2018-10-20, 12:51
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
En fråga:

Är det någon som vet hur den juridiska gången blir nu?

Om det blir lyckta dörrar så kommer man väl inte ens ta del av BO version, ens skriftligt vad jag förstår?
Hur mycket info få man då?

Kanske inte går till åtal, vet vi ju inte. Bara för o ta ett fall ur högen, oxelösund aug/sep 2018:

1) 29 aug våldtäkt anmäld https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/misstankt-valdtakt-i-oxelosund
2) 29 aug MGM grips, skäligen misstänkt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/man-gripen-for-misstankt-valdtakt-1
3) 31 aug häktas, på sannolika skäl https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/32-aring-begars-haktad-misstankt-for-valdtakt
4) 3 sep MGM släpps ur häktet https://www.sn.se/oxelosund/valdtaktsmisstankt-slappt-ur-haktet-nya-uppgifter-i-utredningen/
5) 28 sep Utredningen nedlagd, inget åtal https://www.sn.se/oxelosund/valdtaktsmisstankt-friad-olika-uppgifter-om-handelsen/
– Ärendet är nedlagt och avslutat hos oss, säger åklagare Karin Sverker.
...
– Efter häktningsförhandlingen kom det nya uppgifter om händelseförloppet. Det fanns inte längre misstankar att det var brottsligt på det sätt som vi trodde från början, säger åklagare Karin Sverker.
Kvinnan som gjorde anmälan är inte misstänkt för brott. Karin Sverker säger att de uppgifter som kom fram inledningsvis inte var felaktiga.
Citera
2018-10-20, 13:04
Medlem
Om jag fatta saken rätt så var det ytterligare en person i lgh . En man ? Var sov han i en lgh på 80 kvm ? Hos Ma . Låter som ett partnerbyte som gått fel . Rätt/fel ? Shoot !!!
Citera
2018-10-20, 13:10
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superflysuperman
Om jag fatta saken rätt så var det ytterligare en person i lgh . En man ? Var sov han i en lgh på 80 kvm ? Hos Ma . Låter som ett partnerbyte som gått fel . Rätt/fel ? Shoot !!!
Du har inte hängt med va?
MGM har i förhör redogjort att han gick in till henne efter han sovit hos sin fru och vaknat och varit på toa.
Låter det som partnerbyte?
Citera
2018-10-20, 13:16
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Du har inte hängt med va?
MGM har i förhör redogjort att han gick in till henne efter han sovit hos sin fru och vaknat och varit på toa.
Låter det som partnerbyte?
Det är hans första inlägg...

OnT. Det har inte framkommit om den fjärde personen varit på plats
i bostaden då det misstänkta brottet begicks.
Citera
2018-10-20, 13:26
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-tala
Om det nu är så att GS varit inblandad i div "spelhärvor" och en "märklig/omedveten" miljoninsättning på hans bankkonto så hoppas jag de rör runt i detta också, likaså BO´s affärer. Allting påverkas av något beteende, vilket kan resultera i mycket annat. Får GS ha kontakt med MA under tiden han sitter häktad?

Nej en häktad person som har restriktioner får inte ta emot besök, träffa andra häktade, tala i telefon, läsa tidningar, se på TV eller surfa på Internet. Han får tillbringa 23 timmar om dygnet i en cell med avbrott endast för 1 timmes vistelse i en bur, förhör, dusch och toalettbesök, han träffar bara häktespersonal, förhörsledare och sin advokat.

Många som suttit häktade vittnar om att häktestiden är långt värre än fängelsevistelse, ovissheten, ensamheten alla tankar som far genom huvudet. Alla som sitter häktade betraktas av personalen som kriminella enligt logiken 'annars skulle dom inte sitta där', och det gäller givetvis även om du sitter där fast du är oskyldigt anklagad. Är det dessutom första gången så är hela situationen bisarr och många mår av förklarliga skäl mycket dåligt.

/Provokatör

PS Jag noterar med glädje att sannolikhetsprofilen Bitcoinkung är avstängd i en vecka, hans eviga tjat bidrog till att kvalitén sjönk i en annars mycket intressant tråd. Personligen så avstod jag från att posta flera inlägg då dessa bara hade resulterat i ännu ett varav av personens onyanserade spam. Jag uppmanar Er som är nya i tråden använda ert goda omdöme när ni läser inlägg postade av Bitcoinkung, dom är inte i alla delar speciellt underbyggda, nyanserade eller för den delen med sanningen överensstämmande.
Citera
2018-10-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nej en häktad person som har restriktioner får inte ta emot besök, träffa andra häktade, tala i telefon, läsa tidningar, se på TV eller surfa på Internet. Han får tillbringa 23 timmar om dygnet i en cell med avbrott endast för 1 timmes vistelse i en bur, förhör, dusch och toalettbesök, han träffar bara häktespersonal, förhörsledare och sin advokat.

Många som suttit häktade vittnar om att häktestiden är långt värre än fängelsevistelse, ovissheten, ensamheten alla tankar som far genom huvudet. Alla som sitter häktade betraktas av personalen som kriminella enligt logiken 'annars skulle dom inte sitta där', och det gäller givetvis även om du sitter där fast du är oskyldigt anklagad. Är det dessutom första gången så är hela situationen bisarr och många mår av förklarliga skäl mycket dåligt.

/Provokatör

PS Jag noterar med glädje att sannolikhetsprofilen Bitcoinkung är avstängd i en vecka, hans eviga tjat bidrog till att kvalitén sjönk i en annars mycket intressant tråd. Personligen så avstod jag från att posta flera inlägg då dessa bara hade resulterat i ännu ett varav av personens onyanserade spam. Jag uppmanar Er som är nya i tråden använda ert goda omdöme när ni läser inlägg postade av Bitcoinkung, dom är inte i alla delar speciellt underbyggda, nyanserade eller för den delen med sanningen överensstämmande.

Det du beskriver är om den häktade har fulla restriktioner, vilket GS inte har. GS är belagd med restriktioner, men inte fulla sådana.
Citera
2018-10-20, 14:20
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

.

Fulla restriktioner innebär det ovanstående. Sedvanliga restriktioner innebär att du får titta på TV, lyssna på radio samt läsa tidningar. Det är det allra vanligaste. Det är ytterst ovanligt att ha fulla restriktioner. Telefonsamtal och besök kan också vara ok när det gäller personer som åklagaren tillåter efter att man ansökt om det.
Citera
2018-10-20, 14:35
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-tala
Om det nu är så att GS varit inblandad i div "spelhärvor" och en "märklig/omedveten" miljoninsättning på hans bankkonto så hoppas jag de rör runt i detta också, likaså BO´s affärer. Allting påverkas av något beteende, vilket kan resultera i mycket annat. Får GS ha kontakt med MA under tiden han sitter häktad?
Mer allvarligt kanske om man blivit fälld för brott tidigare, men det verkar inte som om GS har blivit fälld tidigare.
Citera
2018-10-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Ljudinspelningar är i dag det bästa sättet att säkra bevis. Det finns” överväldigande bevis” i detta fall så målsägande går in med starkt självförtroende i framtida rättegångsförhandlingar.

En gång i tiden var det knappast lagligt att spela in röster om inte båda som deltog i samtalet var informerade om att inspelning pågick - så påstods det. Fritt fram nu?
Citera
2018-10-20, 14:40
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
En gång i tiden var det knappast lagligt att spela in röster om inte båda som deltog i samtalet var informerade om att inspelning pågick - så påstods det. Fritt fram nu?
Om man är duktig kan man säkert manipulera inspelningen , som att ta bort vissa delar. Någon som vet om det är ett krångligt förfarande?
Citera
2018-10-20, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
När det gäller att spela in telefonsamtal så räcker det att en av de inblandade vet om det, dvs. du ifall det är du som spelar in.

Men när det gäller "live"-inspelningar så vet jag faktiskt inte.
Citera
2018-10-20, 14:59
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:

FRÅGA
Hej! Är det lagligt för mig att spela in ett telefonsamtal, där andra parten inte vet att jag spelar in det? Det är jag själv som ringer upp den andra parten. Får jag sedan använda det i ett civilmål?
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att spela in samtal om det är ett samtal mellan personer som är ovetandes om inspelningen. Däremot är det tillåtet att spela in ett samtal om man själv är en del av samtalet, det skulle alltså vara tillåtet för dig att spela in ett telefonsamtal om du är en av samtalsparterna, se 4:9a brottsbalken.

I Sverige har vi principerna om fri bevisbörda samt fri bevisvärdering som kompletterar varandra. Principen om fri bevisföring säger att all bevisning får framföras i domstol och principen om fri bevisvärdering anger att rätten efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit i målet ska avgöra vad som är bevisat i målet, se 35:1 rättegångsbalken. Rätten kan avvisa bevisning om det är uppenbart att beviset skulle bli utan verkan, att beviset inte behövs m.m., se 35:7 rättegångsbalken.

Du kommer alltså med största sannolikhet få använda inspelningen som bevis i ett civilmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in