2018-10-22, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är du liksom Otto helt förvirrad denna hösteftermiddag..? Jag menade inte att "Sofie" skulle smyga in i rättssalen och fängelset förbi poliser och fängelsevakter, jag menade i förhållande till hennes man. Vi befinner oss i Sverige, inte i Emiraten, och jag är rätt säker på att varken domstolen eller Herstedvester ringer till mannen och frågar om de får släppa in henne... *suckar* Hon hade kunnat hålla relationen med Madsen helt hemlig, om hon varit ute i ogjort ärende.
Undrar vem som är mest upshit creek utan paddel.. är du bokstavstrogen?
Hon blir offentlig från den sekund hon ger Madsen support och därav har hon inget annat val än att berätta för sin man. Han bevakas nämligen hårt av media.
Citat:
Fast "psykopat" stod det faktiskt inte i RPU:n. Så mycket vet till och med jag, att det är en term som främst används i underhållningslitteratur och -filmer. Och att åklagaren har sagt någonting gör det inte till sant. Jag tror liksom Otto mer på sociopat, om man ska döma av alla berättelser från Madsens närstående och medarbetare som beskriver att han hade empati med djur t.ex..
Nej, det är en helt vedertagen term inom rättspsykiatri och forskning och det framkommer klart och tydligt att han är psykopat - vilket är det samma som dyssocial personlighedsstruktur på danska.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag förstår att det sitter hårt inne att Madsen ska klassas ha svår psykopati i din värld men att uppvisa ren dumhet via faktaresistens är inte en smickrande egenskap.
Citat:
Angående den sena debuten, så sa ju GW att han tror att M hade fått visst utlopp genom tortyrfilmerna som han r*nkade till, och SM-klubbarna, för (fortfarande enligt GW) därifrån kommer det inga polisanmälningar. Utan kvinnorna där accepterade hårda tag, och plåstrade om sig i all tysthet. Han behöver inte alls ha gett sig på något ovilligt offer tidigare, och själv tror jag att Kim var det första. Bara en sådan sak som att han klantade sig så mycket, visade ju att han inte var van vid att planera inför eller städa upp efter ett mord, och inte var beredd på reaktionen när adrenalinet går ur kroppen.
Han kan ha fått utlopp via filmerna - dock visar forskning att det är mer vanligt förekommande med brottslighet innan (ofta kopplat till fetischer) där det sen eskalerat.
Att inte förekomma i brottsregister är inget tecken på att vara oskuldsfull när det kommer till en så störd person som Madsen. Att polisen gjort efterforskning via DNA-register beror på att de misstror denna typ av gärningsman på exakt samma sätt som mig. Frånvaro av DNA vid mordfall är ingen garant att han inte gjort nåt heller och det finns som sagt olika sorts brottslighet kopplat till det sexuella.

Madsen var inte van en så exceptionell brottsplats och oavsett att det var planerat (vilket märks mycket väl) så sker det i all hast vid en sen tidpunkt när Kim plötsligt dyker upp - han har högst troligt fått improvisera mer än han tänkt och har tiden emot sig.
Det är inte Kim han primärt är ute efter, han letar offer innan.
Förutom att han är psykopat; impulsiv, orädd, risktagande, korttänkt i stundens hetta, grandios och överskattar sig själv vill säga.
Så det är knappast ett tecken på ovana rent generellt.
Senast redigerad av develi 2018-10-22 kl. 18:13.
Citera
2018-10-22, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Med den uppväxten, isolerad med en personlighetsstörd gammal far, så har nog Madsen utsatts för både psykisk misshandel och fysisk bestraffning. Även om hans far inte fysiskt misshandlade honom lika brutalt som han misshandlade hans halvbröder. Så då ligger det nära till hands att tro Sociopat bl.a.störningar. Men det här begreppet talas det inte längre om. Kan inte minnas att någon mördare har fått den diagnosen. (?) Båda diagnoserna räknas till antisocialt och påminner om varandra.
Vad du tror och önskar likt Merwinna är fullständigt ointressant. Madsen är psykopat, han har fått diagnos svår dyssocial personlighedsstruktur (DP), han har psykopatiska drag. Du har fått ytterligare information om sociopati som inte är en diagnos så du kan lägga ner dina eviga pseudoanalyser.
Citat:
Psykopati är en personlighetsstörning som beskrivs av de personlighetsdrag och beteenden som ligger till grund för denna bok. Psykopater är utan samvete och är oförmögna till empati, skuld eller lojalitet mot någon annan än dem själva.

"Sociopati är inte ett formellt psykiatrisk tillstånd. Det hänvisar till mönster av attityder och beteenden som anses antisociala och brottsliga av samhället i stort, men ses som vanliga eller nödvändiga av den subkultur eller sociala miljö som de utvecklade. Sociopater kan ha ett välutvecklat samvete och en normal kapacitet för empati, skuld och lojalitet, men deras känsla av rätt och fel bygger på normer och förväntningar hos deras subkultur eller grupp. Många brottslingar kan beskrivas som sociopater.

Antisocial personlighetsstörning (APD) är en bred diagnostisk kategori som finns i American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4: e upplagan (DSM-IV). Antisocialt och kriminellt beteende spelar en viktig roll i sin definition och i den meningen är APD liknande sociopati. Några av dem med APD är psykopater, men många är inte.

Skillnaden mellan psykopati och antisocial personlighetsstörning är att den förstnämnda innehåller personlighetsdrag som brist på empati, grandiositet och grunda känslor som inte är nödvändiga för en diagnos av APD. APD är tre eller fyra gånger vanligare än psykopati i befolkningen och i fängelser. Förekomsten av de som vi skulle beskriva som sociopatisk är okänd men sannolikt är betydligt högre än APD. "
Ur boken Ormar i kostymer; Babak & Hare
Senast redigerad av develi 2018-10-22 kl. 19:16.
Citera
2018-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du tror och önskar likt Merwinna är fullständigt ointressant. Madsen är psykopat, han har fått diagnos svår dyssocial personlighedsstruktur (DP), han har psykopatiska drag. Du har fått ytterligare information om sociopati som inte är en diagnos så du kan lägga ner dina eviga pseudoanalyser.

Det är inte önsketänkande. Sociopat är ju inte bättre än Psykopat.
Det finns mycket info om detta på nätet. Men det är för mig svårförstått. Eftersom att det står så mycket olika i olika källor. ju mer man läser dessto rörigare blir det. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociopati

Vi har yttrandefrihet och rätt att söka sanningen alla. Det är inte du som är någon slags enväldig diktator som ska domptera alla här. Nu var det jag själv som frågade, varför Sociopatsbegreppet försvunnit?
Men jag bad inte om att bli mästrad föraktfullt av dig. Att du tycker att alla är inkompetenta, okunniga idioter utom dina "instämmer-till-fullo, -ja-sägare", som inte har så mkt.vettigt att säga själv, är väldigt trist. Du har ju väldigt mycket överseende med deras tossigheter har jag noterat.

Sedan har du rätt att ha din åsikt naturligtvis. Men det har vi alla. I det här fallet är det ingen som påstått att PM är Sociopat. Bara att vi tycker att det skulle stämma bättre med hans livshistoria. Man får faktiskt undra och fundera. Du funderar över en skruvdragare märkt P.L (Peter Lundin? ) i ett utbränt hus på tidiga 90-talet i Roskilde och gör väldigt stor affär av den mordbranden. Vi undrar och funderar alla. Och det är väl vad en sådan här tråd är till för?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-22 kl. 22:33.
Citera
2018-10-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
No hard feelings!

För övrigt: att Madsen troligen VAR skyldig, utesluter inte att Jeppe samtidigt var vääääldigt kåt på att vinna sitt sista mål som åklagare - som en reklamskylt inför hans kommande, mer lukrativa värv som försvarsadvokat. Du vet väl att: "that you're paranoid doesn't mean that they aren't after you"!

Ja, det var min simultanförmåga som fick ett sammanbrott där.
När det gäller ditt tidigare inlägg så var det mycket som jag håller med om.
Som jag själv funderat på.

När det gäller att vinna mål så är det lika åklagare/försvarsadvokat.
I det här fallet var det svårt för Bettina då bevisen var starka.
På sätt och vis har ju Madsen erkänt. Jag tror att han med tiden kommer att göra det.
Inte vad han gjort naturligtvis, men hur och varför det hände.
Citera
2018-10-22, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inte önsketänkande. Sociopat är ju inte bättre än Psykopat.
Det finns mycket info om detta på nätet. Men det är för mig svårförstått. Eftersom att det står så mycket olika i olika källor. ju mer man läser dessto rörigare blir det. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociopati
Peter Madsen har fått en diagnos via mentalerklæringen och därmed är sociopati en helt irrelevant diskussion kring honom.
Han är inte sociopat och det är ingen diagnos som du påstod nyss. Vi befinner oss i Norden där det förlegade begreppet inte används överhuvudtaget.

Du söker förgäves få honom att framstå som empatisk, inneha nån sorts godhet, trots att mentalerklæringen med all tydlighet visar att han saknar affektiv empati.
Problemet ligger inte i begreppen - det ligger hos dig.

Det står även att han saknar samvete, förmåga till ånger och känna skuld vilket är det centrala för psykopati:

"- Han er følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati og samvittighed." live bt
"Han er desuden følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati, anger eller skyldfølelse." live dr

Psykiater, Overlege Fred Heggen:
Citat:
"Jeg lurer på hva Kim Wall tenkte da hun befant seg i ubåten. Under vann. Uten mulighet til å flykte. Da Peter Madsen plutselig tok av seg masken, og stod frem som det monsteret han egentlig er."

"Jeg kjenner at disse opplysningene gjør meg både opprørt og kvalm. Det blir derfor vanskelig i det hele tatt å tenke på hvilke lidelser den unge kvinnen måtte gå gjennom, før livet hennes ebbet ut."
http://fredheggen.blogg.no/1517213785_det_planlagte_drapet_p_kim_wall.html
Citat:
"Hadde han ikke tabbet seg ut, kunne han fortsatt ha vært en sjarmerende, dansk maskot, som bare ventet på å legge verden for sine føtter.
I stedet var det monsteret i ham som gjorde ham verdensberømt.

Planen hans slo feil. Nok en gang skulle det vise seg at det var psykopatens grandiositet som ble hans bane."
https://www.nettavisen.no/meninger/fredheggen/ett-ar-siden-drapet-pa-kim-wall/3423524990.html
Citat:
En viktig skillnad mellan en psykopat och en sociopat är om han har ett samvete , den lilla rösten inuti som låter oss veta när vi gör något fel, säger L. Michael Tompkins, EdD. Han är en psykolog på Sacramento County Mental Health Treatment Center.

En psykopat har inget samvete. Om han ljuger för dig så kan han stjäla dina pengar, han kommer inte att känna några moraliska skrupler, men han låtsas ha. Han kan observera andra och sedan agera så som de gör så han inte blir påkommen, säger Tompkins.
Originaltext:
Senast redigerad av develi 2018-10-22 kl. 23:02.
Citera
2018-10-23, 01:07
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Sedan har du rätt att ha din åsikt naturligtvis. Men det har vi alla. I det här fallet är det ingen som påstått att PM är Sociopat. Bara att vi tycker att det skulle stämma bättre med hans livshistoria. Man får faktiskt undra och fundera. Du funderar över en skruvdragare märkt P.L (Peter Lundin? ) i ett utbränt hus på tidiga 90-talet i Roskilde och gör väldigt stor affär av den mordbranden. Vi undrar och funderar alla. Och det är väl vad en sådan här tråd är till för?

Peter Madsen fulla namn är Peter Langkjær Madsen. Kanske kallade han sig för Peter Langkjær (PL) en gång i tiden? Vad vet jag,men som du borde förstå, såna detaljer kan vara viktiga upplysninger. Ditt eviga gnäll om Madsens , för dig, goda sidor är dock bara trams. Vad i helvete har det för betydning om Madsen är psykopat eller sociopat vid det här laget? Skriv ett brev till honom eller åk ner till Herstedvester. Du behöver vel inte den här trådens välsignelse för att ta kontakt med din lilla danska hjelte. Han behöver säkert ditt stöd, i denna för honom svåra tid.
Senast redigerad av kugutt 2018-10-23 kl. 01:09.
Citera
2018-10-23, 02:25
Medlem
Citat:
Peter Madsen har fått en diagnos via mentalerklæringen och därmed är sociopati en helt irrelevant diskussion kring honom.
Han är inte sociopat och det är ingen diagnos som du påstod nyss. Vi befinner oss i Norden där det förlegade begreppet inte används överhuvudtaget.

Du söker förgäves få honom att framstå som empatisk, inneha nån sorts godhet, trots att mentalerklæringen med all tydlighet visar att han saknar affektiv empati.
Problemet ligger inte i begreppen - det ligger hos dig.

Det står även att han saknar samvete, förmåga till ånger och känna skuld vilket är det centrala för psykopati:

"- Han er følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati og samvittighed." live bt
"Han er desuden følelseshæmmet med alvorlig mangel på empati, anger eller skyldfølelse." live dr

Psykiater, Overlege Fred Heggen:

Originaltext:

Jag beundrar dig för din envisa kamp mot vissa yttersta förvirrande själar, som hjältedyrkar en sadistisk styckmördare av en värnlös kvinna på det mest grymmaste sätt någonsin, och uppfinner ursäkter för det.

Det säger något kristallklart om dessa personers egna tankegods när man förminskar
brottet av sadisten och psykopaten Madsen på alla omöjliga, otänkbara sätt. I evinnerlighet.

Med en emfas som om det gällde de själva ...
Citera
2018-10-23, 04:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag beundrar dig för din envisa kamp mot vissa yttersta förvirrande själar, som hjältedyrkar en sadistisk styckmördare av en värnlös kvinna på det mest grymmaste sätt någonsin, och uppfinner ursäkter för det.

Det säger något kristallklart om dessa personers egna tankegods när man förminskar
brottet av sadisten och psykopaten Madsen på alla omöjliga, otänkbara sätt. I evinnerlighet.

Han är som nån sorts morbid version av vår tideräkning (före och efter Kristi födelse):
Madsen före och efter mordet.

Det beteende han manipulerar folk med tycks fullständigt bitit sig fast som ett bevis på hans godhet där han gullar med humlor och kammar Dittes hår.
Han är samma empatistörda och samvetslösa psykopat, men det tycks vara oerhört svårt att begripa.
Hans störda karaktärsdrag sitter som Loctite och det är snarare faran med Madsen - att han är extremt manipulativ.
Det är vad Cleckley benämnde 'Mask of Sanity' som han visar upp.

Det måtte vara en underbar marknad för psykopater...
Citat:
Henrik Day Poulsen:
Citat:
"Vägen till att förstå dessa känslokalla människor är att man inte utgår från sin egen moral och anständighet,
utan snarare inser att vissa människor kan agera som monster och överhuvudtaget inte ser det som ett problem.
Kort sagt: Ta bort naiviteten och se monstret direkt i ögonen utan varken fruktan eller medlidande."
.

Originaltext:
Senast redigerad av develi 2018-10-23 kl. 04:32.
Citera
2018-10-23, 05:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Peter Madsen fulla namn är Peter Langkjær Madsen. Kanske kallade han sig för Peter Langkjær (PL) en gång i tiden? Vad vet jag,men som du borde förstå, såna detaljer kan vara viktiga upplysninger. Ditt eviga gnäll om Madsens , för dig, goda sidor är dock bara trams. Vad i helvete har det för betydning om Madsen är psykopat eller sociopat vid det här laget? Skriv ett brev till honom eller åk ner till Herstedvester. Du behöver vel inte den här trådens välsignelse för att ta kontakt med din lilla danska hjelte. Han behöver säkert ditt stöd, i denna för honom svåra tid.
Kompletterar med att jag även funderade kring om sista bokstaven var borta via slitage.

Vederbörande har själv funderat kring mängder med olika mord i Danmark tidigare, då gick det baske mig bra. Men gu' nåde om man tolkar Madsen som seriebrottsling, en ren skymf mot en så djurvänlig karl.
Nu är det nämligen jakten på Madsens godhet som gäller, vilket lär vara som att söka den (o)heliga Graal.

Om han inte har empati och saknar samvete, njuter av att tortera en ung kvinna med kniv och skruvmejsel i underlivet och ser ut som om det inte hänt nåt speciellt några timmar senare:
då kan man räkna ut med arslet vad det är för hjärtlös personlighet.
Mer behövs inte och detta känslokalla beteende uppstod inte den 10 augusti 2017.
Senast redigerad av develi 2018-10-23 kl. 05:29.
Citera
2018-10-23, 05:48
Medlem
Grandiosos avatar
Det senaste även i svensk press nu:

Citat:
Kvinnorna har flockats kring Peter Madsen i fängelset.

En av dem är 48-åriga lokföraren Sofie - som ändå tycker att livstidsdomen är rätt.
– Jag har aldrig varit rädd att besöka honom. När jag går därifrån tänker jag redan på nästa möte, säger hon till danska tidningen BT.
Citat:
– Han får mig att tänka, inte bara mentalt utan även om mänskliga ting i livet, säger hon i intervjun.
Hittills har Sofie hunnit besöka Madsen vid 20 tillfällen i fängelset.
Citat:
Under de många besöken i fängelset fick hon en allt större inblick i hur den livstidsdömde ubåtsbyggaren först mördat och sedan styckat den svenska journalisten.

Det handlade även om hans våldsamma fantasier för sex. Och hur man både mördar och styckar en människokropp.
Då har han faktiskt öppnat sig för henne och berättat detaljerat om hela förloppet, från mord
till styckning. Tolkar jag det som.

Citat:
De fasansfulla uppgifterna var ändå inget som ändrade något för Sofie.

– För mig finns fortfarande en god Peter, och så den andre.
På det lilla viset minsann...
Citat:
– Det är inte tal om unga läckra blondiner som söker hans vänskap och vill ha sex med en tillfällig kriminell. Det ligger på ett djupare plan än så.

Sofie understryker att hon anser att livstidsdomen mot Peter Madsen är rätt.
– Jag har aldrig varit rädd för honom. I samma ögonblick som jag lämnar fängelset brukar jag tänka att jag vill dit igen, säger hon.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sofie-48-umgas-med-peter-madsen-i-fangelset/

Hon ser ut som en karl förresten. Påtagligt maskulina drag. Påminner om nån jag inte kommer
på nu.

Till artikeln i BT.

Min danska är närmast urkass och Googles översättning kan man lika gärna vara utan så
hur ska följande tydas: (Går inte att kopiera så jag får skriva in det för hand)

...at hun flera gange har skaeldt Peter ud for ikke at have taget hende med i ubåten.

- For so havde jag taesket ham, og så var det her aldrig sket.

https://www.bt.dk/krimi/sofie-besoeger-peter-madsen-i-faengslet-han-er-godt-selskab

Är hon besviken på Madsen för att han inte nån gång bjudit med henne på en ubåtsfärd
för skulle han gjort det och då försökt nåt med henne så skulle hon sparkat till honom
så hade det här mordet aldrig behövt ske eller vad fan menas egentligen?

Hon är allt modig som tar steget och framträder i media får man lov att säga. Hon kunde dock
lika gärna gått ut med namnet också när hon ändå håller på för det är ju snart ute ändå.
Må hon fortsätta att må bra och trivas i sitt vänskapsförhållande med Kim Walls mördare
och må hennes make och familj fortsätta tycka att det är en god idé att de umgås.
Inte vill man missunna nån bekantskapen med en person som har så mycket att ge som
Madsen uppenbarligen har. Intellektuellt och känslomässigt. Nej, inte vill man det inte.
Citera
2018-10-23, 06:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Såg en intressant analys av retspsykiater Henrik Day Poulsen från rättegången som jag missat.
Kombon narcissism och psykopati förklarar hans beteende då han kliver iland. Oberörd trots styckning och dumpning av likdelar strax innan (psykopati) och gillar att intervjuas (narcissism).
Det är som om en celebritet landstigit. Den person som snabbt ville gena hemåt förändras när han får en mick framför munnen, han ler och pladdrar. Det är som om han glömmer bort vilket jävla sits han är i. När nästa journalist dyker upp så får polisen nästintill putta in honom i bilen.

"Men kombinationen af både psykopatiske og narcissistiske træk er meget interessant, fordi det meget ofte både forklarer, hvorfor gerningsmændene kan gøre de her forfærdelige ting – og også den måde, som de agere på derefter,« forklarer Henrik Day Poulsen."

"Ifølge Henrik Day Poulsen virkede hele Peter Madsens adfærd i retten, som om, at opfinderen nød opmærksomheden."

»Psykologisk set minder han jo noget om Anders Breivik. Breivik blev også fundet lidende af de her meget, meget narcissistiske træk. Og den måde, som Breivik har optrådt på, der ser jeg de samme træk hos Peter Madsen,« siger Henrik Day Poulsen og tilføjer, at Peter Lundin også har skrevet en bog, hvor han udstiller sig selv som meget narcissisistisk."

Ser ÅK som en sekundär person och verkar leka med rätten. Han har ju själv sagt att han är där frivilligt för att svara på frågor (njaeee..) och utför rättegången av nyfikenhet..

»Anklageren går virkelig i detaljer, men det lader Peter Madsen sig ikke påvirke af. Enhver mand, der ville blive spurgt om, hvorvidt han havde fået sædafgang, ville formentlig blive rød i hovedet og fumle lidt, men Peter Madsen giver et fuldstændig nærmest klinisk svar.
Det vidner om, at han jo slet ikke ser, at han er i en ekstrem alvorlig situation, hvor han kan ende med aldrig at komme ud og se dagens lys igen og tilbringe resten af livet i en celle,« siger Henrik Day Paulsen, der mener, at Peter Madsens svar til anklageren også bærer præg af, at han ser anklageren som 'en sekundær' person, som han ikke rigtig tager seriøst – og som han selv føler sig hævet over."

»Han sidder også med den fordel, at kun han kender den sande historie – der er ingen overvågningskameraer, der er ingen vidner. Så han kan lege med retten lige så længe, han har lyst til,« lyder det fra Day Poulsen."
https://theworldnews.net/dk-news/retspsykiater-om-peter-madsens-adfaerd-i-retten-han-sidder-med-en-stor-fordel-og-leger-med-retten
Citera
2018-10-23, 06:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Undrar vem som är mest upshit creek utan paddel.. är du bokstavstrogen?
Hon blir offentlig från den sekund hon ger Madsen support och därav har hon inget annat val än att berätta för sin man. Han bevakas nämligen hårt av media.

Nej, det är en helt vedertagen term inom rättspsykiatri och forskning och det framkommer klart och tydligt att han är psykopat - vilket är det samma som dyssocial personlighedsstruktur på danska.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag förstår att det sitter hårt inne att Madsen ska klassas ha svår psykopati i din värld men att uppvisa ren dumhet via faktaresistens är inte en smickrande egenskap.
Han kan ha fått utlopp via filmerna - dock visar forskning att det är mer vanligt förekommande med brottslighet innan (ofta kopplat till fetischer) där det sen eskalerat.
Att inte förekomma i brottsregister är inget tecken på att vara oskuldsfull när det kommer till en så störd person som Madsen. Att polisen gjort efterforskning via DNA-register beror på att de misstror denna typ av gärningsman på exakt samma sätt som mig. Frånvaro av DNA vid mordfall är ingen garant att han inte gjort nåt heller och det finns som sagt olika sorts brottslighet kopplat till det sexuella.

Madsen var inte van en så exceptionell brottsplats och oavsett att det var planerat (vilket märks mycket väl) så sker det i all hast vid en sen tidpunkt när Kim plötsligt dyker upp - han har högst troligt fått improvisera mer än han tänkt och har tiden emot sig.
Det är inte Kim han primärt är ute efter, han letar offer innan.
Förutom att han är psykopat; impulsiv, orädd, risktagande, korttänkt i stundens hetta, grandios och överskattar sig själv vill säga.
Så det är knappast ett tecken på ovana rent generellt.

Hon har ju inte varit offentlig hittills? Tvärtom: hon var med på nästan alla rättegångsdagarna i både Byretten och Landsretten utan att hennes identitet avslöjades. Hon sa bara "nej" när någon journalist försökte fråga ut henne (Camilla på Ekstrabladet skrev i ett live att hon hade försökt). Journalisterna skuggade henne inte till hennes bostad, när hon kom ut ur rättssalen, för att ta reda på hennes namn och publicera det. (Det hade varit emot pressetiken också - och ja även Danmark har pressetiska regler.) Om "Sofie" inte hade valt att gå ut i B.T. nu, så hade hon kunnat förbli anonym, för nu när det inte längre finns bestämda dagar och tidpunkter då man vet var hon befinner sig (som i rätten), så är hon mycket svårare att spåra.

Personligen tycker jag att hon var dum som blottade sitt ansikte, men samtidigt förstår jag hur hon tänker. Det har skrivits så mycket om att tossiga kvinnor står i kö för att ha sex med Madsen, typ för att det skulle vara häftigt att ha sex med en sexmördare - och hon ville visa att de som i verkligheten besöker honom är vanliga, vettiga, medelålders kvinnor. Som inte ens behöver ha sex med honom. (Med detta sagt är jag säker på att M har sex med minst en av dem...)

Hur eller hur så används inte termen "psykopat" som diagnos av fackmän längre, troligen för att den är så besmittad med felaktigheter då den använts så mycket i populärkulturen. Man skulle lika gärna kunna sätta diagnosen "monster". En fråga förresten: var det inte DU som skrev inlägg efter inlägg om någon amerikansk psykiater som var expert på "psykopati", som hade tittat på MRN-bilder på "psykopaters" hjärnor, och så hittat en med jättehemska "psykopat"förändringar... och fått en chock när han upptäckte att det var hans egen hjärna? De magnetröntgade ju Madsens hjärna också och hittade inget onormalt. Hur förklarar du det, om "psykopati" nu är ett medfött fel som går att ses på röntgen?

Sedan undrar jag varför du inte vill diskutera detta med gruppens betydelse för normförskjutning överhuvudtaget? Tror du att alla gängmedlemmar som avrättar tjallare, och alla soldater i Afrika som våldtar fiendens kvinnor, och alla som arbetade i och med koncentrationslägren under WWII (utan att vara tvingade och utan att må dåligt av det) är/var födda med de där "psykopat"förändringarna i hjärnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in