2018-10-25, 06:22
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
(FB) Försvunna Therése Karlsson hittad mördad vid Arlanda i Sigtuna
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack. Kan det ha varit en grov rattfylla (60 dagars böter)?
Citera
2018-10-25, 08:33
Medlem
Jag hajjar att FB är ett forum där alla har rätt att säga sitt (i viss mån)
Men kom igen... alla spekuleringar och faktiskt skitsnack om någon som inte kan försvara sig...
Jag tycker ni hårddrar det för att få ert sagt... Kände inte Tess nära men har stött på henne flera gånger och detta förtjänar hon definitivt inte..
Alla gör saker i livet som faktiskt ingen har med att göra...
Trodde på riktigt denna tråd handlade om mordet på en kvinna som oavsett hennes leverne..(som ingen har med att göra) faktiskt hade jäkligt härliga sidor oxå... Att *svartmåla* henne och komma med *teorier* som enligt mig inte har någon grund... Snälla BJUD! haha
Kan man inte bara hålla sig till ämnet och i brist på väsentlig info bara H***a K***t :P
Blir väl bannad nu men var tvungen...
Hoppas verkligen aldrig att ni hamnar i en situation där ni är misstänkta eller överhuvudtaget inblandade i själva händelsen och får ert namn uthängt här så att din chef, vänner, familj etc ser det... Du kommer alltid att ha den stämpeln... misstänkt...
Sorry men jag tycker att vissa tar d lite väl långt..
Tack för ordet
Citera
2018-10-25, 09:04
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ingen Häktningsförhandling nästa torsdag den 1/11. Men åtal ska vara väckt då. Väljer åklagaren att ansöka om förlängning av häktningen skall ny Häktningsförhandling ske var 14 dag fram tills åtal väcks.
Ja, jag vet att häktning på sannolika skäl gäller 14 dagar i taget. Tror du att åklagaren är redo att väcka åtal om en vecka? Det gör definitivt inte jag.
Citera
2018-10-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NW175
Vingåker.

tack, då kan jag avskriva att det skulle röra sig om min gamla skolkamrat
Citera
2018-10-25, 15:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokazt
Jag kände GA för några år sedan, då han levde ett stilla familjeliv. Han var lugn, trygg, snäll och precis som vilken svensson som helst, dock väldigt intelligent. Han var absolut inte våldsam på något sätt. Jag har dock tappat kontakten med GA de senaste åren. Jag tror inte ett dugg på att han är inblandad i ett mord.

Så här kommer mina alternativa teorier, ordnade enligt min sannolikhetsbedömning:

1 GA är oskyldig. TK lämnade GA's lägenhet som han uppger och sedan finns det en uppsjö av teorier om vad som kan ha hänt, inkl telefoner som är påslagna i två dygn. Det som talar för att han är oskyldig, är att hans inlägg på FB är fullständigt normala samt hans lugna personlighet. Han är ingen iskall person, utan helt normal.

2 GA kan möjligen skydda någon närstående som är skyldig, eftersom han inte vill prata om händelsen. Så vem kan han skydda då?
Kan det vara så att någon kom på TK när hon lämnade GA och det uppstod bråk/svartsjuka?
Vad talar då för detta scenario?
-Vare sig GA eller närstående nämnde eller delade TK's försvinnande någon gång på FB. Lite konstigt?
-GA vill inte prata om detaljer med polisen, vilket skulle kunna tyda på att han skyddar någon.
-GA reste till Australien relativt kort tid efter försvinnandet med person X. Dock så verkade allt normalt under vistelsen, samt att han kom ju faktiskt tillbaka till Sverige, så detta talar väl emot att han är skyldig.

Så jag tror absolut inte att GA är skyldig. Möjligtvis indirekt skyldig, genom att hjälpa någon annan att dölja brott.
Jag hoppas för alla parter, att detta får en lösning inom kort.

Äntligen någon som har uppgifter på GA. Välkommen till tråden! Vet du något om GA:s kärleksrelationer tidigare i livet?
Citera
2018-10-25, 15:50
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Ja, jag vet att häktning på sannolika skäl gäller 14 dagar i taget. Tror du att åklagaren är redo att väcka åtal om en vecka? Det gör definitivt inte jag.

Jag vet att du vet. Det var mera för dom som kanske inte är så insatta jag var lite övertydlig.

Nej inte en chans. Man ska komma ihåg att polisen inte hade något på honom från början. Han togs in för förhör upplysningsvis den 9/10, och det korta förhöret på 26 min ledde till att han anhölls. Att han anhölls kan vara så enkelt att han medgav att T varit hemma hos honom den aktuella kvällen. Sedan häktades han den 11/10 på den lägre misstanke graden. Den 18/10 omhäktades han på sannolika, men det betyder inte nödvändigtvis att tyngre "bevis" framkommit, det kan räcka med flyktfara och att han skulle kunna försvåra och undanröja bevis i utredningen.

Att polisen startade en förundersökning om mord beror bara på att man inte kan "utesluta" att det kan röra sig om mord. Vad vi vet så här långt, har polisen ingen brottsplats, man vet inte hur T avlidit och skulle det finnas några tekniska bevis dröjer det nog några veckor innan resultaten är klara. Att MGM inte längre vill medverka och inte svara på frågor i nya förhör, gör ju att man kan misstänka någon form av inblandning detta. Men i utredningsläget gynnar det nog GA att säga så lite som möjligt, OM han är inblandad på något vis. Tror polisen jobbar i en riktigt brant uppförsbacke.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2018-10-25 kl. 15:56.
Citera
2018-10-25, 19:19
Medlem
Jag har en osannolik och långsökt idé. Jag tror inte det skadar att posta den ändå. Vi börjar med en lista med kända fakta.

1. BO är en medelålders kvinna.
2. BO har efter sin död lämnast utomhus och öppet.
3. Polisen har en MGM. En person som är 'misstänkt nummer ett' men konkreta bevis verkar saknas.

Vad som slog mig var att den här listan beskriver både T och LW (se tråden om Lena Wesström).

Jag vet att mord med en för offret okänd gärningsman är ovanliga och att seriemördare tack och lov är mycket, mycket vanligare i popkultur än i verkligheten.

Ändå, punkt ett och två kan läsa som en skiss på ett modus operandi för en hypotetisk seriemördare. Om T och LW har mött samma GM skulle det också kasta ett helt annat ljus på punkt tre. Polisen går så klart på det mest sannolika, och då hittar man de respektive MGM för T (GA) och LW (SD). Däremot, om det finns en helt annan okänd GM för bägge fallen, blir det så klart svårt att hitta bevis mot de bägge MGM, eftersom de i så fall inte är skyldiga. I fallet LW är det tydligt att det rör sig om ett mycket plötsligt försvinnande, i fallet T vet vi mindre, men det skulle kunna vara något liknande.
Citera
2018-10-25, 19:29
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag vet att du vet. Det var mera för dom som kanske inte är så insatta jag var lite övertydlig.

Nej inte en chans. Man ska komma ihåg att polisen inte hade något på honom från början. Han togs in för förhör upplysningsvis den 9/10, och det korta förhöret på 26 min ledde till att han anhölls. Att han anhölls kan vara så enkelt att han medgav att T varit hemma hos honom den aktuella kvällen. Sedan häktades han den 11/10 på den lägre misstanke graden. Den 18/10 omhäktades han på sannolika, men det betyder inte nödvändigtvis att tyngre "bevis" framkommit, det kan räcka med flyktfara och att han skulle kunna försvåra och undanröja bevis i utredningen.

Att polisen startade en förundersökning om mord beror bara på att man inte kan "utesluta" att det kan röra sig om mord. Vad vi vet så här långt, har polisen ingen brottsplats, man vet inte hur T avlidit och skulle det finnas några tekniska bevis dröjer det nog några veckor innan resultaten är klara. Att MGM inte längre vill medverka och inte svara på frågor i nya förhör, gör ju att man kan misstänka någon form av inblandning detta. Men i utredningsläget gynnar det nog GA att säga så lite som möjligt, OM han är inblandad på något vis. Tror polisen jobbar i en riktigt brant uppförsbacke.
Du gör en ganska bra sammanfattning av vad vi tror oss veta om läget. Värt att tillägga är att vi egentligen inte vet hur och vad MGM har berättat, mer än att Tess var hos honom den aktuella kvällen/natten. Personligen tror och framför allt hoppas jag också att det framkommit saker som stärkte misstankarna inför senaste häktningen. Advokaten var klart kritisk, men det ingår ju i uppdraget. Saker och ting har ju garanterat rört på sig sen omhäktningen, frågan är bara åt vilket håll.

Om de säkrat spår och skickat dessa för analys, bör många av svaren ha kommit inför nästa begäran om häktning. Det har läckt väldigt lite från utredningen och även om det är en bra sak för själva utredningen, så får det mig att tro att det går trögt med att binda MGM till brottet. Framsteg har en tendens att sippra ut och det har de inte gjort här.

Det vore en ren mardröm om inga spår har kunnat säkras och fastslås eller om t.ex. fingeravtryck eller DNA har hittats men varken passar in på MGM eller finns i några register. I extremfallet kan det innebära att polisen ska hitta en tidigare ostraffad person som kanske träffade Tess en enda gång några minuter före mordet och kan ha lämnat landet någon gång de senaste 10 veckorna för att aldrig mer återvända eller begå något brott utomlands. Det är en alldeles för svår uppgift, så låt oss hoppas att det inte hamnar där.
Citera
2018-10-25, 20:46
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jag har en osannolik och långsökt idé. Jag tror inte det skadar att posta den ändå. Vi börjar med en lista med kända fakta.

1. BO är en medelålders kvinna.
2. BO har efter sin död lämnast utomhus och öppet.
3. Polisen har en MGM. En person som är 'misstänkt nummer ett' men konkreta bevis verkar saknas.

Vad som slog mig var att den här listan beskriver både T och LW (se tråden om Lena Wesström).

Jag vet att mord med en för offret okänd gärningsman är ovanliga och att seriemördare tack och lov är mycket, mycket vanligare i popkultur än i verkligheten.

Ändå, punkt ett och två kan läsa som en skiss på ett modus operandi för en hypotetisk seriemördare. Om T och LW har mött samma GM skulle det också kasta ett helt annat ljus på punkt tre. Polisen går så klart på det mest sannolika, och då hittar man de respektive MGM för T (GA) och LW (SD). Däremot, om det finns en helt annan okänd GM för bägge fallen, blir det så klart svårt att hitta bevis mot de bägge MGM, eftersom de i så fall inte är skyldiga. I fallet LW är det tydligt att det rör sig om ett mycket plötsligt försvinnande, i fallet T vet vi mindre, men det skulle kunna vara något liknande.

Jag är beredd att skriva under på din teori, en känsla jag haft sedan jag började följa dessa två mord. Precis som med Kim Wall, jag tror inte hon var förövarens första offer. Har vi fler mord med medelålders kvinnor där MGM går fri och kanske inte ens är GM? Tänker området, Örebro-Stockholm i en radie..
Citera
2018-10-25, 22:00
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Jag är beredd att skriva under på din teori, en känsla jag haft sedan jag började följa dessa två mord. Precis som med Kim Wall, jag tror inte hon var förövarens första offer. Har vi fler mord med medelålders kvinnor där MGM går fri och kanske inte ens är GM? Tänker området, Örebro-Stockholm i en radie..

Långsökt, visst, men så länge vi inte vet dödsorsaken hos LW och TK så är det ju teoretiskt möjligt. Offren hade ju i alla fall inte samma sorts bekantskapskrets, verkar det.

Om man håller sig till det aktuella fallet, så är ju ingen dödsorsak publicerad och det har i alla fall antytts att den inte är alldeles spiksäker.

Om det inte går att fastställa säkert så finns möjligheten, att hon dött hastigt och att hon blivit dumpad av någon, som velat undvika pinsamheten och misstankarna det innebär att bli ertappad med en död person.
Citera
2018-10-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Har inte sett det programmet men gissar att de även kan mena bara mobiltrafiken och den behövs ju inte själva telefonen för, bara att den varit upplopplad förstås.

Så kan det absolut vara
Citera
2018-10-26, 03:55
Moderator
pudelluss avatar
Om nu MGM talat sanning, att hon lämnade hans bostad, ungefär när kan detta ha skett? Promenerade hon? Taxi, kollektivtrafik eller cykel borde ha framkommit.

Att han blir misstänkt är egentligen inte så konstigt om han "tillåter" henne att gå flera km hem mitt i natten. Det tyder på en konflikt eller dyl, eller en lögn, men det kan ha varit på morgonen när det blivit ljust och/eller att hon helt enkelt föredrog den lösningen.

Men det har inte framkommit något om att hon brukade promenera flera km ensam på nätterna.
Senast redigerad av pudellus 2018-10-26 kl. 04:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in