2018-10-25, 23:10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Riksbanken säger inte vad som kommer hända utan vad de samt folk vill ska hända.

https://i0.wp.com/www.brfekoxen.com/wp-content/uploads/2016/03/riksbankens-igelkott-28-oct-28-riks.png?resize=506%2C320

Finns det något motsvarande för andra centralbankers tidigare prognoser? Jag misstänker att det kan se ganska lika ut.
2018-10-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det var intressant. De avser sänka priserna på det de har byggt så att de kan sälja och komma igång och bygga mer.

Jag har spekulerat lite kring precis det tidigare i tråden. Vissa tror att så fort priserna sjunker något så kommer marknadens lagar göra att byggbolagen sluta bygga nytt och därmed stannar prisnedgången. Jag tror att när byggbranschen väl har fått upp farten så kommer de att fortsätta bygga bostadsrätter tills det börjar bli en ren förlustaffär och därefter kommer de att bygga hyresrätter och när det slutar vara lönsamt kommer de att ta mer lån och fortsätta bygga byggnader ända tills de går i konkurs.
I Berlin som är en mer tättbebyggd stad och 1.5 gånger så stor stad så byggs nya äganderättslägenheter för 40k per kvadratmeter. Tyska nybyggen är ofta betydligt vackrare än svenska lådor och man slipper den låga kvalitén på svenska nybyggen. Ägande lägenheter har ingen föreningsskuld så det är 40k för en lägenhet och ingen konstig ekonomisk plan.

Det finns inget som säger att det inte skulle kunna gå att sälja nybyggda treor på 70 kvadrat i närförort till Stockholm för 2 miljoner med en förening som har en högst rimlig ekonomi.

Att köpa en lägenhet idag betyder att man är bergsäker att svenska politiker kommer fortsätta göra det svindyrt att bygga i all framtid.
2018-10-25, 23:20
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Finns det något motsvarande för andra centralbankers tidigare prognoser? Jag misstänker att det kan se ganska lika ut.

sökte runt lite och hittade denna m.f

https://ritholtz.com/wp-content/uploads/2017/06/optimism.png

Det är svårt att förutsäga framtiden
2018-10-25, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja varför inte? Sätt igång. Ingen förbjuder dig att ingå privata låneavtal för att finansiera ditt bostadsköp. Ingen hindrar dig att finansiera någon annans. Skriv en revers mellan parterna vid en bostadsaffär (som det ofta gick till för bara några decennier sedan) eller vad som helst.

Köp en företagsobligation för dina sparpengar. Gå till din morbror och låna pengar om du vill köpa en kiosk.

Ingen tvingar dig att gå till ICA för att handla mat. Du kan handla av bonden i byn direkt. Vi andra kan väl ändå få fortsätta låta "ICA nafsa på varje transaktion"? Vi betalar gärna eftersom vi tycker att det är mer praktiskt att handla där.
ICA levererar riktiga varor.
Banken ljuger att man levererar pengar.
Stor skillnad.

Citat:
På samma sätt tycker vi det är praktiskt att vi inte behöver låsa alla sparpengar i 10 år men ändå kunna ta lån med 10 års löptid och mer ändå.

Vi tycker det är bra att inte låna ut hundratusentals kronor till en enda låntagare utan lånar hellre ut 100 kr till tusentals låntagare så att vi inte får en sån assymetri i risk/reward.
Varför klagar du då över att folket är för högt belånat?

Dom tycker ju detta är "praktiskt".

Citat:
Om det inte funnes banker så skulle jag genast gå ihop med ett antal personer och göra ett upplägg som ger maturity transformation och risk transformation eftersom det är det rationella att göra. Jag har annat att göra på dagarna som jag tjänar bättre på så jag anlitar hellre bankens tjänst. Låt mig fortsätta med det tack.

Att det sedan idag finns en massa konstiga skeva incitament som gör banksektorn instabil förtar inte det faktum att banker är något naturligt och värdefullt i varje civilisation.

Kasta inte ut barnen med badvattnet...
Lycka till ha bankverksamhet som idag med frimarknadsprinciper.
2018-10-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
I Berlin som är en mer tättbebyggd stad och 1.5 gånger så stor stad så byggs nya äganderättslägenheter för 40k per kvadratmeter. Tyska nybyggen är ofta betydligt vackrare än svenska lådor och man slipper den låga kvalitén på svenska nybyggen. Ägande lägenheter har ingen föreningsskuld så det är 40k för en lägenhet och ingen konstig ekonomisk plan.

Det finns inget som säger att det inte skulle kunna gå att sälja nybyggda treor på 70 kvadrat i närförort till Stockholm för 2 miljoner med en förening som har en högst rimlig ekonomi.

Att köpa en lägenhet idag betyder att man är bergsäker att svenska politiker kommer fortsätta göra det svindyrt att bygga i all framtid.
Tekniskt sett, JA. Men det skulle tilta hela marknaden och göra stora sjok av nybyggnation rätt värdelös och därmed urholka bankernas balansräkningar så det kommer aldrig att genomföras i Sverige såvida vi inte får en kollaps liknande tidigt 90-tal eller värre.
2018-10-26, 00:40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
sökte runt lite och hittade denna m.f

https://ritholtz.com/wp-content/uploads/2017/06/optimism.png

Det är svårt att förutsäga framtiden

Ja som den legendariske citatmaskinen och baseballcoachen Yogi Berra (ej släkt med björnen) sa:

"It's hard to make predicitions. Especially about the future."

OnT: Ja, jag hade på känn att RB inte var sämre än andra på det hela. Tvärtom borde det väl vara sammankopplat eftersom den svenska ränteutvecklingen är så starkt sammankopplad med ränteutvecklingen i andra länder.

Jag har inte ens uppfattningen att någon nödvändigtvis är dålig eftersom jag omöjligen kan se att ekonomin skulle vara deterministisk.
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-10-26 kl. 00:45.
2018-10-26, 00:57
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
Att ingen har länkat denna än?
Räkna med en normal ränta på 2,5 – 4 procent och ännu högre bolåneräntor. Det var ett av de svar som riksbankschef Stefan Ingves gav när han chattade med SVT Nyheters läsare under onsdagen.

Citat Ingves: "Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt."

Ja om det vore så väl. Tycker snarare att han ger ett totalt icke-svar, väldigt försiktigt formulerat, och inte binder sig till någon handlingsplan överhuvudtaget.

Han försöker sitta på två stolar samtidigt:
Dels så försöker han ge sken av att ekonomin är stabil så "öööh allt kommer bli normalt igen i någon obestämd framtid" typ. Han vill hålla skenet uppe.
Dels så vill han för allt i världen inte antyda att han faktiskt TÄNKER höja räntan avsevärt. Gjorde han det skulle marknaden tok-krascha direkt.

Han tänker dra ut på detta tills han kan gå i pension. Undrar när? Nån som vet?
2018-10-26, 06:16
Medlem
ronken82s avatar
Intressant, frågan är ju varför svenska byggare inte anammar dessa tyska byggmetoder? [quote=crowman|65643070]I Berlin som är en mer tättbebyggd stad och 1.5 gånger så stor stad så byggs nya äganderättslägenheter för 40k per kvadratmeter. Tyska nybyggen är ofta betydligt vackrare än svenska lådor och man slipper den låga kvalitén på svenska nybyggen. Ägande lägenheter har ingen föreningsskuld så det är 40k för en lägenhet och ingen konstig ekonomisk plan.
2018-10-26, 08:10
Medlem
CC75s avatar
Mycket rapportering idag på morgonen om att vi har den sämsta skörden sedan 50-talet. Frågan är vad det får för konsekvens på livsmedelspriserna och i förlängningen på räntan. Livsmedel och alkohol utgör 14,1% av KPI-korgen.

Kan det påverka att RB höjer redan i december? Själv har jag inte trott på det men nu är onekligen pressen uppåt.

// CC
2018-10-26, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Mycket rapportering idag på morgonen om att vi har den sämsta skörden sedan 50-talet. Frågan är vad det får för konsekvens på livsmedelspriserna och i förlängningen på räntan. Livsmedel och alkohol utgör 14,1% av KPI-korgen.

Kan det påverka att RB höjer redan i december? Själv har jag inte trott på det men nu är onekligen pressen uppåt.

// CC

De kommer nog bara att säga att dessa prishöjningar går att bortse ifrån pga att det var exceptionella omständigheter.

Allt blir dyrare, men det finns ingen inflation. Precis som vanligt.
2018-10-26, 08:35
Medlem
haha hundarna kommer inte bo dåligt i 79&Park!

https://changdobels.se/hunddagis/gardet-hunddagis/
2018-10-26, 08:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eget kapital är tillgångar - skulder

Bankens egna kapital är då:
Bankens fordran på Kalle - Bankens skuld till Pelle

Om Kalles lån skrivs av så existerar fortfarande bankens skuld till Pelle. Pengarna finns kvar även fast lånet är avskrivet. Alltså kan det inte röra sig om ett nollsummespel eftersom skulder och tillgångar inte tar ut varandra i rådande system.

Pengarna som banken skapade vid utlåningstillfället till Kalle har betalats till Pelle och dessa pengar finns kvar om Kalles lån skrivs av.

Det är endast Pelles fordran som existerar i penningmåttet.
Nej de finns inte kvar utan banken bokför en kreditförlust som de måste fylla på från något annat ställe.

Om dessa pengar hade varit de enda i värden så hade banken gått i KK och bankens skuld till Pelle skulle också försvinna.

Antagligen skulle huset konfiskeras vid båda avskrivningarna. Så vi är tillbaka på ruta ett.

Skulder och fordran tar alltid ut varandra eftersom det är samma sak objekt men ur olika perspektiv. Alla skulder är också en fordran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in