2018-10-17, 09:16
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tolerans får man av allt och det är lite individuellt. Jag har inte kört tillräckligt länge själv för att ha märkt tolerans. Kör 36-54 mg concerta. Grejen med metylfenidat är att det funkar direkt och man uppnår ingen sk. Steady state nivå som med andra läkemedel pga den korta halveringstiden om man nu inte tar utspritt jämnt över hela dygnet.
Jag började märka effekt på 36 mg och som sagt ganska direkt. Mer motivation, lite bättre mående, pigghet, mer framåt.
Många med adhd gillar annars voxra. Kan vara något att prova innan. Går även att kombinera med lägre dos metylfenidat om det behövs.
Jag själv fick tinnitus av den men ska eventuellt göra ett nytt försök snart.

Jag fattar. Vilken dos fick du börja med? Och hur många kilo väger du om man får fråga?

Voxra känner jag till, käkat i snart ett år och tycker väl att det är den ända medicin som har fungerat relativt.. Men vet inte om det är placebo längre för förut fick jag någorlunda ernergi och ville hitta på saker. Nu är jag tillbaka på ruta 1 känns det som.

Det jag har hunnit göra på min utredning so far är:
Träff 1: Pratade lite kort om vad jag kände, hur jag mår och vad som är negativt.
Träff 2: WAIS - test / även samtal med min mor har genomförts.

Vad mer behöver jag göra för att få en diagnos? När diagnosen är ställd, när får jag börja med mina mediciner? Läste nånstans att jag måste fortfarande gå och lämna urinprov även efter jag har en fått diagnos, stämmer det?

Mycket frågor, fattar om du inte pallar svara på alla.. Tack för hjälpen i alla fall
Citera
2018-10-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Jag fattar. Vilken dos fick du börja med? Och hur många kilo väger du om man får fråga?

Voxra känner jag till, käkat i snart ett år och tycker väl att det är den ända medicin som har fungerat relativt.. Men vet inte om det är placebo längre för förut fick jag någorlunda ernergi och ville hitta på saker. Nu är jag tillbaka på ruta 1 känns det som.

Träff 1: Pratade lite kort om vad jag kände, hur jag mår och vad som är negativt.

Vad mer behöver jag göra för att få en diagnos? När diagnosen är ställd, när får jag börja med mina mediciner? Läste nånstans att jag måste fortfarande gå och lämna urinprov även efter jag har en fått diagnos, stämmer det?

Mycket frågor, fattar om du inte pallar svara på alla.. Tack för hjälpen i alla fall

Håller man sig till samma dos och till och med har lite uppehåll emellanåt är det lugnt med toleransutveckling. De flesta du läser om här på flashback och på många andra ställen knarkar det. Man snortar skiten osv, tar för hög dos och blandar med annat.

Jag väger omkring 90 kg. Började med 18 mg en vecka, 36 mg i 2 v sedan testar jag 54 ibland. Enda biverkan jag fick i början var huvudvärk, idag är det borta men har ganska dålig aptit.
Voxra är tyvärr känd för att sluta fungera ganska snabbt. Jag känner dock personer som svarat väldigt bra och fortfarande har bra effekt på låg dos.

Minns inte riktigt vad utredningen innefattade men du verkar ganska klar tycker jag. Får du bara diagnosen kan du få det utskrivet direkt enkelt om du inte har missbrukarbakgrund, det är bara då man kan behöva lämna regelbundna urinprover.
Citera
2018-10-17, 23:41
Medlem
Jesouss avatar
Citat:

Hade fem besök totalt vill jag minnas varav det första var med ssk och gick igenom hur utredningen skulle gå till osv, problembild osv.
Utöver de två besöken du skriver om så kommer du även träffa en läkare som behöver konstatera att det inte finns något annat som skulle kunna bidra till din problematik och det allra sista går ni igenom ev fastställd diagnos tillsammans och rekommendationer (t. ex. Medicinering)

Om du får en diagnos så kan du antingen gå genom privatvård för medicinering eller så går du genom landstinget, i Stockholm är det tex uppdelat för norra och södra sidan, du kontaktar då den som ansvarar för ditt upptagningsområde och de skickar remiss till psykiatrisk mottagning.
Tror det tog ungefär en månad i väntetid för mig och då låg jag ändå på och styrde om remisser till höger och vänster för att få hjälp, så räkna med detta för att inte bli besviken.
Ringde runt till varenda privat mottagning och konstaterade att det inte är ett alternativ såvida du inte har 10k du kan bränna på stört i princip (läkarbesök 1500kr, ssk 500kr ungefär och det blir en del besök).

Urinprov tar du innan du får börja med mediciner samt kollar hjärtat osv.
Ni väljer ut mediciner tillsammans och man brukar börja med concerta(22/78), ritalin (50/50) eller medikinet. Det är modifierad frisättning på dessa och jag det jag skrev inom parentes betyder hur mycket som frisätts direkt och hur mycket som frisätts under resten av veekningstiden.

Lycka till!
Citera
2018-10-18, 14:33
Medlem
Grisgeten8s avatar
Hur upplever ni när elvanse dosen känns rätt?
För mycket eller för lite?

Känns som att jag prickar helt rätt ibland och då känns det allting helt självklart och flyter på. Jag känner mig neutral och kan själv bestämma vad jag vill fylla min dag och hjärna med.
Upplever oftast att medicinen funkar bäst när den inte känns överhuvudtaget förutom på mina känslor som annars är en berg och dalbana, oftast i negativ mening.

Är 35 och fick min diagnos i December 2017. Innan det har jag varit deprimerad och haft ångest sedan jag var 16 utan att då fatta hur det hela startade.
Innan tonåren funkade allting bättre men jag dagdrömde mig igenom hela grundskolan, grubblade mycket och blev lätt stressad i vissa situationer. Om jag däremot fick syssla med det jag tyckte om blev jag extrem åt andra hållet istället. När kraven på eget ansvar ökade på gymnasiet gick allting åt helvete och jag struntade helt i skolan. Någonstans där startade min depression och ångest.

Jag har just nu 40+30+10mg attentin vid behov.
Kom upp till 70mg + 10 attentin men det blev för mycket med 70 på en gång och jag trodde i flera månader att högre dos skulle ge bättre effekt.

Testar att bara köra 30+30 just nu.
Men är inte helt i hamn känns det som. Upplever ofta att dos 2 är mest stabil.

För mig verkar det handla om otroligt små marginaler innan det tippar över till att bli för mycket istället.

Min läkare har noll koll men tycker att det är bra att jag provar mig fram själv.

Hur fungerar det för er andra?

Ha en bra dag!
Citera
2018-10-18, 20:37
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Hur upplever ni när elvanse dosen känns rätt?
För mycket eller för lite?

Känns som att jag prickar helt rätt ibland och då känns det allting helt självklart och flyter på. Jag känner mig neutral och kan själv bestämma vad jag vill fylla min dag och hjärna med.
Upplever oftast att medicinen funkar bäst när den inte känns överhuvudtaget förutom på mina känslor som annars är en berg och dalbana, oftast i negativ mening.

Är 35 och fick min diagnos i December 2017. Innan det har jag varit deprimerad och haft ångest sedan jag var 16 utan att då fatta hur det hela startade.
Innan tonåren funkade allting bättre men jag dagdrömde mig igenom hela grundskolan, grubblade mycket och blev lätt stressad i vissa situationer. Om jag däremot fick syssla med det jag tyckte om blev jag extrem åt andra hållet istället. När kraven på eget ansvar ökade på gymnasiet gick allting åt helvete och jag struntade helt i skolan. Någonstans där startade min depression och ångest.

Jag har just nu 40+30+10mg attentin vid behov.
Kom upp till 70mg + 10 attentin men det blev för mycket med 70 på en gång och jag trodde i flera månader att högre dos skulle ge bättre effekt.

Testar att bara köra 30+30 just nu.
Men är inte helt i hamn känns det som. Upplever ofta att dos 2 är mest stabil.

För mig verkar det handla om otroligt små marginaler innan det tippar över till att bli för mycket istället.

Min läkare har noll koll men tycker att det är bra att jag provar mig fram själv.

Hur fungerar det för er andra?

Ha en bra dag!

Vad var anledningen till att du la till attentin?
När tog du den och vilken effekt gav det?

Jag började på 30mg elvanse och tyckte första veckan funkade fint (denna vecka har jag som mitt önskeläge).
Myrstacken i huvudet försvann, mina impulser hölls tillbaka, jag blev väldigt lugn och yttrade knappt några känslor till den grad att en del i min närhet tyckte att jag blev tråkig.

Sen försvann effekten och vi höjde dosen till 50mg. Jag har inte känt ett dugg för att vara ärlig (förutom trötthet på eftermiddagen) och trodde ett tag att mina kapslar var tomma eller att någon bytt ut dem.
Höjer till 70mg på måndag och får se om det blir någon skillnad både i effekt och biverkningar men jag saknar lite den kickstarten ritalin gav på morgonen, är nu extremt svårstartad.

Får jag fråga hur du har det med biverkningar?
Senast redigerad av Jesous 2018-10-18 kl. 20:44.
Citera
2018-10-18, 23:17
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Vad var anledningen till att du la till attentin?
När tog du den och vilken effekt gav det?

Jag började på 30mg elvanse och tyckte första veckan funkade fint (denna vecka har jag som mitt önskeläge).
Myrstacken i huvudet försvann, mina impulser hölls tillbaka, jag blev väldigt lugn och yttrade knappt några känslor till den grad att en del i min närhet tyckte att jag blev tråkig.

Sen försvann effekten och vi höjde dosen till 50mg. Jag har inte känt ett dugg för att vara ärlig (förutom trötthet på eftermiddagen) och trodde ett tag att mina kapslar var tomma eller att någon bytt ut dem.
Höjer till 70mg på måndag och får se om det blir någon skillnad både i effekt och biverkningar men jag saknar lite den kickstarten ritalin gav på morgonen, är nu extremt svårstartad.

Får jag fråga hur du har det med biverkningar?

I början var ju medicinen en dröm, då kunde man ju städa hela lägenheten och vara skit lycklig. Men efter ett tag släppte det och jag fattade att det inte var syftet med den. Fast det var kul så länge det varade.

Jag gick hela vägen upp till 70mg och då hade jag lust och orkade göra skit mycket saker i typ 3-4 timmar. Efter det blev jag bara jävligt förbannad så jag bad om attentin eftersom jag då trodde att det var en krasch men det gjorde inte saken mycket bättre. Många snackar ju om höga doser så jag var också inne på att det måste vara lösningen.

Hade kvar några 30mg så jag tänkte att jag testar det istället. Samma dag insåg jag att det här är ju fan rätt. Jag kände mig som mig själv men ändå mera neutral i sinnet. Då insåg jag helt plötsligt också att min koncentration osv var bättre.
Jag är inte alltid super motiverad men kan ändå tänka att saker är värt att göra och att de ger belöning när det är klart. Tyvärr håller 30mg bara 3-4 timmar men dosökning ger heller inte längre tid för mig.

Om jag lägger till 5mg attentin 3-4 timmar efter sista 30 mg håller den sig på samma nivå i ca 3-4 timmar till.
Har även provat att ta 5mg på morgonen och 30mg ca 1,5-2 timmar efter upplever att elvansen startar snabbare då.

Upplever dock att det funkar bättre vissa dagar och sämre andra. Vet inte riktigt om det bara är något som sitter i huvudet eller om medicinen är ojämn. Tänker väldigt mycket på effekten hela tiden när det känns som att den inte fungerar men inte alls när det bara flyter på.

En långvarig depression går ju heller inte över på några månader även om jag har svårt att fatta det och vill att allt ska fungera direkt och nu!

Har typ inga biverkning alls på elvanse 30+30 och 10mg Attentin. Kanske lite svårare att somna ibland. Fast jag kan bli lite irriterad om jag tajmar doserna fel och det blir för mycket. (Tror jag)
Äter magnesium med på kvällen mest för att jag har läst att det ska vara bra men har egentligen ingen aning om det gör skillnad.
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-10-18 kl. 23:38.
Citera
2018-10-18, 23:41
Medlem
Grisgeten8s avatar
[QUOTE=Jesous

Fast jag kan bli lite irriterad om jag tajmar doserna fel och det blir för mycket. (Tror jag)
Äter magnesium med på kvällen mest för att att alla har tipsat om det men har egentligen ingen aning om det gör skillnad för mig.
Citera
2018-10-19, 09:12
Medlem
[quote=Grisgeten8|65577551][quote=Jesous

Fast jag kan bli lite irriterad om jag tajmar doserna fel och det blir för mycket. (Tror jag)
Äter magnesium med på kvällen mest för att att alla har tipsat om det men har egentligen ingen aning om det gör skillnad för mig.[/QUOTE]

Testa olika sorters magnesium. Magnesiumglukonat i flytande form har varit absolut bäst.
Citera
2018-10-21, 13:35
Medlem
Size420s avatar
Fick min diagnos i fredags! Känns skönt att få lite svar. Ska träffa min läkare om 2 veckor ISH, vi ska gå igenom medicinering då. Vilken känner ni funkar bäst?

Jag har självmedicinerat ritalin ett par gånger och tycker väl att 40mg flyttar på bra, för att sen vid eftermiddagen störtdyka direkt in i ångest och noll energi...

Hör mycket om elvanse, håller den hela dagen? Vill gärna känna som jag känner på ritalinet men då hela dagen..

Och vad ska jag säga till läkaren, att jag redan testat ritalin och vill köra elvanse istället? - risken kanske finns att dom tror att jag gjort allt detta för att komma åt just elvanse.. Eller vad tror ni?
Citera
2018-10-21, 14:55
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Fick min diagnos i fredags! Känns skönt att få lite svar. Ska träffa min läkare om 2 veckor ISH, vi ska gå igenom medicinering då. Vilken känner ni funkar bäst?

Jag har självmedicinerat ritalin ett par gånger och tycker väl att 40mg flyttar på bra, för att sen vid eftermiddagen störtdyka direkt in i ångest och noll energi...

Hör mycket om elvanse, håller den hela dagen? Vill gärna känna som jag känner på ritalinet men då hela dagen..

Och vad ska jag säga till läkaren, att jag redan testat ritalin och vill köra elvanse istället? - risken kanske finns att dom tror att jag gjort allt detta för att komma åt just elvanse.. Eller vad tror ni?

Skönt att diagnosen ger dig svar på vissa frågor!

Hur man reagerar på medicinen är högst individuellt, man får prova sig fram helt enkelt.
Normalt sätt brukar man börja med concerta, medikinet eller ritalin som du nämner, om ritalin fungerat för dig när du testat kan du absolut nämna det för läkaren och att du även fick en dipp när den gick ut (det är tyvärr nackdelen med ritalin). Vanligt att man tar en dos även vid lunch för detta och det kan vara ett alternativ för dig.

Jag har elvanse men i den dosen jag har nu (50mg) funkar den inte alls bra, får se om det funkar bättre genom att höja eller lägga till en dos vid lunch. Den ska ju tydligen hålla i 12 - 13 timmar, men det tycker jag inte alls att den gör gör mig.

Du kanske ska börja med concerta och se hur den funkar jämfört med ritalin?

Uppdatera gärna hur det går!
Citera
2018-10-23, 17:00
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Skönt att diagnosen ger dig svar på vissa frågor!

Hur man reagerar på medicinen är högst individuellt, man får prova sig fram helt enkelt.
Normalt sätt brukar man börja med concerta, medikinet eller ritalin som du nämner, om ritalin fungerat för dig när du testat kan du absolut nämna det för läkaren och att du även fick en dipp när den gick ut (det är tyvärr nackdelen med ritalin). Vanligt att man tar en dos även vid lunch för detta och det kan vara ett alternativ för dig.

Jag har elvanse men i den dosen jag har nu (50mg) funkar den inte alls bra, får se om det funkar bättre genom att höja eller lägga till en dos vid lunch. Den ska ju tydligen hålla i 12 - 13 timmar, men det tycker jag inte alls att den gör gör mig.

Du kanske ska börja med concerta och se hur den funkar jämfört med ritalin?

Uppdatera gärna hur det går!

Jag verkligen! Får se om man kan få nån hjälp nu bara. Jag har fått en remiss till Prima nu för medicinering och uppföljning.

Någon som har någon erfarenhet av dom? Ska nog som du säger börja med Concerta för att se hur det utspelar sig... Har bara hört så mycket gott om elvanse bland vänner och bekanta. Men så länge man mår bra spelar det ju ingen roll
Citera
2018-10-25, 12:22
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Jag verkligen! Får se om man kan få nån hjälp nu bara. Jag har fått en remiss till Prima nu för medicinering och uppföljning.

Någon som har någon erfarenhet av dom? Ska nog som du säger börja med Concerta för att se hur det utspelar sig... Har bara hört så mycket gott om elvanse bland vänner och bekanta. Men så länge man mår bra spelar det ju ingen roll

Ingen erfarenhet av prima alls så kan inte uttala mig, men om du känner efter ett tag att du inte vill gå där är det bara att byta till någon annan enhet.

Jag tror det kan vara bra att ändå testa igenom alla mediciner tills du hittar den du känner dig bekväm med och som ger bäst effekt och minst biverkningar, därav tipset om concerta.
Även jag hade hört mycket gott om elvanse och var ganska insnöad på den med, men den hjälper mig inte särskilt mycket alls. Har 70mg och har ätit den i en månad (olika doser).
Vi diskuterade vid förra besöket rätt mycket kring de olika medicinerna och vad man kan göra ifall effekten fortsatt uteblir, jag själv tyckte att elvanse är rätt oberäknelig eftersom den är ganska beroende av andra parametrar i kroppen för att den ska brytas ner ordentligt till det aktiva ämnet dexamfetamin.
Jag själv vill testa attentin antingen som ett komplement till, eller istället för, elvanse och det är förmodligen det steget vi tar om jag fortsatt inte känner någon effekt de närmsta dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in