2018-10-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var har jag sagt något om en platt jord?
Min invändning gällde påståendet att bokstavstolkare är korkade. Jag har inte sagt något om platt jord, och heller inget om NT.
Bokstavstolkare är mer eller mindre "dumma", iom att dom medvetet blockerar sitt intellekt, idkar självcensur, får ett tunnelseende vad gäller texterna i Bibeln. Dom kan ju vara intelligenta iofs, men på denna punkt=TRO är det TILT i hjärnkontoret.
Tro kan uttrycka sig nästan hur som helst, från verklighetsflykt, tröst, livräddare i extrem nöd, inkomstkälla för psykopater, maktfaktor i politik, välgörenhet för hemlösa, krig och tortyr av icketroende eller en varm hand då du förlorat en vän.
Därför tror jag att det är viktigt att skärkilja "pågyvlande" religiositet från tro som folk har som ett stöd i vardagens bekymmer och sorg
Citera
2018-10-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Bokstavstolkare är mer eller mindre "dumma", iom att dom medvetet blockerar sitt intellekt, idkar självcensur, får ett tunnelseende vad gäller texterna i Bibeln. Dom kan ju vara intelligenta iofs, men på denna punkt=TRO är det TILT i hjärnkontoret.
Tro kan uttrycka sig nästan hur som helst, från verklighetsflykt, tröst, livräddare i extrem nöd, inkomstkälla för psykopater, maktfaktor i politik, välgörenhet för hemlösa, krig och tortyr av icketroende eller en varm hand då du förlorat en vän.
Därför tror jag att det är viktigt att skärkilja "pågyvlande" religiositet från tro som folk har som ett stöd i vardagens bekymmer och sorg
Man kan också argumentera för att de som säger sig tro på bibeln, men struntar i många saker, blockerar mycket. Det är i alla fall oärligare, enligt mig. Dock är det oftast bra, för oss bisittare, att folk inte följer det som verkligen står där. Men rent teologiskt kan man diskutera hur det är att skapa sig en egen religion inom religionen.
Citera
2018-10-15, 18:37
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Så tänker nog inte folk ifall du påpekar att deras liv är meningslöst.
Och eftersom jag ger mitt liv mening så är min åsikt viktig gällande mig själv.

mnja,
det är fortfarande inget svar på frågan,

jag vet inte om du tycker frågan är en komplex rävsax, för hur enkelt den än formuleras svarar du som en besvärad politiker;
"ja, fast isåfall..."
"om det är.."
"för min del så.."
"det beror på.."
"det är inte intressant att.."
"ja men det är din åsikt.."
"så tänker nog inte.."
osv, men aldrig ja eller nej..

våga prova för en gångs skull
Citera
2018-10-15, 18:46
Medlem
Citat:
Man kan också argumentera för att de som säger sig tro på bibeln, men struntar i många saker, blockerar mycket. Det är i alla fall oärligare, enligt mig. Dock är det oftast bra, för oss bisittare, att folk inte följer det som verkligen står där. Men rent teologiskt kan man diskutera hur det är att skapa sig en egen religion inom religionen.
Det hemska är att det är här islam kommer in.
Dom påstår sig följa alla lagar sen Abraham.
Kristendomen är en förfallen religion, ingen följer några lagar, ingen gör som jesus säger ,allt är i upplösningstillstånd.!
Islam påstår att Muhammed är den sista profeten som kom att "se till att Jesu budskap efterföljs"*
Ganska smart, nästan som jv.
Det är viktiga frågor som diskuteras här på fb

* en helbeslöjad kvinna argumenterade mot mej i ett bibliotek för några år sen. Jag är ju inte troende och kan inte försvara "kristendomen" som ett fullfjädrat JV,....
Suck, det var en av få gånger jag "förlorat" i käbbel😐
Senast redigerad av rantaplan 2018-10-15 kl. 19:00.
Citera
2018-10-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
mnja,
det är fortfarande inget svar på frågan,

jag vet inte om du tycker frågan är en komplex rävsax, för hur enkelt den än formuleras svarar du som en besvärad politiker;
"ja, fast isåfall..."
"om det är.."
"för min del så.."
"det beror på.."
"det är inte intressant att.."
"ja men det är din åsikt.."
"så tänker nog inte.."
osv, men aldrig ja eller nej..

våga prova för en gångs skull
Ja, jag är noga med att inte låtsats veta allt. Jag är ju inte teist ....
Men det hela är ganska lätt, och jag har sagt det förut. Det finns ingen mening med livet, förutom den mening man själv ger sitt liv. Så ser jag på saken. Om någon säger något annorlunda, typ ”meningen med livet är att dyrka guden x”, så vill jag ha belägg. Men inte ens då är det säkert att jag anamar den meningen.
Citera
2018-10-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Det hemska är att det är här islam kommer in.
Dom påstår sig följa alla lagar sen Abraham.
Kristendomen är en förfallen religion, ingen följer några lagar, ingen gör som jesus säger ,allt är i upplösningstillstånd.!
Islam påstår att Muhammed är den sista profeten som kom att "se till att Jesu budskap efterföljs"
Ganska smart, nästan som jv.
Det är viktiga frågor som diskuteras här på fb
Ja, muslimer är nog mer ”bunden” av sin text än kristna är av sin, rent generellt.
Kristna verkar ha mer spelrum, om man säger så.
Citera
2018-10-15, 19:44
Medlem
Sitter ni här nu och ordbajsar i ett annat kyrkokaffe samkväm om religion och mentalsjukdom. Mentalsjuk, vad är det, vem avgör det? Enligt mej är nog även han mentalsjuk.
Men låt mej ändå skriva utifrån min sjukdom som säger att alla som yttrar sig och försvarar sin ståndpunkt är mentalsjuka. Men bara Alla!

Fakta är att du vet absolut ingenting om någonting därför att det finns inga objekt utan bara ett subjekt och inte ens det. Du kan inte själv lyfta dej upp med att dra i håret. Så vad visste du då, om du tar in vad jag skrev? Ingenting orerar om ingenting.

Visst finns det både religion och mentalsjukdom om du anser att du är en person som tänker på dessa ord och tror du vet vad andra menar med dessa ord, men bara om du är identifierad vid dina tankar. Fast det finns ingen annan du kan klistra det på. Du är tomheten och i den är vi alla samma tomhet och visst kan det kallas för en religion att leva utifrån det då och då men det finns ingen som kan göra det hela tiden för då sprängs hjärnan av expansionen och personen blir tokförklarad. Att inte veta om möjligheten att uppleva det kan sägas att vara mentalsjuk men väl fungerande i övrigt.

Meningslöst fegt och banalt att gömma sig bakom dessa intellektuella floskler. Du söker någonting från tråden men är för egoistisk för att tala om vad det är så att du kan glädja någon som vill ge dej det. Usch, precis som ett falskt FN möte drar ni vidare från tråd till tråd utan att säga ett ärligt ord till varandra. Det verkar handla om att vinna eller hur. Banalt och mänskligt varför inte, tid finns men du gråter inombords vilket är ok.

Att vinna är att förlora din egen jämvikt och att förlora är att vinna din frid och dessutom göra andra glada. En vinnare kan aldrig sätta sig ned då andra är beredda på att attackera vinnaren. Må var och en förlora nästan allt och du kommer ut som en vinnare på andra sidan. Det kan jag lova men bara det vilket är allt du längtat efter under din resa här på jorden.
Senast redigerad av shivashambo 2018-10-15 kl. 19:49.
Citera
2018-10-15, 20:06
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, jag är noga med att inte låtsats veta allt. Jag är ju inte teist ....
Men det hela är ganska lätt, och jag har sagt det förut. Det finns ingen mening med livet, förutom den mening man själv ger sitt liv. Så ser jag på saken. Om någon säger något annorlunda, typ ”meningen med livet är att dyrka guden x”, så vill jag ha belägg. Men inte ens då är det säkert att jag anamar den meningen.

ok kiss,
jag får väl vara nöjd med det diplomatiska svaret😉
Citera
2018-10-15, 21:19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Sitter ni här nu och ordbajsar i ett annat kyrkokaffe samkväm om religion och mentalsjukdom. Mentalsjuk, vad är det, vem avgör det? Enligt mej är nog även han mentalsjuk.
Men låt mej ändå skriva utifrån min sjukdom som säger att alla som yttrar sig och försvarar sin ståndpunkt är mentalsjuka. Men bara Alla!

Fakta är att du vet absolut ingenting om någonting därför att det finns inga objekt utan bara ett subjekt och inte ens det. Du kan inte själv lyfta dej upp med att dra i håret. Så vad visste du då, om du tar in vad jag skrev? Ingenting orerar om ingenting.

Visst finns det både religion och mentalsjukdom om du anser att du är en person som tänker på dessa ord och tror du vet vad andra menar med dessa ord, men bara om du är identifierad vid dina tankar. Fast det finns ingen annan du kan klistra det på. Du är tomheten och i den är vi alla samma tomhet och visst kan det kallas för en religion att leva utifrån det då och då men det finns ingen som kan göra det hela tiden för då sprängs hjärnan av expansionen och personen blir tokförklarad. Att inte veta om möjligheten att uppleva det kan sägas att vara mentalsjuk men väl fungerande i övrigt.

Meningslöst fegt och banalt att gömma sig bakom dessa intellektuella floskler. Du söker någonting från tråden men är för egoistisk för att tala om vad det är så att du kan glädja någon som vill ge dej det. Usch, precis som ett falskt FN möte drar ni vidare från tråd till tråd utan att säga ett ärligt ord till varandra. Det verkar handla om att vinna eller hur. Banalt och mänskligt varför inte, tid finns men du gråter inombords vilket är ok.

Att vinna är att förlora din egen jämvikt och att förlora är att vinna din frid och dessutom göra andra glada. En vinnare kan aldrig sätta sig ned då andra är beredda på att attackera vinnaren. Må var och en förlora nästan allt och du kommer ut som en vinnare på andra sidan. Det kan jag lova men bara det vilket är allt du längtat efter under din resa här på jorden.

jämfört med ordbajseri liknar det här ett skenande tarmsläpp..
Citera
2018-10-15, 23:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Du kan inte ta exempel med folk flera tusen år tillbaka då man inte hade den kunskap vi har idag. Jag säger inte något om att folk förr, eller i områden som inte är upplysta, var/är troende, då de inte hade/har tillgång till den kunskap vi har.
Men den som idag lever i en upplyst värld med allt vi vet, och ändå tror på tomtar och troll har en mental störning. Ungefär som att jag inte anser att människor som förut trodde att jorden var platt var galna när de inte kunde veta bättre. Men om folk idag tror att den är platt, ja, då är de mentalt störda.
Dessutom kan vi inte säga att majoriteten skulle ha rätt bara för att de är många. Antagligen ansåg en majoritet förr att jorden var platt, men jag antar att den var lika rund då som nu. Verkligheten avgörs inte genom majoritetsval.
Du verkar tro att du har samma kompetens som en psykiatriker att ställa diagnoser på människors mentala hälsa. Människor som du i de allra flesta enskilda fall naturligtvis aldrig har träffat eller talat med. Och inte bara några stycken utan flera miljarder. Du anser dig alltså vara inte bara psykiatriker utan du tror dig dessutom ha superkrafter som ger dig en unik förmåga att förstå flera miljarder enskilda människors mentala hälsa.

Nu är jag verkligen inte någon psykiatriker själv. Men en sådan megalomani verkar nog faktiskt inte riktigt frisk. Hur mår du egentligen? Jag kan inte ställa någon diagnos, men du kanske borde ta och kolla upp det själv. Hoppas det går bra för dig.

Mvh
Citera
2018-10-16, 02:45
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du verkar tro att du har samma kompetens som en psykiatriker att ställa diagnoser på människors mentala hälsa. Människor som du i de allra flesta enskilda fall naturligtvis aldrig har träffat eller talat med. Och inte bara några stycken utan flera miljarder. Du anser dig alltså vara inte bara psykiatriker utan du tror dig dessutom ha superkrafter som ger dig en unik förmåga att förstå flera miljarder enskilda människors mentala hälsa.

Nu är jag verkligen inte någon psykiatriker själv. Men en sådan megalomani verkar nog faktiskt inte riktigt frisk. Hur mår du egentligen? Jag kan inte ställa någon diagnos, men du kanske borde ta och kolla upp det själv. Hoppas det går bra för dig.

Mvh

Tack, jag mår bra. Man behöver inte vara någon psykiatriker för att säga att en vuxen människa i en upplyst värld som tror på tomtar och troll är psykiskt störd. Jag kallar helt enkelt en spade för en spade. Att de är många förändrar heller inte saken.
Sedan är det lite lustigt att du kritiserar mig för att diagnostisera människor, när du själv ställer en diagnos på mig.
Senast redigerad av Sotern 2018-10-16 kl. 02:53.
Citera
2018-10-16, 06:20
Bannlyst
Att kalla religion för en mentalsjukdom är att göra det sig lätt för sig om man inte levt i de värsta delarna i världen som jag har gjort.

Personer som Richard Dawkins och Christopher Hitchens. Både kända ateister med ett enormt högdraget språk, som om dom vet mer om religion med deras "fina" maner ock fejkade oxford engelska.

Notera att jag inte sa cambridge. Jag kan höra skillnaden mellan dessa två enormt överhuldade universitet i england.

Jag kan inte påstå att det är nått jag är stolt över. Det är ganska lätt att höra deras idiotiska överklass-accent som dom explicit använder för att särskilja sig mot den arbetarklass dom ursprungligen härstammar från.
Senast redigerad av Kick88 2018-10-16 kl. 07:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in