2018-10-21, 06:59
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtrattkantarell
https://www.expressen.se/gt/vardfamiljen-sop-hela-tiden/
Efter dag fem skriver Jennie att hon är nöjd med resan.
STS har jobbat med familjen i 7 år.
Att någon som börjar kröka på morgonen skulle stå med armarna i kors och vara arg för att dom är 5 minuter sena hem från disko gör mig helt säker att hon bluffar.
Märkligt att hon inte anklagade mannen för våldtäkt redan då men det kom 12 år senare efter att ha nyttjat droger ett antal år.
Citera
2018-10-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Att någon som börjar kröka på morgonen skulle stå med armarna i kors och vara arg för att dom är 5 minuter sena hem från disko gör mig helt säker att hon bluffar.
Märkligt att hon inte anklagade mannen för våldtäkt redan då men det kom 12 år senare efter att ha nyttjat droger ett antal år.

I den historien reagerade jag framförallt på att det är ologiskt att tvinga tjejerna att komma hem tidigt och förbjuda dem att vara hemma på dagen, om de nu vill se tjejerna så lite som möjligt. Sen låter uttalandet om barnen efterhanskonstruerad.

"De följande dagarna tvingades tjejerna att komma hem tidigare än de andra resedeltagarna. Samtidigt förbjöds de, enligt Jennie, att vara hemma under dagarna. - Jag satt på en bänk i stan och visste inte vad jag skulle göra. Paret sa att den enda anledningen till att vi bodde hos dem var att de skulle tjäna pengar så att de kunde åka på resor, säger Jennie."
Citera
2018-10-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

En lätt sökning på STS och Eva Hedin tar fram fler artiklar om missnöjda familjer och ungdomar som känner sig lurade av språkreseföretaget. Eva var då produktchef på STS och hon kör samma vals när media ringer upp. De ifyllde formuläret ungdomarna fyllt i innan de knappt landat samt den uttalade förvåningen över den kritik som riktats mot värdfamiljen de a l d r i g haft problem med tidigare osv....

Bo kan inte misskrediteras i trovärdighet för att hennes föräldrar valt att reklamera en språkresa de skickat sin 14 åriga dotter till. Det är något de knappast är ensamma om särskilt när det gäller STS och England.
Senast redigerad av birkaboo 2018-10-21 kl. 08:06.
Citera
2018-10-21, 08:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
En lätt sökning på STS och Eva Hedin tar fram fler artiklar om missnöjda familjer och ungdomar som känner sig lurad av språkreseföretaget. Eva var då produktchef på STS och hon kör samma vals när media ringer upp. De ifyllde formuläret ungdomarna fyllt innan de knappt landat samt den uttalade förvåningen om kritiken av värdfamiljen de a l d r i g haft problem med tidigare osv....

Bo kan inte misskrediteras i trovärdighet för att hennes föräldrar valt att reklamera en språkresa de skickat sin 14 åriga dotter till. Det är något de knappast är ensamma om särskilt när det gäller STS och England.
Tycker du det är trovärdigt att någon som börjar kröka på morgonen bryr sig om någon är 5 minuter sen från diskot senare på kvällen? Att du får träff på Eva beror på att hon är den som uttalar sig i de här frågorna för STS och att det finns personer som är missnöjda med sina resor är mera regel än undantag. Varför hade ingen av de andra fyra tjejerna som bodde där problem?

Jennie var ute och krökade själv så klart och väljer anmäla familjen hon bodde hos.
Citera
2018-10-21, 08:36
Medlem
ehurus avatar
Det är OK att i domstol framföra inspelat ljud om en av de som hörs ger sitt godkännande. Detta oavsett om de inspelade vetat om det för stunden och även att den som spelar in ej befinner sig i rummet eller deltar i samtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
FRÅGA
Hej! Är det lagligt för mig att spela in ett telefonsamtal, där andra parten inte vet att jag spelar in det? Det är jag själv som ringer upp den andra parten. Får jag sedan använda det i ett civilmål?
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att spela in samtal om det är ett samtal mellan personer som är ovetandes om inspelningen. Däremot är det tillåtet att spela in ett samtal om man själv är en del av samtalet, det skulle alltså vara tillåtet för dig att spela in ett telefonsamtal om du är en av samtalsparterna, se 4:9a brottsbalken.

I Sverige har vi principerna om fri bevisbörda samt fri bevisvärdering som kompletterar varandra. Principen om fri bevisföring säger att all bevisning får framföras i domstol och principen om fri bevisvärdering anger att rätten efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit i målet ska avgöra vad som är bevisat i målet, se 35:1 rättegångsbalken. Rätten kan avvisa bevisning om det är uppenbart att beviset skulle bli utan verkan, att beviset inte behövs m.m., se 35:7 rättegångsbalken.

Du kommer alltså med största sannolikhet få använda inspelningen som bevis i ett civilmål.
Citera
2018-10-21, 08:54
Medlem
Vobblers avatar
Det verkar finnas hur mycket som helst att gräva fram om den där tjejen, trasig stackare. Drog hon igång ljudinspelningen på mobilen när GS låg med huvudet mellan hennes ben eller?
-"Nu har jag chansen att tjäna en spänn. Skit samma att jag förstör hans liv."
Citera
2018-10-21, 09:30
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
En lätt sökning på STS och Eva Hedin tar fram fler artiklar om missnöjda familjer och ungdomar som känner sig lurade av språkreseföretaget. Eva var då produktchef på STS och hon kör samma vals när media ringer upp. De ifyllde formuläret ungdomarna fyllt i innan de knappt landat samt den uttalade förvåningen över den kritik som riktats mot värdfamiljen de a l d r i g haft problem med tidigare osv....

Det är iofs skillnad på att göra en anmälan och att göra en anmälan och dessutom kontakta kvällstidningarna.
Citera
2018-10-21, 09:31
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
I den historien reagerade jag framförallt på att det är ologiskt att tvinga tjejerna att komma hem tidigt och förbjuda dem att vara hemma på dagen, om de nu vill se tjejerna så lite som möjligt. Sen låter uttalandet om barnen efterhanskonstruerad.

"De följande dagarna tvingades tjejerna att komma hem tidigare än de andra resedeltagarna. Samtidigt förbjöds de, enligt Jennie, att vara hemma under dagarna. - Jag satt på en bänk i stan och visste inte vad jag skulle göra. Paret sa att den enda anledningen till att vi bodde hos dem var att de skulle tjäna pengar så att de kunde åka på resor, säger Jennie."
Det fetade understrukna: Det var väl inte så underligt att paret använde pengarna de fick som lön för ett jobb till resor? De gör väl vad de vill för sin ersättning. Jag tycker också att historien är märklig. Verkar vara så att hon lärt sig tidigt att klaga för att få ersättning. Slå mynt av situationer.
Citera
2018-10-21, 09:53
Medlem
Caracallass avatar
"Den sjätte dagen började mardrömmen, enligt Jennie. - Vi kom hem fem minuter för sent från ett disko. Mannen stod med armarna i kors i dörren och såg arg ut. Jag blev jätterädd. "

Klart att värdfamiljen är mån om att tjejerna inte ska springa ute på nätterna. Klart att mannen är arg när de kommer försent. (Tror nog att det var mer än 5 minuter) Hela den historien är en misslyckad snyfthistoria som man dessutom går till GT med , säkert för att bli ekonomiskt kompenserad. Här kan man dock inte skylla allt på unga Jennie , man vem fick henne till att gå till pressen?https://www.expressen.se/gt/vardfamiljen-sop-hela-tiden/
Citera
2018-10-21, 10:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag har en fundering kring scenario: Ponera nu att det hela i grunden var så att tanken var att man skulle ha trekant med tjejen, vilket man kan ana utifrån det han säger i förhöret.
Säg så här att gubben med frun ligger med varandra i vardagsrummet och så pratar de om att han ska kolla om tjejen är vaken när han ändå ska på toa. Han går och "gör sin sak" med tjejen men hon vill inte gå in till frun utan det hela avslutas.
Frun blir sur för hon får inte vara med på trekanten, vi läser ju lite om den bitterheten i artikeln bla.

Min fundering blir då, utifrån scenariot att frun också ville ha sex med tjejen underförstått, dvs att de hade gemensamt tagit beslut om att ha trekant med tjejen, frun kanske låg i vardagsrummet naken och väntade på att gubben och tjejen skulle komma in till henne:
Vad skulle hända om ett sådant scenario framkom i rättegången?
Blir frun då också medåtalad som typ medhjälpare/pådrivande till situationen och en ny rättegång måste göras?

Det mesta pekar väl att åt att scenariot var ett precis sådant. Utifrån vad som kommit fram. MGM berättelse och det måhända skvaller som kommit ut hur frugan reagerat på saken. Dvs de är överens om detta tror givet den yngre kvinnan också är det. Han går in och "värmer" upp den yngre kvinnan för att det senare ska bli en trekant. Den yngre kvinnan kanske var med på detta först med ändrade sig sedan. Möjligen för att det skulle vara en fjärde person med också som uteblev av någon anledning och då kanske det inte var lika kul för henne att fortsätta med detta och ha sex med två ca 30 år äldre än henne.

Nej tror inte om så att frugan kan tänkas vara ansvarig det minsta. Det är ju i så fall inte att de gemensamt bestämd att våldta den andra kvinnan. Utan hon trodde givet att den yngre kvinnan var med på det eller att mannen då inte ens skulle försöka om hon inte ville.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-10-21 kl. 10:23.
Citera
2018-10-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det mesta pekar väl att åt att scenariot var ett precis sådant. Utifrån vad som kommit fram. MGM berättelse och det måhända skvaller som kommit ut hur frugan reagerat på saken. Dvs de är överens om detta tror givet den yngre kvinnan också är det. Han går in och "värmer" upp den yngre kvinnan för att det senare ska bli en trekant. Den yngre kvinnan kanske var med på detta först med ändrade sig sedan. Möjligen för att det skulle vara en fjärde person med också som uteblev av någon anledning och då kanske det inte var lika kul för henne att fortsätta med detta och ha sex med två ca 30 år äldre än henne.

Nej tror inte om så att frugan kan tänkas vara ansvarig det minsta. Det är ju i så fall inte att de gemensamt bestämd att våldta den andra kvinnan. Utan hon trodde givet att den yngre kvinnan var med på det eller att mannen då inte ens skulle försöka om hon inte ville.

Många dejavu-minnen fladdrar förbi vid den här beskrivningen. Som nyinflyttad tjugoårig lantis hamnade jag i ett antal sådana situationer i huvudstaden. Oftast var mannen drivande när det gällde att få till en trekant, någon gång kvinnan.
Citera
2018-10-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
"Den sjätte dagen började mardrömmen, enligt Jennie. - Vi kom hem fem minuter för sent från ett disko. Mannen stod med armarna i kors i dörren och såg arg ut. Jag blev jätterädd. "

Klart att värdfamiljen är mån om att tjejerna inte ska springa ute på nätterna. Klart att mannen är arg när de kommer försent. (Tror nog att det var mer än 5 minuter) Hela den historien är en misslyckad snyfthistoria som man dessutom går till GT med , säkert för att bli ekonomiskt kompenserad. Här kan man dock inte skylla allt på unga Jennie , man vem fick henne till att gå till pressen?https://www.expressen.se/gt/vardfamiljen-sop-hela-tiden/
JB är 14 år enligt tidningsartikeln. Fotot föreställer henne och pappan PB. Vem som kontaktat tidningen är väl inte så svårt att räkna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in