Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Tysken skrev att Nautilus aldrig hade blivit byggd om det inte hade varit för Das Boot, det var den som motiverade Madsen, och delar av inredningen och instrumenten (djupmätaren vet jag i alla fall) är kopierade från båten i filmen.
Tysken har också berättat att både han och Madsen och andra ubåtsentusiaster världen över kan stora delar av dialogen utantill, och när de träffas och åker med varandras ubåtar så säger man de här replikerna på tyska och alla skrattar... Man hör det ju på flera videos med Madsen och Nautilus också: "Er läuft.", "Wir wollen alle sterben", "Sie wollen uns umbringen" etc.. Det verkar som om alla privata ubåtsentusiaster (men inte de som arbetar på militärubåtar på riktigt, Ditte Dyreborg sa ju nedlåtande i rätten att det var en "gatpojksfilm om ubåtar") har totalt gått ner sig i den flimen.
Temat är väldigt vackert ja, och jag har noterat att många privata ubåtsbyggare använder det till sina youtubefilmer på sina egna skapelser!
Jag vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta åt det här, men jag har å andra sidan varit lika fascinerad av vissa andra filmer (och även romaner och operor) när jag var ung, och den fascinationen fick mig också att lära mig saker som jag aldrig skulle ha brytt mig om annars, resa till vissa platser o.s.v. IRL (utan Cousteaus filmer på TV hade jag inte lärt mig dyka, utan "Cleopatra" från 1963 hade jag inte läst på så mycket om romarriket, utan Wagners operor hade jag aldrig lärt mig tyska), så jag ska kanske inte ska skratta så mycket.
Om jag ska tippa så tror jag att de verkliga Das Boot-entusiasterna ser nyinspelningen som ett helgerån. Så brukar i alla fall jag reagera över nyinspelningar på mina gamla favoriter. Har förresten satt "Das Boot" - den långa versionen - på laddning, jag måste äntligen komma igenom denna film och se vad det är som är så märkvärdigt med den. Jag har börjat titta på den flera gånger, men det har inte känts som min typ av krigsfilm. Karaktärerna är inte tillräckligt beundransvärda, utan snarare beklämmande. Men de kanske visar upp bättre kvaliteter längre in i handlingen...
Ja, den filmen har onekligen betytt väldigt mycket för honom (och för många andra).
Utan den så hade han kanske hållit sig enbart till sina raketbyggen.
Citat:
Du är inget riktigt fan om du inte har "Das Boot" som ringsignal på mobilen......
https://forum.soldf.com/topic/11418-das-boot/
Ja, man vet aldrig vad som kan sättas igång hos en själv när man har kommit i möte
med somligt inom litteraturen, filmkonsten och musiken med mera. Det är fascinerande minst
sagt. Konstens kraft eller hur man vill uttrycka det.
Jo, gänget av verkliga Das Boot-entusiaster hade nog helst sett att denna tv-serie varit ogjord.
Nyinspelningar brukar vara av ondo dessvärre. Bara titta på vad man gjorde med Hitchcocks
rysarklassiker "Psycho". Först kom en nyinspelning i filmformatet, rent urusel, sen följde
en inte bättre tv-serie. Snacka om helgerån alltså.
Varför ska man nödvändigtvis vara och "röra" i sånt som redan är fulländat, aldrig kan göras
bättre hur man än anstränger sig? Jäkla dumheter.
Jag har den långa versionen av "Das Boot" och tycker den är helgjuten faktiskt.
Det bland annat som gör den så bra är ju just att man låter karaktärerna framträda som
riktiga människor med rädslor och mod, som svaga och starka. Inte som hämtade
från någon bombastisk propagandafilm från naziriket direkt...
Det är realism när det är som bäst tycker jag.
Hade amerikanarna fått sätta klorna i detta verk så vågar jag inte ens tänka på hur dåligt
det hade blivit. Där allt ska vara så förbannat övertydligt och tillrättalagt.
Hollywood har sin egen ubåtsfilm förresten baserad på en medioker thriller av Tom Clancy med
Sean Connery i en ledande roll och det är fanken inte mycket att hurra för...