2018-10-30, 08:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är en fråga om livserfarenhet och människokännedom. Man lär sig med åren att känna igen mönster. På samma sätt aktar jag mig för män som har tatueringar på händerna, i ansiktet och på halsen (och även på andra ställen beroende på tatueringens motiv och grad av skicklighet i utförandet). Men sitter man väl i fängelse, som Madsen, så är det inte mycket man kan göra oavsett vad erfarenheten säger - man är tvungen att umgås med de som finns där, och hoppas på det bästa.

Ja, du har rätt. Men M kanske inte förstod i första förvirringen, att vittnet var på gärningsmannens sida s.a.s.?

Madsen är ju känd för att kunna vara lugn och fattad även i farliga situationer, så det var inte så konstigt om han kunde hålla sig kylig. Annars förstod han väl redan där och då, att detta skulle bli hans biljett bort från Herstedvester, så självklart spelade han på rädsla o.s.v..
Det kallas snarare förutfattade meningar.

Oavsett om han visste eller inte så är det helt blåst att plocka in en person i cellen för att dra larmet.
En rädd person hade kastat sig på larmet omgående. Hans dialog påvisar knappast förvirring. Går till dörren, har en dialog och ber honom stanna för han inte ville vara ensam? Hahaha.

Sa du personkännedom och kapabel att läsa av folk? Betänk bakomvarande intentioner gällande en manipulativ psykopat.
Det var en biljett till nästa ställe som han inte fått trots flertal ansökningar och jag är tvärsäker på att den sluge Madsen provocerade like hell därinne - oavsett om stryptag, en ren lögn, är ett tillägg för att komma undan med nödvärn. Detta för att verbal provokation inte står i parité till det stryk han fick gällande nödvärnslagen.
Citat:
Madsen är ju känd för att kunna vara lugn och fattad även i farliga situationer, så det var inte så konstigt om han kunde hålla sig kylig.
Lugn och fattad beror helt på hans extrema känslokyla som psykopat. Så nej, det var inte så konstigt. Kan han stycka en människa och se cool ut är det knappast en situation som skulle vara emotionellt översvallande för honom. Mer än via verbalt pladder.
Senast redigerad av develi 2018-10-30 kl. 08:54.
Citera
2018-10-30, 09:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kallas snarare förutfattade meningar.

Oavsett om han visste eller inte så är det helt blåst att plocka in en person i cellen för att dra larmet.
En rädd person hade kastat sig på larmet omgående. Hans dialog påvisar knappast förvirring. Går till dörren, har en dialog och ber honom stanna för han inte ville vara ensam? Hahaha.

Sa du personkännedom och kapabel att läsa av folk? Betänk bakomvarande intentioner gällande en manipulativ psykopat.
Det var en biljett till nästa ställe som han inte fått trots flertal ansökningar och jag är tvärsäker på att den sluge Madsen provocerade like hell därinne - oavsett om stryptag, en ren lögn, är ett tillägg för att komma undan med nödvärn. Detta för att verbal provokation inte står i parité till det stryk han fick gällande nödvärnslagen.

Lugn och fattad beror helt på hans extrema känslokyla som psykopat. Så nej, det var inte så konstigt. Kan han stycka en människa och se cool ut är det knappast en situation som skulle vara emotionellt översvallande för honom. Mer än via verbalt pladder.

Förutfattade meningar som så gott som alltid visar sig vara riktiga. Vi såg det ju nu igen, vad en man som har tatueringar i ansiktet, på halsen och händerna är kapabel till. Ett annat talande exempel på det är Martin Jonsson.

Det skulle stå "bort från Storstrøm", men det förstod du ju.

Jag har som regel god människokännedom, men Madsen lurade mig ja. Fast då kan jag åtminstone skylla på att jag aldrig träffat honom i verkligheten, utan bara sett den tillrättalagda bilden i intervjuer, Youtubeklipp, hans egen blogg o.s.v.. Jag skäms inte så mycket för det, eftersom folk som arbetat, bott och levt med honom i åratal var lika lurade de...
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-30 kl. 09:05.
Citera
2018-10-30, 09:08
Medlem
develis avatar
Citat:

Jag har som regel god människokännedom, men Madsen lurade mig ja. Fast då kan jag åtminstone skylla på att jag aldrig träffat honom i verkligheten, utan bara sett den tillrättalagda bilden i intervjuer, Youtubeklipp, hans egen blogg o.s.v.. Jag skäms inte så mycket för det, eftersom folk som arbetat, bott och levt med honom i åratal var lika lurade de...
Stundom borde du ha nåt i klass med alkolås på mun när du vräker ur dig utan betänkligheter.

Ingen behöver skämmas öht att bli grundlurad av en psykopat, det är högst begripligt. Det finns ingenting så manipulativt. Skillnaden är om korten läggs på borden och man ändå fortsätter vurma ooch förnekar hans egenskaper och potential att drilla med folk. Vilket han ständigt gör, always and forever.
Senast redigerad av develi 2018-10-30 kl. 09:11.
Citera
2018-10-30, 09:27
Medlem
develis avatar
Citat:
OK då fattar jag. Nja, lite långsökt ändå att den åtalade eller hans vänner skulle ta kontakt med journalisterna för att berätta något sådant. Jag tror nog att de vill använda den informationen på sitt eget lilla sätt. (Vilket är mycket oroande, såklart.)

Hans FB är stängd för kommentarer och de nya inläggen är borta. Inte så konstigt kanske, det hade blivit hundra nya elaka kommentarer efter rättegången i går, annars. Och adressen var ju ändå inte aktuell längre, han har ju flyttat sedan dess.
Jag glömde svara på detta.
Varför skulle nån öht sno en adress? Det var knappast i klass med att pissa i hans tekanna.
Jag ser det inte som långsökt eftersom det innebär en maktsituation.

Det finns givetvis mer riskabla situationer, ja, men om de levererat hennes id hade det kanske inte känts lika bra inför chefen. Eller sin man om han inte visste vidden av hennes extrema fascination, att hon var på varenda rättegångsdag, utan enbart visat upp ett par brev.

Jag vet inte, men det kom väldigt tätt inpå rättegången och att en adress blivit snodd.
Det kommer väl en ny uppdatering med en ny adress på fb, kanske han vill bygga upp en ny image då kommentarerna visade att folk inte var värst imponerade av honom, såsom han hade trott..
Citera
2018-10-30, 13:57
Medlem
Citat:
Det är skumt att Margrethe röker, för jag uppfattar inte henne som WT annars. Hon är bland annat intresserad av arkeologi - och det är inte WT. Att vår knug röker är däremot mindre förvånande...

Det här fallet var ju solklart. Ingen mystik där.

Skadestånd för att man fått ett funktionshinder är rätt vettigt, för där kan pengarna göra nytta för att underlätta handikappanpassning o.s.v.. Saker som har ett direkt samband med funktionshindret. (Till skillnad från om en ung, frisk man ska leva loppan för en miljon kronor från skattebetalarna tillsammans med söta kinesiskor.) Om det är sant att du har diverse funktionshinder själv, så vet du att det fort blir dyrt. I M:s fall kommer pengarna förstås att gå till att betala av på hans skuld, det kan han inte göra något åt, men det är bäst för honom också i längden - att skulden när han kommer ut är mindre.

Så du kan inte se det "psykiska funktionshindret" när ett svart slukhål, värre än den värsta skräckfilmen, värre än någon mardröm av någon människa drömd, drabbar de anhöriga?

Hur vet du att KWs pojkvän är "frisk"? Ole var som uppslukad från jorden. Det var först till rättegången han dök upp och då med besked. Sitt full namn osv.

Men var höll han hus tidigare? Det kan faktiskt varit så illa att han tom varit inlagd på sjukhus.
Har du hört talas om posttraumatisk stress? Barn kan till och med ärva det från vad deras föräldrar gått igenom.

Så du tycker på fullt allvar att Madsens lilla synskada är värre än det OFANTLIGA livstraumat som KWs
anhöriga gått igenom och som de ska hantera livet ut?

Det fetade är 100% förtal ( som man kan bli stämd för i en förtalsrättegång.). Så det får du bevisa. Ole har blivit tilldömd sketna 150 000 kr i skadestånd.

PM har inga kostnader själv. Så sluta att oroa dig för honom. Danska staten har kostnader för honom och hans "verk".
Sin ENORMA skuld kan Madsen aldrig betala av. Men om han kommer ut på gamla dar så får han leva på existensminimum. Samt få hjälp av Danska staten med mediciner, glasögon och annat han behöver livet ut. Men det är ju HAN SJÄLV som försatt sig i knipan. Det är hans ILLGÄRNING som gör att folk vill slå honom på käften. Så även det är ju självförvållat på sätt och vis. Eller hur tänker du? Att det är Madsen som är offret för olyckliga omständigheter här?

EDIT: Nej, någon som är svinrik (ärvd förmögenhet) kan ju inte vara WT . Även om de kanske super, röker och knullar runt. Eller drogmissbrukar och bryter mot lagen som paret Rausing. Självklart inte. (Obs! IRONI.)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-30 kl. 14:52.
Citera
2018-10-30, 14:43
Medlem
Citat:
Förutfattade meningar som så gott som alltid visar sig vara riktiga. Vi såg det ju nu igen, vad en man som har tatueringar i ansiktet, på halsen och händerna är kapabel till. Ett annat talande exempel på det är Martin Jonsson.

Snälla du, även när du blev överbevisad om blodet i ubåten, att kroppen hittades styckad, att Madsen tillrättalade sina berättelsen tre gånger - inte ens då backade du. När hans kära hustru begärde skilsmässa i januari, så var du fortfarande där och skyddade honom med näbbar och klor. Du var hans ende fan. Nu har han fått nya fans i form av bl a en kvinnlig fängelsevakt. Tre ytterligare kvinns, utöver då vakten, satt på plats och ömkade den stackars mördaren under senaste rättegången.
Vidrigt.
Citera
2018-10-30, 14:44
Medlem
Citat:
Nej M är inte WT, vad han än sedan är. Det finns olika sorters fattigdom. M valde att leva fattigt för att låta alla pengar gå in i sina projekt. Det är tvärtemot WT. WT har inga projekt, de tänker kortsiktigt, lever ur hand till mun. Det är snabba kickar som gäller: nikotin, alkohol, i de värsta fallen även narkotika, söt och fet mat o.s.v.. WT förblir WT även om de vinner en stor summa pengar på triss t.ex.. Då går de pengarna till ännu mer sprit, cigg, knark, fet mat, sötsaker o.s.v., resor till Thailand med all inclusive så man slipper besväras av någon kultur, vräkiga bilar och motorcyklar, dyra kläder som inte passar ihop i en stil, dyra men vulgära inredningsdetaljer...

Jag har bara sett ett foto på Madsen sedan augusti 2017, och det var från när han besökte optikern. Har du sett några fler? Det var suddigt, men från det lilla man såg så såg han fräsch ut, ja. Anders Eklund såg ju också fräschare ut efter några månader i häkte, och kommentarfälten var fulla av kommentarer som "om han hade sett ut så där innan, så hade han inte behövt våldta någon". Eklund hade bland annat gått ner i vikt. Det kan säkert vara bara nyttigt för en del intagna med regelbundna sovtider, regelbundna, näringssäkrade måltider, frisk luft en timme varje dag, ingen sprit eller knark, lagom mycket arbete (varken för lite eller - som i Madsens fall - för mycket) o.s.v..

Sexbrott - där beror det på vilket sexbrott det är. Riktiga sexuella störningar och parafilier verkar inte ha något samband med IQ eller samhällsklass. Personer som deltar i gängvåldtäkter är däremot helt klart WT, eller kanske snarare Blatte-T och Neger-T, för det är trots allt sällsynt att vita människor deltar i något sådant, hur lågbegåvade och slummiga de än är i övrigt.

Klart att tidningarna sänder live, när de vet hur många som är intresserade. De gör det ju inte av välgörenhet, utan för att tjäna pengar.

Du är för skön! Jag tror att du hade gjort succé i vilken dokusåpa som helst.
Kanske tom ett eget program,typ,- Mervinnas betraktelser. (När man tolkar allt bokstavligt.)

Hur som helst har fru Justitia ögonbndel. Så om någon äter fet mat, röker och har vulgär smak, så är det inget som rättvisan bedömer och väger in i domslutet. Typ - Vi lägger på ett år här, för grälla Hawaii skjortan och feta ölmagen.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-30 kl. 14:58.
Citera
2018-10-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Otto von WT. Develi WTsson. Why not? Hellre det än empatistörd, bristande slutledningsförmåga samt omdömeslös moraliskt sett.

Jo, så är det absolut. Han hänger väl kvar i efterdyningarna och det här skedde ju under aktuell häktningstid inför domen. Kan nog rent juridiskt finna det mer intressant än "Sofie" som fick egen liveshow via bt.
"En ros är en ros om än i ett sprucket krus" vet väl alla.
Citera
2018-10-30, 15:42
Medlem
Citat:
Det är skumt att Margrethe röker, för jag uppfattar inte henne som WT annars. Hon är bland annat intresserad av arkeologi - och det är inte WT. Att vår knug röker är däremot mindre förvånande...
Det är värre än så. Maggie special importerar cig från Grekland som är förbjudna att sälja i Danmark pg av otroligt höga halter av gift. Röker minst två (säkert tre då) paket om dagen. Host,host...
Målar gräsliga tavlor som borde vara olagliga (men älskade i DK och på Grönland) och ritar sina renässans inspirerade, smaklösa galaklänningar själv. Som om hon ville skrämma hästar i sken med dem. Favoritfärgen är kräkgrönt. (Det var för övrigt hennes verkstad för möbel restaurering jag var på studiebesök.)

Och det är ju därför man älskar henne! För att inte tala om hennes nu bortgångna man "Konge" Henrik. Snille och smak?

Så lägg ner med att plutta in människor fördomsfullt i fack.
Utifrån dina känslor. Du är så partisk när det gäller PM. Men på alla andra LETAR du fel. Hade du varit lika förstående, tolerant och empatisk när det gällde alla människor som när det gäller mördaren, så kunde man ju ha gillat dig på riktigt. Åtminstone om du haft ett uns empati för de anhöriga.
Citera
2018-10-30, 16:09
Medlem
Tetrodotoxins avatar
Ok.
Bli inte förbannade nu men finns Fup att tillgå?
Har försökt att leta men ej funnit.
Citera
2018-10-30, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, då har jag också sett Das Boot! Filmen som var Madsens motivation att bygga Nautilus. Jag har skrivit en längre recension här:

(FB) Vilken film såg du senast?

Det var lite kul att känna igen referenserna från Youtubfilmerna med Nautilus:

- Er läuft!

- Das Wasser muss raus!

Anspelningarna på maskinisten "Spöket" Johann o.s.v. Finns massor, och man skulle nog hitta ännu fler vid en omtitt. Två saker slog mig dock:

- hyllfacken av trä i kaptenens krypin. Det kanske var sådana Madsen tänkte göra åt sig - han hade ju kopierat delar av inredningen och instrumenten från "Das Boot" - och det kanske var sant att det var därför han tog dit sågen? Frågan är dock förstås varför polisen inte hittade något trä...

- att ubåten i filmen sjönk på slutet. I grunt vatten, i hamnen, och utan någon ombord. Kanske kan M i sin överhettade hjärna ha tänkt, att det öde som dög åt das Boot även dög åt Nautilus? Att det inte var så hemskt ändå, när det blev samma avslut som i filmen?

Citat:
Ottoplommon:

Så du kan inte se det "psykiska funktionshindret" när ett svart slukhål, värre än den värsta skräckfilmen, värre än någon mardröm av någon människa drömd, drabbar de anhöriga?

Hur vet du att KWs pojkvän är "frisk"? Ole var som uppslukad från jorden. Det var först till rättegången han dök upp och då med besked. Sitt full namn osv.

Men var höll han hus tidigare? Det kan faktiskt varit så illa att han tom varit inlagd på sjukhus.
Har du hört talas om posttraumatisk stress? Barn kan till och med ärva det från vad deras föräldrar gått igenom.

Så du tycker på fullt allvar att Madsens lilla synskada är värre än det OFANTLIGA livstraumat som KWs
anhöriga gått igenom och som de ska hantera livet ut?

Det fetade är 100% förtal ( som man kan bli stämd för i en förtalsrättegång.). Så det får du bevisa. Ole har blivit tilldömd sketna 150 000 kr i skadestånd.

PM har inga kostnader själv. Så sluta att oroa dig för honom. Danska staten har kostnader för honom och hans "verk".
Sin ENORMA skuld kan Madsen aldrig betala av. Men om han kommer ut på gamla dar så får han leva på existensminimum. Samt få hjälp av Danska staten med mediciner, glasögon och annat han behöver livet ut. Men det är ju HAN SJÄLV som försatt sig i knipan. Det är hans ILLGÄRNING som gör att folk vill slå honom på käften. Så även det är ju självförvållat på sätt och vis. Eller hur tänker du? Att det är Madsen som är offret för olyckliga omständigheter här?

Ole var som uppslukad av jorden, p.g.a. att han befann sig i Kina. Helt enligt planerna, alltså. Han flyttade utan Kim. Han åkte inte hem till domförkunnelsen i Byretten heller, för då befann han sig på en intressant resa till ett av Kinas heliga berg. Kim hade velat ha det så, menar han (han kanske också har kontakt med hennes ande..? ):

https://www.weekendavisen.dk/2018-19/samfund/kim-walls-kaereste-hun-var-levende

HUASHAN-BJERGET nær storbyen Xi’an er et af Kinas fem helligste bjerge. Friskkronede kejsere og forskellige spirituelle grupper har besteget tinderne igennem tusindvis af år. For mig udgør bjerget det nødvendige alternativ til min ellers klare plan om at rejse til Danmark, være til stede i retssalen og høre domsafsigelsen. I stedet for at sidde på en stol i salen sidder jeg i en skramlende bus i Kina. Mine ben er trætte, jeg er regnvåd og svedig. I fællesskab med taoistiske munke og gamle, senede sherpaer, har jeg forceret en uendelighed af trappetrin udhugget direkte i fjeldet.

Bjerget var dog bare et bjerg, det fikser ingenting. Og selvom selve bestigningen er klassisk sisyfosarbejde, så indeholder handlingen vigtig symbolik og er den rigtige beslutning for mig.

I lang tid inden den 25. aprils domsafsigelse, var jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skulle rejse til Danmark eller blive i Kina. Jeg diskuterede dilemmaet med mig selv og de få mennesker omkring mig, der var uheldige at forvilde sig ind i den svære beslutning. Mit spørgsmål var altid: Hvad ville Kim have gjort, hvis hun var her nu?

Jag har inte sagt att en synskada är värre än att förlora en anhörig. Det går inte att göra sådana jämförelser överhuvudtaget. Det är ett primitivt tänk att ens försöka.

Ja, men nu är vi på Flashback, och här får vi säga vad vi vill. Tror du verkligen att en ung man frivilligt lever i celibat så länge? Och ja han fick bara 150 000, men han yrkade på ytterligare över en miljon kronor. Tig inte ihjäl det faktumet hela tiden, bara för att den svenska pressen teg ihjäl det! Det stod i danska och tyska tidningar, de var inte lika rädda för att röra vid det.

Ja, det är väl klart att Madsen var ett brottsoffer i den rättegången som vi följde i går? WT:t som slog honom var en förhärdad brottsling trots sin låga ålder, och danska KV misslyckades med sitt uppdrag att skydda M. Sådant händer för övrigt alldeles för ofta även på svenska fängelser, trots riskbedömningar och dylikt.
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-30 kl. 17:49.
Citera
2018-10-30, 17:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Snälla du, även när du blev överbevisad om blodet i ubåten, att kroppen hittades styckad, att Madsen tillrättalade sina berättelsen tre gånger - inte ens då backade du. När hans kära hustru begärde skilsmässa i januari, så var du fortfarande där och skyddade honom med näbbar och klor. Du var hans ende fan. Nu har han fått nya fans i form av bl a en kvinnlig fängelsevakt. Tre ytterligare kvinns, utöver då vakten, satt på plats och ömkade den stackars mördaren under senaste rättegången.
Vidrigt.

Live-rapporteringen var ju väldigt bristfällig och oklar. Jag ville inte ta definitiv ställning förrän jag hade läst domen - och det bör man inte göra heller. I europeisk rätt ska en häktad betraktas som oskyldig tills han är dömd i en riktig domstol. När jag läste domen såg jag att åklagaren hade rejält på fötterna (vilket inte hindrar att han är en ambitiös och arrogant person). Vidare förlorar en människa inte alla sina goda sidor, och allt han har lyckats med i livet, "bara" för att han begår ett brott (inte ens ett grovt sådant).

Och återigen: det var bara Sofie som var pårörande till M i rätten igår. De två unga tjejerna var pårörande till den åtalade. Dom delade tydligen inte upp de olika "lägren" av åhörare på olika sidor i den domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hur som helst har fru Justitia ögonbndel. Så om någon äter fet mat, röker och har vulgär smak, så är det inget som rättvisan bedömer och väger in i domslutet. Typ - Vi lägger på ett år här, för grälla Hawaii skjortan och feta ölmagen.

Synd! Det skulle förbättra gatubilden!

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är värre än så. Maggie special importerar cig från Grekland som är förbjudna att sälja i Danmark pg av otroligt höga halter av gift. Röker minst två (säkert tre då) paket om dagen. Host,host...
Målar gräsliga tavlor som borde vara olagliga (men älskade i DK och på Grönland) och ritar sina renässans inspirerade, smaklösa galaklänningar själv. Som om hon ville skrämma hästar i sken med dem. Favoritfärgen är kräkgrönt. (Det var för övrigt hennes verkstad för möbel restaurering jag var på studiebesök.)

---
Och det är ju därför man älskar henne! För att inte tala om hennes nu bortgångna man "Konge" Henrik. Snille och smak?

Margrethe har en hel del begåvningar och intressen som WT inte har, du nämner ju några själv. Det ÄR konstigt med de där filterlösa cigaretterna, jag vet faktiskt inte vad det beror på. Man visste dock inte lika mycket om tobakens skadeverkningar när hon var ung, och det är möjligt att hon utvecklade ett svårt beroende som inte gått att bryta. Det kan även vara en ventil tänker jag. En trotsgrej, mot att hon inte fick välja väg i livet. Prins Henrik var inte alls särskilt omtyckt i Danmark, för övrigt. Folk tyckte att han förblev alltför fransk, att han inte blev tillräckligt dansk, att han höll för stor distans till folket och tillbringade för mycket tid på sin vingård i Frankrike.

Citat:
Ursprungligen postat av Tetrodotoxin
Ok.
Bli inte förbannade nu men finns Fup att tillgå?
Har försökt att leta men ej funnit.

Nej, i Danmark får man inte ut FUP. Men man får ut domen - den från Byretten är på 174 sidor. Jag har inte sett den utlagd på nätet, så du får skicka efter den från Byretten i Köpenhamn helt enkelt, eller åka dit och hämta den i receptionen. Det kostar en liten slant, ett par hundra, minns inte exakt. Bilagorna som foton och teckningar finns inte med; för att få se dem måste man söka aktinsikt hos Köpenhamnspolisen. Vad som krävs för att man ska få det vet jag inte, men det kostar ju inget att fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in