Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Jag kan tänka mig att förundersökningen räknar med att M*nica ska berätta något särskilt innan GS och hon fått tillfälle att kolludera.
Eller så är det fjärde mannen de inte fått tag på än? Och som kan bekräfta/dementera något de andra påstått?
Jo så kan det vara men är även fallet i dom flesta brottsutredningar och exemplen när åklagaren
inte valt att begära att MGM ska häktas är otaliga, i övrigt ser jag inga andra skäl att hålla honom inlåst någon längre tid. I tillägg så är frun närstående och hennes uppgifter har ett lägre bevisvärde och om inte vill medverka eller vittna så behöver hon heller inte det.
Följande skäl för häktning har åklagaren att välja på, jag tar upp det för att höja kunskapsnivån i tråden (jag vet att
Schlesien redan besitter denna kunskap).
1.
Det finns risk för att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff -
EJ YRKAT
2. Det finns risk för att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning -
YRKAT, det är på denna grund han är häktad men att han skulle kunna undanröja bevis ser jag som minimal, dom har hans mobil och en betydelselös morgonrock - Det vittne han kan påverka är i första hand hans fru (och den mystiske manlige middagsgästen). Att han skulle hota BO utesluter jag i princip då det handlar om en tidigare ostraffad 58-åring. Det jag personligen skulle kunna komma på är att han själv ges möjligheten att delta i diskussionerna i denna tråd vilket kan vara besvärande för utredningen, men det tror jag inte åklagaren har tänkt på.
3.
Det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet -
EJ YRKAT då han är ostraffad sen tidigare.
4. För angivet brott är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det är inte uppenbart att skäl till häktning saknas -
YRKAT men detta slarvas det otroligt mycket med och han är som sagt tidigare ostraffad vilket är ett skäl att inte häkta honom.
5.
Den misstänkte är okänd och vägrar uppge namn och hemvist eller hans uppgift om detta kan antas vara osann -
EJ YRKAT
6.
Den misstänkte saknar hemvist inom riket och det finns risk för att han genom att bege sig från riket undandrar sig lagföring eller straff -
EJ YRKAT, det är pga av denna punkt som Kulturprofilen åket in i häktet då han var fransman.
7.
Det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet -
EJ YRKAT
8.
Annan grund eller särskilda skäl -
EJ YRKAT
Tillstånd att kunna ålägga den misstänkte restriktioner begärs -
YRKAT eftersom det är ett brott som har ett allmänintresse så ska han inte kunna läsa om det i tidningarna om han ändå är inlåst.
/Provokatör