2018-10-29, 18:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som vanligt är det inga skador som konstaterats av medicinsk kunnig expertis, utan något som den patologiska lögnaren Madsen hävdar.

Vad? Han går ju löpande på kontroller hos en ögonläkare. Skadebeskrivningen som lästes upp var ju från den första besiktningen på fängelsets egen sjukstuga. Det nämdes i alla fall i BT:s rapportering - som ett faktum och inte som ett citat från Madsen, det fanns med i anklagelseskriftet - att det inte är klart ännu om M kommer att få en bestående synnedsättning. Undrar om det går att kräva mer pengar i skadestånd i efterhand, den dag det ev. står klart att det rör sig om en bestående synnedsättning? Och tre månaders fängelse är ju också ett väldigt kort straff för att ha orsakat det, i så fall?
Citera
2018-10-29, 18:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
]Nej det ska han inte (ha stryk och leva sitt liv rädd). Vi lever i Skandinavien, inte i Blatteland. Om du önskar sådant där, så är du inte ett dugg bättre än de intagna själva!

M sitter på Herstedvester. Inte isolerad, men på en specialavdelning för fångar som är svåra att integrera med andra fångar. Dock vet man inte om han har placerats där med avsikt s.a.s., eller bara för att det blev så bråttom att flytta honom, att han fick en plats där det först blev en ledig.[/spoiler]

Ja, han lär få skadestånd, men det är konstigt att det inte nämndes någon summa. Och ja, det lär gå direkt till avbetalning på hans skulder (bland annat skadestånden som han är skyldig Kims föräldrar och pojkvän), utan att passera hans fickor.

Bra tack no cash alltså. Du avgör inte vad jag ska tycka om det här så jo det står jag fast vid. Lika rädd som KW var under tortyren och dödsögonblicket ska Madsen vara.
Han lär få mer stryk om man kommer åt honom. Som Eklund dom fick transportera till annan anstalt där man fick flytta på Fossmo och där gryningspyromanen bad om att flyttas för att slippa sitta med Eklund som gav honom dåligt rykte. Ett plus till Danmark som yttrar sig om att dom inte bedriver datingservice för dömda sexmördare vilket indikerar på att dom kommer göra som Sverige i framtiden där man stoppar kvinnliga besök dåd et gäller typen av brott.
Citera
2018-10-29, 18:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Tre månaders fängelse. De trodde inte på 18-åringens lögner. (Han måste hämtas in i rättssalen från en rökpaus för att höra domen. Vilket jävla WT, det är nästan så man inte tror att det är sant!) Rättssystemet fungerar i Danmark. Det hade varit så lätt att avvärja M:s vittnesmål med att han "blivit diagnosticerad som patologisk lögnare", och inom sig tänka att han förtjänar det stryk han får. Men det gjorde inte domarna. Känns bra faktiskt! För övrigt tror jag att varenda ord som M sa i rättssalen idag var sant (till skillnad från andra dagar i andra rättssalar...).
Det var förväntat med fällande dom som jag redan skrivit, att han tonade ner det hela betvivlas inte.
Oavsett åkte han på stryk som Kim Walls mördare.

Domen utgår från aktuell bevisning och inte ett avfärdande via via PMs diagnos. Det gick inte att styrka ett fysiskt angrepp innan.
Påföljden påverkas av hans tidigare dom, att skadorna krävt sjukhusvård, att de haft tid att snacka sig samman.
.. och jag är övertygad om att han åkte på stryk för att de ansåg att han förtjänade det.
Citat:
De finder, at der foreligger skærpende omstændigheder, fordi han tidligere er straffet for vold, at det har givet behandlingskrævende skader og at det er sket i et fængsel.
Retten finder det ikke bevist, at der forud var et angreb mod tiltalte fra Peter Madsens side. De har også lagt vægt på, at tiltalte og vidnet på cellen har haft mulighed for at afstemme forklaringer efterfølgende. De finder vidnets forklaring gennemgribende utroværdig.
Citat:
Det är väl klart att man måste titta på vem den åtalade är, vad han är dömd för tidigare, hur han beter sig i rättssalen, vilka vänner han har och vilken framtoning han har! Det gjorde ju rätten också!
Förtydligande. Vad jag menade är, att du utöver genomgående beskriva åtalad som WT, även fullständigt smaklöst, hade mage att dra in Kim Walls anhöriga. Det jag fetade är vad du skrev:
Citat:
Det är vittnet som försöker tigga pengar. Lika girig som Kim Walls föräldrar och pojkvän. Bara pengar och pengar, trots det allvarliga sammanhanget...

Utifrån det jag citerade:
"Da han får ud, klasker han hånd med tiltalte og spørger dommeren 'kan jeg ikke få det der penge som vidne'. Nej. Ikke som afsoner, siger dommeren tørt."

Varav denna snarare är ironisk.
Han är helt nonchalant i sin stil och visar att han inte bryr sig för fem öre, han kör typisk kriminell gängstil.

"Den tiltalte ligner en, der er ved at dø af grin. Han sidder med et konstant smil, tygger sit tyggegummi synligt og kigger ned mod sine venner på tilhørerbænkene.Vidnet taler med sådan en gadedrenge-attitude og dialekt og læner sig tilbage med armene overkors."
Senast redigerad av develi 2018-10-29 kl. 19:08.
Citera
2018-10-29, 19:09
Medlem
Kan riktigt känna hur tangenterna brinner när Merwinna skriver upprört om ”lowlife”-nissen som gav Madsen på spunken & om KW:s anhöriga...
Du tycker inte Madsen är ett lowlife & WT?
Synd skräpet till snorvalp inte nitade honom lite bättre.
Citera
2018-10-29, 19:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sånt här vill man kanske inte lyssna på:

16:43
Reportern på plats,Linette K. Jesperse berättar:
n
Han fortæller at stemningen er fin, da de sidder på Madsens celle, indtil Peter Madsen pludselig begyndte at snakke om, hvordan han parterede Kim Wall. Han siger 'nej', da han bliver spurgt, om det var noget, de havde spurgt ind til.

Snarlikt Eklund som skröt om flickan han våldtog och dödade. Dvärgen fick på samma vis smaka på stryk då han tydligen pratade om styckningen av KW. Man kan hoppas på att någon tar död på honom. Hans liv är förverkat.
Citera
2018-10-29, 19:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Så smidigt Madsen slank in i den förväntade martyrrollen Och fick sin tid i Fame igen! Den kostymen sitter som en smäck.
Peter kan spela många roller var det inte vad han själv sa.....
Hahahaha, han svimmade.
Frågan är om de statuerade exempel, att han inte ska känna sig för trygg, utöver att plocka stilpoäng inför sina gelikar.
Om nu detta var skärpande omständigheter för en som redan sitter är väl tre månader en piss i Mississippi och på tal om att pinka:

Detta med att nån pissat i hans tekanna är väl en klassiker att visa att han är noll värd. De pissar in revir gällande vem som är lägre stående i flocken.
Hagamannen fick väl hela sängen nerpissad om jag inte minns fel.
Citera
2018-10-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, han svimmade.
Frågan är om de statuerade exempel, att han inte ska känna sig för trygg, utöver att plocka stilpoäng inför sina gelikar.
Om nu detta var skärpande omständigheter för en som redan sitter är väl tre månader en piss i Mississippi och på tal om att pinka:

Detta med att nån pissat i hans tekanna är väl en klassiker att visa att han är noll värd. De pissar in revir gällande vem som är lägre stående i flocken.
Hagamannen fick väl hela sängen nerpissad om jag inte minns fel.

Jag tänkte samma men då i samband med att denne unge gängkriminelle slagit Madsen, jag menar dennes brottsbakgrund i jämförelse med Madsens är att betrakta som en piss i Mississippi. Dock är straffet välförtjänt.

Sedan kan jag tycka det är lite obetänkt att live-sända detta med tanke på Madsens narcississtiska sida samt att offerrollen i sig kan locka till sig "pennevenner". Tänker på Johanna Möller.
Senast redigerad av Remark 2018-10-29 kl. 19:43.
Citera
2018-10-29, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tänkte samma men då i samband med att denne unge gängkriminelle slagit Madsen, jag menar dennes brottsbakgrund i jämförelse med Madsens är att betrakta som en piss i Mississippi. Dock är straffet välförtjänt.
Ja, han ska givetvis dömas och det var som sagt förväntat med fällande dom.
.. och det var lika förväntat för min del att Madsen skulle åka på stryk förr eller senare som mördare och pervers sexualbrottsling gällande en ung kvinna.

Ja, Eklunds polare Hagamannen fick smaka på att han stod lägre i rang.
Citat:
Första tiden avtjänades på Kumla innan han 2007 flyttades till den så kallade sexbunkern på anstalten i Norrtälje.
Som sexförbrytare står han lågt i rang och har flera gånger trakasserats och misshandlats av andra fångar. De har kissat i hans säng och 2010 slogs han medvetslös sedan en 31-årig man som dömts till livstids fängelse för mord retat upp sig på att han ”pratat skit om livstidsdömda”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnVQm1/sa-var-hagamannens-tid-i-fangelset
Citat:
Sedan kan jag tycka det är lite obetänkt att live-sända detta med tanke på Madsens narcississtiska sida samt att offerrollen i sig kan locka till sig "pennevenner". Tänker på Johanna Möller.
Jo det är på gott och ont. Själv var jag dock intresserad vad som hänt vilket jag skrivit tidigare. Jag ser det mer relevant då det är en rättegång.

Jag anser att det är av vikt att frågan lyfts (pennevenner, besök) när det kommer till så allvarlig nivå som dessa förbrytare. Vad de ska göra åt det vet jag dock inte (urvalet besökande).
Nån media har lagt med en liten fadd informationsruta om kvinnorna i spoiler, men jag ser då inte ett ord om Madsens bedrägliga kapacitet i samma veva, "Sofie" fick nån liten tafatt fråga om han inte kunde ha en agenda.
Med detta menar jag inte att jag tar parti för de tossiga personerna oavsett kön, oavsett motiv om det så är blind fascination, idoldyrkan, blind förälskelse eller ren kåthet.
Med den snedvridna grundinställningen lär personen vara i riskzon att manipuleras, att bli marionetter åt Madsen.

Om han nu inte tillåts besök öht så är det väl nåt de ser som riskabelt så det var en intressant uppgift.

Det är dock oroväckande om det är "flere personer" än de som tidigare nämnts i media, om det tillkommit nåt via att "Sofie" sprungit hans ärende och annonserat efter pennevenner.
Det sägs vara, förutom Sofie, två nya okända kvinnor tillstädes på åhörarbänk.
Citat:
Citat:
På tilhørerbænkene sidder to unge kvinder, som jeg ikke har set før, samt en kvinde, der har overværet stort set alle retsmøderne i sagen. Samme kvinde, der stod frem under navnet 'Sofie' i BT for nyligt.
Citat:
Han har tidligere fået besøg, men ikke siden han blev flyttet på Herstedvester, hvor han, ifølge Ekstra Bladets oplysninger, sidder på en afdeling, der huser indsatte med adfærdsmæssige problemer og indsatte, som ikke fungerer andre steder i fængslet, men som også kan modtage indsatte fra andre fængsler.
Citat:
Der er flere personer, der gerne vil besøge den livstidsdømte Peter Madsen i Herstedvester Fængsel. Men selvom der er faldet endelig dom i sagen, må han stadig ikke få besøg, selvom de har rykket for det, fortæller hans advokat Betina Hald Engmark, der er hans bistandsadvokat i voldssagen. - Vi har klaget over det, i forhold til, at han ikke må få besøg. Jeg synes, at det er bemærkelsesværdigt. Og han er selvfølgelig frustreret. Det undrer os, siger hun. De vil nu rykke for det igen. live eb
Senast redigerad av develi 2018-10-29 kl. 20:35.
Citera
2018-10-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, den filmen har onekligen betytt väldigt mycket för honom (och för många andra).
Utan den så hade han kanske hållit sig enbart till sina raketbyggen.

https://forum.soldf.com/topic/11418-das-boot/

Ja, man vet aldrig vad som kan sättas igång hos en själv när man har kommit i möte
med somligt inom litteraturen, filmkonsten och musiken med mera. Det är fascinerande minst
sagt. Konstens kraft eller hur man vill uttrycka det.

Jo, gänget av verkliga Das Boot-entusiaster hade nog helst sett att denna tv-serie varit ogjord.
Nyinspelningar brukar vara av ondo dessvärre. Bara titta på vad man gjorde med Hitchcocks
rysarklassiker "Psycho". Först kom en nyinspelning i filmformatet, rent urusel, sen följde
en inte bättre tv-serie. Snacka om helgerån alltså.
Varför ska man nödvändigtvis vara och "röra" i sånt som redan är fulländat, aldrig kan göras
bättre hur man än anstränger sig? Jäkla dumheter.

Jag har den långa versionen av "Das Boot" och tycker den är helgjuten faktiskt.
Det bland annat som gör den så bra är ju just att man låter karaktärerna framträda som
riktiga människor med rädslor och mod, som svaga och starka. Inte som hämtade
från någon bombastisk propagandafilm från naziriket direkt...
Det är realism när det är som bäst tycker jag.
Hade amerikanarna fått sätta klorna i detta verk så vågar jag inte ens tänka på hur dåligt
det hade blivit. Där allt ska vara så förbannat övertydligt och tillrättalagt.
Hollywood har sin egen ubåtsfilm förresten baserad på en medioker thriller av Tom Clancy med
Sean Connery i en ledande roll och det är fanken inte mycket att hurra för...

Du har ju rätt, men jag skulle hellre vilja se mer filosofiska spörsmål diskuteras på alla plan - inte minst i skolorna.
Citera
2018-10-29, 21:33
Medlem
Citat:
Tre månaders fängelse. De trodde inte på 18-åringens lögner. (Han måste hämtas in i rättssalen från en rökpaus för att höra domen. Vilket jävla WT, det är nästan så man inte tror att det är sant!) Rättssystemet fungerar i Danmark. Det hade varit så lätt att avfärda M:s vittnesmål med att han "blivit diagnosticerad som patologisk lögnare", och inom sig tänka att han förtjänar det stryk han får. Men det gjorde inte domarna. Känns bra faktiskt! För övrigt tror jag att vartenda ord som M sa i rättssalen idag var sant (till skillnad från andra dagar i andra rättssalar...).

Det är väl klart att man måste titta på vem den åtalade är, vad han är dömd för tidigare, hur han beter sig i rättssalen, vilka vänner han har och vilken framtoning han har! Det gjorde ju rätten också!

Att ett par unga, friska män i sin bästa ålder, gängkriminella och dömda för att själva ha varit våldsamma, skulle bli skitskraja för Peter Madsen - som är 47 år, kortväxt och inte har någon historia av våld (förutom den enda natten då han begick ett väldigt speciellt brott) - är ju bara fånigt. Det köpte inte rätten heller. Du köper det bara för att du hugger så fort du ser Peter Madsens namn. Du kan inte vara objektiv när det kommer till honom.

Undrar om "tysken" har den ringsignalen?! Skulle inte förvåna mig ett dugg!

Eller "Jane Eyre". Versionen från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke var HELT perfekt. Alla versioner som har gjorts efter det har missuppfattat hela historien, missuppfattat karaktärerna, valt fel skådespelare... När perfektion en gång har uppnåtts, så ska man låta det vara sedan!

Ja, jag förstår att Das Boot är en "realistisk" film, men realistiska filmer brukar ju inte göra människor heta och galna. Man vill ju identifiera sig med en hjälte som är en riktig hjälte... Men jag ska se filmen ikväll (jag har också laddat ner den långa versionen) om jag hinner, så återkommer jag sedan!

Det känns betryggande att du är så kunnig på de flesta områden. Man behöver inte ens tänka själv längre.
Citera
2018-10-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis som Eklund när ingen jävel tyckte synd om honom. Samma här han ska ha stryk och leva resten av sitt liv rädd. Har han flyttats än eller är han isolerad?`Får han skadestånd? Är han skyldig skadestånd så dom kan dra av honom det?

Riksäcklet Anders Eklund har flera kvinnor som svärmar runt honom och tyckera tt han är en fantastisk person.
Citera
2018-10-29, 22:05
Medlem
develis avatar
"Han fortæller, at han havde haft et besøg mere end 24 timer før overfaldet, hvor han var væk fra cellen. Da han kom tilbage, konstaterede han, at lyset var tændt og at der var taget en adresse fra hans skriveblok." live eb
Citat:
Ser inte M det allvarliga i, att dessa våldsamma low-life har tagit någon av hans kvinnliga vänners adress? De kan ju ge den till någon av sina kompisar på utsidan, med order om att spöa upp henne! Det verkar som att M bryr sig mera om sina försvunna filmer och sin nerkissade termoskanna, och det ger inte ett bra intryck!
Ja, man ska inte inbilla sig att man kan vara anonym i relation till en så samvetslös och empatistörd person som PM, han bryr sig inte om människors väl och ve. Men döda saker förvånar icke..

Spöa upp tror jag knappast, det är såna som PM som åker på stryk, kvinnoförnedrare i sin ultimata utpost ihop med pedofiler vill säga - men att använda det i nåt syfte kan det röra sig om.
Offentliggöra och skämma ut? Utpressning? Sälja info till media?

Vem kan det handla om månntro? "Sofie" som du nämnde?
Citat:
M borde i stället ha berättat detta för polisen, så att de hade kunnat erbjuda kvinnan - om det nu är Sofie, fängelsevakten eller någon annan - polisbeskydd, eller i alla fall något larmpaket! Undrar om kvinnan ens har fått veta, att kriminella har hennes adress?
Men visst är detta en ett bra exempel till pennevenner att ta i beaktning när celldörren är stängd men inte låst, om nu nån inbillar sig att man kan vara anonym utan risk.

"Døren stod åben, så man kunne gå ind. Sandsynligheden er, at den er åben, så man kan gå ind, men lukket til."
Senast redigerad av develi 2018-10-29 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in