att tillhandahålla krediter? Vad är det som säger att hans hushåll trots hyfsade inkomster får låna 3 miljoner av banken vid en krash på bostadsmarknaden och/eller allmän lågkonja?

Känns som att kreditörerna lätt kan drabbas av panik och strypa kranen helt. Det var väl lite sånna tendenser redan i samband med Lehmann 2008

Eller vad tror du?
Han lär ju ha mycket bättre chanser att få ett lån med 50% belåningsgrad än 85% belåningsgrad. Man seglar ju under amorteringskraven då, och får en helt annan boendekalkyl.

Därutöver har ju bankerna egna tak de sätter upp, t.ex. 4.5 ggr årsinkomst. Han kan ju ansöka om lånelöfte nu, så får han nog i alla fall ett hum om vad han kan låna sen.

I övrigt låter det som en helt korrekt strategi. Förutsatt att hushållet har en inkomst på minst 700kkr/år så att de är goda för lånet på 3m. Dock tror jag att 1 år är för lite att vänta för en 25% nedgång. Det är ju bara en gissning från min sida, men man ser ytterst sällan så tvära kast på bostadsmarknader ens när de faktiskt kraschar. I Stockholm går priserna nu i sidled, även om det är dålig stämning bland säljarna.
2018-10-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Uppväxten har definitivt betydelse. Man vill ge sina barn det som man själv tyckte var bra i ens barndom och ungdom. Som frihet att springa och cykla runt, möjlighet att spela musik högt, spel och aktiviteter, plats för husdjur.

Mycket kan arrangeras kollektivt. Som att ungarna kan hyra ett rivningskåk där de kan härja, bra kommunala idrottsanläggningar i närheten och liknande. Men jag måste säga att jag tyckte synd om några av mina vänners barn som växte upp i stenstan. De kunde inte komma hem och spela musik på högsta volym eller klinka på pianot efter skolan. Deras fritid var schemalagd så de kunde ägna sig åt musik. Och att ha husdjur kunde de glömma.

Tycker väl inget av det egentligen är uteslutet i stenstadsområden. Det fullständigt kryllar av barn och ungdomar i vårat bostadsområde, och jag känner väl inte direkt igen det heller från min egen uppväxt, har många vänner som växt upp i lägenhet, jag gick i grundskola där majoriteten bodde i lägenhet, då det bara finns ca 400 "småhus" där mina föräldrar bor, det är som sagt stadsnära, majoriteten av lägenhetsbeståndet var dessutom även(och är fortfarande) hyresrätt, så socioekonomiskt skulle jag nog säga att elevkåren var ett ganska så representativt tvärsnitt av den svenska befolkningen, barn till höginkomsttagare/företagare, akademisk medelklass, "arbetarbarn", och även några barn till t ex missbrukare. Sedan såklart också en del med utländsk bakgrund, varav i princip alla är väletablerade samhällsmedborgare idag, dvs utbildat sig och är etablerade på arbetsmarknaden, det var familjer som ville bli och blev en del av det svenska samhället, och då menar jag inte nordeuropéer.

Musik och även husdjur var ju högst normalt, hundar, katter osv, aktiviteter som skateboard, inlines, cykla osv var också vanligt och normalt, den största skillnaden var väl kanske att transportmedel som moped var förhållandevis ovanligt om jag jämför med bostadsområden ute i periferin, vilket antagligen delvis påverkas av behovet, korta fysiska avstånd, nära till vänner, skola med mera.

Var ett tag sedan jag kollade områdesstatistiken noggrant i min kommun(publiceras varje år), det finns väldigt mycket data nedbrutet i 10 stadsdelsnämndsområden(SDN), 30 mellanområden(MO) och 96 primärområden(PRI), även 900 stycken så kallade basområden, inga gränser korsar varandra och samtliga områden kan därmed aggregeras, men då var det föga förvånande flest barn i absoluta tal ute i periferin, medans det var högst barn och ungdomstäthet i de centrala delarna av kommunen, allra högst täthet i det område jag bor nu(Stenstadskvarter), dvs man ser dom överallt, det bor många barn i vår förening, men så är också en stor majoritet av lägenheterna stora(5 RoK) familjelägenheter. Mest aktiv barnverkstad(flest födda barn, i absoluta tal) är också i de centrala primärområdena, sedan flyttar ca 40% av dessa ut i periferin(Småhus). En del tror jag flyttar pga bristen på bostäder som passar barnfamiljer, medans andra vill ha en gräsmatta att klippa.

Flest barn i absoluta tal(2015), Östra Bergsjön var undantaget i topp 5, där är andelen småhus av bostadsbeståndet lågt.

Billdal
Kärra
Nolered
Björlanda
Östra Bergsjön
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-10-30 kl. 16:05.
2018-10-30, 20:21
Medlem
sebno1s avatar
”Stockholmshyra hotar hyresrätten”
https://www.svd.se/stockholmshyra-hotar-hyresratten
Citat:
I Stockholms stad förhandlar allmännyttan och Hyresgästföreningen om en ny hyressättningsmodell – Stockholmshyra. Om Hyresgästföreningen får som den vill kan arbetet leda till lägre hyror i ytterstaden. Konsekvenserna för det privatägda hyresbeståndet skulle vara förödande. Den ombildningsvåg av privata hyresrätter som sköljt genom innerstaden kan då sprida sig snabbt till ytterstaden.
Citat:
Lägesfaktorn (lägenhetens geografiska läge) är den mest omdiskuterade. I Stockholm har denna viktiga faktor inte fått tillräckligt genomslag i hyressättningen, där mer tyngd har lagts på sådant som byggår och standard. Det har lett till den märkliga situationen att äldre lägenheter i stadens centrala delar har relativt låg hyra jämfört med nya lägenheter i ytterstaden. Att detta inte speglar människors värderingar antyds av prissättningen på bostadsrättsmarknaden.
Citat:
Ett stort bolag som har fastigheter i flera delar av staden kan nog hantera en sådan hyresförändring ekonomiskt så länge det totala hyresuttaget inte påverkas negativt. Problemet är att det strider mot principen att likvärdiga lägenheter ska ha likvärdiga hyror. För bolag med bestånd som är mer koncentrerade till specifika delar av staden kan de ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora.

Ja hur kommer detta att sluta?
http://dittlivsboende.se/wp-content/uploads/2016/11/171002_Stockholmshyra-originalinfo.pdf
Senast redigerad av sebno1 2018-10-30 kl. 20:23.
2018-10-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
"I sista hand anser man att Oscar Properties bostadsrättsföreningen har brutit mot bostadsrättslagen genom att vara försumliga i sin genom att inte genomföra planering och projektet så att allt blivit klart i tid.

Köparna av lägenheten vill ha hävt avtalet och få tillbaka sina 150 000 kronor plus ränta. Upplåtelseavgiften på 10% verkar inte ha betalts av köparna och även själva upplåtelsen verkar vara ett helt år försenad (Q3 2018 istället för Q3 2017)."

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/oscar-properties-projekt-stamda-for.html?m=1

Sånt här verkar bli vanligt. Antar att det hämmar för bostadsutvecklarna då dom är piskade att bli klara i tid? Och brf:en?

Allting var ju annorlunda när det inte var överskott på bostäder och folk gick med på att vänta i evigheter.

Det är garanterat någon som endast köpt i syfte att spekulera och nu fått kalla fötter när de riskerar att förlora pengar.

Det fanns nog en ”större” acceptans för förseningar när kunde räkna hem en vinst på 100”-1000”+, men nu när alla spekulanter ser att de riskerar att torska pengar vill de nog med alla medel komma ur kontraktet asap.

Skulle tippa att andelen spekulationsköpare i nyproduktion Stocholm legat på minst 20% senaste 1-2 åren och nu blir det trångt när alla ska försöka komma ut samtidigt som OP svämmar över marknaden med överprisade objekt.

Hur stor är den riktiga efterfrågan av lägenheter i Torsplan (norra tornen) för typ 110-140” kvm? Den stora gruppen i den prisklassen vill bo på Östermalm och inte i en trafikerad korsning i utkanten av stan. Tror första tornet uttömt den marknad som fanns där i den prisklassen. Ska bli intressant att se hur det blir med torn 2 - får de köpa till kraftig rabatt mot grannarna för att det överhuvudtaget ska bli ngt? OP har väl en marginal kring 15-20% så mycket större sänkning än så klarar de nog inte.
2018-10-30, 21:26
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Hur stor är den riktiga efterfrågan av lägenheter i Torsplan (norra tornen) för typ 110-140” kvm? Den stora gruppen i den prisklassen vill bo på Östermalm och inte i en trafikerad korsning i utkanten av stan. Tror första tornet uttömt den marknad som fanns där i den prisklassen. Ska bli intressant att se hur det blir med torn 2 - får de köpa till kraftig rabatt mot grannarna för att det överhuvudtaget ska bli ngt? OP har väl en marginal kring 15-20% så mycket större sänkning än så klarar de nog inte.

Majoriteten av den rika överklassen i Stockholm vill som du skriver bo i pampiga våningar från sent 1800-tal på Östermalm eller i Vasastan. Det som efterfrågas är inte panoramafönster, nya parkettgolv, modernistisk arkitektur, utsikt etc, det som efterfrågas är pampiga fasader, klassiska trapphus i marmor, lägenheter med kakelugnar, plankgolv, stuckaturer etc.

När ska svenska bostadsutvecklare inse detta?
Senast redigerad av johannespaulus 2018-10-30 kl. 21:28.
2018-10-30, 22:00
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
"I sista hand anser man att Oscar Properties bostadsrättsföreningen har brutit mot bostadsrättslagen genom att vara försumliga i sin genom att inte genomföra planering och projektet så att allt blivit klart i tid.

Köparna av lägenheten vill ha hävt avtalet och få tillbaka sina 150 000 kronor plus ränta. Upplåtelseavgiften på 10% verkar inte ha betalts av köparna och även själva upplåtelsen verkar vara ett helt år försenad (Q3 2018 istället för Q3 2017)."

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/oscar-properties-projekt-stamda-for.html?m=1

Sånt här verkar bli vanligt. Antar att det hämmar för bostadsutvecklarna då dom är piskade att bli klara i tid? Och brf:en?

Allting var ju annorlunda när det inte var överskott på bostäder och folk gick med på att vänta i evigheter.
Lägenhet 01.1901 verkar stämma på beskrivningen på Cornus blogg.
2018-10-30, 23:37
Medlem
Man förstår ju varför Oscar Properties drar skorna efter sig gällande detta projekt:

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/oscar-properties-lovar-att-cubrick-byggs/

Ensamrätten till marken enligt markanvisningsavtalet löper ut 2 år efter att kommunfullmäktige antar avtalet, https://www.sundbyberg.se/register/filedownload?documentId=587900&versionId=786022

Kommunfullmäktige antog avtalet den 27 mars 2017 och avtalet löper således ut den 27 mars 2019. https://www.sundbyberg.se/register/filedownload?documentId=557777

Enligt avtalet ska Oscar Properties erlägga köpeskillingen första vardagen två veckor efter att detaljplanen vunnit laga kraft. Den preliminära köpeskillingen uppgår till 170 miljoner kronor. För att en detaljplan ska antas måste Oscar Properties bl.a. ingå bindande köpeavtal.

I dagens marknad tror jag inte OP vill lögga upp 170 miljoner så det är nog stor risk/chans (beroende på hur man ser det) att de tappar denna mark.
2018-10-30, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Sen när köper asylinvandrare bostadsrätter i 79&Park?
Skrev jag asylinvandring eller skrev jag invandring?
2018-10-31, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu kommer varningar att nedstängningen av kärnkraften kommer leda till elunderskott, problem med att hålla industrin med säkra elleveranser. Gissa vad det kommer att göra för elpriset, arbetsmarknaden, exporten, investeringarna och kostnaderna för att bo.Samtidigt har vi ett skuldberg som håller på att kalva, en invandringspolitik som knäcker välfärden och ett gäng politiker som toklurat medelklassen.

Ska vi gissa att OP’s kommande krasch är startsignalen för raset?

Det här skitlandet börjar påminna om Kurdistan. Där vittnar arbetskamrater till mig om elavbrott lite då och då. När jag hört det har jag tänkt tanken "efterblivna skitländer".

Bra att det går åt helvete även i Sverige. Jag myser. Någon regering finns inte heller. Som i Somalia 1991 på ett ungefär
2018-10-31, 07:59
Medlem
Kan detta verkligen stämma? 500kr mer i månaden, skulle göra det svårt för 15% av de ensamstående bolånetagarna.

https://www.svd.se/de-drabbas-hardast-av-hogre-borantor
2018-10-31, 08:32
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Kan detta verkligen stämma? 500kr mer i månaden, skulle göra det svårt för 15% av de ensamstående bolånetagarna.

https://www.svd.se/de-drabbas-hardast-av-hogre-borantor

Kan tänka mig att många föräldralediga långinkomsttagare ingår i dessa siffror, de får ut runt 12.000kr och det blir nog tight ekonomiskt oavsett boendeform.

Det blir lite knepigt när de skriver 15% av de ensamstående bolånetagarna. Låt säga att hälften av svenskarna är bolånetagare, 50% av dessa kanske är ensamstående, sen 15% av dessa, det utgör ungefär 2% av befolkningen, sen om tar hänsyn till föräldraledighet så är det en begränsad period när dessa är känslig för räntehöjningen. Så egentligen är det extremt få som på riktigt är hotade av dessa 500kr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in