Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Jag vet att du vet. Det var mera för dom som kanske inte är så insatta jag var lite övertydlig.
Nej inte en chans. Man ska komma ihåg att polisen inte hade något på honom från början. Han togs in för förhör upplysningsvis den 9/10, och det korta förhöret på 26 min ledde till att han anhölls. Att han anhölls kan vara så enkelt att han medgav att T varit hemma hos honom den aktuella kvällen. Sedan häktades han den 11/10 på den lägre misstanke graden. Den 18/10 omhäktades han på sannolika, men det betyder inte nödvändigtvis att tyngre "bevis" framkommit, det kan räcka med flyktfara och att han skulle kunna försvåra och undanröja bevis i utredningen.
Att polisen startade en förundersökning om mord beror bara på att man inte kan "utesluta" att det kan röra sig om mord. Vad vi vet så här långt, har polisen ingen brottsplats, man vet inte hur T avlidit och skulle det finnas några tekniska bevis dröjer det nog några veckor innan resultaten är klara. Att MGM inte längre vill medverka och inte svara på frågor i nya förhör, gör ju att man kan misstänka någon form av inblandning detta. Men i utredningsläget gynnar det nog GA att säga så lite som möjligt, OM han är inblandad på något vis. Tror polisen jobbar i en riktigt brant uppförsbacke.
Du gör en ganska bra sammanfattning av vad vi tror oss veta om läget. Värt att tillägga är att vi egentligen inte vet hur och vad MGM har berättat, mer än att Tess var hos honom den aktuella kvällen/natten. Personligen tror och framför allt hoppas jag också att det framkommit saker som stärkte misstankarna inför senaste häktningen. Advokaten var klart kritisk, men det ingår ju i uppdraget. Saker och ting har ju garanterat rört på sig sen omhäktningen, frågan är bara åt vilket håll.
Om de säkrat spår och skickat dessa för analys, bör många av svaren ha kommit inför nästa begäran om häktning. Det har läckt väldigt lite från utredningen och även om det är en bra sak för själva utredningen, så får det mig att tro att det går trögt med att binda MGM till brottet. Framsteg har en tendens att sippra ut och det har de inte gjort här.
Det vore en ren mardröm om inga spår har kunnat säkras och fastslås eller om t.ex. fingeravtryck eller DNA har hittats men varken passar in på MGM eller finns i några register. I extremfallet kan det innebära att polisen ska hitta en tidigare ostraffad person som kanske träffade Tess en enda gång några minuter före mordet och kan ha lämnat landet någon gång de senaste 10 veckorna för att aldrig mer återvända eller begå något brott utomlands. Det är en alldeles för svår uppgift, så låt oss hoppas att det inte hamnar där.