Jag kanske skall lägga till det jag skrev tidigare. Om en "vänsterpresident" kan "sticka upp" lite grand mot USA så kan det nog dra poäng i hemmaopinionen. Då är han en riktig "caudillo"
Men vad jag kan förstå så var Corregas sista drag starkt - att ge JA medborgarskap. Det skulle oroa ecuadorianerna om man hittade något juridiskt trix att lämna ut JA. "La extradición" kanske kan uppfattas som att landet viker sig för utländska intressen. Åtgärden har ju t.ex diskuterats mycket ur flera synvinklar i t.ex Colombia under "knarkåren".
Min gissning är att han inte blir utkastad. Men det är ju en märklig och säkert psykiskt påfrestande situation i längden. Hoppas man kan lösa det på något sätt. Jag tror inte det blir någon dramatisk flykt.
Mossad kidnappade och sövde ju en nigeriansk minister och skulle med sedvanlig chutzpah posta honom och narkosläkaren (som de hämtat hemifrån) från UK till Afrika i en specialbyggd packlår
i diplomatposten. Men engelsmännen fick nys om det precis när försändelsen passerade tullen och stoppade tilltaget genom att säga att isrselerna fyllt i fraktsedeln fel! Ministern fick vakna upp på engelskt sjukhus och överlevde.
Någon liknande "underhållning" med JA i diplomatposten tror jag inte vi får se.
Ryssarna kanske skulle ta emot honom. Men jag tror inte de är speciellt intresserade att bli betraktade som en "fristad för illegala hackers". Snowden tog de ju motvilligt, vill jag minnas.
Jag medger att jag är ingen expert på detta ärende, men det skall bli intressant att se hur JA:s situation löses. Vi får hoppas han kan återgå i arbete.
Sverige stöder väl Wikileaks genom att Banhof hostar Wikileaks?
Edit
Han får tillbaka Internet, åtminstone "delvis":
https://mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN1MO0WM