Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Hon har ju inte varit offentlig hittills? Tvärtom: hon var med på nästan alla rättegångsdagarna i både Byretten och Landsretten utan att hennes identitet avslöjades. Hon sa bara "nej" när någon journalist försökte fråga ut henne (Camilla på Ekstrabladet skrev i ett live att hon hade försökt). Journalisterna skuggade henne inte till hennes bostad, när hon kom ut ur rättssalen, för att ta reda på hennes namn och publicera det. (Det hade varit emot pressetiken också - och ja även Danmark har pressetiska regler.) Om "Sofie" inte hade valt att gå ut i B.T. nu, så hade hon kunnat förbli anonym, för nu när det inte längre finns bestämda dagar och tidpunkter då man vet var hon befinner sig (som i rätten), så är hon mycket svårare att spåra.
Lyssna nu för sista gången. När hon går in i rätten vet de vem hon är. När hon går in i fängelset vet de vem hon är. Har du fullständigt missat hur de anfaller Lundins ex på utsidan och gör intervjuer?
Jag är förvånad över att ingen läckt uppgifter på debattsidor. Hon rör sig på ytor där det kryllar av folk. Självklart är det ett enormt riskmoment om hon inte skulle berätta om sin support inför sin man.
Citat:
Personligen tycker jag att hon var dum som blottade sitt ansikte, men samtidigt förstår jag hur hon tänker. Det har skrivits så mycket om att tossiga kvinnor står i kö för att ha sex med Madsen, typ för att det skulle vara häftigt att ha sex med en sexmördare - och hon ville visa att de som i verkligheten besöker honom är vanliga, vettiga, medelålders kvinnor. Som inte ens behöver ha sex med honom. (Med detta sagt är jag säker på att M har sex med minst en av dem...)
...och så öppnade hon käften och diskuterade så hjärndött att hon inte på minsta vis tillförde nåt till fördel varken Madsen eller sig själv.
Citat:
Hur eller hur så används inte termen "psykopat" som diagnos av fackmän längre, troligen för att den är så besmittad med felaktigheter då den använts så mycket i populärkulturen. Man skulle lika gärna kunna sätta diagnosen "monster".
Nej, nej och åter nej.
På 70-talet ansågs psykopat vara stigmatiserande. Det var kränkande och stämplade människor. Psykopat blev tabu och ersattes med sociopat.
Flera olika termer har använts, tanken var att neutralisera negativa värderingar och det är främst vänstern som härjat med detta velourgullande.
Genom årtionden har det snarare skapat begreppsförvirring.
Forskningen har länge ägnat sig åt konceptuell forskning (vilka instrument, vilket namn osv) men tack och lov byter det inriktning (mot barn och ungdomar) via neuroforskningen och PCL-r är vedertaget över hela världen som instrument (finns nu i flera olika versioner).
Citat:
En fråga förresten: var det inte DU som skrev inlägg efter inlägg om någon amerikansk psykiater som var expert på "psykopati", som hade tittat på MRN-bilder på "psykopaters" hjärnor, och så hittat en med jättehemska "psykopat"förändringar... och fått en chock när han upptäckte att det var hans egen hjärna? De magnetröntgade ju Madsens hjärna också och hittade inget onormalt. Hur förklarar du det, om "psykopati" nu är ett medfött fel som går att ses på röntgen?
Man ser givetvis inte psykopati på en CT skalle! Det var James Fallon det handlade om och en forskningsundersökning.
Citat:
Sedan undrar jag varför du inte vill diskutera detta med gruppens betydelse för normförskjutning överhuvudtaget? Tror du att alla gängmedlemmar som avrättar tjallare, och alla soldater i Afrika som våldtar fiendens kvinnor, och alla som arbetade i och med koncentrationslägren under WWII (utan att vara tvingade och utan att må dåligt av det) är/var födda med de där "psykopat"förändringarna i hjärnan?
Det är Otto du skrivit detta till, keep up the good work.
Byt tråd om du ämnar diskutera Kongo. Jag diskuterar Madsen här.